www.digimanie.cz
>
>
>
>

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR
, , recenze
V dalším našem testu se budeme věnovat univerzálnímu objektivu AF-S DX Nikkor 18-140mm /3.5-5.6G ED VR. Ten přináší téměř 8× optický zoom a staví se mezi oblíbený 18-105mm VR a ultrazoomový 18-200mm VR objektiv.
K oblíbeným
reklama

Sférické zkreslení


V JPEGu není se zkreslením moc problém, Nikon D3300 tuto vadu softwarově koriguje a dočkáte se tak středního až mírného sférického zkreslení s hodnotou +1,2 % na nejširší a +0,1 % na nejdelší ohniskové vzdálenosti. V RAWu je to ale znatelně horší. Nejširší ohnisková vzdálenost vykazuje docela viditelné +4,3% sférické zkreslení, naopak maximální zoom trpí na viditelné poduškovité zkreslení s hodnotou -1,2 %.


18mm ohnisko (JPEG)



140mm ohnisko (JPEG)
 

18mm ohnisko (RAW)

140mm ohnisko (RAW)



Vinětace


Míra ztmavení rohů se v RAWu a JPEGu v podstatě neliší. U plně otevřené clony se připravte na velmi výraznou vinětaci prakticky v celém rozsahu zoomu, nejvíce na obou extrémech ohniskového rozsahu. Tam lze čekat dokonce 1,6 EV, což je opravdu mnoho, u středních ohniskových vzdáleností je to pak něco okolo 1,0 EV. S přicloněním na F8 se budete pohybovat okolo 0,5 až 0,6 EV, od cca 80mm reálné ohniskové vzdálenosti to ale zase začne pomalu stoupat až k téměř 1,0 EV.


AF-S DX Nikkor 18-140mm F3.5-5.6 VR průběh vinětace



Chromatická aberace


Tato kapitola se bude věnovat chromatické aberaci, aneb barevným konturám kontrastních hran.



18mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)



18mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F8 (RAW)



18mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



18mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Jak je vidět, objektiv má na nejširší ohniskové vzdálenosti viditelnou chromatickou aberaci prakticky na všech clonách. Zpracování obrazu ale tuto vadu do značné míry potlačuje. Zůstává spíše namodralý nádech a duchové.



30mm ohnisko, clona F4 (JPEG)



30mm ohnisko, clona F4 (RAW)



30mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



30mm ohnisko, clona F8 (RAW)



30mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



30mm ohnisko, clona F16 (RAW)



S 30mm ohniskovou vzdáleností se situace trochu mění. Trochu se snižují barevné rozdíly, ale zvyšují se ty jasové a vznikají duchové. JPEG je bez větších barevných změn.



50mm ohnisko, clona F4,8 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F4,8 (RAW)



50mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F8 (RAW)



50mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



50mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U 50mm ohniskové vzdálenosti se chromatická aberace lehce vyskytuje při plně odcloněném objektivu, nicméně s přicloněním tato vada v podstatě zmizí.



85mm ohnisko, clona F5,3 (JPEG)



85mm ohnisko, clona F5,3 (RAW)



85mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



85mm ohnisko, clona F8 (RAW)



85mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



85mm ohnisko, clona F16 (RAW)



S dalším prodlužováním ohniskové vzdálenosti se situace naopak začíná trochu zhoršovat. RAW ukazuje namodralé hrany, JPEG ale toto vše docela slušně potlačuje.



140mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



140mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



140mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



140mm ohnisko, clona F8 (RAW)



140mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



140mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Na maximálním zoomu se chromatická aberace výrazně zvyšuje, zůstává i v JPEGu, byť částečně potlačená.

reklama
Nejnovější články
Rodiče potrestali 15letou dceru převzetím jejích účtů na sociálních sítích Rodiče potrestali 15letou dceru převzetím jejích účtů na sociálních sítích
15letá Madelynn Sumpter dostala od rodičů na výběr ze dvou trestů. Vybrala si 2týdenní zabavení telefonu a převzetí účtů na sociálních sítích. Její otec se během této krátké doby stal hitem internetu.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Canon údajně chystá 75MPx full frame EOS Rs Canon údajně chystá 75MPx full frame EOS Rs
Internetem začínají opět kolovat zprávy o novém připravovaném full frame fotoaparátu řady EOS R. Proslýchá se, že by mělo jít o model EOS Rs a rozlišení jeho senzoru má dosahovat vysokých 75 MPx.
5.12.2019, aktualita, Milan Šurkala6 komentářů
Režisér Johna Wicka natočil reklamu pomocí Apple iPhone 11 Pro Režisér Johna Wicka natočil reklamu pomocí Apple iPhone 11 Pro
Režisér David Leitch, který stojí za filmy jako John Wick, Deadpool 2 nebo Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw, natočil také reklamu na Apple iPhone 11 Pro. A pro video sněhové bitvy použil právě tyto telefony.
4.12.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Fotograf fotí portréty ohrožených druhů ptáků i v ateliéru Fotograf fotí portréty ohrožených druhů ptáků i v ateliéru
Britský fotograf chce svou tvorbou upozornit na alarmující počty některých ohrožených druhů ptáků. Cestuje po světě a vyhledává zajímavá zvířata, kterým fotografuje profesionální portréty, jež podtrhují jejich rozmanitost. 
4.12.2019, aktualita, Kateřina Hoferková1 komentář
Youtuber rozběhal DOOM na 21 let starém kompaktu od Kodaku Youtuber rozběhal DOOM na 21 let starém kompaktu od Kodaku
Youtuber z LazyGamesReviews si trochu pohrál s 21 let starým kompaktem Kodak DC260 a poněvadž jde v podstatě o ořezaný počítač s procesorem IBM, jehož architekturu používal i Apple PowerMac, dokázal na něm rozběhat střílečku DOOM z 90. let.
3.12.2019, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře