Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Zrcadlovka a já: Pravidla vernisáže

13.5.2011, Jana Bártová, fejeton
Jak to udělat, aby vernisáž vašich fotografií byla úspěšná? Co pro to budete potřebovat? Na co byste neměli zapomenout? Jak to všechno zorganizovat a zařídit? A co to vlastně znamená „úspěšná vernisáž“?
Vernisáže mám moc ráda. Konečně se totiž potkám s autory tváří v tvář jejich dílům. A to je prostě jiné. Staví to totiž fotografa do jiného světla. Přestává být pouhým fotografem a stává se ikonou. Jeho výstava je živým organismem, který se skládá z jeho děl, přátel, názorů, tváří, médií, sociálních vazeb, náhledů na život, na tvorbu a na samotný fotografický proces. Je to zajímavé a poučné.

I když na první pohled vypadají všechny vernisáže stejně, při bližším ohledání se mezi sebou značně liší. Sledovat můžete samozřejmě kvalitu vystavovaných děl, vhodnost prostor, způsob provedení a to, jak všechny faktory ladí dohromady.

Pokud jste autorem, musíte uvažovat dopředu například o tom, jestli umístění výstavní síně a zdroje světla nezpůsobí, že se fotografie za sklem budou lesknout jako zrcadlo a nebudou téměř vidět. Při přípravě výstavy musíte popřemýšlet o správné velikosti fotografií vzhledem k tomu, kolik budou mít návštěvníci prostoru, aby si je mohli prohlédnout. Musíte vybrat takové fotografie, které se budou hodit k sobě, ale také do kontextu prostor, kde budete vystavovat.

Věřím, že většina začínajících fotografů je ráda za jakoukoliv nabídku uspořádání výstavy, ať už jsou prostory vhodné nebo nikoliv. O to více je nezbytné celou akci krok za krokem promyslet. Většina organizací, které takové akce pořádají, autorům pomůžou s výstavou, vernisáží i propagací. Většinou použijí svoje znalosti a kanály, aby o celé akci informovaly veřejnost. I v tomto případě však hraje osoba samotného autora důležitou roli.



Osobní pozvání je zkrátka osobní, ať už přijde poštou, e-mailem, smskou nebo přes Facebook. Na poslední vernisáži jsem ostatně byla právě díky pozvánce od autora, která ke mně dorazila prostřednictvím sociální sítě. Byla to pěkná akce v komorním a velmi přátelském duchu, a i když jsem znala jak autora fotografií, tak jeho dílo, rozhodně to stálo za vidění. Lidé byli příjemní, víno dobré, chlebíčky a zákusky chutnaly, jak měly. Autor s každým prohodil pár slov. Nekonaly se žádné dlouhé nudné prostory, nevystupovalo zde množství sponzorů, ani politiků. Bylo to spíš o fotkách a o focení a právě proto se mi to asi tolik líbilo.

A jak to tedy udělat, aby vaše vernisáž byla úspěšná? Stejně jako v životě i během focení zde platí jednoduché pravidlo: Zůstat sám sebou. Uspořádat takovou akci, která by se líbila vám osobně. Pozvat na ni lidi, které máte rádi a se kterými se rádi uvidíte. Ti totiž vaše pozvání velmi rádi přijmou. Přizpůsobit téma a fotografie okolí, ve kterém vystavujete. Domluvit se s tím, kdo vám poskytne prostory, na organizaci celé akce. Promyslet to dopředu. A taky se těšit. Protože to není jen povinnost. Je to radost z vašeho vlastního díla, která z vás udělá úspěšné autory a z vaší vernisáže úspěšnou akci se skvělou atmosférou.