Umax Premier DC4365: Muzika za málo peněz

3.1.2005, Petr Svoboda, recenze: specifikace produktu
Nejnovější přírůstek do rodiny levných kompaktů je parametry takříkajíc pravým průměrem. Alespoň podle čtyřmegového rozlišení a trojnásobného zoomu. Oproti svým předchůdcům má o poznání lepší obraz, přesto však na něm najdeme i pár chybiček. Ale více už v samotné recenzi…
Jak je to tedy s muzikou za málo peněz? Obecně platí, že za nízkou cenu je nutné něčím zaplatit. V případě fotoaparátů od nefotografických výrobců to zpravidla bývá unifikovaný design (přístroje různých značek jsou si podobné jako vejce vejci), horší optika, pomalejší odezva, ne zcela vyladěný firmware či skromné příslušenství. V případě námi testovaného přístroje to neplatí tak docela, přesto ale něco v porovnání se „značkami“ obětovat musíte.

První pohled
Přístroj má podlouhlé plastové tělo, vyšperkované kovovým gripem a kovovou lištou v horní části. Grip je spíše jen designový naznačen, než že by byl skutečně vystouplý, přesto se fotoaparát drží vcelku dobře. Kromě vlisovaného údaje o dostupném rozlišení je část gripu průhledná, modře svítící. Dominantou přední části snad ani není objektiv, ale rozměrný blesk. Nad objektivem je vidět mikrofon a vyústění průhledového hledáčku.

Zadní straně dominuje 1,5palcový LCD displej, jež je svou úhlopříčkou i obrazovou kvalitou spíše podprůměrný. Nahoře najdeme krom hledáčku také diodu indikující zaneprázdnění procesoru fotoaparátu či nabíjení blesku. Ovládání je založeno na kruhovém voliči režimů, který má ve svém středu joystick. Ovládací prvky doplňuje trojice jakoby svítících tlačítek s výmluvnými ikonami a funkcemi prohlížení snímků, menu a koš.

Shora vidíme tlačítko pro zapnutí/vypnutí přístroje a rozměrnou spoušť s prstencem, jenž slouží k ovládání transfokátoru (zoomu).

Na straně je pod výklopnou krytkou umístěn slot na karty SD/MMC a místo pro dvojici tužkových (AA) baterií. Pod další, tentokrát gumovou krytkou je skryt konektor rozhraní USB a konektor pro připojení napájecího zdroje (není součástí dodávky).

Na spodní straně pak již zbývá jen závit pro stativový šroub.

Optika, snímač a závěrka
Chtěl jsem v první řadě uvést přepočítaný rozsah ohniskových vzdáleností (vzhledem ke kinofilmu), ale nepodařilo se mi zjistit fyzickou velikost snímače. Nezbývá tedy, než se smířit se skutečným rozsahem, jež činí 2,5–16,2 mm. Světelnost je přitom velmi pěkná: F2,8–4,8. Přístroj dokáže zaostřit předměty v minimální vzdálenosti 50 cm, v makrorežimu pak od 6 cm. Snímač efektivně využívá 4,0 MPix, což odpovídá rozlišení 2272 x 1704 obrazových bodů. Rychlost závěrky lze nastavit v rozsahu 8–1/1500 s, tedy v zásadě dostatek pro focení v horších podmínkách se stativem a bez blesku. Na rychlé motosporty však už 1/1500 s stačit nebude. Manuálně ostřit nelze, lze však v menu zadat pevné ohnisko (1 nebo 3 metry, nekonečno). Pokud jde o kvalitu optiky, poskytuje snímky spíše měkce vykreslené, doostřované softwarově (viditelné zdvojené linie v testovacích fotografiích). Doostřování, které však nedosahuje extrémů jako u starších modelů řady Premier, lze v menu vypnou nastavením funkce „sharpness“ na hodnotu „low“.

Funkce nahrávání videa je tak trochu z nouze ctností – video má formát pouhých 256 x192 obrazových bodů. Ani frekvence snímků není veliká – přestože ji výrobce v rámci technických parametrů neudává, odhaduji maximálně 25 snímků za sekundu. Velikost souboru není omezena, respektive jediným omezením je velikost dostupné paměti (buďto interní paměť nebo paměťová karta).

Slušivá a praktická součást příslušenství je brašna, dále dostanete řemínek, USB kabel, A/V kabel a CD s ovladači a softwarem. Akumulátory ani nabíječku nemůžete u takto levného fotoaparátu čekat.