Tazatel: ondra7
Znění dotazu: Ahoj, mám ultrazoom Panasonic FZ38, na této stránce dole je komplet specifikace stroje: https://www.digimanie.cz/recenze-panasonic-lumix-fz38-nejlepsi-ultrazoom-soucasnosti/2871 Není to špatný stroj (dá se nastavovat hodně věcí), ale zajímá mne jestli při zakoupení zrcadlovky, ať už té nejlevnější, bude větší šance na lepší fotku při sportu (focení objektů v pohybu). Ať už díky kvalitě stroje, možností nastavení atd... V mém stávajícím Panasonicu lze nastavovat clonu, čas atd... všechny ty módy S, A, M, P atd... má, ale se zrcadlovkou zkušenost nemám. A když si vezmu, co tento můj foťák umí, tak mne zajímá jestli se zrcadlovkou budou fotky ještě výrazně lepší? Děkuji.
Znění dotazu: Ahoj, mám ultrazoom Panasonic FZ38, na této stránce dole je komplet specifikace stroje: https://www.digimanie.cz/recenze-panasonic-lumix-fz38-nejlepsi-ultrazoom-soucasnosti/2871 Není to špatný stroj (dá se nastavovat hodně věcí), ale zajímá mne jestli při zakoupení zrcadlovky, ať už té nejlevnější, bude větší šance na lepší fotku při sportu (focení objektů v pohybu). Ať už díky kvalitě stroje, možností nastavení atd... V mém stávajícím Panasonicu lze nastavovat clonu, čas atd... všechny ty módy S, A, M, P atd... má, ale se zrcadlovkou zkušenost nemám. A když si vezmu, co tento můj foťák umí, tak mne zajímá jestli se zrcadlovkou budou fotky ještě výrazně lepší? Děkuji.
Pokud nebude mít zrcadlovka nějakou vadu, budete používat situaci odpovídající objektivy a Vy budete zrcadlovku správně ovládat, pak z objektivního pohledu ty fotky lepší skoro jistě budou.
Je však otázkou, jestli se budou jevit lepší i Vám, protože to je už subjektivní pohled a záleží dost na tom, co očekáváte a čemu Vy říkáte dobrá/lepší fotka.
Kupříkladu pro většinu mých známých či blízkých je portrét udělaný mobilem s ostrým pestrým pozadím stejně kvalitní fotka jako profi portrét dle všech zásad "správného portrétování".
Zkuste kdyžtak upřesnit co přesně fotíte, co děláte se snímky, které pořídíte(např. jestli jsou jen na facebooku či instagram nebo z nich tisknete plakáty), případně dejte odkaz na nějaké Vaše fotky a určitě se zde naajde plno znalců, co Vám situaci rádi zhodnotí.
Je však otázkou, jestli se budou jevit lepší i Vám, protože to je už subjektivní pohled a záleží dost na tom, co očekáváte a čemu Vy říkáte dobrá/lepší fotka.
Kupříkladu pro většinu mých známých či blízkých je portrét udělaný mobilem s ostrým pestrým pozadím stejně kvalitní fotka jako profi portrét dle všech zásad "správného portrétování".
Zkuste kdyžtak upřesnit co přesně fotíte, co děláte se snímky, které pořídíte(např. jestli jsou jen na facebooku či instagram nebo z nich tisknete plakáty), případně dejte odkaz na nějaké Vaše fotky a určitě se zde naajde plno znalců, co Vám situaci rádi zhodnotí.
Veškerý sport od fotbalu přes divokou vodu až k ploché dráze atd... venku i uvnitř. Nejde mi o vkládání fotek na Facebook, to bych se jinak ani neptal. Jde mi o to, když si na mém Panasonicu nastavím určitý režim s určitými atributy a to samé na zrcadlovce, jestli bude výstup stejně kvalitní či nikoliv. Případně jakou zrcadlovku bych musel mít, aby to lepší bylo? Pak je tu další věc, že ten Panasonic má určitou technickou specifikaci. Třeba rychlost závěrky je max. 1/2000, což u zrcadlovek jsem koukal je standard 1/4000 a víc. Proto jsem sem dal odkaz na tabulku specifikací, aby Ti co tomu více rozumí mi byli schopni říci víc, jestli ze zrcadlovky vytáhnu víc (a bude to viditelné)...
Jak už napsal Kabe, s použitím odpovídajících objektivů bude výstup lepší s jakékoli
zrcadlovky, už jen pro rozdíl ve velikosti snímacího čipu . . .
zrcadlovky, už jen pro rozdíl ve velikosti snímacího čipu . . .
Dobře, jaký hlavní rozdíl bude s větším čipem? Co je "odpovídající objektiv"? Předpokládám, že teleobjektiv... Existuje nějaký univerzál na všechny sporty nebo budu muset mít objektiv na fotbal, objektiv na motosport atd.?
Velmi velmi zjednodušeně a obecně: větší senzor = kvalitnější výstup/fotky. Docela hezky jsou věci kolem popsány v článcích od Romana Pihana.
Odpovídající objektiv bude nejspíše nějaký teleobjektiv/y. Pro povšechnou orientaci v problematice můžete zkusit třeba toto video: http://www.4foto.cz/4foto-11-vybirame-teleobjektiv/
Jaký teleobjektiv/y byste vlastně potřeboval byste si měl v podstatě určit sám dle Vašich potřeb, roli hraje spousta faktorů.
Vzhledem k tomu, že už fotíte by bylo možná velmi dobré, kdybyste si zrcadlovku s teleobjektivy měl možnost vyzkoušet a sám tak vidět, jaké to jsou rozdíly a jestli pro Vás mají smysl.
Odpovídající objektiv bude nejspíše nějaký teleobjektiv/y. Pro povšechnou orientaci v problematice můžete zkusit třeba toto video: http://www.4foto.cz/4foto-11-vybirame-teleobjektiv/
Jaký teleobjektiv/y byste vlastně potřeboval byste si měl v podstatě určit sám dle Vašich potřeb, roli hraje spousta faktorů.
Vzhledem k tomu, že už fotíte by bylo možná velmi dobré, kdybyste si zrcadlovku s teleobjektivy měl možnost vyzkoušet a sám tak vidět, jaké to jsou rozdíly a jestli pro Vás mají smysl.
Fajn, díky. Takže v objektivech už by bylo jasno. Teď už jen tělo... Co jsem koukal, tak se ceny pohybují od 10 000 Kč a výš. Z toho, co jste mi tu sdělili jsem pochopil, že i s tou nejlevnější zrcadlovkou bude výstup lepší? Má cenu kupovat nejlevnější? Případně za kolik je cca nejlepší poměr cena/výkon? 15 000, 20 000, 25 000 Kč? Popřípadě, kdyby jste mi řekli, jaký stroj by byl vhodný na focení, co jsem uvedl. Děkuji.
Ja by som možno pár vecí dodal - s väčším senzorom získaš výhodu hlavne za slabšieho svetla, keď máš otvorenú clonu naplno pri svojom kompakte. Pri športe to znamená najmä fotenie v interiéroch, napríklad hokej alebo basketbal. Podobne nemáš šancu s kompaktom nič rozumného nafotiť za umelého osvetlenia večer, napríklad večerný futbalový zápas. Je to kvôli tomu, že pre dostatočne krátky čas na zmrazenie pohybu budeš potrebovať ISO, ktoré malý senzor už nezvládne. Za dostatočného svetla tie rozdiely nebudú až tak dramatické, s väčším senzorom bude ale ľahšie rozmazať pozadie.
Ďalšia vec je, že s výmenným objektívom máš možnosť neskôr zainvestovať do svetelných objektívov, ktoré Tvoje možnosti posunú ešte o veľký kus ďalej. Bežné F4-5.6 teleobjektívy určite budú znamenať znateľný rozdiel v kvalite oproti kompaktu ktorý máš (ten je ekvivalentný F10-16 na APS-C), ale svetelné F2.8 objektívy sú ešte o značný kus ďalej.
Posledná vec, ktorú by som zdôraznil, je ostrenie. Zásadná vec, ktorú prinášajú pokročilejšie foťáky pre fotenie dynamických scén je rýchlosť a spoľahlivosť ostrenia, najmä v kontinuálnom móde. Tu je treba povedať, že je dosť veľký rozdiel medzi najlacnejšími a pokročilejšími modelmi a osobne by som zvážil, či predsa len neinvestovať viac, ak to myslíš vážne.
Ďalšia vec je, že s výmenným objektívom máš možnosť neskôr zainvestovať do svetelných objektívov, ktoré Tvoje možnosti posunú ešte o veľký kus ďalej. Bežné F4-5.6 teleobjektívy určite budú znamenať znateľný rozdiel v kvalite oproti kompaktu ktorý máš (ten je ekvivalentný F10-16 na APS-C), ale svetelné F2.8 objektívy sú ešte o značný kus ďalej.
Posledná vec, ktorú by som zdôraznil, je ostrenie. Zásadná vec, ktorú prinášajú pokročilejšie foťáky pre fotenie dynamických scén je rýchlosť a spoľahlivosť ostrenia, najmä v kontinuálnom móde. Tu je treba povedať, že je dosť veľký rozdiel medzi najlacnejšími a pokročilejšími modelmi a osobne by som zvážil, či predsa len neinvestovať viac, ak to myslíš vážne.
Díky kolyy, co lze tedy považovat za pokročilejší fotoaparáty (tedy pre fotenie dynamických scén je rýchlosť a spoľahlivosť ostrenia)? Jaké údaje a jejich hodnoty mám sledovat?
To nie je také jednoduché, iba si zistiť nejaké parametre, lepšie je si pozrieť recenzie alebo sa opýtať ľudí čo s tým majú skúsenosti a fotia s tým. No a zájsť do obchodu a vyskúšať.
Čo sa týka zrkadloviek, lepšie by mohli poradiť miestni, ktorí s nimi fotia (ja fotím s bezrkadlovkami). Všeobecne sú základné modely očesané, čo sa týka ostriaceho modulu, kde je dôležitá citlivosť a pokrytie bodmi. Buffer pre sériové snímanie býva tiež veľmi obmedzený. Napríklad - 9 bodov, z toho iba jeden krížový, sériové snímanie 3 obrázky/s a buffer na šesť rawov mi neznie ako recept pre šport (Canon 1300D). Samozrejme, aj lacná zrkadlovka bude za dobrého svetla na stredový bod v jednorazovom móde ostriť slušne. Ale osobne by som sa díval aspoň niekam k Nikonu D5500 alebo Canonu 750D/760D, ale lepšie asi až na D7200 a 80D.
V nižších cenových kategóriách sa vyplatí aj na šport vziať do úvahy bezzrkadlovky. Panasonic G7 alebo GX80 a Sony A6000 sú v danej cene veľmi schopné foťáky aj pre fotenie dynamických vecí a v mnohých veciach porazia lacné zrkadlovky. Ono aj Panasonic G6 alebo GX7 už čosi dokážu.
Čo sa týka zrkadloviek, lepšie by mohli poradiť miestni, ktorí s nimi fotia (ja fotím s bezrkadlovkami). Všeobecne sú základné modely očesané, čo sa týka ostriaceho modulu, kde je dôležitá citlivosť a pokrytie bodmi. Buffer pre sériové snímanie býva tiež veľmi obmedzený. Napríklad - 9 bodov, z toho iba jeden krížový, sériové snímanie 3 obrázky/s a buffer na šesť rawov mi neznie ako recept pre šport (Canon 1300D). Samozrejme, aj lacná zrkadlovka bude za dobrého svetla na stredový bod v jednorazovom móde ostriť slušne. Ale osobne by som sa díval aspoň niekam k Nikonu D5500 alebo Canonu 750D/760D, ale lepšie asi až na D7200 a 80D.
V nižších cenových kategóriách sa vyplatí aj na šport vziať do úvahy bezzrkadlovky. Panasonic G7 alebo GX80 a Sony A6000 sú v danej cene veľmi schopné foťáky aj pre fotenie dynamických vecí a v mnohých veciach porazia lacné zrkadlovky. Ono aj Panasonic G6 alebo GX7 už čosi dokážu.
To je jasný, že ne pouze podle parametrů, ale něčeho se chytit musím. Koukal jsem se právě na D5500 a 750D/760D. A taky na Canon 70D a Nikon D7100. K 70D říkali, že je to spíš lepší na video než na foto (s porovnáním s D7100), že je lepší D7100. Ale u D7100 jsem zase našel mínus, že by mne při sekvenčním snímání mohl limitovat malý buffer. Tak nevím jestli s tím tady má někdo zkušenost? Bude velký rozdíl mezi D7100 a D7200, stejně tak u 70D a 80D?
Pro začátek bych vyloučil všechna těla, která nemají možnost microadjustmentu. Takže z Nikonu Vám z DX zrcadlovek zůstane D7100, D7200, D500 a možná i použitá D300. Z DX Canonu pak 70D, 80D, 7D Mark II. Možná jsem na něco zapomněl, nevím jistě. Malý buffer Vás může klidně limitovat i u D7200. Podle "papírového" výkonu a parametrů lze těžko říct, co vybrat, v zásadě zhruba platí, že čím dražší, tím o něco lepší, ale může to být lepší o něco, co nevyužijete třeba vůbec nebo minimálně. Budu se opakovat, ale přesto: pro kvalitu výstupu jsou těla foťáku určitě důležitá, ale objektivy(rychlý foťák potřebuje ke své práci i rychlý objektiv) jsou nejspíše důležitější a osoba fotografa a jeho um pak ještě důležitější.
Ono v rámci marketingu Vám nabídnou spoustu krásných a efektních frází, fotek a videí jak jejich ta a ta nová funkce pracuje skvěle, jenže realita je často trochu jiná. Ona ta funkce může být opravdu skvělá, ale třeba jen pro určitou situaci a když se trochu změní podmínky, je skoro nepoužitelná.
Ono v rámci marketingu Vám nabídnou spoustu krásných a efektních frází, fotek a videí jak jejich ta a ta nová funkce pracuje skvěle, jenže realita je často trochu jiná. Ona ta funkce může být opravdu skvělá, ale třeba jen pro určitou situaci a když se trochu změní podmínky, je skoro nepoužitelná.
Kde jste zjistil, že foťák má nebo nemá mikronastavení AF (microadjustment)? Nějak to nemůžu nikde vyčíst...
To se občas zjišťuje těžko, ale Kabe to vypsal správně. U Nikonu ho nemají D3x00, D5x00, u canonu to pak nemají 1x00D, xx0D a starší 60D. Já bych zrcadlo bez micro adjustmentu také nekupoval, když vidím, že dostat na test zrcadlovku, která by dobře ostřila, je téměř nemožné.
Asi najjednoduchší spôsob zistenia podpory micronastavenia je u vybraných modelov stiahnutie manuálu od výrobcu.
Ještě se zeptám, kdybych chtěl poté fotky tisknout do rámových obrazů... vystáčím si s D7100? Nebo budu muset volit lepší dělo?
U tisku při 300 dpi vychází u D7100 delší strana maximálně na cca 50 cm - máte v plánu tisknout do této velikosti nebo ještě větší (předpokládám, že chcete tisknout ve vysoké kvalitě)?
To vychází z rozlišení fotky, že? U D7100 je max. 6000x4000, takže na větší než 50cm to bude chtít lepší dělo (při 300dpi). Uvažuji správně?
Že 24Mpx nestačí na viac než 50cm je dosť veľká konina. A aké väčšie delo? Potom už jedine FF aparáty najvyššej triedy (36-50Mpx) alebo stredoformát... A podľa tejto logiky ani 50Mpx nestačí na viac ako 70cm.
Taky dost záleží, kolik toho umožní vykreslit ten či onen objektiv. Takže nakonec bychom mohli dojít třeba k výsledku, že třeba se sigmou70-300+D500 lze tisknout max 9x13 :) Nebo se pletu?
Podle toho, co jsem na netu studoval za tabulky tisku. Tak mi těch 50cm s D7100 (24Mpx) taky přijde jako hloupost...
- neni to hlúposť, 300DPI je fotokvalita printu. DPI udáva počet bodov na palec, ľahko vypočítame počet bodov na 1cm = 118 a vynásobením x 50cm máme zaokrúhlene 6000 pixlov u dlhšej strany snímača. Prax je však troška iná - záleží na motíve, na portrét stačí aj polovica MPx, na detailnú krajinu je potrebné podstatne viac.
[QUOTE=joeh;42799]- áno, pleteš[/QUOTE]
V čem?
[QUOTE=joeh;42801]- neni to hlúposť, 300DPI je fotokvalita printu. DPI udáva počet bodov na palec, ľahko vypočítame počet bodov na 1cm = 118 a vynásobením x 50cm máme zaokrúhlene 6000 pixlov u dlhšej strany snímača. Prax je však troška iná - záleží na motíve, na portrét stačí aj polovica MPx, na detailnú krajinu je potrebné podstatne viac.[/QUOTE]
Chápu to dobře, že pak budeme ty půlmetrove printy "prohližet per pixel"?
V čem?
[QUOTE=joeh;42801]- neni to hlúposť, 300DPI je fotokvalita printu. DPI udáva počet bodov na palec, ľahko vypočítame počet bodov na 1cm = 118 a vynásobením x 50cm máme zaokrúhlene 6000 pixlov u dlhšej strany snímača. Prax je však troška iná - záleží na motíve, na portrét stačí aj polovica MPx, na detailnú krajinu je potrebné podstatne viac.[/QUOTE]
Chápu to dobře, že pak budeme ty půlmetrove printy "prohližet per pixel"?
[QUOTE=Kabe;42802]V čem?[/QUOTE]
- rozlišovacia schopnosť objektívov je čosi iné ako počet pixlov na čipe. http://www.photozone.de/
- rozlišovacia schopnosť objektívov je čosi iné ako počet pixlov na čipe. http://www.photozone.de/
[QUOTE=Kabe;42802]Chápu to dobře, že pak budeme ty půlmetrove printy "prohližet per pixel"?[/QUOTE]
- chápeš to dobre, je to troška zložitejšie, pretože tlačiareň /tiskárna/ pracuje odlišne ako čip ale v podstate ano. K tomu je potrebná kvalitná fototlačiareň 300DPI a vysokokvalitný fotopapier. Napríklad ja používam na A4 Canon Photo Pro II, v novom balení už výrobca neuvádza počet diskrétnych bodov, v starom balení uvádzal 8MPx.
- chápeš to dobre, je to troška zložitejšie, pretože tlačiareň /tiskárna/ pracuje odlišne ako čip ale v podstate ano. K tomu je potrebná kvalitná fototlačiareň 300DPI a vysokokvalitný fotopapier. Napríklad ja používam na A4 Canon Photo Pro II, v novom balení už výrobca neuvádza počet diskrétnych bodov, v starom balení uvádzal 8MPx.
Link je OK, vyber si objektív na APS-C prístroj a v teste nájdi MTF /rozlíšenie/, mení sa v závislosti na ohnisku a clone. Námatkovo som zvolil Sigmu 70-200, v prvej polovici stránky to je : http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/833-sigmaex7020028os?start=1
Asi plně nechápu, co jsi mi tím chtěl sdělit, tak aspoň zkusím jinak napsat, co jsem chtěl původně sdělit já :)
Byla tu řeč o tom, že třeba "Fotak X123" ma senzor xy MPx že z něj nelze tisknout fotky vetsi nez A x B cm.
No a já se snažil sdělit, že si myslím, že záleží i na objektivu, protože ne každý objektiv umožní vykreslit stejný počet realistických megapixelů. Samozřejmě ten senzor vytvoří fotku se "správným" plným počtem megapixelů, ale část z nich je stejně "slepých/fiktivních/realitě neodpovídajících" tedy vytvářejících tzv měkkou neostrou kresbu. Ano, jak moc je neostrá závisí třeba i na zaclonění, ale pořád ten objektiv nevykreslí realisticky všechny pixely. takže podle mě v důsledku pak budeme tisknout něco v kvalitě, kterou nevyužijeme. Možná to mám popletený, nechci tvrdit, že mám určitě pravdu :) , ale chápu to takhle.
Byla tu řeč o tom, že třeba "Fotak X123" ma senzor xy MPx že z něj nelze tisknout fotky vetsi nez A x B cm.
No a já se snažil sdělit, že si myslím, že záleží i na objektivu, protože ne každý objektiv umožní vykreslit stejný počet realistických megapixelů. Samozřejmě ten senzor vytvoří fotku se "správným" plným počtem megapixelů, ale část z nich je stejně "slepých/fiktivních/realitě neodpovídajících" tedy vytvářejících tzv měkkou neostrou kresbu. Ano, jak moc je neostrá závisí třeba i na zaclonění, ale pořád ten objektiv nevykreslí realisticky všechny pixely. takže podle mě v důsledku pak budeme tisknout něco v kvalitě, kterou nevyužijeme. Možná to mám popletený, nechci tvrdit, že mám určitě pravdu :) , ale chápu to takhle.
Kabe, tvoj posledný príspevok je celý naprosto správne. Linky som dal ako vzor, kde konkrétny objektív vykreslí na APS-C čipe nejaký počet čiar na výšku čipu pri 50% kontraste, reakcia na tvoj príspevok o D500 + Sigma. Totiž sklo, ktoré by skutočne vykreslilo len 9 x 13 cm fotku pri 300DPI sa asi nedá nazvať objektívom. Inak problematiku ovládaš OK.
Aha, tak to se opravdu moc omlouvám, já to totiž s tím příkladem myslel jako nadsázku, ale byla to blbost to tak napsat. Občas se mi to takto stává, promiň tedy.
[QUOTE=joeh;42801]- neni to hlúposť, 300DPI je fotokvalita printu. DPI udáva počet bodov na palec, ľahko vypočítame počet bodov na 1cm = 118 a vynásobením x 50cm máme zaokrúhlene 6000 pixlov u dlhšej strany snímača. Prax je však troška iná - záleží na motíve, na portrét stačí aj polovica MPx, na detailnú krajinu je potrebné podstatne viac.[/QUOTE]
300dpi je potrebných pri pozeraní s veľmi blízkej vzdialenosti, napríklad displej mobilného telefónu. Ak tlačím niečo vo väčšom rozmere a typicky sa to zavesí na stenu, tak sa na to aj pozerá s príslušne väčšej diaľky. Potom stačí aj omnoho menej ako 300dpi.
300dpi je potrebných pri pozeraní s veľmi blízkej vzdialenosti, napríklad displej mobilného telefónu. Ak tlačím niečo vo väčšom rozmere a typicky sa to zavesí na stenu, tak sa na to aj pozerá s príslušne väčšej diaľky. Potom stačí aj omnoho menej ako 300dpi.