Prodeje fotoaparátů poprvé po 13 letech rostou, nikoli však u Canonu
30.4.2024, Milan Šurkala, aktualita
Analýza zveřejněná organizací Nikkei říká, že se poprvé po 13 letech pádů prodejů fotografické techniky trend konečně otočil. Prodeje začaly růst, nicméně ne u každé firmy. Moc se nedaří Canonu.
Koncem roku 2016 byl zde na Digimanii vydán článek, který mapoval prodeje fotografické techniky, a byl tam na grafech vidět opravdu výrazný propad (zhruba 20 % každý rok). Rok 2010 byl velmi dobrý, jenže od té doby už to šlo hodně rychle dolů, přičemž v posledních letech po koronavirové pandemii, která přinesla poslední velký pád, došlo k umírnění situace. Propady se zmírnily na pár jednotek procent a mohli jsme hovořit spíše o stagnaci a konci pádu. Analýza organizace Nikkei nicméně tvrdí, že trend už nabral dokonce opačný směr a prodeje fotografické techniky začínají růst.
Má to trochu problém, tato statistika se týká jen japonského trhu, nicméně zastavení pádu vidíme i v celosvětových statistikách CIPA. Tam sice rok 2023 vyšel ještě jako horší, a to o -3,6 %, nicméně např. první čtvrtletí letošního roku je už o více než 16 % v plusu. Dle Nikkei roste počet prodaných kusů i jejich hodnota s tím, jak se zákazníci více přiklánějí k dražším a schopnějším přístrojům.
Zmiňuje ale také to, že moc radosti nepanuje u Canonu, který tyto růsty nevykazuje. Ten dle Nikkei moc neroste, což může být způsobeno několika faktory. EOS R5 má už nějaký ten pátek za sebou, EOS R3 nezaujal tolik jako např. Nikon Z8/Z9 nebo Sony A9 III, dobře to ale táhnou modely EOS R7 a EOS R6 II. Nicméně ani nabídka APS-C přístrojů moc nezaujala, levná těla jsou ořezaná až příliš a paradoxně i v těch oblastech, které jsou pro cílové skupiny důležité. Objektivů je minimum, což se zlepší teprve nyní, když na tento trh Canon vpustil Sigmu a Tamron.