Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon Coolpix P500: univerzální dalekohled

8.8.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V dalším testu se podíváme na rekordní fotoaparát. Je jím Nikon Coolpix P500, který přináší rekordně široké ohnisko 22,5 mm a rovněž rekordní 36× optický zoom. Jak dokáže tyto vlastnosti ukázat v praxi, na to se dnes podíváme.
Dále se můžete podívat na několik ilustračních snímků.



expoziční čas 1/800 s, clona F4,5, citlivost ISO 160, ohnisko 22,5 mm, klikněte pro zvětšení



S Nikonem Coolpix P500 si užijete velmi širokoúhlé fotografie. Ačkoli by měl být snímací čip shodný s tím z Coolpixu P300, zpracování obrazu mi přišlo o něco agresivnější, barvy slabší. Na hranách a rozích je ostrost a detailnost trochu slabší.



expoziční čas 1/800 s, clona F5,7, citlivost ISO 160, ohnisko 810 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Je jasné, že na nejdelším ohnisku nemůže být kresba nikterak úžasná (už jen díky světelnosti F5,7 způsobující difrakci), nicméně proti předchozím modelům ultrazoomů Nikon a odvozených modelů jiných značek jde o příjemný krok vpřed. I tak je ale kresba slabší, najdete zde i trochu chromatické aberace.



expoziční čas 1/640 s, clona F4,8, citlivost ISO 160, ohnisko 76 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Sluncem osvětlené plochy jsou poměrně detailní, naopak části ve stínu jsou odšumování docela rozostřené.



expoziční čas 1/1250 s, clona F5,7, citlivost ISO 160, ohnisko 466 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Fotoaparát je na telemakro opravdu velmi dobrý. To, co vidíte, ještě není maximum toho, co fotoaparát dokáže (fotografie s větším ohnisku se mi bohužel nepovedla, což jsem zjistil až doma). Pozadí se dokáže velmi příjemně rozmazat, na ultrazoom až překvapivě dobře.



expoziční čas 1/640 s, clona F5,2, citlivost ISO 160, ohnisko 263 mm, klikněte pro zvětšení



Focení na velkou vzdálenost není moc dobrý nápad. Za to ale nemůže objektiv, nicméně atmosférické vlivy.



expoziční čas 1/800 s, clona F5,7, citlivost ISO 160, ohnisko 810 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Nejdelší ohnisko se může hodit na různé detaily, kdy je vzdálenost v řádu desítek metrů (tam se navíc neprojeví atmosférické vlivy). Docela mě překvapilo, že se pozadí trochu maže (je mimo hloubku ostrosti).



expoziční čas 1/125 s, clona F4,7, citlivost ISO 160, ohnisko 68 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Ani s běžným makrem nejsou problémy a užijete si s ním trochu legrace. Úrovně modelů P90 a P100, které byly na makro doslova geniální, ale nedosahuje.



expoziční čas 1/320 s, clona F5,7, citlivost ISO 160, ohnisko 669 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Další z ukázek telemakra. Kresba je celkem dobrá, na květině můžete vidět trochu chromatické aberace. Odšumování produkuje docela příjemný charakter ploch, hrany se ale poněkud třepí.



expoziční čas 1,3 s, clona F4,8, citlivost ISO 400, ohnisko 115 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



I se střední citlivostí ISO 400 vypadá snímek použitelně, a to zejména v osvětlených oblastech. V těch stinných se objevují barevné flíčky, tráva se rozmazává.



expoziční čas 1/125 s, clona F5, citlivost ISO 160, ohnisko 130 mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Zde se fotoaparát předvedl v docela dobrém světle. Vynechám-li trochu rozmazaný levý spodní růžek, pak je kresba na svou třídu docela detailní.



expoziční čas 1/400 s, clona F5,7, citlivost ISO 160, ohnisko 810 mm, klikněte pro zvětšení



Další překvapení malé hloubky ostrosti. U ultrazoomu s 1/2,3" čipem a nijak zázračnou světelností bych to při ostření na několik desítek metrů vážně nečekal. Na písmenech je vidět slabší chromatická aberace, nejde ale o nic vážného.



expoziční čas 1/200 s, clona F4,4, citlivost ISO 160, ohnisko 84 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Na hranách (např. na drátech, odlescích ve vodě) můžete vidět poněkud nepříjemné doostřování, kresba je jen průměrná.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.