Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
Komentáře od MazL1k
To co rikas nema se svetelnosti v tomto kontextu nic spolecneho.
Expozici tvori svetlo a to u fotaku ovlivnujes tremi velicinami ­- ISO, Clona ­(svetelnost­), Cas
Vsechny tri udaje jsou normovane veliciny. Tedy stejne pro vsechny.
Odpovědět1  3
Vyjadroval jsem se k tvrzeni, ze F2.8 na MFT je to same jako F5.6 na FF. Coz je mylny nazor. F2.8 je stejne, at uz je kdekoliv.
Obraz tvori body a na ne pri F2.8 dopada stejne mnozstvi svetla u jakkoliv velkeho snimace.
Kvalita obrazu s velikosti plochy na ktere se zobrazuje nema se svetelnosti nic spolecneho.
Odpovědět1  2
Dopadne adekvatne velikosti plochy. Na vetsi plochu musi dopadnout vice svetla, nez na mensi plochu, prave z duvodu rozdilnosti velikosti ploch. Bod je vsak osvetlen stejne. Svetelnost je tedy stejna.
Odpovědět1  3
Svetelnost je stejna bez ohledu na velikost snimace. Svetelnost + Citlivost + Expozicni cas jsou konstantni hodnoty jejichz kombinaci dopadne na bod stejne mnozstvi svetla. A je uplne jedno, jestli se bod nachazi na plose o velikost 1mm2 nebo 1km2.
Odpovědět2  5
APS­-C objektivy nepouzivam a tudiz ani nehodnotim. Neznam ani tebe, takze nevim podle jakych kriterii je konkretne pro tebe obektiv X lepsi nez objektiv Y.
Doufam, ze se ale muzeme shodnout na tom, ze fyzikalni zakony plati pro vsechny z nas stejne.
Cim sirsi ohnisko, tim blize musi byt zadni pupila blize zaznamovemu mediu.
Zrcadlova komora v SLR je fyzicka prekazka, ktera tomuto fyzikalnimu zakonu brani.
Tim padem se to vyrobci snazi nejak obejit napr retrofokalni konstrukci, a ta jak vime neslouzi pro to, aby objektiv byl kvalitnejsi.
Odpovědět1  0
Koncept jednooke zrcadlovky vznikl z potreby nasich predku ziskat pristroj, kdy v hledacku uvidim to same co objektiv o ruznem ohnisku. Je to reseni, ktere nema zadny pozitivni vliv na kvalitu obrazu. Spise naopak. Umele zvetseni vzdalenosti mezi bajonetem a filmem pro potreby umisteni zrcadlove komory dela konstrukci objektivu ­(stredne a sirokoohniskovych­) komplikovanejsi a tim padem je vysledny obraz horsi, nez by musel byt. Konstrukce zrcadlovky ­(SLR=Single Lens Reflex­) je tedy nejaky historicky kompromis kvality­/uzitnosti vychazejici z tehdejsich moznosti. Nastupem digitalnich snimacu, se tento koncept stal zbytnym, nebot snimac sam dokaze reprodukovat obraz do hledacku­/zobrazovace. Full Frame vznikl v roce 1914, kdy jednoho pana z lenosti napadlo strcit tam misto sklenene desticky filmovy pas z kamery ­(nasirku, misto navysku­). Byl to dalkomerny pristroj, koncepcne tedy to, co ty nazyvas falesna bezzrcadlovka. A jeho obrazova kvalita byla horsi, nez to co nabizely jine vetsi pristroje. Zvitezil vsak diky sve mobilite a snadnosti pouzivani. Puvodni fotoaparaty promitali obraz primo na matnici ­- byly to tedy take bezzrcadlovky. Je tedy usmevne cist, ze predci byli falesni otcove svych synu.
Odpovědět1  0
Stredoformat a velky format se vyuziva hlavne v reklamni, glamour a krajinarske fotografii.
Hlavni duvody jsou dle me tyto:
1­/ mikrokontrast a kresba ve stinu ­- typicke je lidske oko a ocni dulek, vlasy, atd. U krajinek lesni kviti na brehu potoka ve stinu kapradin po desti, ...
2­/ velke rozliseni na velke plose a z toho vyplivajici moznost masivnich vyrezu
3­/ u krajinarske fotografie je to pozdejsi nastup vnimane difrakce pri velkem zacloneni
4­/ centralni zaverka ­(neni pravidlem­) ktera lepe distribuuje svetlo po cele ­"velke­" plose snimace nez sterbinova zaverka

Je to samozrejme o tom, co je clovek ochoten obetovat v honbe za hledanim vyssi kvality.
Od urciteho bodu ­(ktery je pro kazdeho z nas subjektivni­) muzeme napr. za 2x vyssi cenu ziskat ­"jen­" o 5% vic kvality.
Coz sice neni moc, ale porad je to nejaky posun
Stredni a velke formaty zkratka nejsou pro lidi, kteri hledaji nejlepsi pomer cena­/vykon mobilitu, nebo potrebuji ukojit svu potrebu po falickem efektu a byt in.
Jsou to lide, kteri chteji­/potrebuji maximalni obrazovy vykon a nic vic je nezajima.
Odpovědět2  0
Proc tolik žluče?
Odpovědět1  0
SW klic je preci bezna vec. U GH5 jsem si ji taky dokupoval ­(u GH5S je uz soucasti­) a az na to, ze to stoji nejake penize, tak na tom nevidim nic divneho.

Mimochodem, Panak oznamoval budouci uvedeni klice uz pri predstaveni.
Tady citace z jejich tiskove zpravy

LUMIX S1 umožňuje natáčení videozáznamů v rozlišení 4K rychlostí 60­/50p ve standardu 4:2:0 8­-bit přímo na kartu SD nebo XQD. Barevný sampling 4:2:2 lze využít při připojení přes standardní HDMI. V roce 2019 dostanou uživatelé k dispozici softwarový klíč, jímž bude možné odemknout možnost natáčet 4K 60­/50p 4:2:2 10­-bit přes HDMI výstup a 30p­/25p­/24p ve 4:2:2 10­-bit i interně. Po této softwarové aktualizaci bude možné ve fotoaparátu využít i standard V Log s profesionálním dynamickým rozsahem.

Osobne jsem jenom prekvapenej, ze to je tak brzo po uvedeni.
Ale zase to vnimam spis jako dobrou zpravu, ze sli rovnou k veci, misto dlouhych slibu.
Otazka samozrejme je, cena.
Odpovědět0  0
APS­-C si bere to horší z obou svetu. Systém je svou velikosti ­(objektivy­) spíše jako FF, obrazovou kvalitou má ale blíž k MFT. Nehledě na to, ze APS­-C není v kurzu ve vývoji pro většinu výrobců. Čestnou výjimkou je zde Fuji ­- to ale zase vyžaduje zákazníka se specifickými požadavky. Jako výhodu u E a L mount je možno považovat to, ze jde optika použit jak na FF, tak APS­-C ale opět dává větší logiku mít řešení ve FF a pak to pripadne doplnit o APS­-C, ale zase to nedává moc smysl, neboť rozdíl ve velikosti těl bude menší, než rozdíl v obrazové kvalitě. MFT je v tomhle případě mnohem ucelenější a i technologicky vyspělejší i s mnohem bohatším výběrem těl­/objektivu­/vyrobcu navzájem kompatibilních. Je­-li prioritou mobilita a šíře vyberu, je MFT lepsi volba. Je­-li prioritou kvalita, je lepsi volba FF.
Odpovědět2  3
Ze ja trouba vzdycky zabrednu do takoveto diskuze.
Koupil jsem G9 s gripem a 25­/f1.7 za cenu cca o 10k vyssi, nez je ted pred 3mesicema a jeste mi k tomu dali rozsirenou zaruku.
Kazdej at si foti cim chce
Ja jsem jen uvedl sve duvody a zodpovedel dotazy

Kazdopadne dekuju ti Cejpatko za hodnotny prispevek, ktery me vratil nohama na zem.

Misto ucasti na debatach o prazdnych teorii a argumentu nactenych z diskuzi, jdu radeji delat neco smysluplnejsiho ­- treba fotit a netlachat
A az sem zase priste zabrednu, tak si hned dam preventivnich par facek, abych si vzpomnel, ze poustet se do krizku s mistnima matadorama jest vec vskutku zbytecna
Odpovědět1  0
Chlape, chces mit za kazdou cenu pravdu­/posledni slovo a nebo jen vyvolavat flame?

Jsou objektivni fakta a subjektivni nazory.
Objektivnim faktem je, ze mezi G9 a A7R je technologicky rozdil v generacich.
Respektive ­- jedinym argumentem proc A7R ano je fanaticka touha po 35mm snimaci kombinovana se slepotou celkove moralni zastaralosti a ostatnim vecem, ktere delaji fotografii.

Tedy v retezci objektiv­/snimac­/procesor­/design ­(ergonomie­) s prihlednutim k dostupnosti ­(cena, system­)

Objektivne
Objektiv ­- MFT ma zdaleka nejsirsi moznosti vyberu ze vsech CSC a vsechny objektivy jsou pri podobnych parametrech vyznamne mensi­/lehci a v obecne rovine kvalitnejsi = siroky vyber a ve vyberu se nenachazi sunt.
Snimac ­- v G9 se nachazi snimac s o 2 generace novejsi technologii = vyrobni proces, odstup signalu od sumu, hloubka zpracovani barevneho prostoru, rychlost odecitani dat, shutter lag­/rolling shutter
Procesor ­- asi nejvetsi propast mezi temato dvema pristroji = rychlost vypoctu cehokoliv a z toho se odvozujici rychlost pristroje v kazdem jednotlivem detailu, presnost zpracovani barev a dynamicky rozsah, podpora na vypocet narocnych procesu ­(6K video, H.265, atd­), rychlost­/mnozstvi ukladani dat na kartu, velikost bufferu
Design ­- jak je pristroj vyvazeny ­(telo­/objektiv­), zpracovany a odolny ­(pouzite materialy­) weatherproof pro telo i objektivy, jak snadno­/slozite jsou dostupne jednotlive funkce a jak lze pristroj prizpusobit obrazu svemu

Subjektivne
Lumix je mi mnohem sympatictejsi nez Sony, protoze nabizi vic za min a necitim v tom jenom marketing
Pohled do hledacku G9 me uspokojuje svou velikosti, presnosti a oznacovanim vseho jako Robocop
Miluju to, kdyz se mi fotak s objektivem houpe na volne zahnutem ukazovacku, jak je vse vyvazene. A kdyz ho pevne chytnu, tak nic nezavrze. Na poklep nevydava duty ton. Pevny a jisty v uchopu.
A pak kdyz otocim kovovym prstencem sve Leicy, plynuly jemny chod bez sustejni a zadrhelu
Ta okamzitost ostreni a citliva spoust, ktera mi zezacatku prisla precitlivela, ale nyni se mi naopak zdaji vsechny ostatni spouste tak hrube a humpolacke
Vubec vsechny ty rezimy ostreni a moznosti jejich konfigurace ­- to ze jde chovani AF nastavit na muj styl foceni. Wow!
Seriove snimani ­- ratatatata! a kdyz nestaci 10fps v RAWu, tak bude stacit 30fps v Jpeg
Dualni stabilizace = coze udrzet 4s v ruce a vysledek je ostry. Kdybych to nevidel na vlastni oci, tak tomu neuverim
ty 6K foto vychytavky ­- jako je foceni jeste driv nez stisknu spoust rychlosti 30fps v 18 mega rozliseni
80mega z 20mega snimace ­- z makra delam supermakro 20% vyrezy a porad to staci na A3 tisky
Dotykovy displej ­- na co ukazu, to se hned udela a vlastni zalozka v menu, abych nemusel prochazet tema tisici funkcema a nastavenim
Nocni ­(vse se zobrazuje cervene­) a tichy = zcela nehlucny rezim, ktery zapinam jedinou packou a fotim v divadle jak o zivot, aniz bych kohokoliv rusil zvukem ostreni, zaverky, svetlem AF diody nebo sviticim LCD
To video ­- ufff !! ­- jen potrebuju vykonnejsi pocitac k jeho zpracovani. 400Mbps je fakt moc
Barevne podani snimku a B&W obrazove profily ­- v Lightroomu nedokazu nektere snimky udelat barevne lepsi, nez jak mi to vyplivne Jpeg. To me obcas trochu mrzi, protoze to zkracuje postprodukci, ktera sice zere cas, ale mam ji tak rad.
Dva sloty na kartu, takze mam vzdycky nejakou kartu ve fotaku.
USB nabijeni ­- co ho mam, jsem nabijecku nepouzil ­- ani nevim, kam jsem ji zasantrocil
Vertikalni grip co jsem k ni dostal
Podsvetleny stavovy displej a ty cervene detaily na tele ...
A ze kdyz jdu na vylet, tak ji necham doma a vezmu si s sebou GM5, ktera je velka jak krabicka cigaret, ale pasujou na ni stejne objektivy jako na G9
A kdyz si G9 vezmu na krk, tak v plne polni, spolu s 6 dalsimi objektivy, se mi vlezou do male brasny velikosti A4 a zada me z toho neboli, protoze i malicky stativ ma mene nez 1kg


A ano, jsou veci ktere bych vylepsil a nebo chtel jinak ­(zadny originalni blesk, ktery by stal za rec, k otocnemu displeji bych bral aby byl i vyklopny, obcas divna cestin v menu, ISO +1000atd.­), ale soubor plusu je natolik dlouhy, ze vyznamne prevysuji tech par minusu a hlavne jsem na trhu nenasel nic, co by mym potrebam vyhovovalo vic. Spis jeste premyslim o 3. tele pro street foto ­- GX9 vypada vic nez zajimave.
Odpovědět1  0
Proc se takhle ptas?
No prece ve schopnosti snadno, rychle kvalitne, nalehko a s příjemnym pocitem zachytit svet kolem sebe, tak jak ho vidim ja.
Nebo je snad fotografie o necem jinem?
Odpovědět1  0
No tak, kdybych chtel mensi rozsah, tak si koupím ke G9 + Lumix 12­-35­/f2.8 a pořad budu o svetelny rok dal než A7R s tím Tamronem ;­-)
Odpovědět0  1
Ze by dobra koupe?
G9 s Leica 12­-60 je vcetne cashbacku pod 50k a to je sice cena vysoka, ale s ohledem napr. na vyse testovanou bidu A7R+blatosklo, skvely pristroj za dobre prachy.
Odpovědět1  0
Ahoj, nemáte někdo zkušenosti s plnou verzi SikyPix?
Chystam se pořídit si nového mazlíka příští rok a tim pádem také opustím Lightroom.
Měsíční výpalné platit nehodlám, a obezlicky pro každý převod do DNG se mi absolvovat také nechce

Dival jsem se na řadu bezne diskutovaných sw, ale většina z nich mi z nějakého důvodu nevyhovuje ­(ovládání, frontend, katalogizace, atd­)

Na SikyPix jsem nasel nejaka srovnani, kde ho dokonce vyzdvihuji nad LR ­(kvalita algoritmu pro věrnost barev a detail­),
ale bylo to z komunity Fuji, kde chvali vše pro Fuji ...
(SP se pribaluje k CSC Fuji a Panasonic,co vim­)

Byl bych docela rád, kdyby se se mnou někdo se zkušenostmi podělil.
Da se stáhnou trial verze, tak jestli to má smysl zkoušet to a nebo jít o dum dal.

Diky
Odpovědět0  0
Fotoaparat neni nic jineho nez jednoducha videokamera s omezenou snimkovou frekvenci.
Pokud je tedy pristroj hybridni, tak cim lepsi je videokamerou, tim lepsim je fotoaparatem.
Ja to vnimam tak, ze GH5 ukazuje, jak se svet fotografie a videa prolina do sebe a navzajem se ovlivnuje a meni.
Takze uz dneska muzu snimat v 6K ­(18megapixelu­) rychlosti 30fps a to jeste driv nez stihnu zmacknout spoust. Nebo si HO na snimku vymyslim az pozdeji.
Mam jeden zaznam a teprve pak se rozhodnu, jestli z toho budou fotky nebo video nebo oboji, atd.
V tom vidim budoucnost, ze pristroje co prijdou po GH5 budou zaznamenavat obrovske mnozstvi dat obrovskou snimkovou frekvenci a nejaky big data algoritmus mi pomuze vybrat ty optimalni snimky, ktere uz pak jen postprodukcne upravim. Jasne, ze toto se konzervativni casti obce nemusi libit, ale podivejte se na skutecny svet, tomu vladnou multimedia.
Odpovědět1  1
To pouzivam ­- netocim sice letadla ale standardni sceny a AF u GH5 je pri 4K videu asi tak 4x rychlejsi nez u G7. Ne ze bych to meril, subjektivne je to zcela neco jineho. Btw AF ve videu pouzivam asi tak v 10% pripadu a citlivost AF mam u GH5 nastavenou na nejmin.
Odpovědět0  0
Fazove ostreni ma celou radu jinych nevyhod ­(zvlast pro video­) ­- takze ja fandim vice rozvoji kontrastnimu AF nez fazovemu a DFD u GH5 je uplne neco jineho nez DFD u G7.
Odpovědět0  0
Dekuju za odpovedi.
Asi to i vypliva z nahlizeni na dulezitost vyse uvedenych inovaci ­- rychlost snimani, buffer, joystick.
Ja je povazuju za ne dost vyznamne, nekdo jiny naopak.
Btw ­- kdyz uz jsme v zive konverzaci: chysta se recenze Lumix GH5 a Fuji GFX50?
Tyhle dva ja povazuju za nejzajimavejsi pociny tohoto roku a libil by se mi tvuj odborny vhled.
Odpovědět0  0
Milane, nejde o to zda me clanek zajima nebo ne ­(asi bych nereagoval na nic co me nezajima­), ale o poukaz na informacni hodnotu tohoto clanku. Zkus misto sony vlozit jakoukoliv jinou znacku a mas dalsi novy clanek = vsechny znacky budou mit nove vlajkove modely lepsi a lepe vybavene nez ty stare.
Na digimanii chodim, protoze ji na rozdil od ostatnich foto serveru povazuji za odborny a ciste vecny server. Tj, takovy ktery nesiri flame nebo skryte PR. Vzhledem k tve erudici predpokladam, ze mas tyto informace z konkretniho a ne verejneho zdroje.
A co se stane, az jej ohlasi verejne? Utece jeste spousta vody nez jej pred vanocema pusti do prodeje. A do te doby vsichni uvedou krasne nove stroje s lepsi vybavou.
Proc teda radeji drby nenechat drbnam a misto toho venovat svuj cas vecem, co uz existuji a ktere lze vecne hodnotit?
Odpovědět0  0
Sony udajne chysta novy fotoaparat, ktery nekdy nahradi ten stary a oproti nemuz bude mit, s nejvetsi pravdepodobnosti, nove funkce!
Jako vazne?
Sorry jako.
Odpovědět0  0
K te dratove spousti? Nejaky specificky duvod, proc dratovou spoust a ne bezdratove ovladani z mobilu­/tabletu?
Odpovědět0  0
Tak jo. Až ten Nikon bude na trhu ­(pokud někdy vůbec bude ­- na Photokine se s ním moc nechlubil­), tak si ho porovnám na obchodě a pak uvidím.
Zatím Nikon ohledně videa nepředvedl nic.
Třeba ale překvapí.
Jinak je to všechno v rovině teoretických úvah.
Odpovědět0  0
No, spíš se mi tim snažil naznačit, že jako vše v životě, se i DFD vyvíjí a výkon je ovlivněn nejenem algorytmy, výkonem procesoru, ale i použitou optikou.

A já jsem se hlavně snažil říct, že dělat hotové soudy o něčem, co jsem neviděl, neměl v ruce a nepodrobil testu ­(který zohlední mé speficke potřeby používání ­), je více než odvážné.
A obdivuju všechny, kteří se na takovýto tenký led pustí a jsou schopni vynášet jednoznačné soudy.
Odpovědět1  0
No a me na Photokine, kde jsem si s FZ2000 i G80 hral, japonec v obleku tvrdil, ze kazdy z nich ma trochu jak vyresene ostreni. Napr, ze to v G80 vychazi z GH4 a to v FZ2000 je jeste jine, kvuli jine ­(video­) konstrukci objektivu.
Ake radeji budu verit tvemu nazoru, protoze se nechci zabyvat nejakymi exaktnimi testy a technicke nuance stejne jako realny provoz me obtezuji.
Ted bych chtel jeste radu, jakou lepsi alternativu si mam koupit?
Odpovědět0  0
Ty ses ale trouba, vid.
Odpovědět1  2