Souboj senzorů: jaký je rozdíl mezi 4/3" a 1,0" čipem?

Souboj senzorů: jaký je rozdíl mezi 4/3" a 1,0" čipem?
, , recenze
Další srovnávací test se podívá na rozdíly mezi 4/3" a 1,0" čipem. Zatímco první je používán u Micro Four Thirds systému, ten druhý mají zpravidla profi kompakty. Jak moc se liší šum, dynamický rozsah a hloubka ostrosti těchto senzorů?
K oblíbeným
reklama
Micro Four Thirds senzory jsou proti zrcadlovkám považovány za malé s velkou hloubkou ostrosti, a tedy malými schopnostmi mazat pozadí. 1,0" čipy se naopak v rámci kompaktů těší opačné pověsti, a to i přesto, že 4/3" čipy jsou větší a ve všem by měly být lepší. Tedy i v té menší hloubce ostrosti. A právě na to se dnes podívá dnešní test. Jak moc velký je rozdíl mezi 4/3" a 1,0" senzory? Jak moc se liší šum, dynamický rozsah a hloubka ostrosti?


Yi M1 versus Sony Cyber-shot RX100 IV


Do testu jsme vzali dva přístroje, kde oba mají 20MPx senzory. V případě Micro 4/3" systému je to fotoaparát Yi M1. Kompakty s 1,0" senzorem zastupuje Sony Cyber-shot RX100 IV. Budeme posuzovat RAWy, tedy ve výsledcích se nijak neprojeví zpracování obrazu. Pokud jde o objektiv, tak ten se rovněž budeme snažit eliminovat a pracovat se stejnými clonami pro ukázání rozdílu.

Pokud jde o 4/3" (resp. 1,33") čip, ten má rozměry 17,3×13,0 mm, což dává plochu 224,9 mm2. Pixely tak mají stranu o délce 3,3 µm, plocha jednoho pixelu je 10,9 µm2. U 1,0" čipu jsou rozměry 13,2×8,8 mm, plocha tedy dosahuje jen na 116,2 mm2. V tomto případě má jeden pixel stranu o velikosti 2,4 µm a jeho plocha je jen 5,8 µm2. Plocha senzoru je tak zhruba o 93,5 % větší, což je skoro dvojnásobek. Totéž platí i pro plochu pixelů, dá se tedy skutečně předpokládat nižší šum i lepší dynamický rozsah. Větší plocha a menší crop faktor (2 proti 2,73) pak znamenají, že pro stejný úhel záběru potřebuje Micro Four Thirds fotoaparát objektiv s delší reálnou ohniskovou vzdáleností, což při stejné cloně více rozmaže pozadí.


Rozdíl 1,0" a 4/3" senzoru


Abyste si dokázali lépe představit rozdíl mezi plochami senzorů, vybral jsem zde snímek z Micro Four Thirds senzoru a znázornil, jakou část z něj tvoří 1,0" snímač. I když na délku to nevypadá, že by byl rozdíl až tak značný (13,2 mm proti 17,3 mm), celková plocha je skutečně jen o trochu více než poloviční. Pojďme tedy nyní konečně pustit oba fotoaparáty do ringu a podívat se, jaký je mezi nimi praktický rozdíl. 
Nejnovější články
Tokina uvádí makroobjektiv Fírin 100mm F2.8 pro Sony Tokina uvádí makroobjektiv Fírin 100mm F2.8 pro Sony
Společnost Tokina přidala do nabídky svých objektivů novinku v podobě objektivu Fírin 100mm F2.8. Ten je určen pro APS-C i full frame CSC fotoaparáty značky Sony a nabídne tradiční makro zvětšení 1:1.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO Joby uvedlo kovový stativ GorillaPod 3K PRO
Oblíbené stativy GorillaPod od společnosti Joby existují ve velkém množství variant a nyní se představuje další novinka. Jmenuje se GorillaPod 3K PRO a představuje kovovou variantu již známého modelu.
15.4.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe
Sony pokračuje s výrobou kapesních ultrazoomů a jeho nový model Cyber-shot HX99 míří trochu výš. Přináší totiž např. podporu RAWu, má i dotykový displej a nezapomnělo se ani na populární 4K videosekvence.
15.4.2019, recenze, Milan Šurkala18 komentářů
Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ Nejlepší foto monitory na TIPA 2019 má LG a BenQ
Poslední kategorií, na kterou se v rámci aknety TIPA Awards 2019 podíváme, jsou monitory pro fotografy. Zde letos bodovaly dvě společnosti, BenQ v levnější kategorii a LG v té více profesionální.
14.4.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto Ceny TIPA 2019 pro Tokinu, Tamron a Manfrotto
Po jednom titulu z cen TIPA Awards 2019 si odnesly i další tři společnosti. Nyní se podíváme na širokoúhlé objektivy od Tamronu a Tokiny se světelností F2,8 a karbonový stativ italské společnosti Manfrotto.
13.4.2019, aktualita, Milan Šurkala