Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
5.1.2015, Milan Šurkala, recenze
Do dnešního testu se dostal profi kompakt Canon PowerShot G1 X Mark II. Proti předchůdci přináší větší zoom a mnohem lepší světelnost F2,0-3,9. Zlepšil také schopnosti makra. Bude to nyní trefa do černého?
LhotskyOndrej (2) | 27.11.201620:14
Mám otázku na tento fotoaparát. Je již nějaký pátek na trhu a cena začala být pro mě velmi zajímavá. Mám proto otázku, zda nebyl proveden upgrade softwaru výrobcem, který by eliminoval výše v recenci zmiňované nedokonalosti. Je to otázka na autora článku i na uživatele tohoto fotoaparátu.
Děkuji.
Odpovědět0  0
snejdy (278) | 18.1.20150:23
postupně jsem začal dávat do galerie fotky vyfocené tímhle foťákem... v sekci ­"z námi testovaných fotoaparátů­".
Odpovědět0  0
smARTin (354) | 6.1.201515:31
Recenzia kvalitne spracovana, ako vzdy od Milana, akurat pri sekcii s nazvom Bokeh som sa chytal za hlavu.
Testovat bokeh v sere ­(bez dalsich svetelnych zdrojov­), tak to by ma teda nenapadlo. Ostali len dve LEDky toho dalsieho kompaktu a zopar nejasnych odleskov vodovodnej baterie. Toto by som vazne testom bokehu nenazval ani omylom.
Viem, ze v zime nieje ani vonku idealne svetlo, ale za pokus by to stalo. A pokial ide o testovanie bokehu vo vnutri, tak trebalo postavit nejaku osobu alebo nejaky predmet pre zasvieteny vianocny stromcek, alebo len natiahnut vianocne svetla sikmo smerom od objektivu ­- tam by bol priebeh bokehu viditelnejsi.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (6626) | 6.1.201515:51
No vidíš a mně to přijde jako naprosto super scéna. Na baterii jde krásně vidět při postupném vzdalování, zda bokeh obraz zjemňuje nebo vytváří jedním směrem posunuté duchy, na modré diodě a mnoha odlescích na objektivu jde krásně vidět, zda je bokeh kulatý nebo hranatý, jak je plný, u kulatého objektivu a odlesků lze pod různými úhly vidět, zda jiný úhel mění tvar odlesků do šišky nebo zda zůstávají kulaté, na textu jde vidět, jak moc je bokeh nervózní, navíc je to scéna, kterou mám k dispozici celoročně. O moc lepší trvalou scénu pro test bokehu si už představit nedokážu. Průběh bokehu stejně nezměříš nikdy úplně přesně, protože kvalita bokehu se výrazně mění se zvoleným zoomem a toto je jen ­"bokeh na jednom ohnisku­".
Odpovědět2  0
smARTin (354) | 6.1.201519:40
;­) takze zase vec nazoru ;)
Odpovědět0  0
Choakinek (4687) | 6.1.20153:09
Nikdy jsem v praxi ­(nepočítám pokusy a hraní si, ale tam také vzácně­) nepoužil nic jiného, než režimy: M ­(plný manuál­), A ­(priorita clony­), S ­(priorita závěrky­). U Nikonu 8800 používám tedy akorát režim panorama, protože má takovou příjemnou ­"navazovací­" fičurku ­(a ten si to tam nastavuje sám ­- taky mě to pěkně štve­). Krátce jsem měl Sony H3, ten neměl A a S, tak jsem používal pouze M a P.

Logiku různých druhů automatiky jsem nepochopil u žádného fotoaparátu :­-­).

Nicméně např. z kroužků typu ­"tam a zase zpátky­" bych taky asi nebyl nadšen. Absence manuálního ostření při videu je tedy katastrofa. Měl jsem na pár dní půjčený Oly. E­-M10 a dělal přesně totéž ­- ­"pulzoval­" při videu, zkusil jsem manuální ostření a paráda, díky hledáčku jsem se nespletl ani jednou ­(u videa lze výborně ostřit i bez zvětšeného náhledu­), takže problém vyřešen, navíc se u toho člověk cítí jako hustej filmař :­-­). U tohoto Canonu je to díky absenci manuálního ostření při videu v pytli.

Ale vzhledem k tomu, že automatiku bych neřešil, dal jsem v anketě Canonu ­"průměrný­", ale kdybych ho měl v ruce, možná bych dal i ­"výborný­".
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6626) | 6.1.20159:36
Ale režimy A a S jsou přeci také automatika, ne? Pokud tam člověk nechá Auto ISO, tak G1 X Mark II prostě dělá divné věci, které by člověk nečekal. Takže ten, kdo nechce sám hlídat všechny tři parametry ­(resp. dva a poslední nechat na automatice­), bude rozčarován. Já jsem třeba zvyklý pracovat s jedním parametrem a doufám, že fotoaparát nějak rozumně nastaví zbývající dva. Většinou fotím na prioritu clony, tak čekám, že se fotoaparát bude aspoň zhruba řídit pravidlem převrácené hodnoty ohniskové vzdálenosti a nebudu muset každou chvíli kontrolovat, jaké tam napálil ISO. G1 X Mark II je velmi schopný fotoaparát, ale vyžaduje prostě ­"manuálního­" fotografa ­(tomu může náramně vyhovovat stejně jako tobě­). Ne každý se v tom ale chce tolik vrtat a někdy je to Auto ISO docela dobrá pomůcka.
Odpovědět1  0
snejdy (278) | 6.1.20159:46
Přesně, vždy jsem byl zvyklý mít jeden parametr pod kontrolou a dva se dopočítaly, tady musím mít ručně dva parametry a nechat jen jeden automaticky. Je to věc která mě na tomto foťáku vytočila nejvíc a opravdu jsem to nečekal, to by snad ale nečekal nikdo. Zajímalo by mne, jak to funguje u starší G1X, jestli tam je to taky tak zmršeno nebo ne...
Odpovědět0  0
Choakinek (4687) | 6.1.201519:57
Dobře, no, různými druhy automatiky jsem myslel režim P a nějaký druh ­"AUTO­", tam se často stává, že některé fotoaparáty mají těch ­"AUTO­" i více, např. dva plus každý fotoaparát ­(nebo značka, typ fotoaparátu­) má to ­"AUTO­" trochu jiné.

Auto ISO používám jen s prioritou závěrky ­(nebo jsem používal u Pan. LX3, u toho Nikonu to nejde ­- tam má Auto ISO trochu jiný účel ­- asi to souvisí s tím, že to je ­"oldschool­", těžko říci­), přijde mi to tak logické. Nicméně z vašich textů jsem to pochopil tak, že v tom Canonu se Auto ISO nastavuje skrze nějaké profily ­(?­), tam nejde nastavit klasicky rozsah ­"Od ­- do­"? To by nebylo dobré, no.

Nicméně fakt je, že u fotoaparátu s velkým snímačem bych rád volil i clonu při prioritě závěrky ­(abych se vyhnul tomu, že to tam bude cpát nejmenší možnou clonu­). V tom případě by mi přišlo logické použít režim M, kde si nastavím clonu i čas, ovšem jakmile bych přepnul na Auto ISO, dorovnávala by se hodnota ISO automaticky k neutrální, tj. k nulové expozici v daný moment.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6626) | 6.1.201521:18
V recenzi je to popsáno. Rozsah citlivostí pro automatiku lze nastavit ­(konkrétně jde nastavit maximum­). Navíc si člověk může nastavit to, jak rychle ten fotoaparát půjde směrem k tomu maximu, což je super. Jenže, zatímco u většiny fotoaparátů při 120mm ohnisku fotoaparát nastaví čas přibližně 1­/125 sekundy nebo něco podobného, tak tady standardní nastavení zvolí 1­/320 sekundy ­(což je příliš krátké­), rychlé nastavení zhruba 1­/1000 sekundy ­(což je naprosto mimo mísu­) a pomalé jde zase někam k 1­/15 sekundy, což už je zase na hraně toho, co zvládne stabilizace nemluvě o tom, že vše, co se pohne, je pohybově rozmazané. Prostě zatímco u většiny fotoaparátů je jedna automatika a ta funguje dobře, tu jsou ­"automatiky­" rovnou tři a jedná blbější než druhá.
Odpovědět0  0
Choakinek (4687) | 8.1.20151:05
Jo takhle. Tak to by mi nevadilo, to se musí týkat jen režimů, které buď nepoužívám ­(např. P­) nebo kde AUTO ISO nepoužívám ­(tedy priorita clony­).

Takže by mi u toho Canonu asi vadila jen absence manuálního ostření při videu ­(zejména proto, že tedy autofocus ­"pulzuje­") a v případě průběhu světelnosti objektivu bych si trochu připadal, že spol. Canon se mnou trochu ­"vymetla­" :­-­). Na ­"zajímavosti­" v ovládání ­(jako např. v případě těch kroužků­) si lze časem zvyknout, to je ok.
Odpovědět0  0
snejdy (278) | 6.1.20159:37
Na fotky, kde se rychle mění scéna a nebo jde o obyčejné focení momentek, tak se právě automatika P velmi hodí... teď i obyčejné momentkové cvakání musím dělat na manuál kvůli nelogice P u tohoto canonu, ale člověk si zvykne a třeba to opraví updatem...
Odpovědět0  0
aperture (55) | 6.1.201514:16
presne, aj prave preto som zvolil koli videam volil ako 4­/3 system radsej panasonic gx7 prave koli neschopnosti automatiky ostrit pri videu omd e­-m10 a celkovo olympusy to nezvladaju podobne ako fujiny­(zial tu je to este pri videach o dost horsie­) a volbu nelutujem z csc nema snad nik lepsie zvladnute ostrenie,automatiku a videa ako sony a6000 ci gx7 navyse mam pri gx7 siroku volbu skiel od olympusu co je obrovske+
Odpovědět1  0
aperture (55) | 5.1.201521:21
hm, nuz skoda toho premrhaneho potencialu co tento fotak s tak velkym cipom skryval, nuz jedna cast sa podarila­(velkost cipu, kvalita snimok­) no zial ta druha zcela mimo­(svetelnost, rychlost ostrenia ,ovladanie, cudna automatika ci nie uplne zvladnute full hd video+absencia hladacika a pod zapory ­)prave vdaka ktorym to zial na trefu nevychadza.. som zvedavy ako dopadne v teste jeho mladsi brat­(zial tiez bezhladacikovy­) s hoci o nieco mensim 1´´ cipom G7X uvidime.. panasonic lx100 viacmenej stale je a ostava nadalej kralom v oblasti profikompaktov­(aj napriek nezvladnutemu protisvetlu a odleskom­-ale na to trpia takmer vsetky modely panasonic ci profi ci UZ ci dokonca aj csc)
Odpovědět2  0
snejdy (278) | 5.1.201523:04
LX 100 by byl skvely fotak, ale absence vestaveneho blesku je obrovska chyba... V tu chvili fotak uplne ztraci univerzalnost a muset sebou tahat exter vsude, byt i ten miniaturni, je na hlavu... Kazdy skvely fotak proste dycky vyrobce necim nepochopitelne pohrbi.....
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (6626) | 5.1.201523:17
Obrovská chyba? Řekl bych, že tohle je silně individuální a záleží také na tom, co kdo fotí. Třebas mně by blesk vůbec nechyběl, protože jej v podstatě vůbec nepoužívám. Takže zatímco pro tebe je obrovská chyba ­(nic proti tomu­), mně by to naopak bylo docela ukraděné :­-)
Odpovědět3  0
snejdy (278) | 6.1.20159:05
Jde o tu univerzalnost... Ja napriklad fotak pouzivam jak na foceni narocnych scen kde je potreba kvalita vystupu, velky cip apod, tak i jako ­"hospodske­" cvakatko kde je potreba blesk,taky napriklad na koncerty kde je fajn svetelnost a opet nizky sum diky cipu, tak jako obrazovy zapisnik do prace kdy fotim elektroniku v tunelech metra, tak jako studiovy pristroj s vice extery a softboxy. Na to vse jsem chtel jeden fotak aby to vse zvladl a proto musi mit vse aby byl univerzalni :­-­) jedine na co mam druhy fotak je vodotesny oly na vodacke aktivity... No a absence blesku by zrusila polovinu tech moznosti a uz bych s nim nenafotil vse.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (6626) | 6.1.20159:43
Ano, je to prostě silně individuální :­-)
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 6.1.201512:19
Tož nevím, já kdybych začal v hospodě blikat bleskem, tak mě vynesou štamgasti v zubech...
Jak píše Milan, je to individuální. Pro mě je třeba LX100 jak dělaná. Už jsem si ji prohlédnul a moc se mi líbí. G1X jsem měl ­(a tchán ji stále má­) a přijde mi to jak betaverze. Krásně fotí ­(když už se člověk dočká­), ale ten firmware asi outsourcovali v Jemenu...
Odpovědět0  0
snejdy (278) | 8.1.201512:03
tak já nechodim se štamgasty ale třeba akce kde se sejde 20 kamarádů co se dýl neviděli atd... a tam fotim, někdy s bleskem :­-)
Odpovědět1  0
FotoZemek (919) | 5.1.201512:44
kdepak, nemá to hledáček, fandím starému modelu G1x
Odpovědět0  0
JirkaJi (4) | 5.1.20159:36
Recenze i zkušenost uživatele mi jen potvrdily moje rozhodnutí ­"minout­" tento jinak úžasný foták. Dokonalé výstupy jsou jistě radost, ale fotografování je práce s přístrojem a jeho ovládání. A zde mi připadá, že ten kdo to určil, tak nemyslel ­- a nebo sám nefotografuje.
Takto vymakaný ­(a drahý­) poloprofi kompakt má mít ruční zoom, jinak mne nezajímá. A ty šílenosti s funkcemi dvou kroužků na objektivu, kdy se to pořád mění... Rozum zůstává stát.

A proč to tlačítko wifi tak, aby se palcem snadno zapnula? Wifi každý použije u PC, v restauraci nebo hotelu atd., prostě v klidu. A tam zapnout wifi přes menu je v pohodě za pár vteřin ­- a tlačítko lze využít na foto­-funkce.
Nelogičnost oblíbené automatiky P lze asi opravit změnou firmware, ale celou koncepci přístroje bohužel ne.

Těch výtek je v textech tolik, že takto tradiční foto­-firma by se za tento foták měla stydět ­- i přesto, že výstupy z něj se možná blíží dokonalosti. Snaha vymakat technické řešení prostě dost ­"ujela­" ­- volá to po jednoduchosti a jednoznačnosti.
Jirka JINDRA

Odpovědět4  0
snejdy (278) | 5.1.201512:12
Podle mě, většina těch nedotažeností by se dala opravit změnou firmware. Chování automatiky, ISO, možnost přeprogramovat tlačítko pro wifi, vylepšit dálkové ovládání, nechat menu potvrzovat namáčknutím místo nutnosti stiskávat OK... Je ale otázka, zdali se někomu bude chtít. Fy.Canon jsem psal obsáhlý text o praktických poznatcích co by chtělo vylepšit a jedné vyloženě firmwarové vadě která za určitých velice specifických podmínek způsobí zamrznutí fotoaparátu. Odepsali mi že děkují za cenné informace a že to pošlou dál. Osobně si ale myslím že se na informace od nějakého neznámého ­"koumáka­" vykašlou... Pokud by ale vydali update s opravou zmíněných failů, tak bych opravdu zajásal.
Odpovědět0  0
snejdy (278) | 5.1.201512:16
Ještě dodám, možná kdyby pan Šurkala, jakožto známý recenzent fotoaparátů, napsal na zastoupení Canonu něco podobného, třeba by šance byla větší... Je mi jasné že je pro něj tento fotoaparát jen jeden z mnoha, ale zrovna u něj by se dala použitelnost vylepšit opravdu rapidně pouhým updatem firmwaru.
Odpovědět0  0
Jirka X (86) | 5.1.201513:18
Mne by spíše zajímalo jak je možné, že to v tomto provedení vůbec pustili na trh. Kdyby to byla nějaká čínská noname firma, ale zrovna Canon........ I když, už není to co býval.
Odpovědět0  0
snejdy (278) | 5.1.201513:29
No, má to asi stejný důvod proč vypustili na trh G1X I s blbým makrem a horší světelností... aby mohli za dva roky uvést model kde to bude vyřešeno... teď můžeme čekat že az rok a půl dorazí G1X III kde tyto neduhy budou vyřešeny aby zase byl důvod pro nákupy... Udělat témeř bezchybný stroj není problém, ale žádná firma to neudělá protože by lidi pak nebyli nuceni neustále nakupovat.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1042) | 5.1.201519:33
A když nějaká firma přijde s novým ­"systémem­", tak se můžeme sázet o to, jestli s ním skončí dřív, než dá do placu použitelný stroj, nebo jestli to dotáhne do konce... :­-)
Odpovědět1  0
snejdy (278) | 5.1.20151:55
Konečně po třičtvrtě roce uvedení na CZ trh ­(a mého používání fotoaparátu­) je zde i recenze :­-­) Pod většinu poznatků zde uvedených bych se mohl podepsat... Obrazová kvalita a detaily i v horších světelných podmínkách celkem nevídaná, v lecčem předčí i zrcadlovky střední třídy... Ale nastavená ­"inteligence­" automatiky je nepochopitelná, tam kde jsem dříve fotil na režim P bez problémů ­(obyčejné momentkové fotky­), tam u tohoto fotoaparátu musím často používat prioritu clony nebo plný manuál. Neumím pochopit, proč se foťák tolik brání clonění, radši dá 100 iso a klidně 1­/500 sekundy i na nejširší ohnisko než aby trochu zaclonil. Což při tak malé hloubce ostrosti mě často velmi rozčiluje, protože musím pořád fotit na prioritu clony. U HDR ­(a jiných režimů­) to je ale velký fail, protože tam clona ručně nastavit nejde a fotit HDR krajinu na F 2 ­- 4, když je tolik světla že bych klidně mohl dát F 8, je opravdu nepochopitelné. S automatikou ISO mám stejný problém. Rychlá je naprosto k ničemu, standardní je ­"moc rychlá­" a pomalá zase příliš pomalá. Ideál by byl mezi standardní a pomalou. Opět kvůli tomu jsem nucen mnohem častěji nastavovat hodnoty ručně a fotit na manuál, i u ­"hospodských­" momentek. Jinak světelnost objektivu je v praxi velmi málo použitelná, protože když chci vyfotit něco za horšího světla a zvolím plnou díru, tak je zase třičtvrtě fotky mimo hloubku ostrosti a stejně musím zaclonit aspoň na F 4 ­(širokoúhlé­) aby se fotka dala použít. K ergonomii bych ještě vyčetl nevhodné uístění tlačítka pro wifi, často ho stisknu palcem omylem a fotoaparát se zasune a začne spojovat. Tohle tlačítko by mělo být více schované, například místo tlačítka ­"prohlížení­", které je zase schované až příliš na to jak často ho člověk používá. O dálkovém ovládání fotoaparátu ani nemluvím, to je jeden obrovský fail, a to jsem se těšil jak tuto funkci budu často využívat. Špatné telemakro a nutnost výrazně clonit u něj mě také zamrzelo. Celkově vzato ale musím říct, že mě tento foťák neustále udivuje kvalitou snímků, kdy na hony předčí mojí bývalou zrcadlovku ­(Oly E­-620­) a docela s přehledem překonává zrcadlovky kolegů ­(eos 600D a 60D­). Kdybych si měl vybrat i dnes, po příchodu konkurenčních profikompaktů ať od sony nebo panasonicu, pravděpodobně bych opět zvolil tento právě kvůli zdrcující obrazové kvalitě v rámci přístrojů co se ještě vlezou do ­(větší­) kapsy, nebo do malého batůžku spolu s dalšími věcmi někam na kolo nebo na tůru. Jo a také bych zapoměl na opravdu nádherné a detailní noční snímky na dlouhé expozice, tolik kresby a barev v noci na půlminutové, minutové expozice jsem ještě neviděl. Také s režimy ­"hvězdy­" se dá opravdu čarovat a vznikají nádherné snímky. Ohledně těch různých softwarových nedotažeností, divně se chovající automatice a skoro nepoužitelnému dálkovému ovládání jsem si již před nějakou dobou dopisoval se zastoupením Canonu, tak můžeme bláhově doufat že třeba vydají nový firmware kde budou tyto nedostatky opraveny. Kdyby někoho zajímaly další praktické poznatky, klidně se ptejte, za ten třičtvrtě­-rok jsem tam už vyzkoušel snad vše :­-)
Odpovědět3  0
Choakinek (4687) | 6.1.20152:52
Bezzrcadlovku sis nekoupil kvůli velikosti základních zoom objektivů a kvůli horší světelnosti těchto objektivů? Je fakt, že koncepčně tomu odpovídá pouze novější LX100, všechny ostatní profi kompakty s velkým snímačem měly jen pevná ohniska ­(nemýlím­-li se­), takže jsi vlastně neměl na výběr.
Odpovědět0  0
snejdy (278) | 6.1.20159:33
Přesně tak, chtěl jsem něco co bude mít světelný objektiv a zároveň se vleze do kapsy u bundy nebo do malé tašky na rameno nebo malého batůžku spolu s dalšími věcmi... takže bezzrcadlovka by mě vypekla velikostí a právě horší světelností...
Odpovědět2  0
xvasek (240) | 6.1.201513:50
Ono to s tou ­"inteligencí­" automatiky je asi tak, že se mi na PENu subjektivně nejlíp používá starý dobrý Pentax­-M, krásně s clonovým kroužkem ­- konkrétně takto řízená clona je opravdu nejlepší řešení široko daleko. Nicméně i manuální ostření ­(pěkně poctivě mechanické, žádné focus­-by­-wire s pseudointeligntností např. typu ­"čím rychleji točíš, tím rychleji přestřuju­") působí často mnohem méně frustrujícím dojmem, než automatika, která si v poslední chvíli rozmyslí ostřící bod ­(oblast­) a zaostří někam do pytle, nebo její často zoufalá neschopnost chytit se pohybujícího se objektu...
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.