Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
Komentáře od photomistr
Jména firem jsou ­"DxOMark Image Labs­" a ­"DxO Labs­", zkracene ­"DxOMark­" a ­"DxO Labs"
Odpovědět0  0
Jaka je tedy velikost snimace? 2­/3­" nebo 2,3­"?
Odpovědět0  0
no vida, nekdo ma rad holky, jiny vdolky ;o­) Pro me je idealni kompakt to, co ma objektiv se svetelnosti zacinajici na f1.8 ­- 2.2, velikost cipu 1­/1.7­" nebo vyrazne vetsi a zoom maximalne 5x ... coz jeste pred 3 a vice roky na trhu nebylo moc z ceho vybirat ­(Panasonic TZ5 nesplnuje ani jednu z tech podminek­) a dnes je v teto kategorii pomerne z ceho z ceho vybirat. Nez fotak s 1­/2.33­" cipem, tak to uz muzu rovnou fotit telefonem. I tak je to pro me jen az 3. fotak do rodiny pro manzelku, kdyz potrebuju kvalitu, tak fotim digitalnim stredoformatem a na cestach s D­-SLR ... ale asi nebudu uplne prumerny uzivatel ;o)
Odpovědět0  0
Proc Japonsko neni v grafu s Asii? Je to sice velky trh, ale stale v Asii... A Asie vcetne Japonska by mela temer 50% svetoveho trhu...

Jinak me naopak prijde, ze dnes je konecne nabidka fotaku zajimava a vybere si kazdy. Od super levnych, pres svetelne az po ultrazoomy, SLR byly vzdy. Za kvalitu si clovek samozrejme zaplati, ale pred 3­- 7 rokama nebylo mezi kvalitnimi kompakty z ceho vybirat ­(ostry ale svetelny objektiv, velky chip, rozumna velikost­). Vsechno bylo s malym chipem, nebo to nemelo svetelny objektiv, a kdyz uz byl svetelny, tak mizerne kreslil.

Odpovědět0  0
Druhým objektivem je telezoom Super­-Vario­-Elmar­-T 11–23 mm f­/3.5–4.5 ASPH. Po přepočtu nabídne ohniskové vzdálenosti 80 až 200 milimetrů.

Opravdu?
Odpovědět0  0
No jo, ale v clanku je uvedeny KONSTANTNI autofocus, proste preklep a autor by to mel opravit, prosim.
Odpovědět0  0
Ma to kontrastni nebo konstantni autofocus?
Odpovědět0  0
Autor by si mel udelat poradek v letopoctech, 2014 nebo 2114?
Odpovědět0  0
nejsem optik ani fyzik, ale rekl bych, ze to technicky neni mozne... takove fotograficke perpetum mobile ;o)
Odpovědět0  0
tady bych se autora zastal, serial se venuje postupne problematice foceni jako celku, postupne se zabyval co, kde, jak a nyni prislo na radu ­"cim­". je to proste soucast foceni a neda se tomu vyhnout. Ostatne i v teto oblasti panuje mnoho polopravd a mytu a marketing se snazi ruzne mlzit, tak neni na skodu hlavne zacatecnikum ledacos objasnit. Jasne, ze neexistuje jedna univerzalni pravda, ale na druhou stranu foceni je o kompromisech a kdyz neco ziskam, tak na druhe strane o neco prijdu... a prave o tom tento clanek je... nebo ne? ;o­)

Milan

www.milansphotography.com
Odpovědět0  0
samozrejme, kazdemu vyhovuje jiny rozsah, jen ten prepocet proste nesedel a je to skoda mit chyby v jinak perfektnim clanku­/ serialu. jen tak mimo soutez... pomerne oblibeny rozsah na foceni lidi­/ mody je take 70­-200 na FF a bud to same na APS­-C, popripade 50­-135 na APS­-C .... ale samozrejme tohle je hodne individualni a asi by to bylo na extra clanek. Ja osobne treba pouzivam na medium formatu nejvice objektiv 80­-160, po prepoctu na FF je 64­-128 mm. Kazdopadne zrejme nikdo si s jednim objektivem nevystaci a clovek drive ci pozdeji skonci s batohem plnym skla, pokryvajicim rozsah od 10 do 400 mm ve 4 ­- 5 ruznych objektivech, aby >80% fotek vyfotil jen s jednim z nich ;o­)

Milan
www.milansphotography.com
Odpovědět0  0
To se da takhle tezko poradit, zalezi co chces fotit a jake mas plany do budoucna. Obecne receno bych rekl ze ano. Vyhoda stredni ci vyssi tridy SLR je vetsinou ­(neplati to obecne­) hlavne v rychlosti ovladani, rychlosti obecne a lepsich materialech. Nejlevnejsi zrcadlovky maji vetsinou podobne ovladani jako kompakty, vetsina veci se nastavuje v menu, coz je pomale. Take maji obecne nizsi rychlost serioveho snimani a zpracovani fotek obecne. V naproste vetsine jsou plastove a pokud vim, krome Pentxu nejsou vodeodolne. Ve stredni tride muzes mit klidne stejny chip jako u nejlevnejsich, ale spousta ovladacich prvku je pres tlacitka, coz je vyrazne rychlejsi, maji lepsi CPU a tim rychlejsi zpracovani fotek­/ rychlejsi seriove snimani a nedy i AF. Vesmes byvaji vode odolne a kostru pristroje maji z oceli ci hliniku, nebo magnezia a pouzite plasty jsou kvalitnejsi, takze dele vydrzi.

Musis si sam zhodnotit, zda uvedene rozdily jsou pro tebe vyhodne, zda se vyplati to, co jsi psal, nebo jeste treba muzes zvazit koupi pouziteho tela stedni tridy a lepsi objektiv, zvlaste pokud ti nezalezi na videu a live­-view, ktere u starsich tel bud nejsou, nebo jsou tezko pouzitelne­/ mene kvalitni.

Pokud budes fotit jen obcas a v klidu, ne profesionalne, tak ziskas lepsi fotky z lepsiho objektivu, az na nejake vyjimky lepsi fotak lepsi fotky neudela. Pokud bys planoval lepsi telo a setovy objektiv a vcelku rychle dokoupit lepsi sklo, tak ano, lepsi telo ti muzu doporucit. Pokud vis, ze si dlouho nebudes moci dovolit upgrade, tak bych doporucil bud levnejsi telo, nebo lepsi telo z druhe ruky. Zvlaste pokud bys chtel fotit narocnejsi temata jako sport ci svatby, tak bych doporucil kombinaci vyborneho skla a lepsiho tela, tam by levny setovy objektiv urcite nestacil...

Pro autora clanku ­- velmi pekne napsany clanek, jen ty priklady prepoctu ohniskovych vzdalenosti nekde trochu nesedi ;o­)
70­-150 FF neni ekvivalent rozsahu 40­-70 na APS­-C, snad na 4­/3, na APS­-C je to ekvivalent 43­-46 az 93­-100 ­(pri koeficientu 1,5 nebo 1,6­), takze by bylo presnejsi rici 40­-100 na APS­-C

Milan
www.milanstryja.com
Odpovědět0  0
tak jsem se podival na recenzi FZ28 a uz i na ISO jsou fotky silene upatlane, odsumovani tam vymylo veskere detaily. Odsumovani je tam urcite z nejakeho duvodu, tipoval bych, ze kvuli tomu, ze je tam nejaky sum, ktery se snazi odstranit. V recenzi jsem nenasel zadne RAWy, ale dovoluji si tipovat, pokud umi RAWy, tak nebudou rozmazane, ale zasumene. Dost silen pochybuju, ze by fotky takhle mazali, kdyby tam nebyl zadny sum... Pro me je FZ28 odstrasujici pripad, a ne neco, co by melo byt etalonem kvality. Takovy fotak bych nechtel ani zadarmo, ale pokud to nekomu staci, tak proc ne.

Mluvim teto fotce napriklad ­- https:­/­/www.digimanie.cz­/digimanie­/media.nsf­/v­/41921A74A1042186C12574DE0055F570­/$file­/zoom2big2.jpg

Dobre svetlo,

Milan


www.milanstryja.com
Odpovědět0  0
sorry, zapomel jsem napsat hlavni myslenku ­- michani profi kompaktu a UZ a psat, ze UZ foti stejne dobre jako profikompakt na zacatku rozsahu, to je naprosty nesmysl.

A jsem presverceny, ze reporteri by ocenili kvalitni sklo s 10x rozsahem, nemuseli by pak nosit 2­-3 tela s ruznymi objektivy a byli by daleko rychlesi. Kdyby to nekdo umel vyrobit 18 ­- 270 f2,8 pri spickove L­-kove kvalite, tak je milionar... oni je nevyrabi, protoze to proste pri dnesni technologii nejde.

S diskuzi pro dnesek koncim, nema to smysl ;o­)

Milan

www.milanstryja.com
Odpovědět0  0
michate hrusky s jablkama... Tamron 18­-270 je nejhorsi mozny objektiv ktery se da koupit, a je vhodny pouze hodne nenarocne foceni tam, kde se neda vymenit objektiv, seriozni fotograf se mu zdaleha vyhne. Pokud se budeme bavit zoomech, tak se pojdme bavit o maximalne 3­-4x rozsahu, na delsim ohnisku rekneme 70­-200 2.8 nebo 300 2.8 nebo 400 f4. Pri pouziti 18­-270 objektivu se zrcadlovka degraduje na kvalitu blizkou UZ, pri pouziti 70­-200 teprve vynikne rozdil. Ano, i kvalita zrcadlovky se da degradovat mizernym objektivem.

A jetse jak jste psal o moznosti kvalitni optiky pro SLR i pro 30x ­- 40x zoomy ­- nikde jsem neslysel o tom, ze by sel vyrobit kvalitni objektiv s tak velkym rozsahem, v televizni technice se pouzivaji objektivy s podobnym rozsahem ktere stoji radove statisice az miliony a jsou pomerne velike, ale televizni objektivy pracuji s radove nizsim rozlisenim a nejake ty drobne opticke vady se tam ztrati. Pokud by nekdo umel vyrobit kvalitni 30x zoom pro SLR tak uz by byl davno na trhu, bud by je mel Canon v l­-kove rade, nebo Laica, kde se na cenu zas tak nehledi. L­-kova skla maji mazimalne 4x zoom, pouze nejlevnejsi skla pro amatery maji 10x zoom, profikum se je ani nesnazi nabizet, 10x zoom je jen pro nenarocne foceni, je to obdoba UZ.

Milan


www.milanstryja.com
Odpovědět0  0
jo, jak uz nekde zaznelo drive, zacinajici amateri resi fotaky, pokrocili amateri resi objektivy, ­"zacinajici­" profici resi svetla a jen ti nejlepsi profici resi jen atmosferu ­(asi je to dano ti, ze ti uz fotaky, objektivy a svetla maji v maliku ;o­)

A to potvrzuje to, komu je tento server urceny tak se s tim budeme muset smirit ;o­)­)­)

Milan
www.milanstryja.com
Odpovědět0  1
jsem rad, ze se shodneme alespon na necem ;o­) Jinak na tom, ze RAW pomuze 1­/2,3­" chipu se asi neshodneme, kde nic neni, ani cert nebere... 1­/2,3­" chip dela v RAWu na ISO 100 asi tak krasne a ostre fotky jako APS­-C na ISO 400, nektere mozna i hure. Moderni zrcadlovky nemusi odsumovat kolikrat ani na ISO 1600, o cemz se nemuze UZ nechat ani zdat. Kazdy ma holt jine pozadavky na kvalitu, kdo je ma vysoke, tak se UZ vyhne, a komu nevadi ploche omalovanky tak si UZ poridi.

Me treba nestacila ani kvalita SLR tak jsem si poridil stredoformat ;o­)


Milan
www.milansphotography.com
Odpovědět0  0
cim vetsi rozsah, tim horsi kvalita to plati vzdy a ve vsech tridach, samozrejme to neplati obracene a kratsi zoom automaticky neznamena lepsi kvalitu. Zakony optiky jsou zatim neuprosne, nejlepsi 20x zoom nemuze davat stejnou ci lepsi kresbu a prenos kontrastu jako 2­-3 dobre objektivy s 3­-4x rozsahem. Samozrejme sestava nekolika objektivu bude dazsi, tezsi a objemejsi. Ale bavime se o kvalite. Stejne tak spickove pevne sklo bude lepsi nez spickovy zoom.

A kdyz se budeme bavit o chipech, tak pokud se nepletu tak naprosta vetsina UZ ma 1­/2,3­" chip, nektere mozna i 1­/1,7­", ale tyto chipy ve 100% pripadu maji upatlane vystupy i na ISO 100, vyrazne redukovane detaily diky odsumovani. Kdyby vyrobzi UZ s dnesnimi technologiemi zustali u nejakych 6Mpix tak by vysledky mozna nebyly tak spatne, ale honba za megapixely dnesni UZ i kompakty naprosto nici. A diky bohu za nejake APS­-C bezzrcadlovky a 10­-12Mpix kompakty. Jinak by jedina volba opravdu byla pouze SLR a nebo pak uz fotomobil ;o­)

A kdyz uz jsme se bavili o UZ vhodnych na zachyceni momentu... ja teda neznam UZ ktery by byl stejne rychly jak solidni ­(stredni trida­) SLR, nemel jsem vsechny v ruce, mozna jsou tam vyjimky, ale veskere UZ a kompakty obecne, ktere jsem mel v ruce maji porad dost dlouhe odezvy na stisk spouste. Vyfotit kompaktem tanecni par na svatbe v okamziku ktery chci je podle me nemozne. A i kdyz umi fotit v MF rezimu, tak nez to clovek v menu nastavi, tak je konec pisnicky ;o­)

Podle me jsou UZ vhodne pouze pro lidi, kteri davaji prednost vaze, velikosti a cene pred kvalitou a rychlosti ­- a to podle mych meritek nejsou seriozni fotografove ;o­) Ale to je jen muj soukromy nazor

Milan
www.milanstryja.com
Odpovědět0  0
Autor pise o serioznim foceni, o skladnosti neni rec, u fotaku vetsinou plati ze cim vetsi, tim lepsi kvalita vystupu, a o rozsahu zoomu to plati presne obracene, cim vetsi rozsah tim horsi kvalita. Ultrazoom ma opodstatneni pouze pro ty, kdo nemaji zadne ambice fotit seriozne a kvalitne, kazdy kdo chce fotit seriozne se ultrazoomu vyhne, pokud mu kvalita prijde dobra, je to pro to, ze zrcadlovku dostatecne nevyzkousel, nebo foti pouze v naprosto idealnich podminkach. Jen bych si s autorem dovolil nesouhlasit, SLR neni jedina moznost pro ambiciozni fotografy, nektere ­"bezzrcadlovky­" jsou take vhodnou volbou v nekterych pripadech, zvlaste ty s APS­-C chipem.

Jinak s autorem souhlasim ;­-­)

Milan

www.milansphotography.com
Odpovědět1  0
O spickovem cernobilem digitalu jsem premyslel od te doby, so jsem koupil prvni digital, tak me prekvapuje ze to trvalo tak dlouho nez si nekdo troufnul... vsadim se, ze do roka jich budou na trhu tak ... pocitam Ricoh, Olympus a Pentax ;o­) Uz se na to tesim, konecne spravna inovace!

Milan

www.milanstryja.com
Odpovědět1  0
Ale kdyz prave tyhle Pepikove to pak poridi a chodi za mnou, jak to maj nastavit aby meli fotky tak pekny jako ja ­(no, mam digitalni stredoformat, tak se radi tezko­) a nejak nechteji pochopit ze to neni jenom o nastaveni ­(i kdyz to taky­) ale proste fotaky maj sve limity a proste za urcitych okolnosti z techto ­"fotaku­" solidni clovek nedostane, ani kdyby se zblaznil, a ani za idealnich podminek nejsou fotky nic moc. Samozrejme mas pravdu, ze urcite skupine lidi je to burt, ale ty zase recenze tady nectou ;o­)

Milan

www.milansphotography.com
Odpovědět0  0
se vsim respektem, je to proste udelatko, ktere ma vsechny mozny hejblatka a vychytavky, ale na foceni to moc neni. K cemu je platne, ze to nataci HD video a rychle ostri, kdyz to neudela poradnou fotku? Marketing posouva vyvoj spatnym smerem ;o­( Jeste ze ma zakanik na vyber ;o­)­)­)

Milan

www.milanstryja.com
Odpovědět0  0
ucel ci pouziti fotek je v podstate to nejdulezitejsi, co je potreba vedet hned na zacatku. Alespon pokud to clovek s focenim mysli vazne. Od ucelu se odviji vsechno ostatni... Kde, jak, koho, proc, cim a za kolik ;­-­)

Kazdy by mel mit cil a jit si za nim, a kdyz ho dosahne tak si nastavit dalsi, zdanlive nedosazitelny. Jen tak se autor posouva stale dopredu a prekonava sam sebe.

Opet pekny clanek, dekuji.

Milan

www.milanstryja.com
www.milansphotography.com
Odpovědět0  0
No, ono zalezi jake ma clovek kriteria na kvalitu a zda je schopny poznat opticke vady. Svetelnost a kresba se da pomerne dobre zmerit, s prenosem kontrastu uz je to horsi. Nemel jsem v ruce vsechny zminovane Panasoniky, ale jeste se mi nedostal do ruky Panasonic, ktery by silene nesumel I pri ISO a byl totalne bez detailu a se SW zvysenym kontrastem. Ale na tom se tady asi nedohodneme, pozadavky na kvalitu a velikost a vahu fotaku ma kazdy jinou :­-­) Mate dost velkou vyhodu ze vam kvalita superzoomu staci, dost usetrite :­-­)

Milan
Odpovědět0  0
no, kdyz prave rozsah zoomu dulezity parametr, bohuzel ne kazdy to spravne chape. Cim vetsi je rozsah, tim horsi je kvalita fotek, to je proste fyzika­/ optika. V dnesni dobe se stale neda vyrobit rozumne kvalitni objektiv s vic nez 3x zoomem, coz ­"kvalitni­" je v tomto pripade opet relativni, nekdo se spokoji s kvalitou z 5x zoomu, coz do domaciho alba jeste pochopim, ale cokoliv vetsiho uz je podle meho nazoru nepouzitelne. Jeste jsem nevidel objektiv, ktery by mne presvedcil o opaku. Dluzno dodat, ze fotim na digi stredoformat ;o­) I lide, co maji vice nez 10x zoom stejne brzy prestanou na nejdelsi ohnsko fotit, protoze ­"je to zamlzene a neostre, sedive­" a ptaji se, co maji spatne nastaveno. Bohuzel to je dan marketingu. Lide si casto stezuji, ze jejich 6 let stare fotaky fotily daleko lepe nez jejich novy 12x zoom s 15Mpix. Bohuzel ten stary fotak mel pouze 3x ­- 4x zoom, tak se tam proste opticke vady tolik nevyskytovaly, fotilo to ostre v celem rozsahu zoomu ­(nehlede na nizsi rozliseni­), prenos kontrastu byl nekolikanasobne lepsi atd... Jenze lidi jsou ­(vetsinou­) nepoucitelne ovce a nechaji se nachytat marketingem vyrobce. Ach jo.

Milan
www.milansphotography.com
Odpovědět0  0
Pane kolego, rozsah zoomu je relativni, na rozdil od ohniskove vzdalenosti. Znaci pomer mezi nejkratsi a nejdelsi moznou ohniskovou vzdalenosti. Vyrobce to tedy ma spravne. Pri rozsahu 100 ­- 500mm je zoom 5x ­(500 ­/ 100­) a pri rozsahu 25 ­- 500 je zoom 20x ­(500 ­/ 25­). V obou uvedenych pripadech bude pri maximalni priblizeni uhel zaberu stejny, presto je jeden zoom 5x a druhy 20x. Zrejme si pletete maximalni zoom s maximalni ohniskovou vzdalenosti. A jen tak pro zajimavost, kvalita fotek z tohoto aparatu se bude blizit fotak z mobilu ­- neostre a zasumele, jen tam bude navic ten zoom ;­-­)

Milan

www.milanstryja.com
Odpovědět0  0
Precetl jsem vsechny clanky serie, opravdu pekne se to cte, je to vtipne a pravdive, klobouk dolu. Jen ty ilustracni snimky, podle meho vkusu, neodpovidaji kvalite textu :­'­( Z fotek fotek v tomto clanku by se na obalku casopisu, podle meho nazoru, dostala mozna tak jedna. Fotky to nejsou spatne, ale ani nejak vyjimecne. Dobre tak do rodinneho alba, tam by samozrejme vynikly. Text je ale naprosto super ;­-­)

Milan
www.milansphotography.com
Odpovědět0  0
Pekny clanek! Naprosto souhlasim ze fotit pro radost a podle nalady je naprosto odlisne od foceni na zakazku. Take vytrvalost je dulezita, stejne dulezite je ovsem umet priznat porazku a zabalit to a venovat se necemu jinemu. Sam sebe se casto ptam, jestli to nemam vsechno prodat... zvlaste kdyz clovek cte pribehy lidi ktere zminujete... clovek se cely zivot snazi, venuje tomu cas a energii a treba se tim i solidne uzivi, ale stejne nedosahne takoveho uznani, jako lidi co se s tim narodili ­- a ti si toho kolikrat ani nevazi, ale prejme jim to!

Milan
www.milansphotography.com
Odpovědět1  0
;o­) Vtipne ­- tituly na foceni nemam, ale sel bych na to asi jinak ;o­)

Hodne uspechu!

Milan
www.milansphotography.com
Odpovědět0  0
Moc pekny clanek, respektive cela dosavadni serie! jen tak dal! Kvalita fotografii ­(obecne­) je hodne subjektivni a da se o nich diskutovat, s timto clankem ale musi souhlasit kazdy fotograf, podle meho nazoru ;o­)

Diky

Milan

www.milansphotography.com
Odpovědět1  0
no, klobouk dolu, to ja beru na svatbu 3 tela a taky tak 6 objektivu + blesky, takze o techniku se nebojim, ale porad jsem ve stresu... jestli nebude prset kdyz vyjdou z kostela ­(to se mi stalo nekolikrat­), kde udelat skupinove foto v pripade deste ­(kdyz se vsichni dovnitr rozume nevejdou­)... proste je porad spousta veci ktere clovek nemuze ovlivnit, ale muzou pokazit fotky... a to nemluvim o selhani karty... ale je fakt, ze znamym se to daleko snaze vysvetluje nez cizim ;o­) Mozna si to jenm moc beru ;o­)

M.
www.milanstryja.com
Odpovědět0  0
jsem optimista, verim, ze do CR to casem prijde taky. Ono i tady v UK je silena konkurence a spousta lidi veme fotak do ruky a jde fotit svatbu a podle toho to i vypada a je fakt, ze spouste lidi to staci. Pravda take je, ze v UK je prumerna cena svatby ­- podle ruznych zdroju ?16.000 ­- 24.000 ­- coz je 430,00 ­- 650,000CZK

http:­/­/www.ukweddingbelles.com­/weddingmagazine­/budgeting­/103­-average­-wedding­-costs­-2010
http:­/­/www.compareweddinginsurance.org.uk­/articles­/average­-cost­-uk­-wedding
http:­/­/www.weddingsday.co.uk­/average­-wedding­-cost­/

To asi bude chvili trvat, nez tohle lidi utrati v CR za svatbu ;o­)­)­) Skoro bych chtel prepsat zacatek meho prispevku ­- jsem pesimista ;o)
Odpovědět0  0
no, tak asi to tak u fejetonu ma byt, ale je to dost kontroverzni tema. Hlavne posledni dve vety... ­"nestresujte se­" ­- foceni svatby je tezka zalezitost, je stresujici, alespon pro me, kdyz clovek chce, aby fotky za neco staly. A ta posledni veta, ze staci jen umet ovladat svou techniku, tak to taky neni tak uplne pravda, to je jen zacatek a DOBRY svatebni fotograf toho musi umet daleko vic, nez jen cvakat. Samozrejme zalezi na stylu svatby a svatebcanu, autor mozna ma stesti na ty, kterym staci kdyz fotograf chodi okolo a macka spoust, ja mam bohuzel tu smulu ze toho po me chteji daleko vic, treba zrovna v patek nevestin tatinek me pozadal o zavazani kravaty ;o­) Ale bez legrace, clovek to musi umet s lidma, uklidnit, zrelaxovat, poradit jak se tvarit­/ netvarit, umet jednat s opilymi hosty, s detmi , dirigovat 100 lidi na spolecnou fotku... je toho mnohem vic co clovek musi umet aby ziskal kvalitni fotky z KAZDE svatby za KAZDYCH okolnosti za KAZDEHO pocasi. Ja fotim v Anglii tak jeste navic musim umet anglicky ;o­)­)­) Pekny fejeton, jen s nim bohuzel nemuzu 100% souhlasit, mozna jsem jen nepochopil co tim chtel autor rict ;o­)

Milan

www.milanstryja.com
Odpovědět0  0
Pripada mi tato diskuze skoro zbytecna ... nekomu staci na foceni foto­-mobil a nevadi mu prodleva spouste, pomaly AF a podobne, nekdo vyzaduje vyssi kvalitu tak si koupi kompakt a nekdo vyzaduje jeste vyssi kvalitu, tak si koupi SLR... proste kazdy jsme jiny. Spousta hlavne mladych lidi nema problem dat 10.000Kc za mobil, spousta lidi naopak internet v mobilu nepotrebuje a 2.000 za mobil je pro ne maximum a radsi si poridi za 4.000 fotak, kde jenom zapne a foti a nemusi nekde hledat fotak v menu. Ruzne produkty pro ruzne lidi, vybere si kazdy.

Milan
www.milanstryja.com
Odpovědět3  1
jak s analogem, tak s digitalem se da pouze cvakat ... a 98% populace to tak dela... koupi v drogerii film, nafoti a odnese do labu, nebo nafoti na digital, stahne do PC a natlaci to na facebook a tim to konci. Ale aby ty fotky k necemu vypadaly, tak se s nima musi pracovat, to je stejny princip jak u digitalu, tak u analogu. Nejvetsi machri fotografie v naproste vetsine rozhodovali o vysledne podobe fotky vyse popsanymii postupy. Udelat opakovane nadhernou fotku neni nahoda ;o­) Ve fotokomore se da stravit mnohem vice casu nez u PC a vysledky jsou stejne nejiste ;o­)

Milan
www.milansphotography.com
Odpovědět0  1
Ne, ze by to bylo nejak dulezite, ale pripada mi, ze autor s analogem moc nefotil. S filmem se daly delat stejne veci jako v pocitaci, nekdy snaze, nekdy zdlouhave. Mimo jine se vzhled fotky dal ovlinit nasledujicimi postupy, seznam urcite neni konecny ;o­)

- vyber filmu ­(ISO­) ­- jine zrno, dynamicky rozsah
- vyber barevne masky filmu ­(v dnes ni dobe WB­)
- vyber emulze ­(v barevne i cermobile fotce je vyber z ruznych krystalu, kazdy ma jinak charakteristicke zrno, barvy, citlivost na jednotlive slozky svetla...­)
- push & pull process ­- zamerne pod a pre­-exponovani a dorovnani pri vyvolani
- vyber vyvojky a ustalovace ­- kazdy vyrobce dosahoval trochu jinych barev­/ kontrastu...
- vyber casu vyvolani a koncentrace vyvojky ­- opet vliv na kontrast a podobne
- pohyb tanku pri vyvolavani
- teplota vyvojky
- vyber papiru ­- materialu podlozky pro ruznou belost a ton fotky
- vyber gradace papiru ­- ruzny kontrast fotky
- moznost lokalni pod a pre­-expozice fotky pri vyvolavani zakryvanim jednotlivych casti
- pouzivani proskych materialu pro ruzne barevne efekty

Toto urcite neni vsechno, co se dalo s fotkou pred a po vyfoceni delat, ale jsou to kouzla, ktera dokazi fotku znicit, nebo naopak z pekne fotky udelat vynikajici a kdyz to nekdo umel a vedel co dela, tak dokazal mit fotky hezci nez fotografovanou scenu.

K stylistice clanku se nebudu vyjadrovat, tomu moc nerozumim, ale clanek je po obsahove strance dost kontroverzni... mozna to ma byt uloha fejetonu???

Jen tak dal!

Milan
www.milansphotography.com
Odpovědět1  1
mnoo, nejde jen o sum ale i o dynamicky rozsah, barevnou vernost a podobne. Dokazu si predstavit fotit fashion s necim takovym s bleskem v poledne nekde na plazi, respektive si dokazu predstavit, ze se tohle muze stat hitem zacinajicich fashion fotografu a ambicioznich amateru, kteri publikuji jenom na web a fotky netisknou, synchro cas 1­/2000s jim umozni pouzivat daleko slabsi­/ levnejsi­/ prenosnejsi blesky nez nejaka 1­/180s ktera je standardem na DSLR. Docela bych mel chut to vyzkouset, dlouhy synchronizacni cas me docela trapi a kupovat kvuli tomu stredoformat se mi nechce ­(nikdo mi to nezaplati­). Nebo vite nekdo o jinem fotaku s centralni zaverkou a synchro casem v radu 1­/1000s mimo stredoformatu? Me to zas neprijde jako tak spatny koncept, jen ten cip je ukrutne maly ;o­(

Milan
www.milansphotography.com
Odpovědět0  0
me se dost libi ta centralni zaverka, pokud by to melo solidni kvalitu fotek ­(coz mit nebude, ne s touhle velikosti cipu­) tak bych si to koupil... ta velikost cipu je fakt nestastna ;o­( Ale treba se budeme vsichni divit a bude se to kupovat, staci si vzpomenout, jake byly ohlasy na iPad a iPhone ;o)
Odpovědět0  0
presne tak, ja fotim v Anglii svatby polo­-profesionalne jen tak po vikendech pro zname a bez problemu si uctuji cca 22 tisic za svatbu ­(coz je dolni hranici profi fotografu, nejdrazsi si uctuji 10x tolik­), ale je to presne jak rikate ­- 2 fotografove, 3 tela, blesky, mobilni studio a podobne... nevim jak se ted foti svatby v CR ale pocitam, ze moc lidi to takhle nefoti, respektive ze to moc nikdo neoceni­/ nezaplati ­- nebo se pletu?

Milan
www.stryja.com
Odpovědět0  0
Urcite s autorkou souhlasim, ze foceni svatby neni jednoducha vec a musi se u toho hodne premyslet. Na druhou stranu kazdy musi nejak zacit a treba ty foto­-kamaradi uz priste foceni svatby odreknou, nebo to priste poradne promysli ;o­) A urcite je pravda, ze se da poznat i z dalky, jestli fotograf vi co dela, nebo jestli budou fotky stat za starou backoru.

Vsem remcalum tady bych doporucil nejen zverejnit jejich portfolio, ale i odkaz na jejich texty, at se muze autorka poucit jak se to ma spravne delat ;o­)

Milan
www.stryja.com
Odpovědět0  0
fotim uz nejaky cas a na celebrity jen tak nenarazim, kde se da navazat kontakt se slavnymi architekty, herci, umelci a podobne? Ma nekdo nejaky tip? Nebo je clovek musi nejak vystopovat na internetu a kontaktovat naprimo?

Dikes
Milan
www.milanstryja.com
Odpovědět0  0
No, fotak je to pekny, jsem majitelem K7, K10D, K100D a mozna bych i uvazoval o upgradu, ale rad bych poridil fullframe, coz Pentax nenabizi, pouze medium format, a ten je zase uz dost drahy... maji peknou diru v nabidce.

Jinak Pentax mel vzdycky na svou dobu a tridu nadupane fotkay, treba K10D byla dobra na svou dobu, ale proste pro profiky co se focenim zivi nic nemaji.

Chtelo by to konkurenci pro D3, EOS1D a 5D II a podobne ;o(
Odpovědět0  0
nevim, ale me se i clanek i nadpis kupodivu libi ;o­)

Asi proto, ze koncerty fotim a vim, ze to neni zadna sranda a to autorka potvrdila, a ty co o tom nevedi nic se toho spoustu doctou v diskuzi, tak v cem je problem? Holt to trvalo 2 dny nez to nekdo do diskuze napsal. A ten nadpis je s otaznikem, takze se autorka v podstate pta ­(no, muze to byt i recnicka otazka­).

Nespokojenym bych navrhoval publikovat nejaky odborny clanek, popripade nam se dat link na vlastni ukazku jak se to ma delat, autorka se jiste rada pouci ;o)
Odpovědět0  0
no jo, jen kdyz to fotis profesionalne a pak se to am tisknout treba na plakaty, tak je otreba lepsi kvalita nez na 20x30 ... to pak jde do tuhyho ;o)
Odpovědět0  0
no, kazda clona je znat, rozdil mezi 1,4 a 1,7 je 1­/2EV, takze misto ISO 400 fotim ISO 640 napriklad, f2 uz musim dat ISO800, na 2,8 dam ISO 1600, na f4 je to uz ISO 3200 a tak dale... taky autofocus ostri rychleji se svetelnymi objektivy, takze v konecnem dusledku rozdil pul clony muze znamenat rozdil mezi nezaostrenou fotkou­/ fotkou vyfocnou pozde­/ fotkou pohybove rozmazanou a perfektni ostrou fotkou vyfocenou ve spravny okamzik, dohanet se to da vyssim ISO pouze do jiste miry ­(horsi tela davaji jen ISO1600­), rychlost focusu se rucnim ostrenim dohani spatne ­(ale jde to­)... takze z meho pohledu 1,4 vs 1,7 je rozdil, treba 1,4 vs 2,8 uz je sakra rozdil, o zoomech 4­-5,6 uz ani nemluvim ;o)
Odpovědět0  0
ty Queen jsou focene Fuji F40, stal cca 4000 Kc kdyz byl novej pred 3 rokama takze to neni zadne delo
Odpovědět0  0
jo, lidi tomu neverej, ale i kompaktem se da nafotit slusne koncert, specialne pokud je pekne svicenej ­- http:­/­/photomistr.com­/Queen­/ ale chce to spravnej kompakt a nebyt daleko od podia. Jinak fotim koncerty profesionalne se 2x zrcadlovkama s f2,8 a f1,4 objektivama a je fakt, ze kdyz jsou spatny svetla, tak se musi nenapadne pomoci bleskem ;o)
Odpovědět0  0
Pentax dodava k zrcadlovkam silkypix raw converter nebo tak neco, pry je to jeden z nejlepsich ­"free­" SW na upravu rawu, ja ho nemam moc rad, nejak jsem neprisel na chut workflow, ale nez budes investovat tak se podivej do krabice, nainstaluj a vyzkousej.

Milan
Odpovědět0  0