Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Shutterstock nabídne "bezplatně" fotky pro reklamy Microsoft Advertising

22.7.2020, Milan Šurkala, aktualita
Kdysi vyzdvihovaná fotobanka Shutterstock je poslední dobou kvůli změně provizí veřejným nepřítelem fotografů číslo 1. Nyní oznámila partnerství s Microsoft Advertising a nabízí "bezplatné" snímky ze své kolekce pro inzerenty Microsoftu.
S fotobankou Shutterstock je to poslední týdny docela "veselé". Oznámila změnu provizí, kvůli čemuž fotografům významně klesly provize (středním okolo 35 %, menším o trochu více, větším o něco méně). Bojkot fotografů zatím moc nezabral, z databáze zmizelo nakonec něco okolo 3 % snímků, a nyní je tu další krok, který může fotografy naštvat. Faktem nicméně je, že zatímco u změny provizí je po prvním měsíci docela dobře jasné, jaký je propad, nový krok nedává nic znát na tom, jak pozitivní nebo negativní vlastně bude. Inzerenti systému Microsoft Advertising totiž v rámci Audience Ads mají nově přístup k celé kolekci téměř 330 milionů snímků z fotobanky Shutterstock.
 
Microsoft logo
 
Nejvíce otázek vzbuzuje fakt, že inzerent může z kolekce volbě vybírat a za fotografie přímo nic neplatí. Ty jsou "zdarma". Nemusí tak sám řešit licencování fotografií z fotobanky, toto za něj vyřeší Microsoft. Fotografové se tak nepřekvapivě ptají, proč budou jejich fotografie nabízeny bezplatně. Faktem je, že Shutterstock ani Microsoft vůbec nikde nezmiňují detaily licencování a není jasné, jakým způsobem se vlastně bude platit za snímky. Je však docela jasné, že Shutterstock nebude fotky nabízet jen tak zdarma a chce z toho něco mít, takže nějaká forma placení zde jistě bude, nikdo ale neví jaká.
 
Shutterstock logo
 
Dá se očekávat, že inzerent patrně cenu fotografie zaplatí v ceně reklamy, z čehož pak vzniknou provize pro Shutterstock a posléze i provize fotografům. Otázkou je, kolik to bude. Zásadní je zde to, že inzerent Microsoftu platí jen za prokliky, takže se může stát, že se jeho reklamy zobrazí lidem s fotkami ze Shutterstocku, pokud ale na ně nikdo neklikne, inzerent nic neplatí. Je tedy velkou otázkou, jaké toto licencování bude a co to bude ve výsledku znamenat pro fotografa. Může to být negativní i naopak a jen těžko to budeme schopni vyhodnotit.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.