Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe

Panasonic Lumix S1: postřehy z praxe
, , recenze
Nedávno jsme si vyzkoušeli 47,3MPx Lumix S1R od Panasonicu, nyní přichází na řadu varianta Lumix S1 s 24MPx snímačem. Ta je více zaměřena na natáčení videa. Jak bude dobrá pro fotky i video?
K oblíbeným
reklama
Panasonic už má na trhu trojici fotoaparátů této řady. Zejména pro fotografie je určen Lumix S1R se 47MPx senzorem. Lumix S1 je pak mířen více na video a Lumix S1H je pak vyloženě video-fotoaparát. My tu dnes máme nejlevnější Lumix S1, který byl navíc vybaven příplatkovým firmwarem DMW-SFU2. Ten stojí okolo 5200 Kč s DPH a posouvá schopnosti natáčení fotoaparátu opět o něco dál, společnost jej však mnohdy dodává zdarma v rámci prodejních akcí. Panasonic tak místo čtyř modelů dává na trh tři modely, přičemž u jednoho z nich dává uživateli možnost si vybrat, jak moc orientovaný bude na video. Fotografové, které zajímá především menší pixelová hustota, tak nemusí investovat do video funkcí. Kameramani si už musí za fotoaparát trochu více připlatit, nicméně ve srovnání s mnoha kamerami je Lumix S1 i s příplatkovým firmwarem stále velmi levný fotoaparát.
 
Panasonic Lumix S1 videosekvence
 HEVC video s HLG v 10bitových barvách
 
DMW-SFU2 přidává např. záznam V-Log14+, interní záznam 4K 30p/25p v 10bitech a kódování 4:2:2, přes HDMI to umí dokonce i při 60p/50p. V-Log a V-Gamut je kompatibilní s Cinema VariCam Look a má i integrovanou LUT. Dále je zde WFM (WaveForm monitor) a podpora až 96kHz 24bitového zvuku při použití DMW-XLR1.
 
Panasonic Lumix S1 videosekvence V-Log
 V-Log videosekvence
 
Pojďme ale nejprve na standardní funkce. Zatímco konkurence ve full frame CSC zůstává maximálně na UHD 4K videu (3840×2160 pixelů) na snímkovací frekvenci 30p, Panasonic u všech svých modelů nabídne až 60p. Zatímco ve všem jsou si Lumixy S1 a S1R podobné, ve videu jsou velké rozdíly a musím říci, že ačkoli je Lumix S1 více orientovaný na video, ne ve všem je i lepší. Asi největší rozdíl, který si všimnete, je ten fakt, Lumix S1R má při 4K/60p crop faktor jen 1,09× (1,19× s elektronickou stabilizací). Video tak sice má trochu užší úhel záběru, ale nic, co by se nedalo přežít. Naproti tomu Lumix S1 už má ve 4K/60p režimu výrazný cca 1,56× crop faktor (lehce přes 1,6× s elektronickou stabilizací). To výrazně limituje širokoúhlé video, které si můžete dovolit natáčet v tomto režimu. Naopak u 4K/30p je už vše v pořádku a zde není vůbec žádný crop, resp. 1,09× s elektronickou stabilizací.
 
To je ale asi jediné minus u Lumixu S1, které však způsobilo, že jsem většinu videa natáčel ve 4K/30p stejně jako u jakéhokoli jiného podobného konkurenčního fotoaparátu. Další vlastnosti jsou ale jednoznačně ve prospěch verze S1. Zatímco S1R umí maximálně 8bitové barvy, a to i přes HDMI, S1 zvládne 10bitové barvy dokonce i interně (4K/30p 4:2:0 standardně, 4K/30p 4:2:2 s příplatkovým firmwarem). Jak již bylo řečeno, s tímto firmwarem pak zvládne 10bitové barvy dokonce i přes HDMI, a to ve 4:2:2 a až 60p. Lumix S1 navíc umí také nejen záznam do H.264, ale také do H.265 (HEVC). Oba fotoaparáty nicméně podporují datový tok až 150 Mbps.
 
A jak to celé funguje? Opravdu velmi dobře. Míra detailů je výborná, setový objektiv 24-105mm nabídne výbornou optickou stabilizaci a kdo chce, může využít i tu elektronickou. Ta má dva režimy, jeden pro běžné natáčení, kdy se kamera hýbe a druhý pro statické natáčení, kdy se fotoaparát snaží držet stále stejnou kompozici, i když se fotoaparátem trochu pohne. Tento režim je pochopitelně naprosto nevhodný pro sledování objektu, kdy logicky hodně škube, jak se snaží co nejdéle držet vybrané kompozice.
 

Ukázky mechanické stabilizace při použití starého manuálního objektivu Helios-44M pomocí redukce.
 
Narozdíl od Canonů, kde zahájení natáčení ve vybraném expozičním nastavení (s nadsázkou) připomíná předletovou přípravu kosmické rakety, zde můžete natáčet ihned ve zvoleném expozičním režimu s právě aktuálním nastavením. Fotíte s malou hloubkou ostrosti v prioritě clony a chcete s tímto nastavením natočit video? Vůbec není třeba spouštět speciální manuální režim videa a vše tam znovu nastavovat. Jen zmáčknete tlačítko pro natáčení videa a je to. Chcete točit v prioritě času? Není problém mít v režimu S připravenou třeba 1/60 sekundy pro 30p video (příp. 1/125 sekundy pro 60p video) dle pravidla 180° expozičního úhlu a natáčet.
 
Případně je tu možné si takto uložit oblíbené video nastavení do položek C1, C2 a C3-1 až C3-3. Já měl takto uložen např. režim pro 4K/60p, 4K/30p 10bit s V-Log a pro Full HD slow-motion při 180 fps. A ve všech ostatních režimech jsem točil 4K/30p 10bit video dle aktuálního expozičního režimu. Opět můžeme srovnat s Canonem, který má sice uživatelské režimy taky, ale nelze sem uložit ty pro video (přitom právě ty by kvůli nekomfortní práce s videem byly obzvlášť potřeba). Panasonic to umí a dost se to hodí.
 
Pokud jde o autofokus, Panasonic tradičně zůstává u svého DFD, které pomocí speciálních hrátek s kontrastním ostřením simuluje fázové zaostřování. Výkon systému se postupně zlepšuje a u full frame Panasoniců už funguje opravdu dost slušně. Jeho vlastnosti lze ovlivnit nastavením v menu, takže lze vybrat citlivost i rychlost přeostřování, tedy jak moc se má držet původního objektu, pokud např. zmizí, je zakrytý, jak rychle má začít přeostřovat i jak rychle má přeostřovat. Ve většině podmínek tak se systémem nebudete mít problém a např. pokud mám srovnat s Fujifilmem s fázovým zaostřením, tak Panasonic byl spolehlivější a vůbec neměl tendenci se tak bezmyšlenkovitě rozjíždět. To ale neznamená, že to vůbec nedělá a občas je lepší nechat ho zaostřit a překliknout na MF.
 
Když už jsme ale mluvili o Canonu, tak tady naopak musím přiznat, že jeho Dual Pixel AF je přeci jen o něco lepší. Nicméně to platí jen pro Full HD, protože Canon duální pixely ve 4K u většiny fotoaparátů nepodporuje a tam je jeho kontrastní ostření naopak výrazně horší. Výhodou je, že pokud chcete zafixovat AF, přepínání na MF můžete udělat snadno na objektivu přepínačem nebo páčkou hned vedle tlačítka pro natáčení videa.
 
Panasonic tu má už tradičně také velmi slušné slow-motion video, které lze natáčet ve Full HD rozlišení při snímkovací frekvenci až 180 fps. Nabídne tedy velmi slušnou kvalitu a také až 6× zpomalení (až 7,5×, pokud ho převedete do 24 fps). Má však i pár vad. Nedovoluje výraznější nastavení expozice, i když to se zlepšilo posledním firmwarem. Nemá žádný zvuk a chybí také autofokus. Kdyby bylo alespoň možné zaostřit autofokusem a pak by se při natáčení už zaostřování neměnilo, bylo by to moc fajn. Takhle ale některé situace propásnete kvůli tomu, že nejprve musíte manuálně zaostřit.
 
Možnosti konfigurace, které jsou vztaženy k videu, jsou opravdu velmi bohaté. Např. je zajímavá možnost si vybrat, která nastavení z režimu focení si fotoaparát převezme i pro natáčení videa, a které se budou řídit odděleně. K dispozici je pochopitelně i možnost nastavit rozsah jasů, takže např. u 10bitového videa to může být 0-1023, 64-1023 nebo 64-940. Můžete si tu hrát s nastavením zvuku a externími mikrofony. k dispozici je i mnoho dalších detailů.
  • UHD 4K 3840×2160 pixelů MOV/MP4 - 60p/50p 8bit 150Mbps
  • UHD 4K 3840×2160 pixelů MOV/MP4 - 30p/25p/24p 10bit 150Mbps (MOV), 100Mbps (MP4)
  • UHD 4K 3840×2160 pixelů HEVC H.265 - 30p/25p/24p 72Mbps
  • Full HD 1920×1080 pixelů MOV - 60p/50p/30p/25p 10bit 100Mbps
  • Full HD 1920×1080 pixelů MP4 - 60p/50p 28Mbps
  • Full HD 1920×1080 pixelů MP4 - 30p/25p 20Mbps
  • Full HD 1920×1080 pixelů AVCHD - 50p 28Mbps, 50i 17Mbps, 25p/24p 24Mbps
Nebude chybět ani několik videosekvencí, na kterých si můžete vyzkoušet, zda si s nimi poradí váš počítač a software, můžete na nich také posoudit kvalitu videa. Máme zde klasickou ukázku 4K/30p (278 MB) ve formátu H.264. Dále se můžete podívat na HEVC video s HLG v 10bitových barvách (129 MB). Dále tu mám dvě 10bitová videa, na kterých můžete porovnat rozdíl mezi standardním režimem a V-Log (210 MB a 260 MB). Přidávám i jednu zpomalenou videosekvenci (39 MB).

reklama
Nejnovější články
Meike uvádí objektiv rybí oko 8mm F3.5 i pro Nikon Z a Canon RF Meike uvádí objektiv rybí oko 8mm F3.5 i pro Nikon Z a Canon RF
Meike rozšiřuje počet bajonetů, pro které se vyrábí objektiv typu rybí oko, model 8mm f/3.5. Nyní bude k dispozici i pro Nikon Z a Canon RF. Je sice určen pro APS-C, ale na full frame tělech může vytvořit cirkulární efekt.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Lexar microSDXC Silver UHS-I 1066x s přenosovou rychlostí až 160 MB/s Lexar microSDXC Silver UHS-I 1066x s přenosovou rychlostí až 160 MB/s
Lexar přichází s novými paměťovými kartami microSDXC UHS-I Silver 1066x. Ty sice mají jen UHS-I rozhraní, ale přesto dosahují velmi vysokých přenosových rychlostí při sekvenčním čtení až 160 MB/s.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Lensbaby uvedlo Spark 2.0 s Optic Swap objektivem Sweet 50 Lensbaby uvedlo Spark 2.0 s Optic Swap objektivem Sweet 50
Lensbaby uvedlo novou generaci svého Spark 2.0. Novinka přináší nastavitelnou 12lamelovou clonu až do F22 a je dodávána s pevným objektivem Sweet 50. Je tedy kompatibilní s celým systémem Optic Swap.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Firmware 4.00 pro Fujifilm X-T3 přináší významné zlepšení autofokusu Firmware 4.00 pro Fujifilm X-T3 přináší významné zlepšení autofokusu
Společnost Fujifilm přichází s novým firmwarem verze 4.00 pro svůj APS-C CSC fotoaparát X-T3. Ten významným způsobem vylepšuje autofokus, který by se svým výkonem měl podobat tomu na vlajkové lodi X-T4.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Opět se objevují zvěsti o APS-C CSC od Canonu s bajonetem RF Opět se objevují zvěsti o APS-C CSC od Canonu s bajonetem RF
Už od příchodu Canonu EOS R s novým bajonetem RF se spekuluje o tom, zda Canon přejde na tento bajonet i u APS-C řady, která využívá systém EF-M. Nyní se opět objevují zprávy, že by k tomu mělo dojít.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře