Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
Rubrika:

Seriály

více výrobců
Vše v rubrice | Jen články a recenze
Akta o aktu 14: Komunikace, aneb o čem (ne)mluvit

Akta o aktu 14: Komunikace, aneb o čem (ne)mluvit

Snad největším neštěstím pro fotografa je ztráta zraku. Druhým obrovským hendikepem fotografa lidí je neschopnost řeči. Němý autor může jistě geniálně fotografovat architekturu, možná i pouliční ruch, ale jen těžko vytvoří zajímavý portrét, neřkuli akt.
5.12.2012, Jaroslav Klíma2
Akta o aktu 13: Model jako zákazník

Akta o aktu 13: Model jako zákazník

V dnešní době už přeci jen fotografický akt nebudí v očích veřejnosti takové pozdvižení. Úměrně s tím se stále více rozrůstá množina soukromých zájemců, ochotných na podobných záběrech pózovat i pro vlastní potřebu nebo jen zábavu.
28.11.2012, Jaroslav Klíma18
Akta o aktu 12: I muži mají své akty!

Akta o aktu 12: I muži mají své akty!

O mužském aktu se příliš nemluví, a když už, posluchač se třeba jen podvědomě ušklíbne a pomyslí si něco o čtyřprocentní menšině. To jen dokazuje, jak jednostranně sexistický pohled na svět si my muži pěstujeme. Tenhle text to nejspíš nezmění, ale zkusme to!
21.11.2012, Jaroslav Klíma
Akta o aktu 11: Bujné křivky a jiné vady

Akta o aktu 11: Bujné křivky a jiné vady

Jsou jako modelky pro fotografii aktu vhodnější dívky a ženy s postavou téměř dětskou (při dodržení hranice plnoletosti, pochopitelně), štíhlou, jakoby chlapeckou, anebo obdařenou plnými ženskými XXL tvary?
14.11.2012, Jaroslav Klíma1
Akta o aktu 10: Barva ano nebo ne?

Akta o aktu 10: Barva ano nebo ne?

Pro řadu výtvarných fotografů je černobílá fotografie umění, ta barevná řemeslo nebo i kýč. Nebylo tomu tak vždy. Barva ve fotografii dlouho neexistovala a nebylo co řešit. Komu barevná informace v obraze chyběla, mohl své fotografie maximálně tak kolorovat.
8.11.2012, Jaroslav Klíma7
Akta o aktu 09: Styl a forma

Akta o aktu 09: Styl a forma

Fotografie aktu podléhá módnímu diktátu jako kterékoliv jiné umění nebo spotřební zboží. Může být totiž obojím. Obsah je daný, forma se však může proměňovat až neuvěřitelně. A styl je pro dnešního konzumenta často důležitější, než vlastní obsah.
31.10.2012, Jaroslav Klíma
Akta o aktu 08: Otisk reality nebo sen?

Akta o aktu 08: Otisk reality nebo sen?

I ve fotografii aktu existují věčné otázky. Jednou z nich je třeba ta, jestli má být fotografie pravdivá nebo zda může či dokonce má lhát. Jen jinak položenou je otázka, zda máme zaznamenávat realitu tak, jak je, nebo zda inscenovat, tedy tvořit.
24.10.2012, Jaroslav Klíma5
Akta o aktu 07: Posviťme si na akt

Akta o aktu 07: Posviťme si na akt

Jaké světlo je pro fotografování aktu nejvhodnější? Kde ho vzít (najít), kdy a proč? Jak ho ovlivnit a jak s ním zacházet? Spousta fotografů vám bude například tvrdit, že k aktu se nejlépe hodí světlo přirozené. Nevěřte jim!
17.10.2012, Jaroslav Klíma2
Akta o aktu 06: Tělo v prostředí

Akta o aktu 06: Tělo v prostředí

Jen málokdy bývá na fotografii aktu zachyceno výhradně jen samotné tělo nebo jeho část. Ale i tehdy, pokud kolem není doslova nic, musíme právě to „nic“ řešit stejně důkladně, jako samotný model. Tím spíše, vyskytuje-li se v záběru mimo model ještě „něco“.
10.10.2012, Jaroslav Klíma
Akta o aktu 05: Tvary a možnosti

Akta o aktu 05: Tvary a možnosti

Bez těla není aktu. Jakýsi model už k dispozici máme, je ale vhodný právě pro ten druh aktové fotografie, který máme na mysli? Je fyzicky a pohybově dostatečně disponovaný, dostatečně atraktivní, zkrátka použitelný?
4.10.2012, Jaroslav Klíma
Akta o aktu 04: Umění, kýč nebo porno?

Akta o aktu 04: Umění, kýč nebo porno?

Modelku tedy na základě rad z minulého dílu již týden máme, takže rychle svlékat a jdeme fotografovat. Nebo ještě raději ne? Blíží se to, nebojte, jen bychom předtím měli provést poslední dva důležité úkony.
26.9.2012, Jaroslav Klíma2
Akta o aktu 03: Kde vzít a nekrást

Akta o aktu 03: Kde vzít a nekrást

Nejčastějším dotazem diváků, laiků, ale i fotografů, kteří by to také rádi zkusili, bývá věta: „Kde sháníte modelky?“ Není to největší problém při fotografování aktu, ale problém to občas pro někoho (a občas pro všechny) je. Dnes se v tom pokusím pomoci.
19.9.2012, Jaroslav Klíma5
Akta o aktu 02: Nahota je hřích

Akta o aktu 02: Nahota je hřích

Už víme, že fotografický akt nevznikl na zelené louce a z ničeho, ale že měl v celé historii výtvarného umění na co navazovat. Přesto si prakticky dodnes nese na čele nálepku jakéhosi zakázaného ovoce. Proč tomu tak je a dá se s tím bojovat?
13.9.2012, Jaroslav Klíma9
Akta o aktu 01: Kde se vzal

Akta o aktu 01: Kde se vzal

Nejen české televizní stanice rozumí moderním trendům a hladu svých diváků po pravidelné podzimní dávce nových seriálů. Jeden totiž právě začíná i zde. Navazuje na úspěšný 45dílný cyklus Ejhle člověk! a bude tentokrát celý o AKTU!
5.9.2012, Jaroslav Klíma4
Ejhle člověk 45: zakázané postupy?

Ejhle člověk 45: zakázané postupy?

Žádné fotografické, ale ani jakékoliv další postupy, ani následné úpravy vašich záběrů na cestě k divákovi nejsou a nemohou být už z principu svobodné tvorby předem vyloučené nebo zakázané. Jedinou vaší povinností je totiž zaujmout nebo dokonce překvapit!
11.7.2012, Jaroslav Klíma18
Ejhle člověk 44: zázračné vrstvy

Ejhle člověk 44: zázračné vrstvy

Určitě už rutinně ovládáte všechny základní i hodně pokročilé digitální úpravy fotografií. Zvládáte je běžně prací v jediné vrstvě samotného záběru. A třeba ani nechápete, proč tomu říkám vrstva. Jde přece jen o fotografii nebo jakoukoliv jinou bitovou mapu!
4.7.2012, Jaroslav Klíma24
Ejhle člověk 43: krabička základních úprav

Ejhle člověk 43: krabička základních úprav

Jen málo věcí na světě a v lidském životě zvlášť je neměnné. Proč by to tedy mělo být jinak ve fotografii? Přesto se ovšem několik nutných postprodukčních postupů opakuje s železnou pravidelností téměř u všech fotografií.
27.6.2012, Jaroslav Klíma20
Ejhle člověk 42: počítejme s počítačem

Ejhle člověk 42: počítejme s počítačem

Fotografie jako taková se bez počítače v mnoha případech docela dobře obejde (klasickému analogu holduje z čiré nostalgie nebo z důvodu nové "módnosti" stále dost lidí). Její podmnožina, nazývaná digitální, je však bez něj sotva poloviční.
20.6.2012, Jaroslav Klíma1
Ejhle člověk 41: blýskání na časy

Ejhle člověk 41: blýskání na časy

Značná část fotografů oprávněně přísahá na původní přirozené osvětlení i za cenu technických kompromisů. Každé dogma má ale jen omezenou platnost. Někdy se zkrátka ani při fotografování lidí bez vlastního světla neobejdeme. Minimálně v tunelu nebo v jeskyni.
13.6.2012, Jaroslav Klíma
Ejhle člověk 40: digitál nebo film + poslední (ne)zbytnosti

Ejhle člověk 40: digitál nebo film + poslední (ne)zbytnosti

Cože? v dnešní době? A proč ne? Nedávno jsme řešili v souvislosti s fotografováním lidí vhodnost pravé zrcadlovky nebo kompaktu. Stejně tak se řada autorů stále ještě pere s podobně věčnou a zapeklitou otázkou: Digitál nebo film?
6.6.2012, Jaroslav Klíma4
Ejhle člověk 39: objektiv nad zlato

Ejhle člověk 39: objektiv nad zlato

Rozpočet téměř každého fotografa je a vždycky bude omezený, byť si pod tímhle slovem můžeme představit každý docela jiné číslo. Na jednom bychom ale šetřit neměli nikdy, totiž na kvalitní optice.
30.5.2012, Jaroslav Klíma31
Ejhle člověk 38: zrcadlovka nebo kompakt?

Ejhle člověk 38: zrcadlovka nebo kompakt?

Zas jednou ta známá hamletovská otázka. Odpovědí je tisíc, následných dalších otázek ještě víc. Zkusme je tedy dnes ještě jednou trochu utřídit, tentokrát v souvislosti se zaměřením na fotografování lidí.
23.5.2012, Jaroslav Klíma75
Ejhle člověk 37: sám sobě nakladatelem

Ejhle člověk 37: sám sobě nakladatelem

Na závěr oddílu „Nač?“ se ještě letem světem zmíníme o samotném vrcholu možností prezentace pokročilého fotografa-amatéra, totiž o domácím publikování a přípravě profesionálně vyhlížejících kalendářů nebo fotoknih.
16.5.2012, Jaroslav Klíma
Ejhle člověk 36: Ovládni inkoust!

Ejhle člověk 36: Ovládni inkoust!

O tisku fotografií jako trvalejší a hmatatelnější alternativě k pouhému elektronickému prohlížení jsme psali již minule. Zastavme se ale dnes ještě jednou u zřejmě nejrozšířenější tiskové technologie, určené především ke kvalitnímu kusovému tisku fotografií.
9.5.2012, Jaroslav Klíma12
Ejhle člověk 35: Zvětšuj a tiskni!

Ejhle člověk 35: Zvětšuj a tiskni!

Kdysi prakticky jediná cesta, jak dostat fotografie k divákovi (spolu s promítáním diapozitivů) dnes výrazně ustupuje moderním elektronickým způsobům zobrazení. Laici často nevidí kvalitativní rozdíl, jen větší pracnost a náklady. Nebuďte jako oni!
2.5.2012, Jaroslav Klíma7
Ejhle člověk 34: Rámy a rámečky

Ejhle člověk 34: Rámy a rámečky

Od té doby, co vznikla první fotografie s vyšší ambicí, než jen samotné technické nebo technologické cvičení, řeší fotografové problém finální adjustace takového díla. A jako všude, i tady se nesmiřitelně bojuje a nesouhlasí.
25.4.2012, Jaroslav Klíma11
Ejhle člověk 33: Koláž, montáž, zdroj

Ejhle člověk 33: Koláž, montáž, zdroj

Dosud jsme němě předpokládali, že vše, co vyfotografujeme, je ihned (po nezbytných dokončovacích úpravách) finálním dílem. Velká část fotografů to ani jinak neumí, případně (nejspíš pro jistotu) neuznává jako fotografii.
18.4.2012, Jaroslav Klíma2
Ejhle člověk 32: Virtuální prezentace

Ejhle člověk 32: Virtuální prezentace

V dnešní digitální době se mnohem více fotografuje, ale vzniká mnohem méně fotografií. Není to nesmysl, jen paradox. Abych to dokázal, musím dnes kromě tradičně snadno stravitelného filozofování použít i několik konkrétních čísel.
11.4.2012, Jaroslav Klíma15
Ejhle člověk 31: Účel a užití

Ejhle člověk 31: Účel a užití

V předchozích kapitolách jsme společně postupně přišli na to, Proč?, Koho?, Jak? a Kde? fotografovat, je tedy nejvyšší čas dozvědět se také něco o tom, k čemu všemu mohou hotové záběry vlastně sloužit a jak je uplatnit.
4.4.2012, Jaroslav Klíma1
Ejhle člověk 30: Konečně vlastní ateliér

Ejhle člověk 30: Konečně vlastní ateliér

V dnešní, poslední části oddílu „Kde?“ našeho dlouhodobého seriálu o fotografování lidí, se konečně dostáváme k nejvyšší metě všech ambiciózních fotografů zmíněného žánru – k budování vlastního ateliéru.
28.3.2012, Jaroslav Klíma3