Kompakt nebo smartphone? Co za 4500 Kč fotí lépe?

25.1.2017, Milan Šurkala, recenze
Kompakty se dnes už moc neprodávají a mohou za to i stále lepší fotoaparáty v telefonech. Proto se dnes podíváme, jaké jsou mezi oběma koncepcemi rozdíly. Co umí kompakt Nikon Coolpix A300 a telefon Xiaomi Mi4C za 4500 Kč? Bude smartphone lepší nebo ne?
Dnes jsme proti sobě postavili dvojici zařízení s cenou 4500 Kč s DPH. Kompakty zastupoval Nikon Coolpix A300, telefony pak Xiaomi Mi4C. Výše uvedené výsledky se týkají této konkrétní dvojice, takže to nelze vztáhnout obecně na jakoukoli dvojici kompaktu a telefonu. Přesto se pokusíme vyvodit nějaké závěry.

Pokud se bavíme o výše uvedené ceně, pak telefony většinou nabídnou slušné 13MPx fotoaparáty s rychlým CMOS snímačem, jehož výhodou bývá rychlejší sekvenční snímání, podpora Full HD videa a někdy i zpomalených videosekvencí. Naopak kompakty této cenové kategorie mají často ještě CCD senzory (CMOSy začínají někde nad pěti tisíci). Ty sice mají vyšší rozlišení, ale poněvadž jde o pomalé čipy, čekejte výrazně pomalejší sekvenční snímání, maximálně jen HD video a na zpomalené videosekvence zapomeňte úplně.

Nikon Coolpix A300 vs Xiaomi Mi4C

Pokud jde o kvalitu obrazu, ta závisí primárně na způsobu zpracování obrazu. Např. u námi testované dvojice měly sice oba přístroje podobnou pixelovou hustotu a kompakt větší úhlopříčku (s tím při podobně velkých pixelech vyšší rozlišení), nicméně zpracování obrazu měl často lepší telefon. Také výrazně ostřejší a kvalitnější objektiv způsobil, že jeho fotografie byly detailnější a kvalitnější. Pokud jde o šum, barevně více odšumoval, takže nedělal barevné fleky, ale to naopak způsobilo méně výrazné barvy. Výhodou telefonu bývá také znatelně lepší světelnost objektivu, kterou ale kompakty často trochu dorovnávají optickou stabilizací obrazu (ta u levných telefonů nebývá až tak obvyklá).

Kde ale kompakt jednoznačně vyhrává, je zoom. Zatímco telefony mívají téměř ve všech případech digitální zoom, kompakty se mohou chlubit optickým zoomem. Ačkoli má Xiaomi Mi4C asi nejkrásnější digitální zoom, který jsem kdy viděl, pořád je to jen softwarové dopočítávání obrazu. Nikon tak i přes nepříliš kvalitní objektiv už při 2× zoomu přinášel více detailů a u maximálního 8× zoomu telefon totálně převálcoval.

Další výhodou kompaktů bývá obvykle objektiv s trochu širším úhlem záběru a lepší makro. Pochopitelně toto záleží na konkrétním telefonu a konkrétním kompaktu, většinou ale dostanete lepší makro snímky z kompaktů. Nynější telefony mají rychlejší nabíhání i ostření než v minulosti, takže jsou nezřídka svižnější. V neposlední řadě u telefonů můžete počítat s technologiemi jako je HDR, což u CCD kompaktů obvykle nenajdete (u CMOS verzí už obvykle ano). Pomocí HDR dokážete rozšířit nedostatečný dynamický rozsah snímků, což je obvyklá bolístka telefonů (dokážou pak prokreslit stíny i jasnou oblohu bez přepalů).

Otázkou je ovládání. Kompakty spoléhají na tlačítka, což má mnohdy výhodu, pro některé věci je ale dotykové ovládání lepší (v zimě pozor na správné rukavice). Pokud trochu přitlačíte na peněženku a koupíte kompakt s CMOS čipem, některé z výhod telefonu padnou.

Jak již bylo řečeno, některé telefony a některé kompakty se mohou chovat úplně jinak než tato testovaná dvojice, je ale vidět, že telefon může být dosti důstojnou alternativou kompaktu. Neumí konkurovat v problematice optického zoomu, ale takřka ve všem ostatním může a v mnoha případech kompakty i předčí. Na otázku, zda ke smartphonu kupovat i kompakt, si budete muset odpovědět sami. Vidíme však, že důvodů pro koupi levných kompaktů je stále méně. Ušetřené peníze pak lze "vrazit" do lepšího telefonu nebo je použít jinde.

Plusy pro smartphone

- Kupujete jen jedno zařízení (menší celková hmotnost i cena)
- Konkurenceschopná kvalita obrazu na nejširší ohniskové vzdálenosti