www.digimanie.cz
>
>
>
>

Sony Carl Zeiss Vario-Tessar T* 16-70mm F4 OSS (SEL1670Z)

Sony Carl Zeiss Vario-Tessar T* 16-70mm F4 OSS (SEL1670Z)
, , recenze
V dnešní recenzi se znovu podíváme na zoomovací objektiv pro APS-C CSC systém od Sony. Dnes zamíříme ještě výše a otestujete objektiv Carl Zeiss 16-70mm s konstantní světelností F4 a optickou stabilizací.
K oblíbeným
reklama

Autofokus, ostření


Objektiv pochopitelně podporuje jak manuální, tak i automatické ostření. To automatické je krásně tiché, výborné i ve videu a také velmi rychlé. V celém ohniskovém rozsahu se dá ostřit za zhruba 0,2 sekundy, což je hodně dobrý čas. Manuální ostření je pak nutné zapnout v menu fotoaparátu. Ten umožňuje zvětšit náhled, případně i doplnit focus peaking, takže manuální ostření je skutečně hodně snadné.


Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 průběh ostřících vzdáleností


Údaje o minimální ostřící vzdálenosti docela sedí s papírovými specifikacemi. Minimální vzdálenost od čipu se pohybuje mezi 32 až 35 centimetry (Sony uvádí 35 cm), od přední čočky je to pak zhruba okolo 21 až 23 cm.


Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 průběh zvětšení


Se zoomováním tak zvětšení objektivu postupně roste a maximem je 0,36× na maximálním zoomu (po přepočtu). Na makro snímky to tedy zrovna není, dobře budou vypadat tak větší květiny, ale ne malé detaily jako je např. hmyz. Zkoušel jsem i makro předsádku Raynox DCR-150 se 4,8 dioptriemi, která zvýšila přepočtené zvětšení na dvojnásobek, tedy 0,72×. Bohužel ale dost vinětuje.


Focení makra


Místo suchých čísel se zde podíváme, jak se tedy u makra objektiv projevuje ve skutečnosti.


Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 makro kleště

expoziční čas 1/30 s, clona F4, citlivost ISO 640, ohnisko 70 (105) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení



Jak jde vidět, na makro to není ideální, zvládne ale nenáročnou práci.


Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 makro

expoziční čas 1/1000 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 70 (105) mm, klikněte pro zvětšení



Tady je další snímek s maximálním zvětšením. Při plně otevřené cloně čekejte auru v nezaostřených plochách, bokeh je ale jinak pěkný.


Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 makro Raynox DCR-150

expoziční čas 1/320 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 70 (105) mm, makro předsádka Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení



Zde dávám jednu ukázku s makro předsádkou Raynox DCR-150. Jak je vidět, makro už je přeci jen o dost zajímavější, nicméně musíte počítat s vinětací. Ta se dá snížit dalším přicloněním (více se vytěsní do rohů).


Světelnost a clona


Objektiv má konstantní světelnost F4 v celém ohniskovém rozsahu. Jak je tedy vidět, proti tradičním F3,5-5,6 objektivům tak ztrácí u širokoúhlých ohniskových vzdáleností (1/3 EV), ale na druhou stranu hodně získává v druhé polovině zoomu, kde mohou být rozdíly až 1 EV. Clona má 7 lamel a v celém ohniskovém rozsahu lze clonit maximálně na F22.


Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 průběh světelnosti



Bokeh


Při ostření na kratší vzdálenosti a s nízkými by objektiv měl příjemně mazat pozadí. Podívejme se na to.


Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 bokeh clona F4

expoziční čas 1/10 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 56 (84) mm, klikněte pro zvětšení



Bokeh je jemný, zde fotoaparát potěší. Odlesky ale mají lehce vykousnutý tvar, jakoby se jedna lamela clony plně nedovírala.


Sony Carl Zeiss 16-70mm F4 bokeh clona F6,3

expoziční čas 1/4 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 56 (84) mm, klikněte pro zvětšení



S přicloněním logicky roste hloubka ostrosti a pozadí se méně maže, bokeh je ale stále velmi jemný a odlesky krásně plné.


Stabilizace


Objektiv je vybaven optickou stabilizací obrazu. Při testu jsem využil 105mm přepočtenou ohniskovou vzdálenost a se stabilizací jsem byl schopen fotit s nadpoloviční úspěšností i s časem 1/6 sekundy. Neostré snímky sice začínají někde kolem 1/13 sekundy, nicméně se stále docela často dá vyfotit ostrý snímek i s časem okolo 1/3 až 1/4 sekundy.



se stabilizací, 1/6 sekundy




bez stabilizace, 1/6 sekundy



Pokud jde o test bez stabilizace, zde jsem nadpoloviční úspěšnosti dosahoval okolo 1/60 sekundy. Naměřený účinek stabilizace se tedy pohyboval okolo 3,3 EV.

Nejnovější články
Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon
Po dvou oceněních EISA Awards 2019 získalo několik společností. Nyní se podíváme na dvě z nich, Fujifilm a Nikon. Zde byly oceněny především CSC fotoaparáty s různými velikostmi snímačů a jeden objektiv.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019 Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019
Společnost Canon patřila v letošních cenách EISA Awards 2019 jednoznačně k těm nejúspěšnějším. Odnesla si totiž celkem pět cen. Dařilo se především objektivům, které si odnesly rovnou 4 ocenění.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2 Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2
Novinkou pro systém L-Mount je objektiv z dílen Leicy, model APO-Summicron-SL 50mm f/2. Tato světelná padesátka nabídne odolnou konstrukci i velmi rychlý autofokus díky technologii Dual Syncro Drive.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8 Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8
Od společnosti Meike jsme se dočkali nového manuálního makro objektivu MK 85mm f/2.8. Ten je určený nově i pro další full frame CSC fotoaparáty a má dle výrobce dosahovat netradičně vysokého zvětšení 1,5:1.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění
Společnosti Sony se i letos hodně dařilo a v anketě EISA Awards 2019 zazářila. Dostala totiž ze všech výrobců fotografické techniky nejvyšší počet ocenění, šest. Dařilo se především full frame objektivům.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře