Samsung EX2F: významný krok vpřed

17.1.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Po zhruba 2,5 letech představil Samsung nový profi kompakt EX2F a my se na něj dnes podíváme v důkladné recenzi. Jako první uvedl světelnost F1,4 do třídy profi kompaktů, v ostatních ohledech ale znatelně navazuje na svého úspěšného předchůdce.
Samsung EX2F je velmi příjemným vylepšením původního modelu EX1. Většina hlavních výtek byla opravena, ale bohužel na několik z nich se pořád nedostalo. Fotoaparát je trochu menší, lehčí a kompaktnější, ovládání není špatné, ale ve srovnání s konkurenčním Panasonicem Lumix LX7, který jsme testovali nedávno, je o něco pomalejší a trochu komplikovanější. Quick menu má složitější maticovou strukturu a výrazně doporučuji naučit se používat přední ovladač na gripu.

I když původní EX1 měla dosti zajímavý objektiv, zde je to ještě o něco lepší. Trošku se zvětšil zoom a znatelně se zlepšila světelnost na nejširším ohnisku, a to z F1,8 na F1,4! Díky tomu lze z ruky fotit prakticky i v noci, čemuž dopomáhá i znatelně lepší stabilizace. Zde je ale nutné podotknout, že proti EX1 je světelnost lepší opravdu jen na širokých ohniscích a ve zbytku ohniskového rozsahu nejsou téměř rozdíly. U makra raději cloňte, focus shift objektivu totiž způsobuje silně mléčnou kresbu. U fotek na větší vzdálenosti (ne makra) nebo s trochou přiclonění toto ale úplně mizí. Ve většině rozsahu tedy mohu kresbu objektivu opravdu hodně chválit. Zejména s clonami okolo F2,8 kreslí velmi ostře a detailně.

Obecně vyjma nejširšího ohniska nepočítejte s dobrými makro schopnostmi. Na detaily tento fotoaparát není moc vhodný. Chválím ale slušnou rychlost ostření a také jeho solidní úspěšnost. Zkreslení je v JPEGu i RAWu korigováno (pouze některé RAW konvertory dokážou otevřít nekorigovanou verzi), vinětace je na nižších clonách a obou extrémech zoomu občas viditelná. Chromatická aberace je opět vidět v RAWu, JPEG ji velmi účinně odstraňuje a můžete čekat leda jemné duchy při focení na nízkých clonách. Objektiv má ale jeden obrovský problém, a to jsou odlesky. V protisvětle (se sluncem v záběru) je použitelnost fotoaparátu omezená.

Potěší velký a plně polohovatelný LCD displej. K dispozici je i Wi-Fi připojení, osobně ale nejsem moc zastáncem těchto "fičurek". Dnes je to ale moderní a je nutno uznat, že takový upload na sociální sítě je poměrně jednoduchý (ovládání klávesnice je zjednodušeno díky otočnému zadnímu voliči) a kvalita 2MPx snímků je více než dostatečná. Snímání panoramat je jednoduché a výsledek je přiměřeně kvalitní. Zklamáním je podprůměrná výdrž na baterie.

Další věcí, která byla znatelně vylepšená, je expoziční rozsah. Časy mohou být do 1/2000 s (manuál sice říká o 1/4000 sekundy, ale k tomu se mi nepodařilo probojovat) a je zde i ND filtr, takže proti EX1 už není problém se snímáním za výrazného světla - už se dá dostatečně clonit. I maximální čas byl prodloužen a najdete tu i širší rozsah citlivostí. Obrovským vylepšením prošly videosekvence. Ty jsou nyní k dispozici ve Full HD rozlišení, obraz je dostatečně kvalitní i přes vysokou kompresi, zoomování, ostření a clonění je plynulé a přesné. Nově zde najdete i zpomalené videosekvence v nižších rozlišeních.

Samsung EX2F podle všeho využívá služeb snímacího čipu, který byl použit např. i v Nikonu Coolpix P7700. JPEG engine bohužel není z nejlepších, střední a vyšší citlivosti (ISO 400 a výše) už mu opravdu moc nevoní a pro slušné snímky je více než vhodné fotit do RAWu. S nižšími citlivostmi je to mnohem lepší, fotoaparát nabízí velmi detailní obraz, což ale neznamená, že by odšumování nemuselo být ještě slabší. Na výchozím nastavení počítejte s dosti silným doostřováním, doporučuji jej tedy trochu stáhnout.

RAWy jsou nicméně obecně trochu problém. I po několika letech výtek (ať už u řady EX nebo NX) mají RAWy pořád doslova šílenou velikost. Vždyť 30MB RAWy zdaleka nemá ani mnoho fotoaparátů s dvojnásobným rozlišením! Na 4GB kartu se vejde jen něco málo přes 100 snímků. Převod RAWů do DNG v počítači tak považuji doslova za nutnost. Pak jejich velikost srazíte na cca 11 MB a zbavíte se duplicitního JPEGu, který je v RAWu z nepochopitelných důvodů obsažen v plné kvalitě. Další zajímavostí je to, že RAW jsou podle všeho už odšuměné (jinak si nedokážu vysvětlit, že na ISO 800 bylo v RAWu méně barevného šumu než v ISO 400).

Na druhý "detail" ohledně RAWů už ale Samsung nezapomněl a zde ho musím jednoznačně pochválit. Konečně zapracoval do fotoaparátu rychlejší řadič SD karet, takže se mi dařilo dosahovat rychlosti 35 MB/s! To je třikrát více než se stejnou paměťovou kartou u EX1 nebo jiných NX fotoaparátů. Minimálně při focení už obrovské RAWy nebudou tolik zdržovat. Prodlevy mezi snímky jsou dobré, sekvenční snímání rychlé, ostření rovněž. Líbí se mi barevné podání, jen ve stínech se připravte na chladnější a světlejší snímky (pomůže podexponovat a nastavit teplejší vyvážení). Velmi dobře pracuje i HDR režim a zajímavá je i podpora 3D snímků, kdy se tyto fotografie pořizují "tak nějak samy".

Zhodnotit Samsung EX2F celkově není vůbec jednoduché. Je to jeden z kandidátů na naše ocenění Trefa, ale ačkoli je výrazně lepší než předchozí EX1, v rámci dnešní konkurence má pár nedostatků, které mi brání mu toto ocenění dát. Předně je to pomalejší a komplikovanější ovládání ve srovnání se svým největším rivalem Panasonicem LX7 a pak výrazné odlesky v protisvětle. Pokud ale budete fotit do RAWu, odpustíte si slunce v záběru a přežijete trochu pomalejší nastavování, pak bude kvalitou snímků možná i lepší volbou než již zmíněná LX7. Objektiv kreslí po jemném přiclonění velmi pěkně, 2 megapixely (při stejné pixelové hustotě) navíc také nejsou k zahození a více se mi líbí i barevné podání. Samsung EX2F tedy rozhodně mohu doporučit ke koupi, navíc je ve srovnání s LX7 znatelně levnější. Jen není pro každého.

1) Fotografování snímků i za horšího světla (podmínkou je ale RAW)
2) Velmi kvalitní denní fotografie (např. krajiny, architektura)
3) Natáčení rodinných Full HD videosekvencí i zpomaleného videa