www.digimanie.cz
>
>
>
>

Rozhovor s Canonem: kam směřuje jednička s foťáky?

Rozhovor s Canonem: kam směřuje jednička s foťáky?
, , rozhovor
Společnost Canon je celosvětovou jedničkou na poli fotoaparátů. Českých zástupců Canonu jsme se v rozhovoru zeptali, kam společnost směřuje nejen na poli CSC, DSLR a kompaktů. Prozradí nám, nač se můžeme těšit?
K oblíbeným
reklama
Rozhovor nám za společnost Canon poskytla Jana Žigić, produktová manažerka pro foto-video produkty, cinematické kamery a projektory.
 
 
Jana pracuje v Canonu necelé 3 roky, z toho první dva roky na pozici key account manager a poslední rok jako product business developer. Před Canonem pracovala 7 let jako marketingová a PR manažerka pro agenturu reprezentující několik IT společností, např. Sapphire Technology nebo Fractal Design.

 
1. Je všeobecně známo, že telefony ubírají zákazníky z trhu klasických fotoaparátů, zejména kompaktů, čemuž odpovídá i ztenčující se nabídka. Jak moc ale společnost Canon proniká na tento trh? Můžeme najít technologie Canonu i v nějakých telefonech?
 
Canon je dlouhodobě na prvních světových příčkách v počtu patentů a jeho technologie se využívají v mnoha různých odvětvích mimo foto, takže nepochybuji, že některé se dostaly i do chytrých telefonů, konkrétní příklad ale bohužel k dispozici nemám.
 
 
2. Když už jsme u té ztenčující se nabídky kompaktů, jaký je Váš výhled do budoucna? Které řady kompaktů máte v plánu zachovat a s kterými se už nepočítá? IXUS si už patrně mnoho zákazníků nenachází, ale jak jsou na tom ultrazoomy? Udrží se všechny dnešní řady, nebo i zde může dojít ke ztenčení nabídky?
 
Ultrazoomy jsou jednou ze skupin kompaktů, které meziročně neklesají. Fotoaparáty v mobilech už dneska mohou do určité míry nahradit kompakty, pokud jde o širokoúhlé fotky za dobrých světelných podmínek, takže prostou „krajinku“ zalitou sluncem si s nimi vyfotíte, ale sestrojení delšího zoomu do malého těla telefonu zkrátka odporuje fyzikálním zákonům. Takže ztenčení nabídky zatím neplánujeme, může ale dojít k prodloužení „života“ těchto modelů na trhu, tzn. nebudou vydávány nové tak často, jako tomu bylo v minulosti.
 
 
3. Nové full frame CSC fotoaparáty Canon EOS R podobně jako řešení od Nikonu u “internetové” veřejností (čtenáři a média) vyvolaly spíše vlažné přijetí, nicméně jak je vidíte z hlediska prodejů? Zabodovaly u skutečných zákazníků?
 
EOS R je fotoaparát, který si naprostá většina zákazníků potřebuje nejprve fyzicky osahat, a totéž platí i pro mladšího sourozence, EOS RP. Moje zkušenost je, že člověk si eRkonomii EOS R buď naprosto zamiluje, nebo mu naopak nesedne vůbec. Mimochodem tak názorově to rozdělilo i náš vlastní tým :-) Z pohledu prodejů jsme tedy měli přiměřená očekávání a rozhodně jsme nebyli zklamaní. Výrazný nárůst prodejů EOS R jsme zaznamenali po představení EOS RP, kdy měli koncoví zákazníci znovu celou řadu příležitostí si oba přístroje osahat.
 
 
4. CSC fotoaparáty pomalu ukrajují tržní podíl zrcadlovkám a osobně bych předpokládal nadpoloviční zastoupení CSC na trhu fotoaparátů s výměnnými objektivy tak na přelomu let 2021 a 2022. Jak to vidíte Vy, myslíte, že k tomu dojde dříve, nebo později?
 
Shodou okolností jsme tu nedávno měli na návštěvě japonské kolegy, kteří nám mj. prezentovali i firemní strategii na nadcházející roky. Nemůžu mluvit za jiné značky, ale Canon se rozhodně neplánuje soustředit více na CSC, než na DSLR. Bezzrcadlovky mají svoje místo v portfoliu fotoaparátů Canon a jejich podíl bude pochopitelně narůstat, ale i vývoj zrcadlovek pokračuje normálně dál.
 
 
5. Spolu s tím souvisí otázka, jak vidíte další vývoj DSLR. Je jasné, že tu s námi ještě budou nějaký ten pátek. Myslíte si, že jednoho dne opustí mainstreamový trh a pokud ano, kdy si myslíte, že by se tak mohlo stát?
 
Bez ohledu na to, jak moc by si to někteří výrobci přáli, není žádný důvod k tomu, aby zrcadlovky zmizely. Optický hledáček má pro mnoho fotografů jednoznačně přednost před elektronickým, stejně jako například dlouhá výdrž na akumulátor.
 
Mimochodem obvyklé argumenty nízké hmotnosti a malé velikosti CSC oproti DSLR jsou někdy až úsměvné, když si zejména některé plnoformátové přístroje dáte vedle sebe :-)
 
 
6. Napadá mě také otázka, jak vidíte budoucnost low-endových zrcadlovek? Ty byly obvykle oblíbené spíše u laických uživatelů, jenže ti mnohdy přechází na výše zmíněné telefony. Jak se vyvíjí prodeje nejlevnějších modelů DSLR?
 
Naše nejlevnější zrcadlovky si zatím vedou velmi dobře, v prodejích máme dokonce meziroční nárůst. Myslím, že tady platí totéž, co u DSLR všeobecně, viz předešlý dotaz. Na telefony přechází uživatelé spíše z kompaktů, přeci jen zařízení s vyměnitelnými objektivy si spíš pořizujete už s tím, že to s focením myslíte aspoň trochu vážně.
 
 
7. Můžete nastínit oblasti, kterým byste se (z pohledu fotografické divize) chtěli věnovat do budoucna s ohledem na to, že trh s fotoaparáty konstantně upadá?
 
Dovolím si oponovat tvrzení, že „trh konstantně upadá“ – upadá v nejnižším segmentu, ale jsou i kategorie, které naopak stále rostou, a to dokonce i v kompaktních fotoaparátech. A nemusíme se samozřejmě ani bavit o tom, že pro profesionální fotografy bude pořádný „nástroj“ vždycky nutnost. Nicméně já osobně vidím velký potenciál i v mladé generaci.
Na jedné straně je zde skupina lidí, kteří vyrostli s fotoaparáty jako „nutnou pomůckou pro uchování vzpomínek“, ale kteří jsou dneska nadšení z toho, že už foťák nosit nemusí a památeční momentku si udělají malou krabičkou, kterou mají vždy u sebe – a na výslednou kvalitu vlastně nehledí. Tahle skupina (která pravděpodobně bude mít naprosté minimum kvalitních fotek svých dětí a vnoučat) už bude navždycky fotit jen mobilem.
 
Na straně druhé nám ale dorůstají mladí, kteří vyrostli s chytrými mobily a sdílení vizuálního obsahu je pro ně každodenní formou komunikace. A ti zase postupně dozrávají k tomu, že už jim foťák v telefonu nestačí – chtějí sdílet čím dál kvalitnější obsah. I poslední studie dokládají, že asi polovina tzv. generace Z už vlastní nebo chce vlastnit fotoaparát.
 
Abych tedy odpověděla na otázku – rozhodně se i nadále budeme věnovat fotoaparátům a videokamerám. To ale pochopitelně neznamená, že Canon nepřijde s dalšími produkty. Naše firma investuje více než 8 % svého obratu do vývoje a v počtu registrovaných patentů je trvale na prvních příčkách. Budoucnost míří směrem k vizuální a online komunikaci, rozšířené a virtuální realitě, a to všechno jsou technologie, které vyžadují i kvalitní optiku. A v té byl Canon vždycky špičkou.
 
A pokud bych měla mluvit za sebe a svoje nejbližší kolegy, věnujeme se teď vedle foto techniky taky hodně našim filmovým kamerám a projektorům.
 
 
8. Do jaké míry spolupracuje fotografická divize s dalšími divizemi ohledně technologií a které všechny další části společnosti Canon využívají know-how získané vývojem fototechniky?
 
Je logické, že Canon využívá svoje know-how napříč divizemi, například v lékařských přístrojích, projektorech... Ale i pro koncové uživatele může být viditelným příkladem propojení mezi fotoaparáty a profesionálními tiskárnami Canon, například ve správě barev, plug-in pro zpracování snímků v Dual Pixel RAW atd. To, že tiskárny Canon imagePROGRAF mají na sobě stejnou červenou linku jako „L-kové“ objektivy, není náhoda.
 
 
9. Přestože je podle všeho řada profi kompaktů PowerShot G X velmi populární, poslední dobou se tu nic moc neděje. Ultrazoom G3 X mizí z trhu, o nástupci G7 X Mark II kolují zvěsti už dlouhou dobu, ale zatím se neobjevil a o nástupci G5 X se v podstatě nemluví vůbec. Můžeme se v dohledné době těšit na nějaké novinky?
 
Ano... :-)
 
 
10. Zatímco Sony má shodný bajonet pro APS-C i full frame CSC, Canon má dva různé bajonety. Mohou zákazníci počítat s vývojem objektivů a fotoaparátů pro oba dva systémy?
 
Určitě ano. Každý z těchto bajonetů byl zkonstruovaný podle potřeb daného systému. Zatímco „M“ bajonet pro APS-C bezzrcadlovky umožňuje konstrukci kompaktních objektivů, velký průměr bajonetu a menší vzdálenost od snímače u systému „R“ umožňuje konstrukci vysoce světelných objektivů, při zmenšení jejich fyzických rozměrů.
 
Oba systémy mají své opodstatnění a můžeme s nimi do budoucna počítat.
 
 
11. Spolu s fotografiemi souvisí i tisk fotografií. Jak je na tom tisk fotografií na domácích tiskárnách? Zaznamenáváte nějakou změnu v popularitě tiskáren?
 
Když tedy trochu „vlezu do zelí“ kolegyni, která má tiskárny na starosti, můžu určitě říct, že trh s domácími tiskárnami je dlouhodobě stabilní. Ba naopak v posledních dvou letech slýchám od obchodních partnerů, že zákazníci si tisknou fotografie čím dál víc. Přeci jen kvalitně vytištěná fotka vydrží, zatímco ponechat ji jen ve formě jedniček a nul někde v počítači, to je skoro jistota, že o ni časem přijdete.
 
A co několik let prokazatelně nabývá na popularitě, jsou přenosné foto tiskárny, typicky naše termo-sublimační tiskárny Selphy, které si zákazníci kupují jak na tisk fotek třeba na svatbách a večírcích, ale i na profesionální tisk fotek v terénu...
 
 
12. V roadmapě objektivů Canonu se objevila zmínka o RF 85mm f/1.2L USM DS (Defocus Smoothing). Co přesně bude funkce Defocus Smoothing? Půjde o apodizační filtr, dvojici clon nebo jiné řešení?
 
Objektiv s DS funkcí umožňuje jemnější bokeh - rozostřené pozadí fotografie. Oproti stávajícímu objektivu EF 135mm f/2.8 Soft, který využívá posun GMo členů, půjde u novinky o přechodový filtr směrem k okrajům - tedy apodizaci.
 
 
13. Canon EOS R je spíše mainstreamový produkt. Chystá se také nějaký profesionálnější model a v jakých oblastech zapracuje?
 
Čas ukáže... :-)
 
 
14. Jak moc se liší snímače v EOS R a EOS 6D Mark II? Jde o totožné snímače, takže máme čekat i totožný výkon?
 
Každý vznikl pro úplně jiný přístroj, už z technického hlediska není možné, aby šlo o totožný snímač. Pochopitelně ale EOS R i EOS 6D MII spadají do přibližně podobné kategorie, takže i obrazové výsledky jsou si podobné.
 
 
15. Dnes se vše točí kolem umělé inteligence. Mají některé fotoaparáty Canon zabudované systémy umělé inteligence a kde vidíte oblasti, ve kterých by se AI mohla ve světě fotografie uplatnit?
 
Umělou inteligenci měly už analogové fotoaparáty v 80. letech – využívaly např. databázi uložených typických snímků (portrét, krajina, sníh, západ slunce...), pro porovnání s právě snímaným obrazem, a díky tomu dokázaly lépe nastavit expozici. Pro takový účel rozhodně AI má své opodstatnění. Ale i když mě jinak AI zajímá a baví mě sledovat, kam se posouvají její možnosti, tak fotografie je podle mého názoru především uměním, kde je důležité fotografovo oko, ruce a kreativita, a fotoaparát je „jenom“ nástroj pro realizaci, jako je pro malíře štětec a barvy. A představa, že by i v tomto měla člověka nahradit umělá inteligence, je trochu děsivá... a zatím snad jen v rovině sci-fi.
 
 
16. Některé Vaše fotoaparáty sice mají 4K video a Dual Pixel AF CMOS snímač, ale technologie duálních pixelů je použita jen pro Full HD video a nikoli pro 4K (např. EOS M50). Je k tomu technický důvod, nebo jde jen o marketing a pozicování modelů do jednotlivých tříd?
 
Za svých pár let v Canonu jsem pochopila jeden zásadní rozdíl mezi přístupem našich vývojářů a těch od konkurence. Namísto snahy o co nejlíbivější specifikace, i za cenu určitého rizika selhání, je pro Canon důležitější, aby přístroj za všech okolností fungoval na 100 % a nenechal fotografa někde „ve štychu“. Měla jsem možnost mluvit se spoustou profesionálních fotografů, kteří mi řekli, že zůstávají věrní Canonu, „prostě protože funguje“.
 
Pro Canon by nebyl problém, pustit do světa přístroj, který bude mít 4K bez cropu a s DP AF – a nechat uživatele, aby si vypisovali na diskusních fórech rady, jak uchladit foťák, aby se jim při 4K videu nepřehříval... ;-) Canon sází na jistotu pro uživatele. 4K videokamery mají aktivní chlazení, z dobrého důvodu – vyšší datový tok vyžaduje vyšší výkon čipu, to znamená více tepla, větší náchylnost na šum atd. A silně pochybuji, že by někdo stál o fotoaparát s ventilátorem :-)
 
 
17. Jsou v plánu technologie duální stabilizace? Canon se totiž doposud spoléhal především na optickou stabilizaci. Můžeme čekat výraznější rozšíření mechanicky stabilizovaných čipů do DSLR a CSC fotoaparátů Canon?
 
Canon má patent na stabilizaci čipu už několik let, ale jestli a kdy ji využije, je zatím s otazníkem. Nevím o tom, že by někdo v testu prokázal lepší účinnost stabilizace čipu, oproti stabilizaci objektivu... Mimochodem na tuto otázku nedávno také odpověděl Mike Burnhill z Canon EMEA, jehož vyjádření vyšlo ve zkratce i na Digimanii.
 
Není od věci zmínit, že stabilizace snímače vznikla tak trochu nuceně ze strany výrobců fotoaparátů, kteří zkrátka stabilizované objektivy neměli... Když jsem si byla prohlédnout náš autorizovaný servis, zaujal mě mj. speciální (a údajně i velmi drahý) přístroj, který slouží výhradně k vycentrování snímače. Takže na jedné straně Canon nastavuje snímač na mikrometr přesně proti objektivu – a na druhé straně máme pohybující se snímače sem a tam, do krajů obrazu, kde zpravidla sklo hůř kreslí? Hm... :-) Každopádně věřím, že až Canon uzná, že už to má své opodstatnění a technologicky je to bez rizika, ať už pro snímač, nebo pro kvalitu snímků, dočkáme se i stabilizovaného snímače.
 
 
18. Při testu objektivu Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM jsem byl fascinován nejen optickými výkony, ale i celkovým pojetím objektivu s netradičními vlastnostmi v dané třídě (vlastní podsvícení, supermakro, stabilizace). Jak úspěšný je tento objektiv u zákazníků a jaké objektivy si pro APS-C CSC Canonu vůbec zákazníci nejčastěji kupují?
 
Makro objektivy všeobecně jsou hodně specifické, nejprodávanějšími jsou širokoúhlé objektivy a delší zoomy, například EF-M 22mm, EF-M 55-200mm nebo EF-M 11-22mm. Za zmínku stojí ještě nový portrétní objektiv EF-M 32mm se světelností f1.4, který nedávno získal i ocenění TIPA World award.
 
 
19. Objevují se informace o příchodu fotoaparátu s 8K rozlišením. Můžete nám říci něco bližšího? Kdy očekáváte, že se 8K stane běžnou součástí fotoaparátů?
 
Dovolila bych si odpovědět otázkou – kdy bude 4K běžnou součástí našich životů? Na trhu jsou 4K televizory dnes už za velmi dostupné ceny, ale terestriální vysílání běží sotva na Full HD a i u online poskytovatelů aby člověk 4K obsah pohledal.
 
Jedna věc je možnost 4K (...8K, víceK...) záznamu, ale často se zapomíná, že ta data je pak taky potřeba zpracovat a uložit. Spousta uživatelů si dneska pořizuje fotoaparát podle toho, jestli má/nemá 4K – a pak stejně natáčí ve FHD, protože buď zjistí, že na zpracování 4K videa nemají dost výkonný počítač, nebo že by ta úložiště neměli za chvíli kam dávat a za cloud by se nedoplatili...
 
Takže 8K? Pro mě zatím jenom „více proužků...“ :-)
reklama
Nejnovější články
Patenty Canonu ukazují RF 18mm F1.0 a další extrémy Patenty Canonu ukazují RF 18mm F1.0 a další extrémy
Canon si nechal patentovat další čtyři zajímavé návrhy objektivů. V tomto případě jde o širokoúhlé objektivy s vynikající světelností F1,4, F1,2 a v jednom případě dokonce extrémní hodnotou F1,0. A to navíc u 18mm objektivu!
15.11.2019, aktualita, Milan Šurkala
Nikon Coolpix B600: kamarád do přírody Nikon Coolpix B600: kamarád do přírody
Nikon v poslední době trochu přeorganizoval nabídku svých ultrazoomů a vytvořil model Coolpix B600. Ten je kombinací předchozích modelů B500 a B700. Nabídne 16MPx rozlišení i velmi slušný 60× optický zoom. Jaký však bude?
14.11.2019, recenze, Milan Šurkala7 komentářů
Finance u Nikonu: přes dramatický pokles je stále v zisku Finance u Nikonu: přes dramatický pokles je stále v zisku
Poslední finanční výsledky Nikon asi akcionáře a fanoušky společnosti moc nepotěšily. I když je celá společnost a dokonce i fotografická divize stále v zisku, čísla jsou o mnoho horší než v předchozím roce.
13.11.2019, aktualita, Milan Šurkala11 komentářů
Zeiss Supreme Prime Radiance, objektivy se záměrnými odlesky v protisvětle Zeiss Supreme Prime Radiance, objektivy se záměrnými odlesky v protisvětle
Vyrábět objektivy, které mají záměrně zvýrazněné odlesky v protisvětle, nezní moc smysluplně. Pravdou však je, že ve filmu mohou odlesky působivě dotvářet atmosféru, a proto mají objektivy Superme Prime Radiance vrstvy T*Blue.
12.11.2019, aktualita, Milan Šurkala
Neopatrný indický fotograf zemřel při focení slonů. Ušlapali ho Neopatrný indický fotograf zemřel při focení slonů. Ušlapali ho
Chodit moc blízko k divokým zvířatům není příliš bezpečné. Přesvědčil se o tom indický fotograf, který fotil divoké slony. Ze své chyby se ale nepoučí, stádo ho ušlapalo a na následky zranění zemřel.
12.11.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář