Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR

23.10.2014, Milan Šurkala, recenze
Do dnešního testu objektivu jsme vzali telezoom AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR, který je často k dispozici i jako setový objektiv k zrcadlovkám Nikon. Jak si toto sklo povede v našem náročném testu?

Autofokus, ostření


Testovaný objektiv je vybaven autofokusem i možností manuálního ostření. Režim manuálního doostřování po zaostření autofokusem tu ale nenajdete. Manuální ostření je možné provést hladce otočným ostřícím kroužkem, ten je ale příliš citlivý (i malé pootočení dramaticky změní polohu ostřící roviny). Autofokus je docela hlučný a nepříliš rychlý. Rychlost ostření by tedy mohla být i lepší. Na širších ohniskových vzdálenostech přeostří z nekonečna na metr a půl za zhruba 0,7 sekundy, na delších počítejte se zhruba 1,2 sekundy. Doostření je záležitostí na 0,3 sekundy.


AF-S Nikkor 55-200mm f/4-5.6G VR průběh ostřících vzdáleností


Pokud jde o ostřící vzdálenosti, pak počítejte s 86 až 88 centimetry od přední čočky. Od roviny senzoru je to pak 100 až 105 centimetrů. Objektiv takto dosahuje maximálního přepočteného zvětšení 0,37×, což pro makro není to pravé ořechové.


AF-S Nikkor 55-200mm f/4-5.6G VR přepočtené zvětšení


Mnohem větší legrace ale začne s předsádkami. Takový Raynox DCR-150 se 4,8 dioptriemi, který tradičně zkoušíme s každým objektivem, najednou umožní ostřit od 10 cm od přední čočky předsádky, resp. od 31 cm od roviny senzoru. Pak se už dostanete na 1,95× přepočtené zvětšení! Nicméně nepočítejte s moc vysokou optickou kvalitou (objejktiv na max. zoomu až tak moc ostře nekreslí a předsádka tomu také neprospěje) a připravte se také na extrémně malou hloubku ostrosti.


Focení makra


Zde vidíte maximální zvětšení objektivu na tradičním snímku kleští. Nevyfotil jsem jej zrovna ostře, stabilizace až tak vysoký účinek přeci jen nenabízí.


AF-S Nikkor 55-200mm f/4-5.6G VR makro

expoziční čas 1/15 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 200 (300) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení




Světelnost a clona


Objektiv má typickou světelnost telezoomů F4 až F5,6. Průběh světelnosti je podobný jako u konkurence. Telezoom 55-300mm VR má horší začátek (F4,5), naopak díky delším koncovým ohniskovým vzdálenostem má znatelně lepší konec. Ultrazoom 18-200mm VR má rozsahu od přepočtených 82 mm dál znatelně horší světelnost než dnes testovaný telezoom. Clona má 7 lamel. Maximální hodnota je F22 až F32 dle ohniskové vzdálenosti.


AF-S Nikkor 55-200mm f/4-5.6G VR průběh světelnosti



Bokeh


Dále se podíváme na kvalitu bokehu, jemnosti rozmazaného pozadí.


AF-S Nikkor 55-200mm f/4-5.6G VR bokeh plně otevřená clona

expoziční čas 1 s, clona F4,2, citlivost ISO 100, ohnisko 82 (123) mm, klikněte pro zvětšení



Bokeh není při plně otevřené cloně vůbec špatný, odlesky jsou krásně plné bez nějak výrazně ostřejších krajů.


AF-S Nikkor 55-200mm f/4-5.6G VR bokeh clona F6,3

expoziční čas 2 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 82 (123) mm, klikněte pro zvětšení



I po přiclonění zůstávají odlesky kulaté a většinou i plné. Jen slabší odlesky mají trochu výraznější hrany, stále je však bokeh překvapivě jemný.


Stabilizace


Nikkor 55-200mm VR nabídne optickou stabilizaci obrazu, která se dá přepínačem na těle objektivu vypnout nebo zapnout. Dynamický režim pro video tu není. Test proběhl s 82mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností a expozičním časem 1/10 sekundy. Testovali jsme tedy účinek 3 EV.



bez stabilizace



se stabilizací



se stativem



Účinek stabilizace bych hodnotil jako podprůměrný. Její hlavní nevýhodou je nepředvídatelnost chování. Spousta snímků byla kvůli stabilizaci paradoxně naprosto rozmáznutá, občas nebyl proti režimu bez ní žádný rozdíl a občas byly snímky o něco ostřejší a zafungovala. Stabilizace je náladová a nedá se na ní moc spolehnout.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.