Canon PowerShot SX260 HS: ultrazoom dvou tváří

3.10.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Další recenze se podívá na kapesní ultrazoom Canon PowerShot SX260 HS (a v podstatě i na SX240 HS). Ten má 12MPx CMOS BSI snímač a objektiv s 20× optickým zoomem. Tomu se zhoršila světelnost, ale naopak byla znatelně zlepšena ergonomie ovládání přístroje.
Canon PowerShot SX260 HS je pozoruhodným kapesním ultrazoomem. Mnoho lidí může dost zklamat stejně jako mnoho lidí může hodně potěšit. Osobně se i přes některé výhrady řadím ke druhé skupině a považuji SX260 HS za jeden z nejlepších kapesních ultrazoomů na trhu, ne-li za nejlepší. Má to však svá ale. K tomu, aby dobře fotil, vyžaduje občas trochu větší zásahy do nastavení (zejména korekce expozice, nastavení kontrastu i vyvážení bílé) a v protisvětle z něj kvalitní fotku prostě nedostanete. Ale popořadě.

Fotoaparát potěší vynikajícím zpracováním, tělo je tuhé a působí bytelně. Canon chválím za to, že konečně vyslyšel nářky nad mnoha ergonomickými prohřešky předchůdců (např. PowerShot SX230 HS) a nová verze je v oblasti ovládání na míle vzdálená starším modelům. Vyskakovací blesk už konečně nevyskakuje vždy a všude, páčka zoomu nevyžaduje "chození do posilovny", LCD displej má konečně normální poměr stran 4:3 a čtyřsměrný ovladač má nakreslené ikonky, takže víte, co které tlačítko vlastně znamená. Jednoduše řečeno, s novým SX260 HS je opravdu radost pracovat. Oproti předchůdci byla znatelně zlepšena GPS, která velmi rychle nabíhá, nežere tolik baterku a po pár minutách běhu je i velmi přesná.

Bohužel ne vše je tak růžové a za hlavní problém fotoaparátu lze bezesporu považovat objektiv. Je jasné, že 20× optický zoom při takto malých rozměrech si vybere svou daň. A zde si ji bohužel vybral i s úroky. Světelnost je opravdu velmi špatná, obě hraniční hodnoty jsou, pokud se nemýlím, nejhorší v této třídě a jediné štěstí je, že průběh světelnosti je docela dobrý a clona leze nahoru spíše pomalu. Ve většině ohniskového rozsahu tak počítejte se znatelnou difrakcí i na plně otevřené cloně, což se projevuje zejména na slabším kontrastu snímků. Množství detailů je však i přes silnou difrakci překvapivě slušné. Velkým trápením je opravdu nadprůměrně silná chromatická aberace v téměř celém ohniskovém rozsahu, nepotěší ani silné odlesky objektivu a podprůměrné makro (telemakro je však slušné). Aspoň, že je zde vcelku vyrovnaná kresba po celé ploše ve většině ohniskového rozsahu a rychlé ostření. To je proti předchůdci v noci výrazně spolehlivější.

Celkově lze ale rozhodně chválit možnosti nastavení expozice s až 15sekundovým časem, prioritními a plně manuálním režimem, je zde i irisová clona, což přijde vhod v noci pro vytváření hvězdiček, naopak ve dne to zvýší již tak vysokou difrakci. Videosekvence jsou velmi kvalitní, detailní, autofokus je špičkový, stabilizace velmi dobrá a ti, kteří se rádi baví, ocení i zpomalené videosekvence. Rychlost přístroje je rozhodně slušná.

Co se týče výsledné kvality snímků, to je hodně závislé na způsobu používání. Přiznám se, že těm, kteří chtějí fotit jen na automatiku, bych SX260 HS až tak moc nedoporučil. Automatika sice výborně pracuje s autofokusem a průběžným ostřením (to je prostě fantastické), ale podobně jako některé jiné kompakty Canonu (např. PowerShot SX130 IS) i levnější zrcadlovky (např. EOS 550D, 600D) má problém s nastavováním expozice. Občas nepotěší ani vyvažováním bílé (zejména za zamračeného počasí a poledního slunce).

Fotoaparát hodně rád bohatě exponuje a záporná korekce je u mnoha snímků spíše nutnost. Navíc i se správnou expozicí hodně táhne k přepalům, což lze vyřešit dvěma způsoby. Prvním je i-Contrast, který za cenu vyšší citlivosti (a tedy i šumu) srovná jasy. Druhý způsob je upravit nepříliš vhodně nastavené konverzní křivky a obecně snížit kontrast snímků, což pomůže zvýšit dynamický rozsah. Pak se častěji dočkáte např. modré oblohy a ne nepříjemně azurové, částečně až světle nazelenalé (to je ale i problém systému vyvažování bílé, které za jasně slunečních dnů táhne poněkud do zelena - stejný problém trápí i 14MPx MOS Panasonicy Lumix TZ20 a TZ30). Pokud jde o míru šumu a detailů, tak zde PowerShot SX260 HS všechny konkurenční fotoaparáty doslova rozseká. Menší 12MPx rozlišení čipu a citlivě nastavené odšumování mají za následek, že skutečné rozlišení je násobně větší než u 14MPx, 16MPx nebo 18MPx konkurence.

Výsledkem je, že Canon PowerShot SX260 HS je opravdu vynikajícím přístrojem pro ty, kteří ocení obrovské množství detailů na svou kategorii a nevadí jim korigovat expozici i vyvážení bílé, aby dostali opravdu velmi pěkné snímky. Těm, kteří preferují automatiku a nepotřebují vysoké rozlišení snímků, bych SX260 HS tolik nedoporučoval. A ještě jedna věc pro obě skupiny, nesmí se fotit v protisvětle. Holt je škoda, že zatímco v "čipové" stránce má Canon dost rozumu a nepřehání rozlišení ani odšumování, u objektivu je to přesně naopak.

1) Hrátky s manuální expozicí
2) Natáčení vysoce kvalitních Full HD videosekvencí
3) Pořizování snímků s nadprůměrnými detaily (nesmí ale vadit nutnost korigovat expozici a občas i vyvážení bílé)