Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujifilm X-S1: jedinečný

20.3.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Fujifilm je doslova výrobcem ultrazoomů, vždyť nabídka těchto přístrojů u něj značně překračuje 10 modelů. My se dnes podíváme na nejlepší z nich, model X-S1 s velkým 2/3" EXR CMOS čipem s 12 megapixely, 26× objektivem s manuálním zoomem a videem ve Full HD.
Fujifilm X-S1 disponuje velkým 2/3" EXR CMOS čipem, jehož rozlišení je rozumných 12 megapixelů. Pixelová hustota má tedy hodnotu jen 21 MPx/cm2, což by mohlo znamenat docela malou úroveň šumu. Podíváme se na snímky v JPEGu i RAWu. U JPEGů se budeme věnovat 12MPx i 6MPx EXR SN variantě. Snímky v JPEGu jsou foceny s nejnižší sílou odšumování. RAWy jsou konvertovány přes Camera Raw 6.7 RC s vypnutým odšumováním.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 100 (EXR SN)



Citlivost ISO 100 je čistá a detailní, RAW vypadá poněkud neostře.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 (EXR SN)



Ani s citlivostí ISO 200 nejsou problémy. JPEG má jemné hrudky, v EXR režimu je rozlišení sice poloviční, ale kresba je hladší s nižším šumem.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 (EXR SN)



U citlivosti ISO 400 opět vidíme docela neostrý RAW (je možné že RC verze Camera Raw nepřevádí RAWy zrovna nejlépe), JPEGy mají trochu větší hrudky. EXR SN režim opět vykazuje slabší šum.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 (EXR SN)



Při citlivosti ISO 800 začíná RAW chytat trochu barevného šumu. JPEGy mají lehký jasový šum, ale na ultrazoom je to velmi dobrá kvalita obrazu.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (EXR SN)



ISO 1600 je už citlivostí, kde to RAW přestává stíhat. Barevný šum roste, detaily klesají. JPEGy jsou i nadále citlivě odšuměné, ale znatelně roste třepení linií. EXR SN je trochu hladší, ale ani on už nevypadá nejlépe.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (EXR SN)



ISO 3200 (multiexpozice)



Je velkým překvapením, že i ISO 3200 vypadá být v JPEGů jakž takž použitelné (jako nouzovka určitě). To i přesto, že RAW hraje všemi barvami. EXR SN už také začíná lehce ztrácet detaily, ale čtyřexpozice v nočním režimu očividně umí zázraky a i při takto vysoké citlivosti je snímek téměř bez šumu. Jen ostrost není úplně nejlepší.



ISO 6400 (JPEG)



Citlivost ISO 6400 je k dispozici jen v JPEGu a očividně to už začíná být nad síly čipu. Odšumování musí být silné a výsledkem je rozlévání barev.



ISO 12800 (JPEG)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 je možno dosáhnout maximálně ve 4MPx rozlišení, barvičky se už docela dost ztrácí a ani detaily nejsou dobře viditelné. Dále se budeme věnovat míře zachování detailů při různých citlivostech.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)


ISO 100 (EXR SN)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)


ISO 200 (EXR SN)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)


ISO 400 (EXR SN)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)


ISO 800 (EXR SN)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)


ISO 1600 (EXR SN)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)


ISO 3200 (EXR SN)



ISO 6400

ISO 12800

RAWy jsou poněkud neostré, kvalita JPEGů je velmi slušná do citlivosti ISO 400 a ani ISO 800 není nikterak špatné. Teprve od citlivosti ISO 1600 začíná být obraz dosti postižen šumem, ale stále se to dá použít pro běžné snímky.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)


ISO 100 (EXR SN)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)


ISO 200 (EXR SN)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)


ISO 400 (EXR SN)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)


ISO 800 (EXR SN)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)


ISO 1600 (EXR SN)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)


ISO 3200 (EXR SN)



ISO 6400

ISO 12800

Bílá plocha ukazuje poměrně jemné zrno, v RAWu lze vidět barevné flekatění, ale nepříliš výrazné.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.