Crop faktor a přepočtené (ekvivalentní) zvětšení objektivů

Crop faktor a přepočtené (ekvivalentní) zvětšení objektivů
, , návod
U každého objektivu výrobce udává jeho zvětšení. Tento parametr hovoří o skutečném zvětšení objektivu, co se však stane, když objektiv dáme na tělo s menším APS-C snímačem? Co se stane v takovém případě?
K oblíbeným
reklama
Druhý test bude ještě zajímavější. Tentokrát totiž vyzkoušíme objektiv na dvou různých tělech se stejným rozlišením.




Sony SLT-A99V s full frame 24MPx snímačem



Testovacím objektivem je nyní Sony 70-400mm F4-5,6 SSM G, fotoaparáty pak Sony SLT-A77 s 24MPx APS-C čipem a Sony SLT-A99V s 24MPx full frame senzorem. V obou případech je tedy rozlišení snímače 6000×4000 pixelů a uvidíme, kolik detailů dokážou se stejným objektivem vykreslit.




fotografie z APS-C čipu





fotografie z full frame čipu



Na tomto snímku jde velmi dobře vidět vliv crop faktoru. Full frame je více oddálený, a tak zabírá větší úhel. Na druhou stranu na tuto větší plochu zbývá stejných 24 megapixelů jako u prvního snímku. Takže co to udělá s detaily?




výřez z APS-C čipu





výřez z full frame čipu





výřez z APS-C čipu konvertovaný na velikost full frame čipu



Když se podíváte na první dva snímky, rozdíly jsou dobře vidět např. na logu Nissanu nebo hvězdičkách na registrační značce. Zatímco APS-C čip s 24 megapixely vykreslil logo tak, že nápis jde bez problémů přečíst a hvězdičky jsou jasně odlišitelné, u full frame senzoru se hvězdičky slévají a totéž platí o logu. U velkého čipu (se stejným rozlišením) je totiž pro stejný objekt vyhrazen menší počet pixelů.

U tohoto testu jsem přidal ještě třetí výřez, kdy jsem výstup z APS-C čipu 1,5× zmenšil (na 4000×2667 pixelů). Tím pádem jsem zajistil, že tento 550×367px výřez zabírá naprosto stejný úhel obrazu jako u full framu. Jinak řečeno, nyní mám dvě 4000×2667px fotografie. Jednu pořízenou pomocí full frame čipu (4000×2667px výřez z původní full frame 6000×4000px fotografie) tak, aby odpovídala úhlu záběru APS-C čipu a druhou vyfocenou pomocí APS-C čipu zmenšenou z 6000×4000px na 4000×2667px tak, aby tato naopak rozlišením odpovídala rozlišení výřezu z full framu.

Nyní tedy srovnejte druhý a třetí výřez. Ten z APS-C je znatelně ostřejší a přestože je pro celý objekt vyhrazeno naprosto stejné množství pixelů jako u full framu, hvězdičky i logo jsou čitelnější. To je důkaz toho, že i po zmenšení rozlišení obsahuje fotografie z APS-C čipu více detailů (částečně se zakryje Bayerova interpolace).




fotografie z APS-C čipu





fotografie z full frame čipu



Druhá ukázka je z focení Měsíce. Opět se ukazuje, že Měsíc je na APS-C fotografii podstatně větší díky crop faktoru 1,5. Jak to bude s výřezy?




výřez z APS-C čipu





výřez z full frame čipu





výřez z APS-C čipu konvertovaný na velikost full frame čipu



I zde je výřez z fotografie pořízené APS-C čipem o trochu detailnější, byť u těchto málo výrazných detailů už to nejde tak dobře vidět jako v předchozím případě. Lepší srovnání nám tedy umožní druhý a třetí výřez, kde je znovu vidět větší ostrost a výraznost detailů u APS-C výřezu. Je nutné si uvědomit, že v té části obrazu, kde APS-C čip nabízí svých 24 megapixelů, má full frame k dispozici pouze cca 10,67 MPx (24/(1,5*1,5)). A to se jednoduše musí projevit.
Nejnovější články
Canon umožní zrušení aretace prstence Control Ring u RF objektivů Canon umožní zrušení aretace prstence Control Ring u RF objektivů

Nové objektivy Canon řady RF pro full frame CSC fotoaparáty mají navíc jeden prstenec zvaný Control Ring. Ten umožňuje např. změnu ISO citlivosti nebo jiných parametrů. Za příplatek vás Canon zbaví aretovaných poloh, což se hodí např. pro video.

Včera, aktualita, Milan Šurkala
Limitovaná edice Leica M Monochrom Drifter Lennyho Kravitze Limitovaná edice Leica M Monochrom Drifter Lennyho Kravitze
Lenny Kravitz je nejen hudebník, ale velmi rád i fotografuje, má rád fotoaparáty Leica a černobílé snímky. Není divu, že ve spolupráci s ním uvádí Leica už druhou limitovanou edici některého svého fotoaparátu.
25.5.2019, aktualita, Milan Šurkala
Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami

V nabídce společnosti Lomography se po šesti letech vývoje objevuje nový pevný objektiv Petzval 55mm f/1.7 Mk II. Ten se vyznačuje nastavitelným bokehem díky různě tvarovaným otvorům clony.

24.5.2019, aktualita, Milan Šurkala
Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx
Společnost Fujifilm představila nový středoformátový fotoaparát GFX 100, který už podle svého názvu zaujme jednou svou vlastností. Velmi vysokým rozlišením 102 MPx. Dále tu najdeme např. podporu 4K videa.
24.5.2019, aktualita, Milan Šurkala17 komentářů
Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou
Společnost Olympus představila novou generaci outdoorového kompaktu Tough TG-6. Ten proti svému předchůdci přichází s vylepšenými režimy pro focení makra a pod vodou. I nadále má objektiv se světelností F2,0.
23.5.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře