Nikon D5300: bezdrátový DSLR turista
Dnes se podíváme na zoubek malé digitální zrcadlovce Nikon D5300. Proti předchůdci dostanete nový procesor, snímač bez low-pass filtru, nechybí ani Wi-Fi, GPS a videosekvence lze natáčet i v 50p progresivním režimu. Jak si povede?
Kapitoly článku:
Noční scéna
Nikon D5300 nabízí maximálně 30sekundovou expozici, což pro běžné noční snímky postačí. Kdyby to bylo málo, máte samozřejmě k dispozici i bulb režim.
Kresba je vcelku slušná, díky dlouhému času samozřejmě můžete dosáhnout zajímavých pohybových efektů (světla aut, rozmazané stromy). Šum v podstatě neexistuje, můžete se podívat i na snímek v RAWu. Tam působí kresba trochu lepším dojmem, zejména co se trávy týče (není odšuměná jako v JPEGu). Dále se podíváme na výřezy při různých citlivostech. Vlevo je JPEG s minimálním odšumováním při vysokých citlivostech, vlevo je RAW s úplně vypnutým odšumováním.
ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)
Nejnižší citlivost přináší detailní a nezašuměný obraz v JPEGu i RAWu.
ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)
Rovněž ISO 200 je na tom velmi pěkně. Detaily jsou v pořádku, šum je minimální.
ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 400 je také velmi kvalitní, jasový šum v RAWu je prozatím mírný. JPEGy jsou také dost kvalitní, byť v trávě je už patrné odšumování.
ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)
Citlivost ISO 800 začíná přinášet trochu barevného šumu. Snímky jsou stále pěkně detailní. JPEGy už se kvůli odšumování místy mažou.
ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)
S citlivostí ISO 1600 dále roste barevný šum, citlivou prací s odšumovacími programy ale dosáhnete velmi kvalitních výsledků. JPEGy jsou akceptovatelné.
ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 3200 je hraniční citlivostí pro tento 24MPx APS-C senzor. V RAWu je už dost šumu a ztrácí se barevnost. JPEGy se rozmývají, ale ještě jsou použitelné (hodně chyb se schová právě ve vysokém rozlišení senzoru).
ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 6400 je už špatné. RAW hraje všemožnými barvami a JPEGy jsou rozmyté, pomalu už ztrácí i barevnost.
ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)
S navýšením citlivosti na ISO 12800 už znatelně klesá ostrost. Výsledek je špatný a tuto citlivost rozhodně nelze doporučit.
ISO 25600 (JPEG / konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost ISO Hi1 (25600) se v RAWu vyznačuje spoustou barevných fleků, naopak v JPEGu je vidět fialové ladění snímků a rozpité detaily.
Standardní scéna
Samozřejmostí budou i standardní snímky.
expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 36 (54) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Kresba objektivu je spíše slabší, snímač by zvládl vykreslit mnohem více. Můžete se podívat na RAW, kde uvidíte velmi dobrý dynamický rozsah snímače.
Odstranění low-pass filtru zde spíše pomohlo než ublížilo. Tato scéna je velmi náchylná na moaré efekt, ale D5300 se setovým objektivem obstála se ctí. I když dochází k mírnému proužkování na šedé stěně, nejsou zde barevné pruhy a přestože 18-55mm VR objektiv není žádný optický zázrak, vykreslil linie stěny dost pěkně.