Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
29.7.2019, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Fujifilm rozšiřuje portfolio svých výrobků o bezpečnostní kameru SX800. Ta se má chlubit velkým 40x optickým zoomem, rychlým autofokusem i nadprůměrnou stabilizací obrazu pro montáž a bezproblémové použití do větrných prostředí.
busy (4706) | 29.7.201913:29
Stale mi neslo do hlavy ako to ze dokaze s 800 mm vyfotit znacku auta na 1 km, tak som sa lepsie pozrel na parametre tejto kamerky a su skutocne zaujimave:

Resolution: Full HD
Focal length: 20mm ~ 800mm
Zoom ratio: 40x optical zoom 1.25x digital zoom
Zoom speed: 4s ­(wide to tele­)
Angle of view: 21.0° x 11.8° at wide end
Angle of view: 0.54° x 0.31° at tele side
Iris range: F4.0~16 at wide end
Size: 139mm x 156mm x 410mm ­(HxWxL­)
Weight: 6.4kg

Taka ooobrovska hmotnost a rozmery, a tak uboha svetelnost ­(F16 na dlhom konci­) ? Potom som si lepsie pozrel pozorovacie uhly, a vtedy mi to doslo ­- tych 20­-800mm nie su prepocitane, ale fyzicke ohniska !

Tym padom, vzhladom na crop faktor ­(4.8 pre 1­/1.8­") to ma prepocitane ohniska 96 ­- 3840 mm, s 1.25x digi dokonca az temer 4800 mm. To je dokonca este lepsie, nez Nikon P1000 ktory ma len ­"ubohych­" 3000 mm :­)

Svetelnost F16 je riadne vysoka, toho svetla ­(hlavne v noci­) na snimac uz moc nedopadne. V parametroch som nenasiel ake ISO snimac podporuje, ale vzhladom na jeho rozlisenie ­(2MPix na 1­/1.8­") vychadza velkost pixela 3.7 um, co by mohlo poskytnut uz veeelmi slusne vysoke ISO ­(s rozumne odstranitelnym sumom vo videu­). Klasicke fotaky s podobne velkymi pixelmi ­(napr. 24 MPix na APS­-C­) vedia ist obvykle az do ISO 102800, predpokladam ze tato kamerka na tom nebude horsie. Navyse zda sa ze nema klasicky IR filter takze moze expozicii napomoct aj castou IR spektra.

Pre zaujimavost som F16 hodil aj do kalkulacky na vypocet difrakcie. Priemer Airy disku vysiel 21 um, co je daleko viac nez velkost pixela 3.7 um. Takze obraz na dlhych ohniskach a pri plnom rozliseni bude difrakciou zial beznadejne zatazeny. Skoda...

V kazdom pripade, mat v nejakom ultrazoome pixely velke temer 4 um, to by bola parada :­)
Odpovědět2  0
Choakinek (4687) | 29.7.201923:45
Všechno OK, ovšem s jedinou výjimkou:

Parametr: ­"Iris range: F4.0~16 at wide end­"

... chápu tak, že to má na nejširším ohnisku proměnlivou clonu F4­-16 a tedy, že světelnost na nejdelším ohnisku není uvedena. Tj. nemusí to být nějakých brutálních F16, třeba to má F4 v celém rozsahu, netuším.
Odpovědět2  0
busy (4706) | 30.7.20199:53
Vdaka za postreh.

F4 v celom rozsahu urcite mat nebude, pretoze to by si vyzadovalo priemer vstupnej sosovky minimalne 20 cm ­(800 mm ­/ 4­)­), co vzhladom na rozmery kamery ­(139mm x 156mm­) nie je fyzicky mozne.

Podla obrazku a udanych rozmerov odhadujem ze priemer vstupnej sosovky moze byt okolo 10 cm, co by ­(v idealnom pripade­) na dlhom konci 800 mm mohlo dat svetelnost F8. Je preto mozne ze najlepsia svetelnost sa bude od hodnoty F4 ­(na kratkom konci­) postupne zhorsovat az po cca F8 na dlhom konci.
Odpovědět1  0
Choakinek (4687) | 30.7.201923:57
Což je ovšem ze strany Fujifilmu taková malá, nepatrná sviňárna, že neuvádí základní světelnost na dlouhém konci :­-­).

Ale co mě překvapilo vůbec nejvíc, jsou hodnoty těch ohnisek. To je běžné, že se u bezpečnostních kamer uvádí pouze nepřepočítaná hodnota? Není to pro zákazníka matoucí?
Odpovědět1  0
busy (4706) | 31.7.20198:16
Otazka je kto je zakaznik. Predpokladam ze to asi nebudu typicki fotografi ktori myslia vo ­"full­-frame ekvivalentnych­" milimetroch, ale skor navrhari bezpecnostnych systemov, ktory nemusia mat ponatia o tom co je full­-frame a ani nemaju predstavu o tom aky siroky zaber predstavuje ohnisko 96 mm. Ti budu pravdepodobne ovela lepsie rozumiet pozorovacim uhlom priamo uvedenym v technickych parametroch.
Odpovědět2  0
Choakinek (4687) | 1.8.20191:53
Hmm, to dává smysl ;­-­).
Odpovědět0  0
Choakinek (4687) | 1.8.20192:07
"F4 v celom rozsahu urcite mat nebude, pretoze to by si vyzadovalo priemer vstupnej sosovky minimalne 20 cm ­­(800 mm ­­/ 4­­)­­) ... ...­"

Vím, že se v tom fakt vyznáš, ale opravdu je to tak jednoduché?

Proč má třeba LX7 průměr vstupní čočky cca 27 mm, když by při 90 mm ­/ 2,3 měl mít cca 39 mm ?
Odpovědět0  0
Choakinek (4687) | 1.8.20192:18
Resp. jinak: Proč má LX7 průměr vstupní čočky cca 27 mm, když by stačil jen 17,7 ­/ 2,3 = cca 7,7 mm?
Odpovědět0  0
busy (4706) | 1.8.20198:35
Presnejsie napisane, nie je to priamo priemer prvej sosovky v objektive, ale ­(fyzikalne vyjadrene­) priemer ekvivalentneho otvoru v objektive, ktorym prechadza svetlo zo sceny na snimac.

Da sa to predstavit aj tak, ze ak by sme objektiv, nastaveny na danu hodnotu zoomu ­(dane ohnisko­), nahradili jedinou sosovkou s danou ohniskovou vzdialenostou, na to aby na snimac pustila rovnake mnozstvo svetla ako nas objektiv, jej priemer by musel byt rovny ohniskovej vzdialenosti vydelenej hodnotou svetelnosti.

Cize v pripade LX7, nastaveneho na maximalny zoom, by to bolo presne tych 17.7 mm ​­/ 2.3 = cca 7.7 mm. A ak by LX7 mal pevny objektiv s fyzickym ohiskom 17.7 mm, tak by naozaj stacilo, aby otvor v nom bol tych 7.7 mm.

Avsak konstrukcia zoomovacich objektivov byva komplikovanejsia, sosovky sa pri zoome navzajom rozne posuvaju, a nie vzdy sa vyuziva cela plocha vsetkych sosoviek, sosovky preto byvaju vecsie, nez by bolo vzhladom na pevny objektiv nutne. Pri takychto objektivoch, ktore su optimalizovane hlavne na vysoku svetelnost, a nie na male rozmery, sa casto konstrukcia robi tak, ze vnutorna stavba prvej casti objektivu sa podoba na objektiv pre ovela vecsie snimace ­(tie potrebuju aj umerne vecsie objektivy­) a druha cast objektivu sluzi ako speed­-booster, t.j. sustredi svetelne luce na mensi snimac ­(realne pouzity vo fotoaparate­).

Presne opacna situacia je napriklad pri ultrazoomoch. Tie maju velmi dlhe ohniska, a tu je preto dolezite aj to, aby objektiv na dlhom konci nebol prilis obrovsky ­(nemal prilis velky priemer­). Napriklad taky FZ300, ten ma na fyzickom ohnisku 108 mm svetelnost F2.8, co zodpoveda priemeru ekvivalentnemu vstupneho otvoru cca 39 mm. A realny priemer objektivu, resp. jeho vysuvnej casti, je pritom kusok nad 4 cm. Pri LX7, ktory je vysoky cca 7 cm, je tak nejak jedno ci vstupna sosovka bude mat 7.7 mm alebo 27mm, stale je to ­"v norme­". Tu preto netreba objektiv minimalizovat za kazdu cenu. Kdezto pri FZ300, ak by bol objektiv optimalizovany iba na svetelnost, a vstupna sosovka by mala ­(odhad z brucha podla pomerov u LX7­) 130mm, to by uz bolo dost neunosne :­) Preto musi mat objeiktiv FZ300 uplne inu konstrukciu, a na dlhych ohniskach uz nemoze vyuzivat vyssie spominany speed­-boosterovy princip.
Odpovědět1  0
Choakinek (4687) | 2.8.20190:10
Hmm, zajímavé, máš můj obdiv, jak to máš nastudované :­-­).

"... Napriklad taky FZ300, ten ma na fyzickom ohnisku 108 mm svetelnost F2.8, co zodpoveda priemeru ekvivalentnemu vstupneho otvoru cca 39 mm. A realny priemer objektivu, resp. jeho vysuvnej casti, je pritom kusok nad 4 cm...­"

Je tohle důvod, proč mají zpravidla ultrazoomy dost špatnou kresbu mimo střed fotky na širokém konci? Zvláště pak, když se široký konec žene do nějaké pro UZ nesmyslné hodnoty ­(např. ekv. 24, 20 mm atd.­)?
Odpovědět1  0
busy (4706) | 2.8.20198:39
Vdaka :­) Fyzika, a z nej hlavne elektrina a optika ma velmi bavili uz od malicka, takze zakony optiky mi rozhodne nie su cudzie. Ked vidim nejaky objektiv, vnimam ho aj v kontexte tychto zakonov optiky. Doda to dalsi zaujimavy rozmer pohladu :­)

"pro UZ nesmyslné hodnoty ​­(např. ekv. 24, 20 mm atd.­" ... je to presne tak. Snaha o skratenie minimalnych ohnisk na hodnoty, pri ktorych sa zacina hodne prejavovat skreslenie typicke pre rybie oko ­(sudkova vada­) prinasa so sebou v konstrukcii UZ objektivov ovela vecsie komplikacie ­(a tym vecsiu nutnost kompromisov cena verzus kvalita­) nez predlzenie rozsahu ohnisk na dlhom konci. Co som v praxi vypozoroval, tak sa to zacina prejavovat uz pod cca 30 mm, a pod 24 mm je to uz velmi vyrazne. Preto som v minulosti vzdy tvrdil, ze taky UZ objektiv, zacinajuci az ­(povedzme take pekne okruhle cislo­) na 32 mm, by mohol byt za tu istu cenu opticky ovela kvalitnejsi nez objektiv zacinajuci na dnes beznych 24 mm. Btw. kedysi ultrazoomy zacinali az na 36mm, navrhari asi vedeli preco :­) Ono je sice krasne mat 20 mm a extremne siroky uhol zaberu, ale napriklad ja osobne to malokedy vyuzijem a nechybalo by mi to az tak. Radsej by som uprednostnil dlhsi kratky koniec a lepsiu opticku kvalitu.

Dalsi dovod zhorsenej kresby na kraji obrazu tiez suvisi s kratkymi ohniskami a sudkovou vadou. V snahe zjednodusit konstrukciu objektivu ­(a znizit jeho cenu­) sa sudkova vada kompenzuje softwerovo ­- natiahnutim rohov obrazu. A take softwerove natiahnutie obrazu je interpolacia podobna digitalnemu zoomu, a digitalny zoom uz z principu znehodnocuje kresbu. V Milanovych recenziach je casto vidno ako velmi sa obraz takto digitalne ­"natahuje­" do rohov.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.