Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic Lumix S5 II: nová fáze

9.2.2023, Milan Šurkala, recenze
Panasonic Lumix S5 II: nová fáze
Panasonic představil nový full frame CSC fotoaparát Lumix S5 II. Ten se vyznačuje především přechodem na fázové zaostřování, přinese ale i další změny. Jaká tato novinka bude, to se dozvíme v dnešní recenzi nového přístroje.
Už tradičně jsou u Panasonicu velmi důležitým tématem, na které si vyhradíme celou kapitolu. Nastavení je tu tolik, že opět není v silách recenze probrat všechno a mít tu např. výčet všech rozlišení a snímkovacích frekvencí. Panasonic u Lumixu S5 II propaguje schopnost natáčení v 6K rozlišení, a to dokonce interně. Chcete-li externí výstup na SSD, to má až pokročilejší model S5 IIX. Kdo si to však později rozmyslí, může zaplatit rozdíl ceny a upgradovat svůj S5 II na S5 IIX (alespoň co se výstupu na USB-C SSD týče).
 
Pojďme si alespoň ve zkratce říci, co vše vlastně Lumix S5 II podporuje. Maximem je tu 6K video v poměru stran 3:2 (5952×3968 pixelů) nebo 17:9 (5952×3136 pixelů), případně 5.9K (5888×3312 pixelů) s poměrem 16:9. Toto vše je k dispozici max. při 29,97p a 200 Mbps (4:2:0, 10bit, H.265). 4K video zvládá jako Cinema 4K (4096×2160 pixelů i jako UHD 4K (3840×2160 pixelů) a zde končíme až na 59,94p (200Mbps, 4:2:0, 10bit, H.265 i H.264). Vyšších frekvencí se zde nedočkáme a 4K120p video je tak stále vyhrazeno jen Panasonicu Lumix GH6. Připravte se na to, že zatímco 4K30p a pomalejší se natáčí z celé plochy čipu, 4K60p jen z centrálního 4K výřezu, je tedy postiženo zhruba 1,5× crop faktorem. V tomto režimu tak přicházíte o možnost natáčet velmi širokoúhlé video (i 20mm objektiv udělá 30mm záběr), na druhou stranu to může posloužit jako zoom pro prodloužení dosahu (60mm objektiv funguje jako 90mm).
 
S 6K videosekvencemi se tu ale pojí jeden problém. Pokusím se to zjednodušit. Myšlenka byla taková, že se nebudu přepínat mezi 4K60p a 4K30p, ale mezi 4K60p a 6K30p. I když se 4K30p vyčítá z celého čipu, přece jen je lepší mít rovnou 6K video a pokud třeba na video v postprodukci aplikujete stabilizaci, která musí ořezat části obrazu, je lepší ořezat 6K třeba na 5K a to stále oversamplingem převést na finální velmi kvalitní 4K, než ořezávat 4K na 3K a to pak zvětšovat zpět na 4K. Je tu ale menší zrada.
 
6K video nelze nastavit v režimech PASM. Nemůžete tak přímo natáčet červeným tlačítkem z prostředí jakéhokoli režimu. Tak mě napadlo, že si 6K režim nastavím na kreativní režim videa (ikonka M s videokamerkou na hlavním ovládacím kolečku), a když budu chtít natáčet 30p video, zajedu sem, a když budu chtít 4K60p, budu natáčet přímo z režimů PASM. Jenže pokud natočíte 6K video v kreativním video režimu a vrátíte se zpět do režimů PASM, kde 6K není podporováno, logicky musí fotoaparát nastavit něco jiného, něco dostupného. Ten ale nehledě na to, co zde bylo nastaveno dříve, volí Full HD. Nakonec jsem řešení našel, 6K jsem si hodil do uživatelských režimů C, které do ostatních režimů "nehrabou", a dočasné nastavení na rozlišení 6K v módu C je pak dalšími režimy ignorováno a zůstávají nastaveny tak, jak byly. Řešení by mohlo být jednoduché, povolit 6K video v PASM, což by teoreticky nemusel být problém, když fotoaparát podporuje všechny tyto expoziční režimy v kreativním videu.
 
Počítejte s tím, že drtivá většina kombinací rozlišení a snímkovacích frekvencí je natáčena v 10bitovém barevném kódování, což zvyšuje možnosti barevné gradace a v editorech je to na možnostech úprav znát (především mnohem později dochází k posterizaci). Tady je vidět, že Lumix S5 II opravdu už nemíří jen na běžné domácí video, ale i na profesionální práci. 10bitové video akorát nepřechroustá jen tak nějaký editor a např. bezplatné DaVinci Resolve Studio bude takové video ignorovat. K dispozici máme i režimy HLG nebo V-Log s dynamickým rozsahem přes 14 EV. A tady máme další významnou novinku.
 
Fotoaparáty Panasonic s podporou V-Log už nějakou dobu podporují možnost uploadu 3D LUT do fotoaparátu a zobrazení videa s aplikovanou tabulkou. Už při natáčení tak můžete vidět, jak bude toto video vypadat po barevné gradaci. Zásadní novinkou Lumixu S5 II je nicméně to, že zvládá nejen aplikovat 3D LUT pro náhled, ale i pro samotné ukládání videa. Potřebujete-li šetřit čas a chcete využít výhod V-Log (nebo jakékoli jiné 3D LUT), ale nechcete se s tím babrat v editoru, můžete fotoaparátu říci, ať na video rovnou aplikuje zvolenou tabulku a tak ho i uloží na kartu. Toto je dostupné jako barevný styl nazvaný Real Time LUT. Dalším velmi užitečným vylepšením je i to, že jsou podporovány oba dva formáty VLT a CUBE.
 


Ukázky slow-motion videa pořízeného ve Full HD při 150 fps.
 
Lumix S5 II podporuje i zpomalené videosekvence. Ty jsou k dispozici v rozlišení 4K i Full HD, přičemž si volíte zdrojovou a finální snímkovací frekvenci. U 4K jste omezeni maximálně 60 snímky za sekundu, výstup může být do 24-30 fps (tedy max. 2-2,5krát pomaleji). Ve Full HD (1920×1080 pixelů) je to o něco velkorysejší. S podporou autofokusu si můžete dovolit až 120 fps, v režimu manuálního zaostřování je k dispozici také 150 fps. Smíříte-li se s ořezem a nižší kvalitou záznamu, dostanete k dispozici také 180 fps. V obou 150fps i 180fps módech sice musíte v průběhu videa ostřit ručně, nicméně je možné zaostřit autofokusem před zahájením natáčení videa.
 


Srovnání kvality a zpomalení videa při 30 fps (ukázky pořízeny při 4K30p, 4K60p, FHD120p, FHD150p a FHD180p).
 
Další novinkou má být vylepšená elektronická stabilizace, která dostala i nový název Active I.S. Ta by měla videosekvencím přinést novou stabilitu a až o 200 % lepšího účinku na 20mm ohniskové vzdálenosti ve srovnání s Lumixem S5. Obecně tu máte na výběr mechanickou stabilizaci senzorem, doplnění o výše zmíněnou elektronickou stabilizaci (pokud tomu alespoň dobře rozumím, protože manuál Active I.S. nezmiňuje ani jednou), a Boost I.S., která je jakousi náhradou stativu. Má pomáhat udržet statické video a potlačovat jakékoli další pohyby. Je tedy nevhodná pro panning. Pokud jde o stabilizaci chůze, zde mi Lumix S5 II bohužel nepřišel být nějak výrazně lepší, spíše mi videa přišla být poněkud gumovější (natahovaná v rozích). Každopádně i tak je stabilizace solidní, a to i s nestabilizovaným objektivem.
 
A ani tady nekončíme s novinkami. Lumix S5 II přináší novinku, kterou známe už z S1H nebo GH6, aktivní chlazení pro neomezeně dlouhé natáčení. Je vybaven ventilátorem, který umožňuje odvádět teplo a prodloužit tak dobu záznamu. Můžete ho manuálně vypnout nebo nechat zapnutý na tři různé rychlosti (tu nejvyšší už v tišším pokoji jasně uslyšíte, to už je docela hukot, venku jen při přiložení ucha k fotoaparátu), řízení také můžete nechat na automatice (a zvolit si ze dvou, které dávají různý důraz na teplotu přístroje).
 


Srovnání hluku ventilátoru v 5 různých scénách při 4 různých nastaveních rychlosti ventilátoru (off, slow, normal a fast).
 
Ke stažení pak dávám tři videosekvence. Jedna je noční ve 4K30p (19 sekund, 343 MB), dále 4K60p ukazující účinek stabilizace při držení v ruce na 90mm přepočtené ohniskové vzdálenosti (12 sekund, 300 MB) a slow-motion video 150p@30p (114 MB).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.