Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon EOS 1200D: vylepšený základ

16.12.2014, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes jsme si vzali do testu základní model digitálních zrcadlovek od Canonu. Je jím model EOS 1200D s 18MPx APS-C snímačem. K němu jsme dostali základní setový objektiv EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 III, tedy model bez stabilizace.
APS-C snímač v Canonu EOS 1200D je velmi známým 18MPx senzorem, jehož základ je tu s námi již nějakých pět let. Na druhou stranu přináší podstatně vyšší rozlišení než předchozí model EOS 1100D, takže jde minimálně v tomto o výrazný krok vpřed. Nyní se podíváme, jak si snímač stojí v problematice šumu, a to jak v JPEGu, tak i v RAWu.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (RAW, Camera Raw)



ISO 100 (RAW, Raw Therapee)



Nejnižší ISO 100 je čisté bez šumu v RAWu i JPEGu.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (RAW, Camera Raw)



ISO 200 (RAW, Raw Therapee)



Citlivost ISO 200 dává jen mírný jasový šum v RAWu. JPEGy mají šum nižší.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (RAW, Camera Raw)



ISO 400 (RAW, Raw Therapee)



Citlivost ISO 400 opět lehce navyšuje jasový šum v RAWu. JPEGy jsou odšuměné, i nadále dostatečně kvalitní.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (RAW, Camera Raw)



ISO 800 (RAW, Raw Therapee)



U citlivosti ISO 800 se už do hry lehce míchá i barevný šum. RAWy jsou už tedy zašuměné, stále ale dost kvalitní pro další práci. Formát JPEG už vykazuje lehké rozmývání obrazu.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (RAW, Camera Raw)



ISO 1600 (RAW, Raw Therapee)



ISO 1600 už šum v RAWu dost navyšuje, ale pořád jde o citlivost, se kterou si lze v RAW konvertoru slušně pohrát. JPEGy se poněkud rozmývají a místy už začínají ztrácet barvy.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (RAW, Camera Raw)



ISO 3200 (RAW, Raw Therapee)



ISO 3200 logicky dále navyšuje šum, míra toho barevného je v RAWu už hodně vysoká. JPEGy jsou díky tomu méně ostré a se slabšími barvami.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (RAW, Camera Raw)



ISO 6400 (RAW, Raw Therapee)



Citlivost ISO 6400 už dělá senzoru dost problémy. Barevného šumu je opravdu hodně, JPEGy jsou bezbarvé a rozmyté.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (RAW, Camera Raw)



ISO 12800 (RAW, Raw Therapee)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 je už plná barevného šumu a nemá smysl ji vůbec používat, kvalita je opravdu hodně špatná. Totéž platí i v JPEGu.


Canon EOS 1200D ISO šum autíčka JPEG

výřezy z JPEGů konvertovaných do 12 MPx



Po zmenšení snímků na 12 MPx můžete snímky snadno porovnat s jinými recenzemi. Do ISO 800 je obraz v pořádku, ISO 1600 už začíná s rozmýváním, ale je pořád dost slušné. Větší problémy začínají od ISO 3200.


Canon EOS 1200D ISO šum autíčka RAW

výřezy z RAWů konvertovaných do 12 MPx



RAWy vypadají o něco lépe, tam se totiž ukazují solidní výsledky i při ISO 1600. S citlivým odšumováním bych vidět využití i pro ISO 3200, ale to už v nižším rozlišení. Výše už nemá moc smysl chodit. Nyní se mrkneme i na míru zachování detailů na snímcích vousů plyšového zajíce.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Šum začíná degradovat jemné detaily při ISO 800, do ISO 1600 jsou ale výsledky ještě použitelné. ISO 3200 už ztrácí detailů přeci jen dost.


Canon EOS 1200D ISO šum zajíc JPEG

výřezy z JPEGů konvertovaných do 12 MPx



I při snížení rozlišení na 12 megapixelů je od cca ISO 800 vidět lehké rozmývání obrazu, které s rostoucími citlivostmi roste. Od ISO 3200 je už ztráta detailů citelnější.


Canon EOS 1200D ISO šum zajíc RAW

výřezy z RAWů konvertovaných do 12 MPx



U RAWů to vypadá lépe, tam i ISO 1600 vypadá relativně dobře a teprve při ISO 3200 je šumu už docela dost. I z této citlivosti se ale dá dostat přijatelná fotografie.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Barevný šum se v RAWu objevuje takřka na všech citlivostech, zlehka při ISO 400, pak už jsou barevné rozdíly viditelnější. JPEG potlačuje barevný šum, nicméně od ISO 3200 výše jsou vidět lehké barevné fleky, které jsou výraznější při nejvyšší citlivosti ISO 12800.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.