Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
19.10.2010, Milan Šurkala, recenze
Testem dnes prošla zrcadlovka Canon EOS 550D, která do své třídy přinesla pokročilé technologie jako Full HD video nebo CMOS snímač s velmi vysokým rozlišením 18 MPx. Fotoaparát jsme si zapůjčili s objektivem 18-135 mm IS.
Viktoria | 20.8.201211:35
Zdravim všechny a prosím o radu. Uvažuji o koupi zrcadlovky. Jsem začátečník a zkušenosti mám jen s kompakty, ovšem rychle se učim. Nemohu se rozhodnout, jestli je lepší pořídit si 1100D s objektivy EF­-S 18­-55mm DC III + EF­-S 75­-300mm DC III nebo 550D se základním objektivem. Vzhledem k tomu, že jsem ochotna investovat do celeho setu 15000,­- max. hledám optimální řešení. Přečetla jsem spoustu recenzí, ovšem chtěla bych slyšet něčí názor... Díky
Odpovědět0  0
Lenicka131313 | 29.11.20111:21
550D je jednoznačně můj nejoblíbenější stroj, ale zpočátku, když jsem tomu zas tak nerozuměla, jsem měla problém se sehnáním optimálního gripu. Naštěstí jsem se přes různá fóra „dohrabala“ k tomuto http:­/­/www.kabelmanie.cz­/bateriovy­-grip­-pro­-canon­-eos­-550d­/ a musím říci, že vyřešením tohoto posledního problému jsem se s nimi nadobro rozloučila.
Odpovědět0  1
Tomáš Valnoha | 16.5.201112:14
Dobrý den,
rozhoduji se o koupi této zrcadlovky v setu s objektivem 18­- 135mm, ale váhám i mezi Nikon D3100 + 18­-105 mm. Zatím jsem fotil jen s ultrazoomem Canon sx1. Proto nevím kterou si vybrát jako první zrcadlovku.
Předem děkuji za radu.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6628) | 16.5.201114:16
Osobne bych si vybral spis ten Nikon diky lepsimu objektivu ­(Canon 18­-135mm je opticky neprilis kvalitni, naopak Nikon 18­-105mm je s ohledem na cenu a zoom velmi dobry­). Zvazil bych nakup modelu D5100 s 18­-105mm objektivem, stale vyjde levneji nez 550D a obrazovou kvalitou ­(at uz co se tyce snimaciho cipu nebo objektivu­) bude o neco dale.
Odpovědět0  0
Tomáš Valnoha | 16.5.201119:47
To jste mi tedy nasadil brouka do hlavy..přikláněl jsem se ke Canonu pač už s ním mám zkušenosti. Ale ted už vubec nevím.
Odpovědět0  0
Tomas99 | 23.11.201020:15
mam toto telu uz niekolko mesiacov, presiel som nan z 20D, hladal som nieco male lahke so spickovym obrazom co mozem bravat so sebou po horach. Vrzganie plastov je mytus, moj uz zazil teploty od +30 do ­-15 a ziadne vrzganie. Okrem toho som par krat ­"vyskusal­" na ferratach a odolaval bez problemov. Uznavam, nedrzi sa tak dobre ako 7D ­/ 5D alebo neboda 1Ds, ale je za zlomkovu cenu a vahu ... a to u mna vyhralo. Kazdy fotak ma svoje urcenie ... a 550D je podla mojho nazoru super fotak.
Odpovědět0  0
Molotov | 30.10.201015:24
550D přibližně již měsíc vlastním, tak několik postřehů ­(je to má první DSLR­) ­- mám kit 18­-55mm a byť postrádám rozsah zoomu, není to zas tak zlý. Souhlasím s přepaly oblohy, řeším to docela často a taky bych uvítal AF diodu. Třeba fotit lidi s bleskem je trochu nepříjemné, když jim pořád šlehám ostřící blesky do obličeje. Tělo nevrže a drží se skvěle. Pomalost sekvence sice je ­(po několika snímkách­), ale ještě jsem se nedostal do situace, kdyby to bylo na škodu. Video pěkné, ale v PC ­(rozhodně to není výkonem sestavy­) se mi, nevím proč, seká, ve foťáku běží plynule. Jinak ale jsem z foťáku nadšen čim dál tím víc ­(s tím, jak se zlepšuje moje fotografické umění­). Plánuji koupi stativu, bateriového gripu a hlavně většího objektivu ­(nejspíš Canon EF 70­-300 mm f­/4­-5,6 IS USM­).
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6628) | 30.10.201015:47
Video se seká, protože nemáte potřebné kodeky ­(resp. nejspíš v počítači nejsou nainstalovány ty nejnovější pro plynulé přehrávání, docela běžný problém­). Které přesně to ale chce, to netuším.
Odpovědět0  0
Marian L. | 5.5.201122:56
Starsie procesory nezvladaju plynule prehrat 1080p, skuste to prehrat na novsom PC. Pripadne mozete skusit tento navod.
http:­/­/highdef.cz­/menu­/navody­/x264­/x264.php
Odpovědět0  0
PavelKKK | 21.10.201013:43
Vubec nechapu co se vam na tom fotaku nelibi ,mel jsem ho moznost vyzkouset a musim rict ze na nem neni temer co vytknout .Foti skvele a za cenu kolem 16 000 jsem lepsi snad ani nevidel.Samozrejme se neda srovnavat se 7D ale to ani normalni clovek srovnavat nemuze kdyz 7D stoji 2x tolik.Jinak co se tyce skel tak zakladak vubec nedoporucuji kupovat a i ten co byl v recenzi povazuji za nedostatecnej .Zkousel jsem k nemu objektivy EF 17­-40 ­/4 L a EF 70­-200­/4 L a musim rict maximalni spokojenost .Za 48 000 mate kopmetni vybavu ktera zadnyho fotoamatera nezklame a pokud je nekdo profi a fotky ho zivy tak tento stroj rozhodne neni pro nej.
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 21.10.201014:10
Jenomže to je to, co tu ostatní nechtěj slyšet....
Odpovědět0  0
Dragokazov (2) | 21.10.20108:21
550D má fw 1.0.6 ­- 1.0.8 a ne 3.9.1 ;)
Odpovědět0  0
martin.hejhal (2) | 21.10.201012:01
Kdyz uz zminujete firmware, kde jej stahnu a je jej do fotaku dostanu? Diky za odpoved.
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 21.10.201012:54
Konečně věcný příspěvek.
Firmware najdeš zde:
http:­/­/web.canon.jp­/imaging­/eosd­-e.html
Jinak pár rad:
U EOS už jsem to dlouho nedělal. Ale funguje to takto. MUSÍŠ mít 100 procentně nabitý akumulátor. Stáhneš si soubor, který se ti po kabelu nahraje do fotoaparátu. V menu ti přibyde položka ­"firmware update­" a tu potvrdíš. Několik minut bude fotoaparát jen blikat a pak tě sám vyzve.
NESMÍŠ během této doby přerušit napájení, jinak už nemusíš nastartovat fotoaparát.
Když ale dodržíš pravidla s baterkou a napíjením, je to velmi jednoduché.
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 21.10.201012:57
Návod je podrobnější, pořádně si jej pročti.
Odpovědět0  0
martin.hejhal (2) | 21.10.201013:35
Diky moc. :D Snad to dobre dopadne... :P
Odpovědět0  0
Petr Horenovsky | 30.10.201020:39
Nebude to tak horke s tim MUSENIM. Na traumflieger.de maji video, ktere dokazuje, ze jakekoli preruseni napajeni v prubehu upgradovani nema vubec na nic vliv, normalne se to po opetovnem nahozeni dokonci.
Odpovědět0  0
Canon EOS 550D firmware | 3.12.201010:46
protože český návod aktualizace firmware nenajdeš tak jedině tady http:­/­/canoneos550d.cz­/firmware , jinak k dnesnímu dni je aktuální fw 1.0.8
Odpovědět0  0
Tonkas | 19.10.201014:33
Tento fotoaparát je po stránce těla opravdu hrozný stroj...funkčně klasika...
Osobně nechápu člověka, co sáhne po tomto canonu, když Nikon nabízí asi tak 2x propracovanější fotoaparáty
Odpovědět0  0
Rimmerak (260) | 19.10.201014:44
Nevím jak 550D ale minulý týden jsem si ošahal v Alze 1000D a přišlo mi to jako dětská hračka. Dílenské provedení, materiály, vůle, vrzání. Hrůza.
Odpovědět0  0
J. Vich | 19.10.201014:52
Tak tohle me taky zarazilo, rad si nove modely zkoumavam v showroomech, ale u Canonu uz me kolikraty rok zarazi, jak strasne plastove, neslicovane, kolikrat vrzave a celkove proste lacinne, krehce a bakelitove jejich DSLR pusobi ­(o setovych sklech nemluve, na ty jsem se vylozene bal sahnout­). Prislo mi to jeste horsi, nez u Sony, jejichzto DSLR take nevynikaji zrovna dobrymi materialy a zpracovanim. Kdyz pak vezme clovek do ruky vedle lezici Nikon nebo Pentax, neveri svym ocim.

Mluvim samozrejme o nizsich tridach, profi modely Canonu jsem v ruce nemel.
Odpovědět0  0
Rimmerak (260) | 19.10.201015:05
Přesně. Mám teď bazarový Pentax k­-m a proti třeba tomu 1000D je to nebe a dudy. O objektivu ani nemluvím, původně jsem myslel, že ten v Alze je atrapa.
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 20.10.201013:25
Každý zákazník preferuje něco jiného. Někdo mohutný úchop, někdo menší tělo. To že jsou menšího provedení, je pravda. Každý má ale kovovou kostru, jen je opláštěn plastem.
Co se vrzání týče, je to nesmysl, prošlo mi jich rukama už dost na to, abych to mohl klidně prohlásit. Ale nemá cenu se tu s váma hádat. Vy to přece musíte vědět líp, protože jste viděli ten jeden kousek, žejo....
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 20.10.201019:26
Docela pěkné video, ze kterého jsem se dozvěděl:
- pokud s Canonem zatlučete hřebík objektivem do hlavičky a rozbije se sklo, je Canon špatněj
- pokud s Nikonem zatlučete hřebík a nepoužijete u toho objektiv, je Nikon dobrej, že si nerozbil sklo.

- pokud podrazím míčem stativ s foťákem a Nikon se skácí, ale stále drží na stativu, je dobrej
- pokud rozstřelím hlavu stativu a Canon letí úplně nekontrolovatelně, je samozřejmě opět špatnej Canon.

Teď vážně. Docela pěkný video, ale rvalo by mi to srdce, ať jsou to foťáky jakýkoliv. Já bych je raději prodal. Ale je pravda, že on za to video určitě dostal víc, než kolik bych dostal já za ty foťáky. :­-­)
Na to druhý už jsem pak nekoukal, bude to asi stejný.
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 20.10.201019:43
první bod beru zpět, s tím druhým taky mlátil sklem do objektivu.
Odpovědět0  0
Martinqxr | 20.10.201020:42
No ono to druhe je taky zajimave, hlavne potom fototesty. Canon i s prasknutou cockou podava stale dobre vysledky. Ale mozna mel jen stesti... :)
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 20.10.201020:51
Tak jo, kouknul jsem se. Nejvíc mě dostalo, jak to odnesl do servisu, že má problém s foťákem...
Odpovědět0  0
Rimmerak. | 21.10.20106:56
Videa jsou to pěkná, ale kdyby takhle otestovali třeba ten 1000D tak si myslím že by mu stačil ten čaj nebo výtah. Stejně ale jako Pentaxu k­-m a podobným v cenové relaci 10000kč.
Tohle co s foťáky předváděl je extrém, ale ty těla jsou cenově trošku jinde a na extrémní podmínky musí být připraveny ­(fotoexpedice do Himalájí, Sahary...)
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 21.10.20108:47
To snad nemyslíš vážně? V tu dobu to byly nejlevnější zrcadlovky od obou výrobců a ani jedna není připravena na extrémy. Od toho mají oba výrobci vyšší modely. A když už řešíš 1000D, která stejně není předmětem recenze, tak 1000D Canon složil s existujících dílů, za účelem levnějšího modelu. Tady se nic nevymýšlelo. Snímač a displej ze 400D, hledáček a autofokus ze 350D a pod. Takže se použilo i stávající, existující tělo...
Odpovědět0  0
Rimmerak. | 21.10.201015:20
Sice to byly nejlevnější modely ve své době, ale D70ka stála 40000kč. To že dnes nejlevnější model stojí 10000kč neznamená, že je stejně kvalitní.
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 21.10.201016:34
V té době stála 400D kolem 20.000,­-, později mnohem méně. Takže chceš říct, že ten Canon vydrží tolik, co 2x dražší Nikon. Děkuji, to mi polichotilo :­-)
Odpovědět0  0
J. Vich | 20.10.201023:22
Nevim, o co Vam jde. Par ruznych lidi se tu nahodou shodne na bakelitovosti a obecne proste horsim a lacinnejsim zpracovani u Canonu nez u fotoaparatu stejnych trid nekterych jinych znacek ­(neoddiskutovatelny fakt, o kterem se nema smysl bavit­) a Vas se to dotyka? Proc? Protoze si myslite, ze meli v ruce akorat jeden kus v Alze? Mylite se, minimalne v mem pripade. A kdyz vedle sebe postavite 1000D, Pentax K­-x ­(K­-r­) a Nikon D3000, rozdily jsou tak markantni, ze je proste nelze prehlizet. A rozmery temer identicke ­(vsechny jsou male­) ­- zduvodeni mensimi rozmery povazuji za zcestne a nikdo to tu navic nekritizoval. Skutecne nevim, o co Vam jde. Zpochybnovat fakt, ze Canon vyrobe levnejsich modelu nedava to, co nekteri jini vyrobci, nema smysl ­- to je proste znamy fakt ­(vc. objektivu ­- a nemyslim tim jejich opticke vlastnosti, ktere ve srovnani se dvema vyse jmenovanymi rovnez vychazi velmi nedobre­). Take Vam jde nejspis jen o to oprit se do par lidi, kteri se tu pouze cirou nahodou na necem shodli. Bravo.
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 21.10.20108:19
Tohle je jak diskuze na seznamu. Na téma povstání mongolských pastevců ve třináctém století, se odvíjí diskuse v duchu, jestli jsou blbější pražáci, nebo brňáci.
Odpovědět0  0
bren123 | 19.10.201013:30
Dobrý den pane Šurkala, mohl byjste do recenze doplnit grafy velikost šumu v závislosti na ISO, jako máte u dřívějších recenzí. Rovněž bych uvítal, kdyby jste mohl v grafu porovnat míru šumu s předchozími modely 400D, 450D, 500D, které měly menší hustotu pixelů a teoreticky by měly šumět méně než nové modely. Srovnání v grafu s konkurenčním modelem od Nikonu by bylo jistě také velmi zajímavé. Děkuji
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6628) | 19.10.201013:46
Tento graf jsem vypustil kvuli jeho neprilis dobre vypovidajici hodnote. Odsumovani JPEGu totiz celou koncepci poradne zhatilo a nedalo se to srovnavat. Kdyz tak nad tim ale premyslim, v RAWu by to smysl porad melo :­-­) Zkusim mrknout, testovaci snimky na ISO bych mel mit porad v plnem rozliseni, tak graf zkusim vytvorit.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6628) | 23.10.201019:01
Tak jsem se na to dival, ale ty vysledky jsou neporovnatelne. RAWy vzdycky prevadim podle toho, co s nimi umi pracovat ­(vetsinou dodavany software, ale nekdy, kdyz neni dodane CD, musim vzit cokoli jineho­). Prace s temi RAWy ale bohuzel neni vzdy uplne stejna i bez odsumovani a ty vysledky se hodne lisi.
Odpovědět0  0
Capaj (2) | 19.10.201010:13
"Nevýhodou videa je formát jejich ukládání, kdy jediná sekunda záznamu znamená 5,5 MB!­" s tímto si dovolím dosti nesouhlasit, protože právě vysoký bitrate je jedním z hlavních důvodů proč jsou na zrcadlovkách Canon tak krásné videosekvence. HD video holt není pro slabé povahy. Ideální by byl bitrate klidně ještě vyšší a hlavně s chroma subsamplingem 4:2:2 namísto 4:2:0. Nicméně takové množství dat by už asi procesory DIGIC 4 nezvládly...ale tak snad se dočkáme časem.

A co se týče praktického užití pro domácího uživatele? Tam si myslím to taky není na škodu, aspoň z domácích knuihoven zmizí 2 hodinové nudné záznamy a nedostatek místa donutí lidi netočit každou kravinu od zzačátku až do konce.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6628) | 19.10.201012:35
Vysoky bitrate obecne jeste neznamena vysokou kvalitu. Vzdyt napr. Canon PowerShot A3100 IS ma pri VGA videosekvencich ­(640x480­) stejny bitrate jako Full HD video ­(1920×1080­) napr. u Sony NEX. Canon totiz pouziva u kompaktu Motion JPEG, zatimco ostatni maji napr. AVCHD. Samozrejme tady u EOS 550D je to neco trochu jineho, protoze zde uz je pouzit H.264. Kdo vi, o kolik by napr. AVCHD ty videosekvence srazilo dolu, ale predpokladam, ze o vice nez 20 % by to asi nebylo. Jinak uznavam, ze na Vasich argumentech neco je ­(a predevsim souhlasim s tim, ze se aspon nebudou natacet hodiny zbytecneho Full HD zaznamu­).
Odpovědět0  0
Rimmerak (260) | 19.10.201013:39
Není problém potom nahrávku z foťáku které má bitrate 5500kb­/s překomprimovat. Alespoň si s tím člověk v PC pohraje a smaže zbytečný balast, na který se buď už nikdy nepodívá, nebo tím bude akorát obtěžovat případné diváky.
Odpovědět0  0
Shal (1) | 19.10.201020:42
AVCHD přece obsahuje H.264 kodek pro video, ne?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6628) | 19.10.201020:57
Jo, to je vlastne fakt :­-)
Odpovědět0  0
Capaj (2) | 20.10.201014:04
Já jsem se asi před rokem rozhodoval, zda si pořídím Canon EOS 7D nebo Panasonic GH1. Zjistil jsem, že oba foťáky nahrávají v podstatě to samé, akorát Canon má vyšší bitrate.
Ještě bych se vrátil k mému tvrzení, že čím vyšší bitrate tím lepší. Samozřejmě, že obecně to neplatí.
Obecně nejlepší kodek je ten, který s nejmenším bitratem dokáže zakódovat video bez ztráty kvality a s co nejmenším zatížením procesoru. Já jsem to myslel samozřejmě v kontextu Canon DSLR a jejich videa.
MotionJPEG myslím Canon zavrhl kvůli tomu, že má pro FullHD video moc vysoký bitrate i nejrychlejší karty by nestíhaly. Ale to je jenom moje doměnka, možná, že důvodem byly třeba DIGIC procesory, které umí lépe pracovat s H.264 oproti MJPEG...kdo ví.
Odpovědět0  0
Hirogen (769) | 19.10.201021:08
On Canon není moc přítelem AVCHD. Sice to v některých přístrojích podporuje, ale ne ve všech. Moc se to totiž nedá stříhat. MJPEG je na toto přeci jen lepší.
Odpovědět0  0
RR (79) | 19.10.20109:50
Dostavame se pomalu, ale jiste, do situace, kdy i nejlevnejsi DSLR budou potrebovat draha skla, aby se vubec vyuzil jejich potencial. Vlastni DSLR je tak ­(s vyjimkou Nik D3x ap.­) pomalu nejlevnejsi polozka v nakupu...
Odpovědět0  0
FotoZemek (919) | 19.10.201010:15
Ssvatá pravda.
Koupit si zrcadlo není jenom tak a každý, co nemá zkušenosti by si to měl opravdu rozmyslet. Ne, že by se se seťáky nedalo dělat, ale u skel vyšší třídy je rozdíl zobrazení tak obrovský, že z toho kolikrát jde mráz po zádech.
A ty ceny, i nmohokrát vyšší než cena těla!!

Proto kdekomu říkám, že pokud kupuje přístroj, ať si k němu koupí to nejlepší co je. UŠETŘÍ !!!
Nezdá se to, ale je tomu tak. stejně bude měnit, stejně bude chtít lepší. a v tom případě ve finále zaplatí i dva­-třkrát tolik, než když si koupí zrovna profi sklo.
Musím každého upozornit, že svůj starší­-nižší objektivza týden, za polovinu pořizovací HODNOTY ­/berme v potaz i inflaci­/ neprodá.
Takže k finále vycvakne i dvoj­-troj násobek toho co by dal hned.

Nebo, pořídit špičkové sklo na to na co se specializuju a ­/např. u mne report­/ a na ostatní disciplíny co kapsa dovolí.

I to je řešení, ale přehled o svých schopnostech u začátečníků co kupujou prvou mašinu nepředpokládám.
Odpovědět0  0
RR (79) | 19.10.201015:23
Tak jsem k Nik D700 koupil od 14 do 200mm vse v F2.8 ­- cena fotaku byla to nejmensi... 12MPx fotak s profi sklem je rozhodne mnohem lepsi volba nez 16­-18MPx s plastakem ­- jen to zere vic mista na disku, rozliseni na nic. Mam jeste D90 se setakem a vcelku dobrym 70­-300 telezoomem, kdyz jsem lenoch. Ale to je nekde jinde i pres stejne MPx rozliseni. Docela me sokuji kompakty a mobily s 10MPx ­(a vice­) a plastovymi cockami ­- proste jen nastroje na zaplneni HDD soubory, ktere dle extension patri mezi fotky... Nechci byt technokrat, ale vse chce sve.
Odpovědět0  0
Rimmerak (260) | 19.10.20109:18
Opět vynikající recenze od pana Šurkaly. Vaše recenze zrají jako víno. Každá další je lepší a lepší.
A k foťáku ­- že jsou seťáky od Canonu kvalitou horší než seťáky Nikonu, Pentaxu jsem čítal často, ale ta aberace je hrozná až příliš. To že to Canon dohání dodávaným softwarem je spíš ostuda.
Odpovědět0  0
sarplan (1) | 2.6.201121:47
No zase asi zalezi na testoch napriklad z tohoto ­( http:­/­/www.dxomark.com­/index.php­/Lens­-with­-Camera­/Compare­/Compare­-lenses­/­(lens1­)­/367­/­(lens2­)­/159­/­(lens3­)­/163­/­(onglet­)­/0­/­(brand­)­/Canon­/­(brand2­)­/Nikkor­/­(brand3­)­/Pentax ­) to s kvalitou objektivou az take jednoznacne nieje, respektive je to velmi vyrovnane. Pravda je ze na prevedenie tu doraz moc nedavaju :D
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.