reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60mm / F2.8-4.0 ASPH. / Power O.I.S.

15.6.2017, Milan Šurkala, recenze
V dalším testu objektivů se podíváme na univerzální Leicu pro Micro Four Thirds systém s reálnými ohniskovými vzdálenostmi 12-60 mm. Potěší však také dobrou světelností F2,8-4,0. Bude to nejlepší univerzál pro tento systém?

Autofokus, ostření


V problematice ostření lze jenom chválit. Objektiv podporuje velmi rychlé ostření, což ale pochopitelně závisí také na použitém fotoaparátu a podpoře ostřících technologií. V případě Lumixu GH5 jsem byl schopen ostřit za časy pod 0,1 sekundy na nejširší ohniskové vzdálenosti. U maximálního zoomu se to pohybuje spíše lehce nad touto hranicí. Vedle autofokusu lze použít i manuální ostření. Se zvětšením náhledu a výborným hledáčkem u GH5 je to velmi snadné i za dost špatného světla. Ocenit lze také velmi tichý chod ostřícího motorku, všimnete si jej při opravdu dosti tichých podmínkách.


Panasonic Leica 12-60mm F2.8-4.0 ostřící vzdálenosti


Vedle rychlosti ostření potěší objektiv rovněž minimálními ostřícími vzdálenostmi. Na nejširší ohniskové vzdálenosti je to jen 5 centimetrů, postupně to pak sice roste, ale i na maximálním zoom jste na nějakých 10 centimetrech od přední čočky. To znamená, že můžete dosáhnout zhruba 0,64× přepočteného zvětšení, což už stačí i na docela rozumná makra. Klasické makro zvětšení to sice není, ale vzhledem k delší ohniskové vzdálenosti mohou snímky vypadat opravdu dost slušně.


Panasonic Leica 12-60mm F2.8-4.0 zvětšení objektivu


Vyzkoušel jsem i makro předsádku Raynox DCR-150 (4,8 dioptrie), nicméně zde docházelo k vinětaci. Zvětšení ale vzrostlo na 0,93× násobek a ostřit bylo možné od 5 cm od přední čočky předsádky.


Focení makra


Na tradičním snímku kleští se můžete podívat, jaké zvětšení vás zhruba očekává. Není to vůbec špatné.


Panasonic Leica 12-60mm F2.8-4.0 makro kleště

expoziční čas 1/30 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisko 60 (120) mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení




Světelnost a clona


Testovaný objektiv se vyznačuje dobrou světelností F2,8 - 4,0. Proti F3,5-5,6 verzi tak ve většině ohniskového rozsahu nabídne zhruba dvě třetiny EV navíc, u delších ohniskových vzdáleností dokonce 1 EV. Díky tomu lépe fotí za horšího světla a umožní také více mazat pozadí. Maximální hodnota clony je F22 v celém rozsahu. Na dnešní dobu překvapí ten fakt, že irisová clona má 9 lamel.


Panasonic Leica 12-60mm F2.8-4.0 průběh světelnosti



Bokeh


S lepší světelností rostou také možnosti mazání pozadí. Podíváme se, jak jemně to tedy objektiv vlastně umí.


Panasonic Leica 12-60mm F2.8-4.0 bokeh plně otevřená clona

expoziční čas 1/1,3 s, clona F3,9, citlivost ISO 200, ohnisko 46 (92) mm, klikněte pro zvětšení



Na zoomovací objektiv je to solidní. Odlesky jsou docela plné, okraje jsou jen o trochu výraznější.


Panasonic Leica 12-60mm F2.8-4.0 bokeh clona F6,3

expoziční čas 2,5 s, clona F6,3, citlivost ISO 200, ohnisko 46 (92) mm, klikněte pro zvětšení



S přicloněním pochopitelně roste hloubka ostrosti. Bokeh je nadále v rámci možností docela jemný, za krémový bych jej ale neoznačil.


Stabilizace


V tomto případě nebylo možné otestovat pouze optickou stabilizaci objektivu, neboť její zapnutí automaticky znamenalo i zapnutí mechanické stabilizace ve fotoaparátu. Používá se tak duální verze. Test proběhl s přepočtenou ohniskovou vzdáleností 120 mm.




se stabilizací, 1/4 sekundy





bez stabilizace, 1/4 sekundy





bez stabilizace 1/40 sekundy





bez stabilizace 1/80 sekundy



Více než polovinu ostrých snímků (řekněme dostatečně ostrých) jsem dostal maximálně při času 1/4 sekundy, plně ostré snímky ale občas dostanete i na delších časech a 1/2,5 sekundy není zas takovou výjimkou. Bez jakékoli stabilizace byla tímto hraničním časem 1/80 sekundy, tedy něco přes 4 EV. Kolik z toho připadá na mechanickou a kolik na optickou, těžko soudit. Je nicméně dobré říci fakt, že zatímco na 1/60 a 1/50 sekundy se mi ostrý snímek snad ani nepovedlo vyfotit, na 1/40 a 1/30 sekundy to paradoxně nebyl vůbec problém.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama