Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot SX260 HS: ultrazoom dvou tváří

3.10.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Další recenze se podívá na kapesní ultrazoom Canon PowerShot SX260 HS (a v podstatě i na SX240 HS). Ten má 12MPx CMOS BSI snímač a objektiv s 20× optickým zoomem. Tomu se zhoršila světelnost, ale naopak byla znatelně zlepšena ergonomie ovládání přístroje.

Digitální šum


Snímací čip má tradiční 1/2,3" CMOS BSI snímač s rozlišením 12 megapixelů. I když je to zbytečně moc, stále jde o nejmenší hodnotu na dnešním trhu, což může být pozitivní zpráva. Nižší pixelová hustota může znamenat nižší šum a tento snímač od Sony už mnohokrát prokázal solidní kvality. Podíváme se, jak si s ním rozumí PowerShot SX260 HS.




ISO 100



Nejnižší citlivost je v pořádku bez nějak výraznějšího šumu, detaily jsou dobré. Linie se lehce třepí, ale není to vážné.




ISO 200



ISO 200 ztrácí trochu ostrosti, ale stále jde o dobře použitelnou citlivost s dostatkem detailů.




ISO 400



U citlivosti ISO 400 se připravte na ztrátu kontrastu, detaily jsou ale stále vcelku dobré.




ISO 800



ISO 800 přináší další snížení kontrastu a nárůst rozmývání obrazu. Stále je to ještě koukatelné.




ISO 1600



S další citlivostí se už připravte na horší barvičky a zastření obrazu. Nouzově použitelné, ale obecně bych se této citlivosti raději vyhýbal.




ISO 3200



Nejvyšší citlivost ISO 3200 zachovává ještě zdání o obraze, v mnoha místech je ale vidět silnější rozmývání a slabší kontrast. Na 12MPx 1/2,3" čip je to nicméně vcelku dobrá práce.




ISO 2000 (multiexpozice)



K dispozici je i multiexpoziční režim, který dává překvapivě pěkné výsledky i při dosti vysokých citlivostech (zde ISO 2000).




ISO 2500 (režim Nízká hladina osvětlení)



Režim Nízká hladina osvětlení fotí v nižším rozlišení 3 megapixelů. I při citlivosti ISO 2500 vypadá ukázka docela dobře, nemám vážnějších námitek. Podíváme se také na zachování detailů na mnohem náročnější scéně.


ISO 100



ISO 200
 

ISO 400



ISO 800
 

ISO 1600



ISO 3200
 

ISO 800 (multiexpozice)

ISO 400 (režim Nízká hladina osvětlení)

Na svou třídu překvapí SX260 HS příjemnými detaily na ISO 100 a 200. ISO 400 a 800 už trpí na viditelné rozmývání, přesto si dovolím tvrdit, že pro běžné použití je to dostatečné. ISO 1600 již maže snímky poměrně dost a vyskytují se tu také ustřelené pixely. Multiexpozice snižuje šum, vyhlazuje linie, ale také ztrácí trochu ostrosti. Režim Nízké hladiny osvětlení dává díky nižšímu rozlišení velmi pěkný obraz (při prohlížení 1:1).


Protisvětlo


Prozkoumáme také chování fotoaparátu při focení v náročném protisvětle.




expoziční čas 1/1250 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Omezený dynamický rozsah je u této kategorie čipů docela pochopitelný, osobně jsem posléze snížil sílu kontrastu, což pomohlo rozsah trochu rozšířit. Stinnou stránkou jsou silné odlesky objektivu. Ve stínech je vidět velmi silné odšumování a slabou kresbu.




expoziční čas 1/1250 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, korekce -1 EV, klikněte pro zvětšení



I zde můžete vidět odlesky objektivu. Kresba ve stínech je znovu téměř nulová, zde je odšumování přehnané, což ale trápí většinu výrobců kompaktů.




expoziční čas 1/160 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 74 mm, klikněte pro zvětšení



Protisvětlo fotoaparátu moc nesvědčí. Zde je už sice ve stínech o něco lepší kresba, ale ve větvích je obrovské množství chromatické aberace, což jde vidět dokonce na této maličké zmenšenině.




expoziční čas 1/320 s, clona F4,5, citlivost ISO 200, ohnisko 74 mm, klikněte pro zvětšení



Funkce i-Contrast (standardně zapnutá v režimu Auto) používá vyšší citlivost k prosvětlení stínů a poloviční expoziční čas pro stažení jasů. Snímek se v podstatě exponuje s poloviční expozicí a stíny se vytáhnou. To způsobuje znatelně slabší kresbu ve stínech, na druhou stranu je obloha o něco tmavší a přepaly ne až tak patrné. Ať tak či onak, velmi silná chromatická aberace zůstává.




expoziční čas 1/500 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 83 mm, klikněte pro zvětšení



Toto je ukázka bez i-Contrastu s citlivostí ISO 100. Polovina oblohy je v přepalu. Kresba domu a okolí je slušná, na hranách jde vidět chromatickou aberaci.




expoziční čas 1/1000 s, clona F4,5, citlivost ISO 200, ohnisko 83 mm, klikněte pro zvětšení



Technologie i-Contrast zde trochu pomohla snížit přepaly, snímek ale znovu získal trochu nepříjemné azurové ladění (podobně divné barvičky mají 14MPx Panasonicy s MOS čipy, např. Lumix TZ30). Ve stínech je vidět trochu více šumu.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.