Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoaparáty
Fotomobily
Objektivy
Software
Tipy a triky
Tiskárny
Příslušenství
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia

Sony Cyber-shot RX100 VII: nejlepší přítel cestovatele

, , recenze
Sony Cyber-shot RX100 VII: nejlepší přítel cestovatele
Další naší recenzí prošel 1,0" kompakt Sony Cyber-shot RX100 VII. Tento fotoaparát umí natáčet 4K video, slow-motion až při 1000 fps, nechybí mu dotykový výklopný displej, fázové ostření a univerzální 8,3× optický zoom.
Sony Cyber-shot RX100 VII: nejlepší přítel cestovatele

Autofokus, ostření

 
Sony Cyber-shot RX100 VII je vybaven fázovým autofokusem přímo na senzoru. U něj Sony hovoří o tom, že má spoustu technologií z high-endového CSC fotoaparátu Sony A9 a musím říci, že výsledky jsou mnohdy hodně solidní. Průběžné sledování je slušné, doostření na pohybující se objekty rovněž patří rozhodně k tomu lepšímu a byl jsem opravdu hodně překvapen, když jsem viděl, jak dokáže sledovat a doostřovat i na 200mm přepočtené ohniskové vzdálenosti. Dokázal to i při tradičním testu na projíždějící auta, kde byl součet rychlostí protijedoucích aut asi okolo 150 km/h.
 
Sony Cyber-shot RX100 VII AF-C
expoziční čas 1/400 s, clona F4,5, citlivost ISO 2000, ohnisková vzdálenost 200 mm, klikněte pro zvětšení
 
Zkoušel jsem to v dešti, takže omluvte nízkou kvalitu obrazu a artefakty dané kapkami na předním skle auta. Cílem je ale ukázat, zda fotoaparát zvládal korektně zaostřit a na to tenhle snímek postačuje. Pochopitelně, ne vždy se podařilo zaostřit správně, každopádně fotografie zhruba takového zaostření rozhodně nebyla výjimečná.
 
Možností nastavení je opravdu mnoho. Máme tu několik možností výběru AF zón, širokou (velmi slušná automatika), zónovou (totéž s možností předvýběru zóny, kde má automatika hledat AF body), střed, pohyblivý bod, rozšířený pohyblivý bod a v režimu AF-C je i sledování s rozšířeným pohyblivým bodem. U všech je možné ovládat fotoaparát i dotykem na obrazovce.
 
Dále je tu jednorázové zaostření AF-S, následuje AF-A a AF-C, přičemž jsem mezi nimi neshledal vážnější rozdíly. Ve výchozím nastavení oba nabízí průběžné zaostření na zvolený bod, nezamykají expozici, která se pak vyhodnocuje v momentě zmáčknutí spouště. V menu lze konfigurovat spoustu vlastností zaostřování, vezměte si k tomu ale raději manuál. Věty v menu jsou tak moc zkrácené (protože jinak by byly moc dlouhé), že asi jen těžko budete na první pohled chápat, o co jde. V menu tak najdete třeba položku "Př. obl. Af vý./ší.", "Fce reg. obl. AF" a podobné.
 
V menu najdete např. nastavení zaostřování na oko, průběžného AF při náhledu, ukazování aktivního AF bodu, jeho barvu, automatické rušení bodu, zobrazení oblasti s fázovými body, obíhání (zda se po nejpravějším bodu a stisku tlačítka doprava objeví bod vlevo nebo se zasekne na hraně). Dále je tu focus peaking a jeho konfigurace.
 
Rychlost zaostřování je vynikající, v celém ohniskovém rozsahu jsem naměřil pod 0,1 sekundy, viděl bych to někde kolem 0,05 sekundy (takto krátké časy se už velmi špatně měří). Citlivost autofokusu je rozhodně výrazně lepší než u prvních modelů RX100, nicméně na mnoho jiných fotoaparátů, které jsou schopny zaostřit od -4 EV nebo ještě méně, nemá.
 
Sony Cyber-shot RX100 VII zaostřovací vzdálenosti
 
Minimální zaostřovací vzdálenosti začínají na necelých 7 cm, což si RX100 VII drží do zhruba 60mm přepočtené ohniskové vzdálenosti (min. vzdálenost cca 7-8 cm). Pak už minimální vzdálenosti začínají růst a na maximu dosahuje 86 cm.
 
Sony Cyber-shot RX100 VII zvětšení
 
Pokud jde o zvětšení, tak Cyber-shot RX100 VII rozhodně není ideálním fotoaparátem pro makro. To je ostatně typické pro většinu 1,0" kompaktů. Některé jsou však aspoň o trochu lepší a Sony bohužel patří spíše do slabšího průměru. Potěší alespoň to, že maximální přepočtené zvětšení 0,48× je k dispozici na 45-50mm ohniskové vzdálenosti, tedy ne na nejširším úhlu záběru, což dovoluje trochu snazší komponování. Toto zvětšení znamená, že lze fotit od kraje do kraje objekt 7,5 cm velký nebo větší. K dispozici máme také manuální zaostřování včetně focus peakingu. To dokáže také zvětšovat náhled, což umožní lépe posoudit ostrost, i když bych si představoval i lepší zobrazení.
 
Sony Cyber-shot RX100 VII makro kleště
expoziční čas 1/50 s, clona F4, citlivost ISO 640, ohnisková vzdálenost 49 mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
 
Na snímku kleští jde vidět, jak výše prezentovaná čísla zhruba vypadají v praxi. Na nějaké výraznější makro to není, ale pár květin s RX100 VII přeci jen vyfotíte.
 


"Makro" snímky pořízené fotoaparátem Sony Cyber-shot RX100 VII (RX100M7)
 
 
 

Nastavení expozice, automatika

 
Sony Cyber-shot RX100 VII je zajímavým kompaktem i z hlediska nastavení expozice. Nepřekvapí automatika, priorita clony, času nebo plný manuál, zajímavá je však podpora klasické mechanické i elektronické závěrky. Ta první končí u 1/2000 sekundy, ta druhá pak umožňuje i nastavení velmi krátkých časů do 1/32000 sekundy (a pokud si nenastavíte elektronický zvuk, je úplně tichá). Maximem je pak 30 sekund a najdete zde i bulb režim.
 
Máme tu následující typy měření expozice: vícebodové, středové, bodové, průměrové a zvýraznění. Jejich funkce je vcelku očekávatelná, ten poslední pak nastavuje expozici tak, aby nedocházelo k přepalům (případně jen ve velmi malé ploše snímku). K dispozici je korekce expozice od -3 EV do +3 EV, přičemž občas může být potřeba. To je ale dáno také displejem, který není zrovna jasově a barevně věrný (ukazuje obraz jasněji a s větším kontrastem u fotek a opačně u videa XAVC S 4K a FHD ve slow-motion).
 
Citlivosti nabídnou rozsah ISO 100 až ISO 12800, v režimu rozšíření lze jít až na ISO 64. Pokud využijete Multi-frame NR, tedy odšumování pomocí multiexpozice, rozsah bude činit ISO 100 až 25600. Nastavit lze minimální i maximální ISO pro automatiku, dokonce lze nastavit i expoziční čas, při kterém se má ISO navyšovat, a to na cokoli od 1/32000 sekundy do 30 sekund. Aby toho nebylo málo, lze nechat tento čas provázat s přepočtenou ohniskovou vzdáleností a nastavit, jak moc se má držet pravidla převrácené hodnoty. K dispozici je dokonce 5 nastavení, a to od pomalejší (4× delší čas) až po rychlejší (4krát kratší). Za nastavování ISO citlivosti dostává fotoaparát jedničku z hvězdičkou. Toto už lépe udělat snad ani nejde.
 
Sony Cyber-shot RX100 VII průběh světelnosti
 
Fotoaparát má objektiv se světelností F2,8-4,5, jak ale sami vidíte, její průběh není zrovna moc dobrý. Na F3,2 je už při 26mm přepočtené ohniskové vzdálenosti, F3,5 dostává při 31 mm a F4 již na pouhých 41 mm. Na druhou stranu F4,5 se dočkáte až při 111 mm. Pokud bychom to měli srovnat např. s první RX100, tak ta v rozsahu 28-100 mm měla F1,8 až F4,9, zde při stejném úhlu záběru dostaneme F3,2 až F4. Začátek je tedy znatelně slabší, naopak potěší solidní konec. Ve srovnání s Panasonicem Lumix TZ100 má podobné hodnoty do zhruba 60mm ohniskové vzdálenosti (po přepočtu), pak už je Sony lepší. Ve srovnání s Lumixem TZ200 má pořád lehce navrch, u větších ohniskových vzdáleností pak výrazně.
 
Sony Cyber-shot RX100 VII hloubka ostrosti
 
Pro zajímavost přikládám i graf ukazující hloubku ostrosti. Můžete ji srovnat s podobným APS-C objektivem s F3,5-5,6, kde je dobře vidět, že (na full frame) přepočtených F7,6 až F12,2 u RX100 VII je mnohem horších než F5,3 až F8,4 u APS-C. Při srovnání s Micro Four Thirds a F3,5-5,6 objektivem je to už podobné, kdy je dosaženo F7 až F11,2. RX100 VII se tak téměř vyrovná 4/3" fotoaparátům s F3,5-5,6 objektivy, ale nikoli APS-C. Clona je irisová, maximální hodnota činí F11 a fotoaparátu bohužel chybí přídavný ND filtr. Ten nelze ani přidat, protože zde není závit (lze dokoupit a nalepit).
 
 
Podobně jako i u jiných věcí, také u expozice je možnost mnoha nastavení. Lze si vybrat, zda se má expozice zamykat s namáčknutím spouště, také lze nastavit trvalou korekci od -1 do +1 EV po 1/6EV krocích. Toto trvalé posunutí pak znamená posun výchozího nastavení 0 EV. Lze nastavit prioritu detekovaných obličejů, je zde také expoziční bracketing pro 3, 5 nebo 9 snímků s rozdíly do 1 EV. K dispozici je také bracketing pro 3 nebo 5 snímků s rozdíly 2 EV nebo 3 EV. Nechybí ani režimy pro prosvětlení DRO a HDR s trojexpozicí (max. rozšíření až do 6 EV, tedy +/-3 EV). Komu by to nestačilo, má zde i obrazové profily jako HLG nebo S-Log2 a S-Log3, které lze využít u videa i fotografií.
 
 

Videosekvence

 
Fotoaparát je hodně optimalizován pro video, čemuž odpovídá široká nabídka funkcí věnovaných této oblasti. Pro vloggery tu máme jack pro externí mikrofon a o 180° otočný displej, ostatní mohou uvítat UHD 4K rozlišení včetně oversamplingu nebo Full HD až při 120p, případně zpomalené (slow-motion) video natáčené až při 1000 fps.
 


Testovací UHD 4K videosekvence pořízené fotoaparátem Sony Cyber-shot RX100 VII (RX100M7)
 
Maximem je zde tedy UHD 4K rozlišení (3840×2160 pixelů), které je dostupné nanejvýš při 30p a datovém toku 100 Mbps. Míra detailů je velmi dobrá, k čemuž dopomáhá i fakt, že se natáčí ve skutečnosti 5K video (5028×2828 pixelů) a to je zmenšeno na 4K rozlišení, díky čemuž se částečně zvýší ostrost a detaily videa, než kdyby bylo nativně natáčeno ve 4K. Záleží však také na stabilizaci, kterou použijete. Zatímco ta standardní je velmi účinná a nemění úhel záběru, aktivní přináší zhruba 1,1× crop faktor. Tedy jde o užší úhel záběru a menší míru over-samplingu, nicméně na kvalitě videa to obvykle není moc poznat (detaily jsou podobné, šum se také výrazněji neliší, rozdíly jsou sotva postřehnutelné). Ve Full HD rozlišení lze využít i inteligentní aktivní stabilizaci. Aktivní formy lépe stabilizují např. chůzi.
 


Ukázky a srovnání účinnosti stabilizačních režimů ve videosekvencích ve fotoaparátu Sony Cyber-shot RX100 VII (RX100M7)
 
Ve Full HD máte značně větší možnosti nastavení záznamu. Maximem běžného natáčení je 60p, nicméně k dispozici je i standardní slow-motion při 120p (50p, resp. 100p při nastavení normy PAL). V tomto případě se dočkáte dokonce i zvuku, takže si s videem můžete dělat co chcete a použít ho jako normální a v případě potřeby až 5× zpomalovat (pokud natočíte 120p a přehrajete ho jako 24p).
 
Pokud jde o slow-motion HFR, to je sice ukládáno jako Full HD, ale natáčí se v nižších rozlišeních. Ta závisí na rychlosti, takže při prioritě kvality je 240/250fps video natáčeno při rozlišení 1824×1026 pixelů, počítejte však s trochu větší degradací detailů, než by odpovídalo 5% snížení rozlišení. Stále je ale výsledkem překvapivě kvalitní Full HD video. Při 480/500 fps už rozlišení klesá na 1824×616 pixelů při zachování úhlu záběru. 960/1000 fps přichází jen s rozlišením 1244×420 pixelů, pokles kvality je velmi znatelný a úhel záběru je znatelně užší. Takto lze natočit zhruba 3-4 sekundy záznamu.
 


Testovací slow-motion videosekvence pořízené fotoaparátem Sony Cyber-shot RX100 VII (RX100M7)
 
Priorita nahrávaného času prodlužuje možnost záznamu na 6-7 sekund, ale rozlišení v daných frekvencích klesají na 1824×616, 1292×436 a 912×308 pixelů. Docela složité je nastavování tohoto videa. Předně je totiž potřeba vše v první fázi nastavit (potěšující je, že jsou k dispozici všechny PASM režimy), pak fotoaparát přepnout do standby módu prostředním tlačítkem (druhá fáze) a teprve až pak začne fungovat červené tlačítko pro zahájení natáčení (třetí fáze). Pokud na první krok zapomenete, místo vytouženého videa se dočkáte jen hlášky, že musíte nejprve zmáčknout prostřední tlačítko. Zaostřování je u tohoto režimu pouze manuální, nicméně autofokusem lze předostřit v první fázi. Velkou zajímavostí je to, že si můžete zvolit vstupní i výstupní frekvenci (takže např. 960fps video lze uložit jako 60fps nebo 30fps a měnit tím míru zpomalení).
 


Srovnání slow-motion videosekvencí pořízených fotoaparátem Sony Cyber-shot RX100 VII (RX100M7)
 
Skvělou "fičurou" je, že je možné červeným tlačítkem zahajovat natáčení krátkého úseku, ale také si vybírat jeho konec. Jinak řečeno, fotoaparát může stále snímat, ukládat si data do paměti, přepisovat je a až zmáčknete tlačítko (poté, co se stane to, co jste chtěli zpomaleně natočit), fotoaparát uloží těch několik sekund před zmáčknutím tlačítka. Počítejte pak s tím, že ukládání trvá velmi dlouho, u nejvyšších rychlostí i přes minutu. A taky to opravdu hodně žere baterku. Opravdu hodně.
 
Potěší fakt, že lze plně kontrolovat expozici, a to dokonce i v PASM režimech. Pro nastavení expozice tedy není třeba zapínat speciální video režim, což chválím. Autofokus je velmi dobrý, funguje zde totiž fázové zaostřování. To funguje při clonách F8 a nižších, nefunguje tedy při F9 až F11, stejně tak nepracuje při slow-motion (což platí i pro kvalitnější 100p/120p režim). Jde nastavit rychlost přeostřování, k dispozici jsou tři různé rychlosti. AF sice obvykle chvíli vyčká, pak ale začne přeostřovat. V případě nejrychlejšího módu je to možná až příliš rychlé. Trochu mě překvapilo, že u videa je docela kumšt rozchodit sledování. To lze u videa nastavit jen dotykově a je nutné to povolit v menu (pak dotyk spouští sledování i u fotografií).
 


Ukázky různých obrazových profilů včetně HLG a S-Log pořízených fotoaparátem Sony Cyber-shot RX100 VII (RX100M7)
 
Velkým lákadlem mohou být režimy pro vysoký dynamický rozsah jako HLG nebo S-Log. Ty mohou být značným důvodem, proč se rozhodnout pro RX100 VII, byť musíme počítat s tím, že jde jen o 8bitové videosekvence. Každopádně je výborné, že se s tím vůbec dá pracovat a fotoaparát se tak posouvá do značně profesionálnější roviny. Pozor na mnohem vyšší šum. Fotoaparát umí také proxy záznam v HD rozlišení při 9 Mbps (vedle videa v plné kvalitě nahraje ještě jedno pro rychlý upload).
 
Poněkud mě zklamala jedna věc, a to vazba rozsahu frekvencí na zvolenou normu NTSC nebo PAL. Zatímco některé jiné fotoaparáty v menu nabídnou 25p i 30p vedle sebe a nedělají kvůli tomu žádnou vědu, zde jsem měl pocit, jako bych na počítači přeinstalovával Windows na Linux a zpět. Celá operace vyžaduje restart fotoaparátu (který v tomto případě trvá pěkně dlouho) a přeformátování karty, jinak na ni po změně neuložíte žádné další video. Asi to uděláte jen jednou, ale bylo by fajn mít např. 30fps video (NTSC) a současně možnost natáčet 250fps slow-motion (PAL) a ne 240fps (NTSC). Každopádně těch 10 fps navíc, které nabídne PAL (resp. 40 fps u nejvyšší frekvence), není tak výrazný rozdíl.
  • XAVC S UHD 4K 3840×2160 pixelů / 30p, 25p, 24p - 60/100 Mbps
  • XAVC S Full HD 1920×1080 pixelů / 120p, 100p - 60/100 Mbps
  • XAVC S Full HD 1920×1080 pixelů / 60p, 50p - 25/50 Mbps
  • XAVC S Full HD 1920×1080 pixelů / 30p, 25p - 16/50 Mbps
  • XAVC S Full HD 1920×1080 pixelů / 24p - 50 Mbps
  • AVCHD Full HD 1920×1080 pixelů / 60i - 17/24 Mbps
  • slow motion - 1920×1080 pixelů / 240, 250, 480, 500, 960 nebo 1000 fps
Samozřejmostí je i několik ukázkových videosekvencí, na kterých můžete posoudit kvalitu videa. Je tu 4K video (13 sekund, 168 MB), dále Full HD 120p ukázka (13 sekund, 160 MB), Full HD 60p video (13 sekund, 72 MB) a slow-motion video (13 sekund, 84 MB).
 
 

Bokeh

 
I když Cyber-shot RX100 VII není kompakt, od kterého by se dalo čekat nějaké zběsilé mazání pozadí, podíváme se, co v této disciplíně vlastně nabídne. Vyzkoušíme to na tradičním snímku.
 
Sony Cyber-shot RX100 VII bokeh
expoziční čas 1 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 48 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 
Vidíme, že fotoaparát je schopen rozmazat pozadí, o jemnosti bokehu ale nemůže být moc řeč a RX100 VII patří k těm, které mají rozhodně nervóznější bokeh, než je průměr. Jsou nicméně i scény, kde umí být i jemný, není to ale moc časté. Většinou se podaří na kompakt solidně odpíchnout objekt před pozadím (docela příjemný 3D vzhled snímků), ale pozadí by mohlo být lepší.