Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II

17.10.2014, Milan Šurkala, recenze
Spolu se zrcadlovkou Nikon D3300 byl představen i nový setový skládací objektiv AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR II. Novinka už neotáčí předním členem při ostření a nabídne i znatelně menší rozměry.

Autofokus, ostření


Objektiv disponuje automatickým ostřením i možností vše řešit manuálně. Začnu manuálním ostřením. Jak už jsem naznačil v první kapitole, při ostření se už nic neotáčí, ale přední člen se i nadále vysouvá, což ale nepovažuji za nějaký problém. Horší je to, že kroužek má velmi krátký chod (cca 45°), a tak přesně doostření nepatří k těm nejjednodušším.

Autofokus se zapne přepínačem na objektivu, nemá žádné speciální režimy. Je sice poměrně tichý, ale ve videu jde přeci jen slyšet. Horší je to s rychlostí. Tady ho předčí většina CSC fotoaparátů s kontrastním ostřením, neboť zaostření mu zabere 0,65 až 0,75 sekundy a i doostření si vyžádá přibližně 0,3 až 0,35 sekundy, což na zrcadlovku není až tak málo. Každopádně nelze ani v nejmenším říci, že by objektiv nějak zdržoval. Je svižný, ale standard je dnes už někde trochu jinde.


Nikkor 18-55mm VR II průběh ostřících vzdáleností


Minimální ostřící vzdálenost je zhruba 25 centimetrů v celém ohniskovém rozsahu. Od přední čočky je to pak mezi 12 až 13 centimetry. Objektiv dosahuje přepočteného zvětšení0,55×, což stačí na méně náročné makro. Detaily větších květin tak nejsou problém, malý hmyz už v dostatečném zvětšení nezvládne.


Nikkor 18-55mm VR II průběh zvětšení


Samozřejmostí je i vyzkoušení ostření s makropředsádkami. Raynox DCR-150 se 4,8 dioptriemi zkrátí minimální ostřící vzdálenost na pouhých 5 cm od přední čočky (20 cm od roviny senzoru). To se už dostanete na 0,9× přepočtené zvětšení, což je na makro potřeby solidní číslo.


Focení makra


Zde vidíte, že zvětšení stačí na takové základní detaily. Něco málo s tím vyfotíte, zázraky nečekejte. Objektiv nabídne pěkný bokeh.


Nikkor 18-55mm VR II makro

expoziční čas 1/30 s, clona F5,6, citlivost ISO 400, ohnisko 55 (82) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení




Světelnost a clona


Světelnost má tradiční rozsah od F3,5 do F5,6. Maximální hodnota clony je F22 až F36 podle ohniskové vzdálenosti. Průběh světelnosti je o něco lepší než u předchozí verze objektivu. Clona má 7 lamel a je elektronicky ovládaná z fotoaparátu.


Nikkor 18-55mm F3,5-5,6 VR II průběh světelnost



Bokeh


Nyní se podíváme na to, jak umí testovaný objektiv podat rozmazané pozadí (bokeh).


Nikkor 18-55mm F3,5-5,6 VR II bokeh plně otevřená clona

expoziční čas 0,7 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 40 (60) mm, klikněte pro zvětšení



Na zoomovací objektiv to není špatné. i když méně výrazné odlesky mají výraznější okraje, ty světlejší jsou výrazně plnější a bokeh patří ve své třídě rozhodně k těm jemnějším.


Nikkor 18-55mm F3,5-5,6 VR II bokeh clona F8

expoziční čas 1,6 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 40 (60) mm, klikněte pro zvětšení



Po přiclonění je situace i nadále poměrně dobrá. Odlesky získávají jen velmi mírný sedmiúhelníkový tvar, jsou plnější. Bokeh hodnotím jako pěkný.


Stabilizace


Objektiv je vybaven optickou stabilizací obrazu, kterou lze přepínačem vypnout nebo zapnout. Nějaké další režimy už nečekejte. Test proběhl s přepočtenou ohniskovou vzdáleností 82 milimetrů a expozičním časem 1/10 sekundy. Testován byl tedy účinek přibližně 3 EV.


Nikkor 18-55mm F3,5-5,6 VR II bez stabilizace
bez stabilizace


Nikkor 18-55mm F3,5-5,6 VR II se stabilizací
se stabilizací


Nikkor 18-55mm F3,5-5,6 VR II se stativem
se stativem



Když se zadaří, ty 3 EV stabilizace skutečně nabídne, není to ale pravidlem. Jedna fotka tam může být úplně rozskákaná a hned druhá bude pěkně ostrá.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.