Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
14.1.2013, Milan Šurkala, recenze
Na stránkách Digimanie se dnes budeme netradičně věnovat testování full frame fotoaparátu. Jde o nový SLT fotoaparát Sony SLT-A99V se snímačem, jehož rozlišení je 24 megapixelů. Vyzkoušíme ho se 70-400mm SSM G objektivem.
fibi (12) | 10.7.201319:35
Možná pro někoho zajímavá informace, že zežim AF­-D, který by měl fungovat pouze na kompatibilních objektivech ­(sony + CZ ­- postupně se rozšířil verzí 1.01 i na další, než co jsou uvedené v recenzi­), funguje i na Tamron SP 24­-70mm USD. Ten se v A99 hlásí jako 24­-70 F2,8 SSM. Tedy tělo si zřejmě ­"myslí­", že je užíván CZ 24­-70mm. používám firmware 1.01.
Odpovědět0  0
Juraj_K (63) | 21.1.201318:20
Děkuji za recenzi foťáku s čipem velikosti FF. Je dobré mít přehled jak taky vypadají fotky. JK
Odpovědět0  0
marek12 | 20.1.201320:07
Nedá mi neopýtať sa, prečo SLT­-čka radíte medzi CSC aparáty. Ja by som to dal do kategórie zrkadloviek. Ďakujem.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6626) | 20.1.201320:39
Na to se těžko odpovídá. Když to bylo zařazeno mezi zrcadlovky, všichni brblali, když se to zařadí mezi CSC, zas všichni brblou :­-­) SLT může být zařazen mezi zrcadlovkami ­(má zrcátko­), mezi CSC i fotoaparáty s EVF... No a teď si vyberte... Já osobně bych to dal také mezi zrcadlovky, ale tak nějak se tu dohodlo ­(a dělá to nejméně problémů­), že to bude spadat pod CSC. Dělat speciální SLT kategorii pro jednoho výrobce nemá smysl.
Odpovědět0  0
lt (594) | 20.1.201321:10
Je to semi­-CSC :D .. alebo inak .. je to Sony :­) .. to je nieco ako Apple .. kategoria sama osebe.
Odpovědět1  0
Choakinek (4687) | 15.1.201321:06
Příjemný foťáček, vč. toho skvělého tele objektivu. Tak rád bych si s ním zafotil. Bohužel i v té půjčovně za něj asi budou chtít majlant :­-­(.
Odpovědět0  0
Irving | 15.1.201316:10
No, sice trochu mimo tema, ale myslim, ze by bylo skoda se nepodelit ­- Metabones uvedl hooodne zajimavy adapter na full frame objektivy pro APS­-C a M4­/3 mirrorless fotaky, detaily zde ­- http:­/­/philipbloom.net­/2013­/01­/13­/speedbooster­/#comments . Zda se ze to funguje velmi dobre, skvely zpusob jak vlit mnoho nove krve do starych full frame objektivu.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6626) | 15.1.201316:50
Tohle bude něco pro busyho, o tomhle tu básní už roky :­-)
Odpovědět0  0
busy (4706) | 16.1.201310:04
Konecne to niekoho napadlo vyrabat :­)

Zaujimave je na tom je aj to ze ­(pri rovnakom zabere­) zachovava hlbku ostrosti, takze aj s APS­-C cipmi mozno s tymto rozmazavat pozadie presne tak isto ako na FF cipoch.

Dalej, vdaka zvyseniu svetelnosti mozno na APS­-C pouzit nizsie ISO, takze ­(pri rovnakom pocte megapixelov­) mozno z APS­-C ziskat rovnako kvalitnu nezasumenu fotku ako pri foteni tej istej sceny pomocou FF zrkadlovky. Co by mohla byt velmi dobra sprava pre vsetkych majitelov CSC fotoaparatov :­)

Casom by sa mohli objavit objektivy, ktore by mali tento konvertor uz priamo zabudovany v sebe a uzivatel by ho mohol volitelne zapnut ­- presne tak isto, ako teraz uz existuju objektivy, ktore uz priamo v sebe maju volitelny telekonvertor.
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 14.1.201313:33
Díky za test, mám jen jednu poznámku ­- byl by velký problém udávat v recenzích u videa bitrate standardně, tedy v Mbps? Ty kB­/s jsou... Vlastně nevím k čemu :)
Odpovědět0  0
busy (4706) | 14.1.201314:03
kB­/s su na to aby sme si vedeli predstavit napr. kolko kilobajtov obsadi sekunda videa. Je to urcite nazornejsie nez kbps ci Mbps. Btw. udaj v kB­/s staci vynasobit krat osem a ziskame udaj v kbps, co je vlastne pocet kilobitov za sekundu.
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 14.1.201314:24
...ale mě nezajímá kolik zabere sekunda na paměťové kartě, ale jaká je komprese videa. A ta se prostě udává v Mbps. Rozlišení­/počet snímků za sekundu i­/p­/formát souboru­-typ komprese­/datový tok mi dá jakous takous představu u stupni komprese. Tak je to aspoň u ­"videistů­". Je to velmi zhruba parametr podobný stupni komprese JPGu. Taky ti v případě potřeby asi bude užitečnější informace, že fotografie je v JPG v aparátu komprimována stupněm komprese 10, než že fotografie v JPG je velká kolem 3,2MB...
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1042) | 15.1.20138:36
"Stupeň komprese­" není žádná jednotka, každý software, který se stupni pracuje, je má jinak. Kompresi JPEG má smysl uvádět jedině v procentech kvality, když už. Zato kBps je exaktní jednotka rychlosti datového toku stejně jako Mbps.
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 15.1.201310:46
OK. SOuhlasím. To přirovnání bylo taky přirovnané ­"velmi zhruba­" a jako takové myslím posloužilo. Jde o to, že kB se v oblasti videa pro vyjádření bitrate nepoužívají, pro to se používají Mb. Tak to prostě je, konec zvonec :)
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 14.1.201312:49
Tak, ako pri recenzii a77, aj pri a99 si myslím, že šum nie je na úrovni konkurencie a je tak o 1EV pod konkurentmi od C­/N. Videl som nočné snímky z 5D Mk III pri ISO51200 a boli ešte použiteľné, a99 také nedá ani pri polovičnom ISO. Ostriace body z APS­-C sa kritizovali aj u Canonu 6D, ten je ale o dosť lacnejší a na 5D sa a99 nechytá okrem ostrenia tiež už spomínaným šumom. Rovnako je ponuka objektívov veľmi obmedzená ­(FF od Sony tak čelí rovnakým nedostatkom, ako donedávna NEXy­), musieť používať ako záklaďák APS­-C objektív nie je bohviečo, na to si nekupujem 24 MPix fullframe, aby som mal výrezy s 10 MPix.
Skrátka od fullframu za 2800 eur chcem špičkové parametre a výsledky bez kompromisov a tu sa mi zdá, že kompromisov je predsalen viac, ako by sa na fullframe a vlajkovú loď patrilo.
Odpovědět2  2
Jirka X (86) | 14.1.201313:10
"musieť používať ako záklaďák APS­­-C objektív nie je bohviečo, na to si nekupujem 24 MPix fullframe, aby som mal výrezy s 10 MPix.­" A na tuhle hloupost jsi přišel jak?
Odpovědět1  1
Iudex (1059) | 14.1.201314:57
Čo konkrétne je blbosť? Že pri použití APSC objektívu robí a99 výrez, t.j. nepoužije celú plochu snímača? Veď to máš čierne na bielom v teste.
Alebo myslíš to o základnom objektíve? Ja viem, že Sony má tuším Zeiss 24­-70 mm, čo je vlastne základný objektív pre FF; prečo ho ale nedá na test a redaktor musí používať záklaďák pre APSC?
Odpovědět1  0
Jirka X (86) | 14.1.201315:20
B je správně. Osobně za základ považuji Sony 28­-75. Dále je možno použít 24­-105. 24­-70 se svojí cenou je už poněkud mimo představám o ­"seťáku­".
Proč neměl k dispozici některý z těchto objektivů už není dotaz na mne.
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 14.1.201315:30
OK, máš pravdu, pozrel som si tie možnosti u Sony a sú tam tie tri objektívy použiteľné ako základné. Ale ten Zeiss je sakra mastný, 2000 eur.
Odpovědět0  0
Jirka X (86) | 14.1.201315:39
Ono ani ten 28­-75­/2.8 není levný, ale odpovídá to cenám těl. A hlavně je docela dobrý. S tím výběrem objektivů to vůbec není tak špatný jak se zde traduje, navíc je dobře použitelná i spousta starších od Minolty.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6626) | 14.1.201318:19
Promiň, ale jsi úplně mimo :­-­) Četl jsi vůbec recenzi? Celý test je dělaný s FF objektivem Sony 70­-400mm G a ne základním objektivem pro APS­-C. Ten je tam jen použitý u 2 snímků jako ilustrace toho ořezu a pro produktové fotky ­(s tím telezoomem by ten fotoaparát vůbec nebyl vidět­). S FF objektivem je tam 27 snímků.
Odpovědět3  2
Iudex (1059) | 15.1.20139:11
OK, nečítal som všetky popisky pod fotkami, len v kapitole Galéria som videl ukážkové fotky z oboch objektívov. Že v ostatných kapitolách už snímky so 16­-50 nie sú, som prehliadol. Či to je dôvod na hodnotenie, že ­"som úplne mimo­", neviem...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6626) | 15.1.201310:42
No ale i v té galerii je více než 10 fotek s full frame objektivem a pouhé dvě s APS­-C. Omlouvám se za silnější slova, jen jsem tu výtku fakt nepochopil.
Odpovědět0  0
nephilim (906) | 14.1.201313:26
V minulosti se mnohokrát ukázalo, že je zásadní rozdíl v tom, kolik toho dokáží ze stejného Sony snímače dostat hoši od Sony a kolik konkurence. :­( Sony si se svými snímači obvykle rozumí znatelně méně.
Odpovědět3  0
jiri.sefrna (339) | 14.1.201319:13
Mám 5DIII a mám možnost porovnat výstupy, šum je na úplně stejné úrovni a DR je u A99 vyšší, obrazově je prostě Sony lepší a i když jsem od Sony odešel, tak hlavní důvod byl AF, tam je prostě canon lepší. U Sony a minolty jsem strávil 15 let a dost o tom vím. Nových objektivů je dost, sice té nejvyšší G kvality a i od Carl Zeiss a tím i ceny, ale málokdo si koupí takové tělo a bude na něm používat staré levné objektivy z kinofilmové éry.
Co na FF funguje perfektně?
Carl Zeiss 16­-35­/2,8 SSM
Carl Zeiss 24­-70­/2,8 SSM
Sony 70­-200­/2,8 G SSM
Sony 70­-400­/4­-5,6 G SSM
Carl Zeiss 85­/1,4
Carl Zeiss 135­/1,8
Carl Zeiss 24­/2 SSM
Sony 50­/1,4
Sony 100­/2,8 macro
Netvrdím, že jsou levné, ale je to špička a za to se platí u všech značek

Z kvalitních starších z doby Minolty jsou výborně použitelné
Minolta 80­-200­/2,8 APO HS G
Minolta 28­-70­/2,8 G
Minolta 28­-75­/2,8
Minolta 24­-105­/3,5­-4,5
Minolta 70­-210­/4 Beercan

Z pevných pak ještě
Minolta 20­/2,8
Minolta 24­/2,8
Minolta 28­/2
Minolta 35­/2
Minolta 50­/1,4

To jen namátkou, na Sony bajonet je přes 160 FF objektivů různých značek, tak to nehodnoť, když o tom víš kulový.
A99 se mi fakt líbí a i když nejsem příznivec EVF, tak tady už je fakt hodně použitelný a nejvíc oceňuju špičkově řešený výklopný display, který v této třídě u C a N chybí a neznám nikoho z jejich uživatelů, která ho neocenila.
Šum už u Sony fakt vymakali a zbývá jen ten AF, ale i tady už je použitelnej dost slušně.
Cena je fakt přehnaná min o 10 tisíc.
Odpovědět4  1
josefbocek (31) | 14.1.201320:07
Stačí se podívat sem http:­/­/www.dpreview.com­/reviews­/sony­-alpha­-slt­-a99­/. Dostal lepší hodnocení než MK5D III a při srovnání šumu, já osobně těch rozdílů opravdu moc nevidím. Asi spíš žádné. Jsou to jen předsudky hlupců, kteří s tím ani nikdy nefotili.
Odpovědět3  2
Iudex (1059) | 15.1.20139:18
Aha, takže odteraz je podmienka vyjadrenia sa k foťáku to, že s ním musím fotiť? To sa bude viacerým tuná dosť ťažko realizovať, hlavne s ohľadom na fakt, že sa recenzujú väčšinou novinky. ;­-­)
A podľa toho dpreview práveže šum a99 je vyšší ako u konkurenčných FF, ja tam vidím o niečo viac farebného šumu, ako u D800 či 5D Mk III. Ale uznávam, že ten rozdiel je malý a nie zásadný ­(na rozdiel od a77, ktorý za konkurenciou zaostával výrazne­).
Odpovědět0  0
josef.bocek | 15.1.201310:45
To samozřejmě ne, ale spíš se to asi týká předsudků které jsou s tím tak nějak automaticky spojeny u spousty lidí a ti pak možná že i bez rozmyslu automaticky pohaní, něco co se povede. Co se týče A77, tak ta opravdu šumí víc a je to znát. Nicméně ani ona není co se týče ISO taková srágora. Problém těch 24 megapixelů a kvality oproti konkurenci je hlavně v tom, že 100% zvětšení, která se používá při testech, je 100% pro sony a né třeba pro Canon 60D. V podstatě jde o to, že když zvětšíte na 100% mince, které tam má dpreview u sony, tak vidíte jen jednu minci ořízlou a u Canonu 2 ­(zhruba­). A kdyby jste Sony zmenšil na úroveň Canonu, tak by to tak strašné nebylo. Šum by tam byl pořád, ale podstatně jemněji by působil. Tím samozřejmě nechci nijak povyšovat Sony a nebo snižovat kvality Canonu. Ten rozdíl, tam opravdu je.
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 15.1.201310:52
Rozumiem a v zásade súhlasím. 100% výrez pri 24MPix je samozrejme niečo iného, ako 100% pri dajme tomu 16MPix a tam ten šum vylezie skôr; pri rovnako veľkých výtlačkoch, napr. A4 myslím rozdiely nepozná nik.
Odpovědět0  0
josef.bocek | 15.1.201313:11
Ano, pokud pak porovnáte výstupy z A77 s D60 na A4, tak zjistíte, že je to podobné. A takový výstup by mě zajímal daleko víc, něž nesmyslné zkoumání pixelů při 100% crop a ISO 1600. Stejně si takový billboard nikdo nevytiskne a na ty se stejně kouká z dálky.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6626) | 15.1.201314:03
To ano, ale pak se naskýtá otázka, proč tam je těch 24MPx, když to díky šumu vypadá stejně jako u 16MPx? To je smysl 100% cropu, ukázat, zda to vyšší rozlišení skutečně přináší něco navíc, nebo je to jen ­"vyšší číslo na papíře­". Nicméně nebojte, připravuju vylepšení metodiky měření šumu a rozlišení.
Odpovědět1  0
josef.bocek | 15.1.201314:24
No to samozřejmě ano. A chápu i test takového zvětšení. Sám z nárůstu megapixelů nadšený nejsem. Na druhou stranu je zajímavé tím sledovat, kam se výrobci technologicky dostali. Proto je dobré i tohle uvádět. Nárůst megapixelů je velkým přínosem při nízkých ISO, kde se lépe vykreslí detaily než třeba při 8 nebo 12 megapixelech. Ale většině uživatelů je prostě 100% crop v podstatě k ničemu. To bych pak měl plakát přes celou stěnu obýváku. Osobně bych uvítal test tak, aby to odpovídalo nějakému reálnému fotmátu, třeba A4 nebo A3 a to už je dobrý obrázek na stěnu. Problém je, že z testu, který je pak dobrý pro techniky a rýpaly a nikoli fotografy vyplyne, že jinak skvělý fotoaparát je vlastně na prd.
Odpovědět2  0
Jirka X (86) | 15.1.201314:29
Třeba kvůli možnosti výřezu. Dost často to využívám.
Odpovědět0  0
josef.bocek | 15.1.201314:47
To já taky, ale ještě se mi nestalo, že bych odřízl 90% fotky.
Odpovědět0  0
Jirka X (86) | 15.1.201315:55
A to mě zase jo. Když potřebuji nějaký detail na který už zoomem nedosáhnu, tak se to hodí.
Odpovědět0  0
josefbocek (31) | 15.1.201318:29
Tak pak to chápu. Oříznout 90% fotky a zvětšit na A3 chce hold pořádnej stroj.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 15.1.201319:33
Prax niekedy prinasa zaujimave ulohy :)
Odpovědět0  0
josefbocek (31) | 16.1.20138:19
to bezesporu
Odpovědět0  0
josefbocek (31) | 15.1.201318:56
Jsem koukal, že ten Soňák dostal lepší hodnocení právě za šum. Je tam na konci možnost porovnání.
Odpovědět0  0
simonik2 (40) | 14.1.20138:17
Čím to, že i na nejnižší ISO jsou vousy v jednom místě ­(vlevo dole­) takové slité?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6626) | 14.1.20139:42
Je tam velmi nízký jasový kontrast, což jde vidět i v RAWu ­(prostě málo výrazné stíny ve scéně­).
Odpovědět0  0
Irving | 14.1.20137:55
Marketing Sony v cechach funguje, kdyby tak i ostatni vyrobci dodavali sve fotaky na recenze tak spolehlive jako Sony. Jeste dotaz, kdyz uz tu je A99, muzeme se tesit i na RX1?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6626) | 14.1.20139:44
Nemohu nic slíbit, ale je to možné.
Odpovědět0  0
avaben (2) | 14.1.20137:16
Nejde mi hlasovat.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 14.1.20139:18
Hlasovat sa dalo iba do do 10.1.2013 ... :­) :D
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6626) | 14.1.20139:43
Už by to mělo jít. No, člověk si musí zvyknout na to, že příští rok je už 2014 a nikoli 2013 :­-)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.