Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR

21.10.2014, Milan Šurkala, recenze
V dalším našem testu se budeme věnovat univerzálnímu objektivu AF-S DX Nikkor 18-140mm /3.5-5.6G ED VR. Ten přináší téměř 8× optický zoom a staví se mezi oblíbený 18-105mm VR a ultrazoomový 18-200mm VR objektiv.

Sférické zkreslení


V JPEGu není se zkreslením moc problém, Nikon D3300 tuto vadu softwarově koriguje a dočkáte se tak středního až mírného sférického zkreslení s hodnotou +1,2 % na nejširší a +0,1 % na nejdelší ohniskové vzdálenosti. V RAWu je to ale znatelně horší. Nejširší ohnisková vzdálenost vykazuje docela viditelné +4,3% sférické zkreslení, naopak maximální zoom trpí na viditelné poduškovité zkreslení s hodnotou -1,2 %.


18mm ohnisko (JPEG)



140mm ohnisko (JPEG)
 

18mm ohnisko (RAW)

140mm ohnisko (RAW)



Vinětace


Míra ztmavení rohů se v RAWu a JPEGu v podstatě neliší. U plně otevřené clony se připravte na velmi výraznou vinětaci prakticky v celém rozsahu zoomu, nejvíce na obou extrémech ohniskového rozsahu. Tam lze čekat dokonce 1,6 EV, což je opravdu mnoho, u středních ohniskových vzdáleností je to pak něco okolo 1,0 EV. S přicloněním na F8 se budete pohybovat okolo 0,5 až 0,6 EV, od cca 80mm reálné ohniskové vzdálenosti to ale zase začne pomalu stoupat až k téměř 1,0 EV.


AF-S DX Nikkor 18-140mm F3.5-5.6 VR průběh vinětace



Chromatická aberace


Tato kapitola se bude věnovat chromatické aberaci, aneb barevným konturám kontrastních hran.



18mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)



18mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F8 (RAW)



18mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Jak je vidět, objektiv má na nejširší ohniskové vzdálenosti viditelnou chromatickou aberaci prakticky na všech clonách. Zpracování obrazu ale tuto vadu do značné míry potlačuje. Zůstává spíše namodralý nádech a duchové.



30mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



30mm ohnisko, clona F4 (RAW)



30mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



30mm ohnisko, clona F8 (RAW)



30mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



30mm ohnisko, clona F16 (RAW)



S 30mm ohniskovou vzdáleností se situace trochu mění. Trochu se snižují barevné rozdíly, ale zvyšují se ty jasové a vznikají duchové. JPEG je bez větších barevných změn.



50mm ohnisko, clona F4,8 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F4,8 (RAW)



50mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F8 (RAW)



50mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U 50mm ohniskové vzdálenosti se chromatická aberace lehce vyskytuje při plně odcloněném objektivu, nicméně s přicloněním tato vada v podstatě zmizí.



85mm ohnisko, clona F5,3 (JPEG)



85mm ohnisko, clona F5,3 (RAW)



85mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



85mm ohnisko, clona F8 (RAW)



85mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



85mm ohnisko, clona F16 (RAW)



S dalším prodlužováním ohniskové vzdálenosti se situace naopak začíná trochu zhoršovat. RAW ukazuje namodralé hrany, JPEG ale toto vše docela slušně potlačuje.



140mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



140mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



140mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



140mm ohnisko, clona F8 (RAW)



140mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



140mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Na maximálním zoomu se chromatická aberace výrazně zvyšuje, zůstává i v JPEGu, byť částečně potlačená.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.