Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
27.2.2018, Milan Šurkala, aktualita
Sony dnes představilo nový full frame CSC fotoaparát A7 III (ILCE-7M3). Novinka přináší 24MPx CMOS BSI snímač s fázovým ostřením, je tu i mechanická stabilizace obrazu a 4K video pořizované pomocí oversamplingu z 6K.
RiMr (756) | 1.3.201811:26
Ještě bych vypíchnul tuhle super funkci ­"funkce dotykové podložky vám umožní posunout zaostřovací bod i za použití hledáčku­" ­- u SOny se nebojí kopírovat nápady od Panasonicu­/Olympusu a to je dobře!

K ceně ­- v americe cca 2000 dolarů, tedy cca 41 tisíc. V EU cca 2300 éček tedy cca 59 tisíc!!!! za to samé! I když připočtu k americké ceně 20% DPH, tak jsem desítku pod EU cenou..! I když si pro ten foťák za desítku zaleptím, tak pořád ušetřím a navíc budu mít foťák bez EU omezení....
Nevím, čím je ta nenažraná EU cena způsobená a je mi to jedno, foťák jsem v ČR nekoupil ani nepamatuju, nejsem Rotschild...
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 2.3.201816:05
Nevím, jak na tom budeš s US zárukou tady...
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 2.3.201816:48
NIkdy jsem to neřešil, nikdy jsem to nepotřeboval. Až to někdy nastane, pak to budu řešit. Ale nejsem blázen, abych dal za foťák o dvacet tisíc víc jen proto, že se třeba může pokazit.... Když se tak třeba někdy stane, tak u foťáků z UK to není problém a do té ameriky se to dá taky poslat... v případě, že nastane ta nepravděpodobná situace, že to bude třeba...
Odpovědět2  1
jozkopower (452) | 2.3.201817:05
Ano, za predpokladu, že sa človek správa k prístroju slušne, neni dôvod počas dvoch rokov k poruche. Osobne by som sa dovozu nebál.
Odpovědět1  0
kolyy (362) | 3.3.20184:48
Tak trochu iný pohľad:
- Fuji X­-A1 ­- nefunkčný po vybalení z krabice, okamžitá výmena
- Panasonic GM5 ­- nečistota pod krycím filtrom na senzore ­(výrobná vada­) ­- výmena senzoru v záruke
- Panasonic GX80 ­- neodstrániteľná nečistota na senzore ­(nie výrobná vada­) ­- výmena senzoru v záruke ­(!!­)
- Panasonic Leica 15mm­/1.7 ­- rozhodená optika po páde na zem. Výmena za nový kus zdarma ­(!!!­)

Prístup všetkých partnerov, Megapixel, Alza a hlavne záručného servisu Panasonic je podľa mojich skúsenosti absolútne fantastický. Voziť si veci zo zámoria lebo niečo ušetrím ­(a to hlavne na DPH­) je podľa mňa tak krátkozraké, až to bolí. Ja osobne rád podporím normálných predajcov a importérov, keď viem, že problémy sa snažia riešiť. Za to, že ceny v tramtárii sú nižšie, oni nemôžu.
Odpovědět2  3
RiMr (756) | 3.3.201810:06
...moc ti děkuju Kolyy! Proč? Já totiž patřím k těm, kterým se nekazí italská ani francouzská auta i když jsou to diesely s filtrem pevných částic a jezdím s tím bez jakýchkoliv poruch v podstatě jen se studeným po městě ­(ó hrůůůzo!­) za pět šest litrů nafty, patřím k těm kterým fungují notebooky Acer, procesory AMD, Visty, 3D tiskárny za pár tisíc, Terčovci mi rostou jak z vody i když jim každý den půl hodiny nevařím a krmím je suchým, modelářské parní stroje z Číny mi šlapou jak hodinky, foťáky a objektivy ze zahraničí a­/nebo z druhé ruky taktéž a to je opravdu nešetřím ­- prostě všechny ty ABSOPRAVDY z internetových diskuzí se mi celý můj život vyhýbají. A protože podobným příspěvkům jako píšeš ty a mnozí další int. diskutéři ­- jak je rizikové to či ono počínání a jak se to všechno co se udělá jinak než to dělá ta ­"opatrná­" část populace kazí, špiní, tuhne, vaří, padá, protože těm příspěvkům samozřejmě VĚŘÍM, že jsou založeny na osobní a REÁLNÉ zkušenosti, tak to chápu tak, že existuje síla ve vesmíru, která tu moji nepochopitelnou kliku vyvažuje a na druhé straně jsou smolaři, kterým se všechno co dovezou už z jiného okresu kazí atd. No a podle tvého výčtu těch smůl co tě potkaly ty k těmto smolařům patříš a já ti děkuju za to, že vyvažuješ vesmír.
Trochu divné teda je, že lidé které znám osobně a postupují jako já, tak mají taky tu ­"kliku­", kdežto všechny ty podivné smolaře znám jen z internetu...
Odpovědět3  1
kolyy (362) | 3.3.201812:51
Tak ja som servis potreboval nielen na talianske, ale dokonca aj na japonské a nemecké autá... ;­)

Máš svoju predstavu o spoľahlivosti dnešnej výroby, ja zase viem koľko elektroniky som musel za tie roky reklamovať ­(a to nemyslím súkromne­). Tak ale chápem, máš dobrý pocit z toho, koľko ušetríš na DPH.
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 3.3.201813:43
Ono to Kolyy ale není o ­"dobrém pocitu­" z ojebání státu, ale o tom, jestli si to třeba vůbec můžu nebo nemůžu dovolit. Nejsem natolik ve vatě, abych mohl desetitisíce vyhazovat oknem a navíc, foto­/video je jen jeden z mých koníčků a to možná ani není v první pětici. Dále ­- kdyby šlo ­"jen­" o tu DPH, tak to ­(jako i často činím­) akceptuju. Ale 41­/49 vs 60 litrů je prostě pro můj selský rozum neobhajitelné.
O tom, kolik z těch zaplacených daní jde na bohulibé účely a kolik naopak na různá Čapí hnízda, solární barony a další nabírání tisíců úředníků s 13. a 14. 15. platem pro kontrolu ­"OSVČ příživníků­" atd ani nepřemýšlím, to bych si to musel hodit...
Odpovědět3  1
kolyy (362) | 3.3.201817:15
Rozumiem, ale dúfam chápeš, že to nemôžeme robiť všetci?

Čo sa týka euro­-prirážky Sony, uznávam, ako som aj komentoval. Je to naozaj nepríjemné, napríklad GH5 a A7 III stoja v USA rovnako ­($2000­), kým tu je rozdiel v cene 20% ­(50000Kč vs 60000Kč­). Je však dosť možné, že sa to ani nerozhoduje tu, ale že regionálna cenová politika sa rozhoduje centrálne v Japonsku.
Odpovědět0  0
pa10 (50) | 6.3.201815:18
Mozeme to robit vsetci, preco nie, kazdy kto ma rozum si najde najvhodnejsiu ponuku a ide po nej. Iste, najvhodnejsia ponuka nie je vzdy len o cene, ale prave o tom rozume, mozno sa niekto prikloni k miestnemu obchodu, pretoze potrebuje servis, a niekto iny radsej uprednostni nizsiu cenu zo zahranicia. Kazdy podla chuti. Ale netreba preto strasit kazenim a servismi, za poslednych 10 rokov mi rukami preslo dvakrat tolko fotoaparatov a so ziadnym som nemal problemy, ktore by si ziadali reklamaciu alebo servis, prave naopak, fotoaparaty sa mi zdaju byt najmenej kazive pristroje­- pokial do toho nepocitame pripady kedy si clovek rozmlati pristroj sam ­-­- a ked uz niekto pracuje v podmienkach kde to hrozi, skor to riesi poistenim, ako vyberom obchodu.

Ked fotoaparat doma stoji rovnako ako v zahranici, velmi rad si ho kupim doma. Kvoli zaruke ­"co ak­". Ale ak stoji o 20% viac, tak na celu domacu zaruku dlabem, nakoniec ono pokial obchod nemam priamo za rohom tak je casto jedno ci posielam pristroj na reklamaciu v ramci republiky, alebo do nemecka, alebo do USA, dnes to dojde vsade a ani to postovne uz nie je take dramaticke ­"keby sa nahodou nieco stalo­".

Ani cistenie snimacov nie je ziadny strasiak. Vela fotografov to nerobi nikdy, skor vymenia telo ako pride na nejake cistenie senzora, teda aspon pokial clovek pristupuje k pristroju zodpovedne, nechyta senzor, nemeni objektivy v prasnom alebo prilis vlhkom prostredi a podobne. Fotoaparaty maju navyse samocistiace mechanizmy, ktore si potom s tym beznym prachom celkom dobre poradia aj same. Ak som niekedy kvoli niecomu potreboval odborny servis, tak to boli jedine stare objektivy a full spektrum mod. A to uz nie je potom servis hocijaky...

kolyy, bez urazky, ako ty by som rozpraval keby som bol predajca. No a my sme tu skor z tej zakaznickej strany.
Odpovědět2  0
kolyy (362) | 6.3.201818:16
Všetci môžeme obchádzať platenie daní? Skutočne?

Čistenie senzoru som potreboval na všetky tri moje foťáky s výmenným objektívom. Pokiaľ meníš objektív v teréne, čo je pre mňa do značnej miery zmysel takého foťáku, tak sa tomu skôr či neskôr nevyhneš, aspoň podľa mojich skúseností.

Nemusíš to riešiť ak Ti nevadí, že máš na všetkých priclonených fotkách fľaky. Pokiaľ je to bežný nestabilizovaný senzor, tak nie je problém, urobia Ti to kdekoľvek za pár stoviek Kč, alebo si to môžeš spraviť sám, ak si šikovný. Stabilizovaný senzor mi však nechceli vyčistiť nikde a musel som to posielať do autorizovaného senzoru Panasonic, kde to dokonca riešili výmenou senzoru.
Odpovědět0  2
wooferx (29) | 12.3.20181:10
Mohu potvrdit dobrou zkušenost se servisem Panasonicu. Vlivem vniknutí vody mi na Lumix GX7 začal zlobit přední roler. Ke konci záruky jsem ho reklamoval přes servis ­(nikoliv eshop­). Servis zajistil bezplatný odvoz i poslání zpět, a za cca 10 dní jsem měl foťák s vyměněným rolerem doma :­)
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 3.3.20184:57
Ešte doplním ­- som zvedavý ako sa zatvárite, až si nakúpite tie úžasné stabilizované senzory a časom zistíte, že ich treba vyčistiť. Lebo to neurobí nikto iba oficiálny servis.
Odpovědět1  2
jozkopower (452) | 3.3.201814:13
Zatvárime sa úplne normálne, dáme to vyčistiť.
Odpovědět2  0
kolyy (362) | 3.3.201817:05
Ok :­)

Chcel som povedať, že ten servis je aj u foťákov občas potrebný.
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 3.3.201813:01
Inak ale k veci, cena za telo vyzerá byť 60000Kč, takže Sony bohužiaľ naozaj znovu použilo drahšiu cenovú politiku ako v zámorí. To je škoda, lebo aj keď je to stále dobrá ponuka, tak už to nemieri priamo proti pokročilým prístrojom menších formátov, a teda zrejme neprinesie ten konkurenčný tlak.
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 28.2.201817:01
"Maximem je zde 4K video ­(3840×2160 pixelů­), to ale vzniká downsamplingem z více než 6K videa ­(snímáno je 6000×3376 pixelů, cca 20 MPx­)­"

...ale to je nějaká fligna, na školení Canon přece říkali, že to nejde, že to musí být čisté násobky rozlišení... :­)
(viz diskuze po Canonem­).
Odpovědět1  0
jozkopower (452) | 28.2.201817:07
No nejak si Canon slabý procesor obhájiť musí, ten školiteľ je lapaj, horšie je, že mu to žiačikovia spapkajú i s navijákom.
Odpovědět1  1
JonSnih (370) | 28.2.201818:47
To nebude nevýkonným procesorem, ale výkonným marketingovým žentourem, který nastavuje tahle umělá kurvítka v rámci ­"lepší­" segmentace produktů :)
Odpovědět1  1
jozkopower (452) | 27.2.201822:10
Uvedením Sony A7 III nastáva revolúcia v segmente pre náročných amatérov až profi fotografov. Za cenu 2000 dolárov nám Sony ponúka moderný plnoformátový prístroj osadený skvelým čipom, s perfektným autofocusom, 15EV DR a iné dobroty. Konkurencia má hlavu v smútku, cenová politika sa musí zmenit v prospech nás.
Odpovědět3  1
JonSnih (370) | 28.2.20188:31
a­) den D nastal maximálně pro lidi, co zajímá FF + jsou gearheadi
b­) v Evropě si připrav částku 2300 EUR za tělo + další tučné částky na objektivy
c­) nevěř všem PR žvástům, které výrobci fotoaparátů vysází na papír, o A9 se taky psalo, jaký má super AF, který nemá obdoby a najednou je tu ­"základní­" FF tělo, které je lepší?
d­) s ohledem na cenu a technologie jde o zajímavý balíček, nicméně jaká je spolehlivost takového přístroje je otázkou, když i ­"utěsněná­" A7R.3 má problémy s vlhkostí
Odpovědět2  4
jozkopower (452) | 28.2.20189:41
JonSnih, Sony A9 má skutočne vynikajúci AF, žiadne PR žvásty.
Odpovědět3  1
JonSnih (370) | 28.2.201818:52
Já jsem ale nepsal, že by A9 mělo špatný autofokus.
Odpovědět0  0
Sakini (772) | 28.2.20189:44
Teď ještě ty 2.8 zoomy a jiné dobroty a ­- počkat, do tohohle cenového patra jezdí výtah jen pár lidem co nemusí řešit nějaké ty ­"drobné­". Konkurence má optiku jednoznačně levnější, hlavu nevěší, cenová politika se nezmění a každý výrobce si najde své kupce. Ale foťák je to pěkný, to jo, první 24 MPx A7 co bych snesl.
Odpovědět1  0
kolyy (362) | 28.2.201815:33
Prečo rovno F2.8 zoomy? F4 odvedie rovnakú prácu ako F2.8 na APS­-C alebo F2 na M43. Takže napríklad výborný FE 24­-105mm F4 za 37000Kč je ekvivalentný 16­-70mm F2.8 na APS­-C alebo 12­-52mm F2 na M43, pritom má 11cm a 660g, vrátane stabilizácie. Iste vieš, že nič takého pre menšie formáty neexistuje. Fuji 16­-55mm F2.8 nevyzerá v porovnaní príliš dobre.

Rovnaké je to s pevnými sklami, F1.8 objektívy pre FE sú ostré, kompaktné a relatívne lacné, napr. 28­/2, 50­/1.8, 55­/1.8, 85­/1.8. Na APS­-C je potreba F1.2, na M43 F0.9. Keď porovnám napríklad Fuji 56­/1.2, Olympus 45­/1.2, Panasonic 42.5­/1.2 a Sony 85­/1.8, tak FF je najlacnejší a najlepší.

Samozrejme sa dá kúpiť ešte svetelnejší, drahší a rozmernejší objektív pre FF, ale to vôbec nie je nutné. Podľa mňa bola najväčším problémom FF vždy cena a rozmery tela, nie objektívy. Toto A7 III rieši, lebo v rozmeroch a cene špičkových prístrojov menších formátom tu máme minimálne rovnako schopné telo s FF snímačom. To je zemetrasenie, to je revolúcia.

A7 III udalo strop pre menšie formáty a dúfam, že ich pošle tam kam patria ­- smerom ku kompaktným, ale vyspelým prístrojom, ktoré výrobcovia začali zanedbávať na úkor veľkých, ťažkých a drahých ­"prémiových­" tiel a objektívov.
Odpovědět4  2
Sakini (772) | 28.2.201818:35
No to jsem zvědavý, kolika fotografů které tady kdo zná se ta revoluce dotkne, to se tvrdilo i u A7 II a pak zbyly jen kyselé ksichty zrcadlovkářů, co přešli moc brzo. Uvidíme za pár měsíců, až přejde ta povinná extáze. Já jim to přeju aby prolomili ledy, ale pořád ještě to je Sony, víme co umí.
Odpovědět3  1
kolyy (362) | 28.2.201819:22
Zrkadlovkári už postupne prechádzajú, to nie je problém. Jasne to ukazujú predajné čísla:

https:­/­/cdn.photographylife.com­/wp­-content­/uploads­/2017­/11­/sept­-2017­-camera­-stats­-update­-percent­-ILC­-mirrorless.jpg

Teraz sa hraje o to, ku komu pôjdu. A lukratívny je práve segment pokročilých foťákov pre nadšených amatérov a bežných profesionálov, o tento koláč súťažia všetci. A presne tam mieri A7 III, Sony sa konečne rozhodlo konkurovať naplno a prestaviť model, ktorý pôjde po trhovom podiely miesto marže, a to aj napriek kanibalizácii predajov svojich drahších prístrojov. To je úplne iná situácia ako s A7 II, čo bol taký polopokus, kde im ešte chýbala technologická podstata v mnohých smeroch. Vyzerá to tak, že A7 III nemá zásadnejšiu slabinu pre profesionálne použitie a systém všetkých bežných objektívov je už pripravený. Je to útok presne na solar, na 6D II­/5D IV, na D750, na E­-M1 II, na G9, na X­-T2­/X­-H1. To, že Sigma a Tamron do toho idú tiež zrejme ukazuje, že teraz to asi bude naozaj.

Je tu ešte jeden aspekt ­- v kuloároch sa zrejme vie, čo Canon a Nikon chystajú pre svoje seriózne poňaté CSC. Toto by mohol byť aj preventívny útok, ktorý má nielen anihilovať predaje prémiových modelov menších formátov, ktoré sa rodia ako huby po daždi, ale aj zmenšiť šance na vznik vážnej konkurenciu na poli FF bezzrkadloviek.
Odpovědět3  2
Sakini (772) | 28.2.201819:47
Tak bezzrcadlové systémy jiných značek se až tak bát nemusí, ono to je i o systému celkovém a ne jen o tělech, moc Fuji a M43 uživatelů zainvestovaných do optiky svých značek asi kvůli pokroku u Sony nepřejde. Sigma a Tamron následují trend který byl viditelný už u redukcí na jiné bajonety, Sony FE v tom získalo velkou podporu od začátku protože byla největší šance že majitelé budou chtít adaptovat svou optiku když mají na drahé FF tělo ­(Fuji se do tohoto teprve pomalu dostává s odstupem tří čtyř let, teprve teď jsou na trhu první elektrifikované redukce s AF, prostě to vzhledem k rozšíření a zaměření systému nebylo zajímavé, m43 zase už nějakou dobu má dostatek nativních objektivů a většina uživatelů do optiky tolik neinvestuje­). Ona Sigma dobře ví do čeho jde, že v FE systému má obrovský prostor, a i tak jim to rozhodnutí trochu trvalo, je to jen přirozený vývoj. Kdo se ale má co třást, je CaNikon. Pokud teď, v tomto roce, nemají ready seriózní FF CSC, tak na to škaredě doplatí. Sony FE v posledních dvou letech výrazně dospělo, nabídka objektivů je už hodně zajímavá, a uživatel C­/N už ani nebude muset řešit nějaké redukce, prostě všechno střelí a koupí na co byl zvyklý, s nabídkou Sigmy už má opravdu hodně možností ­(až upraví i ty nové zoomy, bude to opravdu regulerně dostupný systém se špičkovým výstupem­). A A7 III dle specifikací nejen že hravě smázne jejich základní FF, ale nemusí se bát ani těch středních. Takže hoši by měli šlápnout na plyn, jinak až s něčím za rok dva vyrukují, tak už to nebude moc lidí zajímat.
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 28.2.201823:37
S C­/N súhlas. Čo sa týka CSC, možno pri Fuji platí to čo hovoríš ­- držia si zdravý stred ponuky s X­-T20 a X­-E3. Neúspech X­-H1 ich možno až tak nezasiahne a X­-T2 asi môžu zlacniť bez vážnejšej ujmy.

Pri M43 si však myslím, že je situácia iná. Obaja výrobcovia rozštiepili ponuku na základ a prémiu, čo sa týka tiel aj objektívov, pritom na prémiu vsádzajú svoju budúcnosť. Stred ponuky je zanedbávaný. Pritom si tipnem, že väčšina súčasných užívateľov je v tej základnej kategórii. Keď im nebude postačovať základné telo a lacnejšie objektívy, tak zistia, že ich čaká dramatický cenový skok za mierne vylepšenie toho čo už majú. Som si istý, že v tomto momente bude veľa z nich prehodnocovať svoj systém, tak ako ho prehodnocujem aj ja.

Môj príklad ­- mám dve telá ­(GX80 a GM5­) a 9 objektívov. Rád by som pokročilejšie telo, ale čo potrebujem sú vlastne detaily. Vstup na mikrofón, odolnosť voči počasiu. K tomu by som rád lepšiu obrazovú kvalitu a lepší AF vo videu. S týmito požiadavkami ma Panasonic núti ísť do G9 a Olympus do E­-M1 II. Súčasne by som chcel svetelnejší zoom so širším rozsahom a svetelnejší širokáč ako je môj 9­-18­/4­-5.6. Perspektívne budem potrebovať aj svetelnejší krátky teleobjektív. To znamená PL12­-60­/2.8­-4, PL8­-18­/2.8­-4 a minimálne P35­-100­/2.8.

Vychádza to na 45000Kč za telo a nejakých 90000Kč za objektívy, t.j. 135000Kč. To všetko dám a nezískam naozaj dobrý AF vo videu, ani dramaticky lepšiu obrazovú kvalitu a skok v svetelnosti objektívov tiež nie je nijako prevratný. Aspoň získam ten vstup na mikrofón.

V tejto chvíli sa buď na to vykašlem alebo sa pozriem inde. A vidím A7 III + 24­-105­/4 + 16­-35­/4 + 70­-200­/4 za cca 180000Kč. Je to hrozná suma, ale hrozné je aj to čo po mne chce Olympus a Panasonic. Pri Sony však mám všetko F2 ekvivalentné voči M43 a svoje F1.8 pevné sklá vôbec nepotrebujem. Už žiadne žonglovanie s objektívmi! Základná obrazová kvalita a DR je tiež úplne inde, mám funkčný AF vo videu a možnosť postúpiť ďalej ak budem chcieť.
Odpovědět1  2
Sakini (772) | 1.3.20186:59
A půjdeš do toho tedy? To by přineslo zajímavé informace z pohledu M43 uživatele.Přinejmenším bych zkusil půjčit A7 III ­- jestli ji Fotolab bude v půjčovně nabízet, asi to udělám, zajímá mě jaký bude rozdíl vůči Fuji ve výstupu a funkčnosti, a jaký pokrok vůči předchozím modelům ­(které mě hluboce zklamaly­).
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 1.3.201813:16
Uvidím, vážne o tom teraz uvažujem, ale nič nie je rozhodnuté. Samozrejme si počkám až bude A7 III normálne vonku a budem si to môcť poriadne osahať. Je to predsa Sony... Ale do leta by som však chcel mať univerzálny prístroj pre foto­/video so vstupom na mikrofón. Do tej doby sa môžu ľady pohnúť aj u iných výrobcov. Panasonic už bohužiaľ rozdal karty s GX9 a G9 ­(ani jedno nie je to čo chcem­), tam nič nečakám. Ale Olympus by mohol konečne prísť s E­-M5 III, ak by to malo PDAF a vylepšený AF vo videu, tak by to mohlo byť zaujímavé. U Fuji mi zase výrazne chýba kompaktný, ale kvalitný objektív typu 16­-80­/4 WR, mohli by prekvapiť. Inak X­-T20­/X­-E3 sú koncepčne blízke tomu čo chcem, až na chýbajúcu stabilizáciu v tele a odolnosť voči počasiu. Ale zase cena je polovičná oproti G9 alebo A7 III.
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 1.3.201813:40
Ja stejne tak zvažujem návrat k FF, čakám na nový Sony A7S III. Výber objektívov pre E­-bajonet je už veľmi pekný a stále sa rozrastá, napríklad kolekcia 9 pevných objektívov série Sigma Art je skvelý počin.
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 1.3.201813:57
Ja len upresním, že M43 by som neplánoval úplne opustiť, určite by som si nechal malé telo ­(GM5­) a pár kompaktných objektívov. Problém je, že ak chcem schopnejšie telo a svetelnejšie objektívy, tak vlastne kupujem celý nový systém. Pritom výhoda použitia menších objektívov na veľkých telách mi nepríde veľmi výrazná ­- taký Panasonic 12­-32mm alebo 15mm­/1,7 by na G9 vyzeral až komicky.
Odpovědět0  0
wooferx (29) | 12.3.20182:51
Přidám svoji zkušenost. Jsem také majitelem M4­/3 platformy ­(GX80, GM1, služební GH4­), brácha vlastní OMD M1, takže mám i možnost si půjčovat další kvalitní skla ­(např. 12­-40 mm f2,8­). Platforma M4­/3 mi vyhovuje kompaktností i dalšími vlastnostmi a má u mě svoje místo. Chtěl jsem ale zkusit i FF převážně na statické focení a hrátky s hloubkou ostrostí, využít vyšší dynamický rozsah. Pořídil jsem proto bazarovou Sony A7 + 24­-70mm f4 a 50 mm f1,8. Celá tato sranda vyšla na cca 35000 Kč, což si myslím, je poměrem cena výkon parádní, před šesti lety by foťák podobné obrazové kvality stál jistě přes 100 000 Kč a nyní už si FF může dovolit i běžný smrtelník :­) Je jasné, že starší tělo má své limity ­(nižší rychlost, horší video, slabší stabilizace...­), ale ty účely, které jsem očekával a požadoval plní perfektně a zatím jsem spokojený. Naopak mě překvapila na FF kompaktnost. Osobně si myslím, že nemalá část zrcadlovkářů ještě nějakou dobu zůstane u zrcadlovek, protože jsou na tento koncept prostě zvyklí, vyhovuje jim způsob ovládání, větší tělo, focení přes optický hledáček a ­"přeučení­" na trochu odlišné ovládání a vlastnosti bezrcadlovek je neláká... Já jsem naopak nikdy neměl zrcadlovku a když jsem měl možnost si půjčit APS­-C od Canonu, tak mi přišlo ovládání a neustálé automatické sklopování zrcátka také zmatené a omezující. Ale bude to hlavně o zvyku :­) Zajímavé, že pohled do OLED hledáčku s vysokým jasem a rozlišením ­(GH4 i A7­) mi přijde za většiny podmínek komfortnější a přehlednější než relativně malý a tmavý hledáček u APS­-C zrcadlovky. Natož pak top EVF jako má A7 III, GH5 nebo OMD­-M2.
Co se týče upgradu v rámci M4­/3 tak bych se vůbec nebál koupě bazaravého kusu. Těla z nejvýší cenové kategorie jsou mechanicky daleko odolnější. Brácha koupil ­(OMD M1 bazarovou za 13000,­- a je jako nová­). Na video je stále perfektni i GH4 ­(jediné velké mínus je pro mě absence 5­-osé stabilizace­). A co Lumix G80? Ten má vstup na mikrofona a voděodolnost spňuje také?
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 12.3.201813:46
G80 má skvelý pomer cena­/výkon, ale je to v podstate moja GX80, iba v inom balení. Nechce sa mi dávať cca 20000Kč výlučne iba za ten vstup na mikrofón a odolnosť. Žiadny pokrok v obrazovej kvalite a rovnako slabý AF vo videu. Stále chýba výstup na sluchátka, stále chýba rozumne flexibilné auto ISO. Pritom to telo mi koncepčne vyhovuje menej ako to čo mám ­(zbytočne veľké, otočný displej miesto výklopného­).

Ďalšia vec je, že tie svetelnejšie objektívy, ktoré by som potreboval, sú neúmerne drahé. Uspokojiť sa s nejakým kompromisom v prípade tela a potom dať rádovo 30000Kč za každý objektív mi nepríde príliš lákavé. Jasné, môžeme sa baviť o bazáre a podobne, ale to pre každý systém.
Odpovědět0  0
wooferx (29) | 12.3.201822:35
Rozumím, já jsem přecházel na GX80 původně z GX7 v podstatě hlavně kvůli perfektní stabilizaci, která je daleko účinnější než ta v objektivech a funguje i u videa s pevnými objektivy. GX80 je super foťák, ale k dokonalosti mu pár věcí chybí ­(třeba zmíněný vstup na mikrofon­). Oproti GX7 mi také trochu vadí absence páčky AF­/MF ­(často jsem ji využíval při nočním videu, kdy se dalo AF­/MF přepnout i během videa, což s GX80 nejde docílit­) a dále má trochu menší a horší úchop. Zklamal mě také hledáček, který je naprosto stejný jako u starší GX7.
Zajímavě vypadá GX9, která má již také 5 osou stabilizaci a zachovává nový 20 MPx senzor z GX8 i páčku na AF­/MF, ale bohužel to vypadá, že do ní zase nacpou starý LCoS EVF ­(nikoliv OLED jako má GX8­) a rovněž už nemá vstup pro mikrofon jako GX8... Takže model, kde něco přidají a něco ořežou.

AF u videa Panasoniců by mě celkem vyhovovalo, kdyby se dala manuálně měnit rychlost přeostřování, někdy se ­"pomalost­" hodí, ale někdy naopak vůbec. Také stále čekám na rychlé s spolehlivé AF, jaké má Panasonic u menších kompaktů, ale s větším čipem a menší hloubkou ostrostí to asi není taková sranda zvládnout. Známý, který je video fanda a natáčí vše kolem železnice a vlaků používá primárně 1­" kameru Sony HXR­-NX100. Překvapilo mě, že z 90% natáčí s MF. Tedy ani u PRO kamery se nelze na AF při určitém typu tvorby spolehnout a záběry projíždějících vlaků tedy ostří pouze manuálně. Ukázka zde: https:­/­/youtu.be­/u7IvMPmuaDA?t=10m41s

Odpovědět0  0
pa10 (50) | 6.3.201815:33
kolyy tvoje porovnanie objektivov plati len pre hlbku ostrosti. To je pre tych, ktori si pod svetelnostou predstavuju schopnost rozostrit pozadie. Svetelnost je rovnaka, F1.4 objektiv pre 1­" senzor ma rovnaku svetelnost ako F1.4 objektiv pre FF. Osobne si myslim, ze svetelnost a tym padom ­"rychlost­" objektivu je daleko dolezitejsia ako hlbka ostrosti, ale to je uz kazdeho osobny nazor.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (6626) | 6.3.201815:39
To máš sice pravdu, že F1,4 je F1,4 nezávisle na čipu, ale je také fakt, že s hloubkou ostrosti se tam musí pořád počítat. Když si vezmeš FF do ruky a nebudeš chtít mít pořád neostré popředí a pozadí, tak se budeš pohybovat pořád někde kolem F11, ne­-li výše a s tím ti jde i ta rychlost ­"do háje­" ­(a citlivost taky­). Jednoduše proto, že si nemůžeš dovolit ji kvůli velikosti senzoru použít.
Odpovědět0  0
Cejpatka (440) | 6.3.201818:05
Proč argumentovat jen citlivostí ISO? Při zaclonění můžu v mnoha případech místo zvedání citlivosti třeba prodloužit čas.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6626) | 6.3.201818:23
Moc nerozumím, cos tím chtěl říci. To přeci můžeš udělat u obou senzorů.
Odpovědět0  0
pa10 (50) | 6.3.201819:39
pretoze prave citlivost vplyva na kvalitu vyslednej fotky, tj je zelatelne drzat ju co najnizsie, a to tym viac, cim je mensi senzor kvoli sumu a strate detailov. cas sa da predlzit, zase ale len pri niektorych zanroch, totiz ak budem fotit v podniku pri slabom osvetleni a nechcem mat na fotografiach samych duchov, musim vyhnat hore citlivost a ist na plnu dieru. prave tam bude obrovsky rozdiel ci budem mat rychle alebo pomale sklo. pri rovnakom expozicnom case zodpoveda rozdiel medzi f­/1.4 a f­/4 rozdielu medzi ISO800 a ISO6400.

ale zase ano, suhlasim, velke senzory tu maju velku nevyhodu ze pre vacsiu hlbku ostrosti je potrebne clonit a tym je vyhoda rychleho skla fuc. ono je ta hlbka ostrosti velmi dvojsecna zbran.
Odpovědět2  0
kolyy (362) | 6.3.201821:23
Máš pravdu, dá sa to jednoducho formulovať aj takto ­- lepšiu kvalitu pri obmedzenom svetle a danom expozičnom čase sa dá získať iba na úkor hĺbky ostrosti ­(ak nemáme k dispozícii výrazne účinnejší senzor­). Potom sú dve možnosti, väčší formát alebo svetelnejší objektív, čo je navzájom ekvivalentné riešenie.
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 6.3.201822:05
Ano, pricloniť neznamené automaticky zvýšiť citlivosť.
Odpovědět0  0
kolyy (362) | 6.3.201818:28
Nejde iba o hĺbku ostrosti, ale aj o šum. Väčší snímač má menej šumu úmerne svojej ploche ­(ak má rovnakú účinnosť, čiže je technologicky na podobnej úrovni­). Takže potom napríklad dostaneš ekvivalentnú fotku na M43 pri F2 1­/500s ISO200 a FF pri F4 1­/500s ISO800. To znamená rovnakú hĺbku ostrosti a šum. Clonové číslo ako také preto nemá nejakú absolútnu ­"rýchlosť­", výsledok je závislý od formátu. Je predsa evidentné, že mobil či kompakt pri F2 nedá rovnaký výsledok ako veľký snímač pri F2.

A tiež, ako píše Cejpatka, pokiaľ je dostatok svetla na predĺženie času, tak môžeme ísť na základné ISO, kde podá väčší snímač čistejší výsledok bez ohľadu na clonu.

Preto mi prídu F4 zoomy na FF ako výborný kompromis svetelnosti, kompaktnosti a ceny.


Odpovědět1  0
pa10 (50) | 6.3.201820:09
mas pravdu kolyy najskor som ta zle pochopil
Odpovědět0  0
dolomix (43) | 27.2.201820:57
Konecne novinka, ktera za neco stoji ... Prekvapive hodne featur s vyssich modelu, myslim, ze se ted Sony hodne strefilo a s timto bude mit uspech...
Odpovědět3  0
Choakinek (4688) | 27.2.201821:20
Jako jasně, ale je to dost nefér vůči lidem, kteří dosud zakoupili a9.
Odpovědět0  2
Hanse (58) | 27.2.201821:59
Proč? Sony A9 má stále řadu výhod. například maximální fps a další ­- prostě co potřebuje fotograf na focení akčních věcí. Na sony A7 III je stále nějaké okleštění, které ale naštěstí není tak dramatické jako bývá mnohdy zvykem ­- což naopak vítám.
Odpovědět2  0
Choakinek (4688) | 28.2.201816:45
Právě že těch výhod moc není. Tak on to není morální problém Sony, ta firma si to může dělat jak chce, ale zákazník si to může pamatovat a později na tom Sony může tratit tím, že v budoucnu třeba někteří zákazníci odloží nákup právě z obav tohoto ­"výpečku­" od Sony ­- tj., že za pouhých 10 měsíců vydá velmi podobný přístroj za poloviční cenu.

Co se 20 vs. 10 fps týče ­- ano, numericky je to prostě 2x tolik, nicméně prakticky? Myslíte, že by sportovní fotograf byl v koncích, kdyby měl k dispozici ­"jen­" 10 fps? A co 4K video z 6k? To má v podstatě 24 fps sérii 16 Mpx klasického interpolovaného rozlišení.
Odpovědět1  5
jozkopower (452) | 27.2.201822:00
Sony A9 je profesionálny akčný prístroj, nemyslím, že nový A7 III je konkurent. A9 je veľmi rýchly 20fps, má úplne eliminovaný blackout, ďaleko večší buffer, lepší hľadáčik i monitor, proste iný level.
Odpovědět4  0
Milan Šurkala (6626) | 27.2.201822:03
Ještě má díky vrstvené konstrukci mnohem lépe minimalizovaný rolling shutter efekt. Každopádně i mě příjemně překvapilo, jak blízko k A9 ta nová A7 III vlastně je.
Odpovědět2  0
JonSnih (370) | 28.2.20188:39
@Milan Šurkala: díky za kompletní informace. Oprav si prosím cenu pro Evropu, ta bude 2300 EUR­/2000 £ za tělo, resp. 2200 £­/ 2500 EUR za kit s SEL2870.
Odpovědět0  1
Choakinek (4688) | 27.2.201820:50
Zvláštní, no. Po 10 měsících od vydání Sony Alpha a9 vydat ­"skoro a9­" za zhruba poloviční cenu... :­-)
Odpovědět0  0
zorg (68) | 28.2.201810:08
Snad DR bude mit lepsi prubeh nez u A9, kdyz se jedna o BSI senzor :)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.