Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
12.10.2018, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Samsung představila nový smartphone Galaxy A9. Ten je hodně zajímavý zejména pro fotografy, poněvadž má celkem 4 fotoaparáty. Klasický, širokoúhlý, teleobjektiv a k tomu ještě hloubkovou kameru.
busy (4706) | 15.10.20188:09
4 objektivy su urcite zaujimavy pocin, ale na fotoaparat Light L16 to stale nema :­)
https:­/­/www.digimanie.cz­/light­-l16­-kompaktni­-fotoaparat­-s­-16­-snimaci­-vytvari­-52mpx­-snimky­/6254
Odpovědět1  0
Choakinek (4692) | 15.10.201820:53
No já mám právě pocit, že právě Light L16 jim ukázal cestu, protože právě nějak od doby vydání L16 se s objektivy na telefonech roztrhl pytel.

Vtip je v tom, že dle Imaging Resources se Light L16 maličko nepovedl :­-­).
Odpovědět0  0
Choakinek (4692) | 12.10.201820:24
Rozumím takovému počtu objektivů ­- chtějí zajistit optické přiblížení od velmi širokoúhlého ohniska, v tenkém těle telefonu a bez periskopového řešení... ok, v pohodě.

Nicméně vše ostatní na tom nechápu... co si třeba myslí, že v noci ­"vypotí­" 24 Mpx pidičip ­(pochybuji, že bude mít velikost min. 2­/3­")?

Nebo když chci fotit na široké ohnisko, tak mi má stačit papírových 8 Mpx, ale jinak můžu fotit papírovými 24 Mpx?

Atd.

Nevím, návrh celé fotosoustavy prostě působí přiblble.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6630) | 12.10.201820:27
U smartphonů se ve zvýšené míře používá multiexpozice ­(což třeba u fotoaparátů ve velkém zavedlo Sony­). A nezřídka to funguje dost slušně. Dnes se ta kvalita fotek zlepšuje především softwarovými kouzly.
Odpovědět3  0
Choakinek (4692) | 13.10.201818:55
V tom jsem dost skeptický, jestli se tím ­"kvalita fotek zlepšuje­".
Odpovědět0  1
jozkopower (452) | 13.10.201821:11
Softwérové kúzla kvalitu foto skutočne zlepšujú a to výrazne. Včera som mal v rukách najnovší iPhone Xs a musím konštatovat, že použitie veľmi výkonného procesoru, umelej inteligencie a zložitého softu dokáže skutočne parádny výstup. Originál fotky sú nasnímané do .HEIC a video do HEVC kodek H.265 kontejner .MOV. Nové technológie produkujú na tak malý snímač krásne výsledky, asi najlepšie to vidieť na snímkoch s vysokým DR, ale i v horších svetelných podmienkach. V tomto prípade je kontraproduktívne snímať do RAW, pretože výhody pokrokového spracovania sa nevyužijú.
Odpovědět2  1
neutrinograf (514) | 13.10.201821:33
a jak funguje ta AI? musi to zarizeni komunikovat s nejakym datacentrem nebo to ma lokalne ulozene nejake vykrystalizovane algoritmy, ktery na to pusti?

multiexpozice me dycky zajimala proc se nedela na senzoru lokalne behem standardni expozice u tmavych oblasti pro sekundarni rozhodnuti mezi signalem a sumem, stejne tak na opacne strane expozice zatmivani pixelu kde hrozi presaturovani. tim by se prakticky eliminovaly prepaly. nevim kde je ten pokrok u beznych nemobilnich pristroju.
Odpovědět0  0
blue.sun (754) | 14.10.201810:43
Podívej se do testů, jak multiexpozice dopadají. Výsledek je ve skutečnosti daleko horší, než u expozice s vysokým ISO.
Odpovědět0  2
jozkopower (452) | 14.10.201818:24
AI funguje vo foťákoch mobilov na rozpozávanie scény a následnú aplikáciu najvhodnejšieho postupu spracovania snímku, niektorí výrobcovia už používajú dedikovaný procesor na strojové učenie. Má to velikú budúcnosť, prostredníctvom aktualizácie firmware sa bude foťák zdokonalovať.

Tá multiexpozice na úrovni čipu by zrejme spôsobila oneskorenie odčítania signálu, možno, určite to neviem.

Pokrok u foťákov mimo mobilov môžme očakávať v blízkej budúcnosti, napríklad Panasonic už ohlásil implementáciu AI na budúci rok.
Odpovědět0  0
Choakinek (4692) | 14.10.201819:48
A k čemu na to potřebuji jakousi ­"AI­"? To už bychom mohli mluvit o ­"AI­" např. při expozičním měření. Zkrátka při generování automatického HDR snímku to nějakým výpočtem ­(podobným jako v případě měření expozice­) odhadne množství a úroveň příliš temných a příliš jasných částí snímku, přičemž to první zesvětlí, to druhé ztmaví.

Další věcí je multiexpozice. Rozumím tomu, když se používá obecně při odšumování ­- tam má jistě své místo, ale při automatickém vytváření snímku s vysokým dynamickým rozsahem to přeci zase tak nutné není ­- mnohem většího dynamického rozsahu, než má JPEG snímek z fotoaparátu, dosáhnu úpravou RAW formátu snímku ­- a to jen z jednoho souboru. Stačilo by tak tento ruční proces automatickým procesem napodobit a nebylo by nutné vytvářet multiexpozici. Jedině že by tu multiexpozici při HDR přístroj vytvářel právě jen výhradně za účelem odstranění šumu. Ok, dobře, ale když výrobce nebude cpát do telefonu pidičip se spoustou Mpx, nebude muset telefon při vytváření HDR snímku generovat multiexpozici.

A poslední věcí je vlastní automatický odhad toho, co uživatel fotoaparátu­/telefonu vlastně chce.

Mrkněte na tento snímek:
https:­/­/1gr.cz­/data­/soubory­/iphone­/A180927_VOK_026_IMG_0009.JPG

Ten je právě z iPhone Xs Max.

Ačkoliv uznávám jeho poměrně dobrou kvalitu ­(např. detail trávy je celkem slušný, ale jsou tam i horší části ­- např. kolem těch stromů u zdi je poměrně dost jasového šumu­), tak ale pokud by mi telefon ­"vnutil­" takovéto zpracování snímku, tak bych byl spíše nespokojený, pokud bych chtěl přirozené ladění snímku, neboť tento snímek je poměrně výrazným HDR typem.
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 14.10.201821:15
Choakinek, citujem : ­" Další věcí je multiexpozice. Rozumím tomu, když se používá obecně při odšumování ­­- tam má jistě své místo, ale při automatickém vytváření snímku s vysokým dynamickým rozsahem to přeci zase tak nutné není ­­- mnohem většího dynamického rozsahu, než má JPEG snímek z fotoaparátu, dosáhnu úpravou RAW formátu snímku ­­- a to jen z jednoho souboru. ­" koniec citátu.

Však som to písal v predošlom príspevku, ten mobil sníma do .heif, čo je 16­-bit formát podporujúci nedeštruktívne úpravy. JPG je 8­-bitový, to znamená, že RAW už zďaleka nemá taký význam. Musíš si uvedomiť, že na zobrazenie viac ako 8­-bit potrebuješ kvalitný monitor s viac ako 8­-bit alebo fototlačiareň spravidla 10­-bit.
Smart multiexpozice práve využíva pokrokový algoritmus s AI, to neni klasická séria snímkov.

Ukážkový snímok, na ktorý si dal link je sice v .jpg, ale dá sa pekne doostriť, bohužial už je to len .jpg, ďaľšie úpravy budú preto orezané
Odpovědět1  0
Choakinek (4692) | 15.10.201821:16
Cituji:
"Smart multiexpozice práve využíva pokrokový algoritmus s AI, to neni klasická séria snímkov.­"

No a k čemu se tam pak tedy používá ta ­"AI­"? Já si prostě pod slovem ­"AI­" představuji, že uživatel bude cvakat a fotoaparát bude vytvářet fotky bez možnosti jakýchkoliv voleb. Pak se ovšem může objevit problém ­- viz níže. Proto bych se raději přikláněl k možnosti aplikace běžného algoritmu za přítomnosti určitých voleb, které by uživatel mohl provést a které by ovlivnily výsledek. Ty volby by nemusely být realizovány skrze např. nějaké ­"posuvníky­" někde v nastavení, ale třeba skrze náhledy na jednotlivé možnosti po vyfocení snímku.

Ten ukázkový snímek není nutné doostřovat, jenom prostě barvy a zesvětlení stínů odpovídají určitému typu HDR snímku, nejde tedy o ladění standardního snímku. Samozřejmě nevím, jaké volby uživatele předcházely vyfocení tohoto snímku, nicméně dal jsem to sem jako příklad situace, že pokud by ­"AI­" za mě rozhodla pořídit takový typ snímku, tak by se prostě netrefila do mého vkusu. A o tom to je. K čemu je pak tedy ta ­"AI­" dobrá, když např. u 50% výstupů z fotoaparátu bych si řekl: ­"Hmm, pěkné, ale tak jsem to vůbec nechtěl."
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 15.10.201822:35
AI sa používa na analýzu a následné, čo najvýhodnejšie spracovanie snímku podľa scény, svetla, jasového rozsahu i hlbky ostrosti. Ten soft v iPhone Xs dokáže tak dobre spracovať rôzne situácie, až je to škoda ignorovať a snímať do RAW. Nič ti predsa nebráni súbor .heif doupraviť podľa gusta. Možno viac ako 90% užívateľov vlajek mobilov sa otázkou RAW nezaoberá, chcú peknú, okamžite použiteľnú fotku za každých podmienok a to im vymakané softy umožňujú. Ak zvolíš snímanie do RAW, namakáš sa v editore jak čínsky žandár a výsledok bude neistý. Adobe DNG ešte nemá profil pre spomínaný mobil a aj po aplikácii profilu to bude fuška. Ďaľšia perfektná vec ktorú zahodíš je bokeh v režime portrét na dlhšie ohnisko, ohromná to záležitosť. Tretia, veľmi závažná vec je priorita kratších časov v prípade spracovania AI, konkrétne mi automat hádzal pri umelom svetle ISO 100 a čas 1­/20s, to je na momentky príliš dlhý čas, AI hodila ISO 400 a čas medzi 1­/60 až 1­/80s a to je iná káva. Vtip je v tom že poskladaním analyzovanej celej rady snímkov je šum menší.
Má to skrátka veliké výhody, ale ak chceš makať manuálne pri edite RAW , nič ti nebráni.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 16.10.20188:08
"čas 1​­/20s, to je na momentky príliš dlhý čas, AI hodila ISO 400 a čas medzi 1​­/60 až 1​­/80s a to je iná káva.­"

Podla mna cas 1­/60 az 1­/80 je na momentky stale prilis dlhy. Ked fotim momentky, na fotaku mam nastavene, aby automatika nikdy nesla na cas dlhsi nez 1­/125, pri rychlejsich momentkach dokonca 1­/250. Cize ak by som fotil pomocou spominanej AI, tak by to silno pravdepodobne dopadlo tak ako napisal Choakinek:

​­"Hmm, pěkné, ale tak jsem to vůbec nechtěl."
Odpovědět1  0
jozkopower (452) | 16.10.20189:15
busy, momentky, ako druh reportážnej fotografie môžu pochádzať z rôznej činnosti. Pokiaľ fotíš ľudí napríklad na spoločenskej udalosti, interiér + slabé svetlo je nezmysel nastaviť čas 1­/250s, aby ti dvíhalo ISO, naopak športové momentky vyžadujú krátky čas.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 16.10.20189:59
Ale zase na druhej strane je tiez nezmysel fotit pohybucich sa ludi na spolocenskej udalosti na cas dlhsi ako 1­/250, popr. 1­/125 pretoze potom budu pohybovo rozmazani. Pozor, bavime sa o momentkach, nie o typickych spolocnych usmievavych fotkach kde sa ludia pekne nastavaju dokopy a ­(relativne­) nehybne pozuju.
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 16.10.201811:04
A v čom vidíš problém ? Nastavíš si čas, aký pre konkrétnu situáciu potrebuješ a AI sa postará o najvýhodnejšie spracovanie.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 16.10.201811:50
Predsa v tom ze je nezmysel fotit pohybujucich sa ludi v interieri na dlhy cas len kvoli tomu aby mi nedvihalo ISO.
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 16.10.201815:41
busy, na to som ti už odpovedal v predchádzajúcom príspevku.

Choakinek, ak máš chuť sa pohrať, posielam ti dva súbory z iPhone XS, predsa len je lepšie vyskúšať v praxi. Prvý je .heic + polarizák, druhý je .raw :
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 16.10.201815:50
Ešte upravený .jpg : [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět0  0
Choakinek (4692) | 16.10.201821:13
Moc nerozumím tomu, co je co...

1­) Ten HEIC je tedy výstup z iPhone přes tu AI? Čili nějaký výsledek určité automatiky?

2­) Ten polarizák myslíš jako nějaký softwarový trik nebo optický daný před objektiv?

3­) Pokud by ten HEIC byl výsledek automatiky ­(AI­), tak právě k němu bych potřeboval DNG. Poslal jsi mi DNG k jiné fotografii, je na ní nějaká lávka, ne řeka.

4­) Pak ještě: Je jedno, jestli HEIC zkonvertuji do JPG? Nenašel jsem nějaký viewer, musel bych stáhnout asi jedině Zonera, nemám ho teď v PC.
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 16.10.201821:37
Jáj, prepáč Choakinek, omylom som pri odosielaní klikol na susedný snímok, tu je to OK :
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

1. Ano, HEIC a RAW ­/DNG­/ je originál z mobilu.
2. U JPG je použitý soft. polarizák
3. Už tam je.
4. HEIC má širší rozsah, ale v tomto prípade neni nič tak kritické, tak si to daj do .jpg. Inak Windows už podporujú HEIF.
Odpovědět0  0
Choakinek (4692) | 17.10.20180:54
Díky.

4­) Mám Windows 7 ;­-­).
Odpovědět0  0
Choakinek (4692) | 17.10.20181:41
Ten soft. polarizák je z iPhone? Ten dělá solidní výsledky.

Jinak ten JPEG z HEIC zde není špatný. Samozřejmě JPEG z DNG to určitě porazí na detail, prostě tam můžu naprosto přesně volit správnou úroveň odšumování tak, aby se zachoval skoro každý detail ­(nebo úplně každý ­- pak tam ale bude nějaký viditelnější šum, nikoli ovšem výrazný­). Vegetace ve středu u břehu řeky působí trochu vybledle, to bych upravil, ve verzi s polarizákem vegetace vypadá výborně.

Pochopitelně co neušlo mému oku a pokud je toto projev té AI, tak to pochopitelně běžnou editací DNG formátu nedokážu. Jde o to, že na rozdíl od DNG, v tom HEIC či JPG je odmazán kousek spodku fotky a přidán vršek fotky ve formě zakončených mraků. Ok, tak to není špatné, byť obecně nemám rád fotky zkreslující skutečnost, v tomto případě to ovšem podobu fotky v zásadě vylepšilo.
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 17.10.201822:18
Zaujímavé využitie AI + dvoch objektívov sa naskytá pri hrátkach s bokehom, umí to eq F1.4 ­-F16 :
https:­/­/www.zonerama.com­/jozko1­/Album­/4706421
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.