Srovnání po 6 letech, APS Samsung 14,6 MPx vs 28 MPx

Srovnání po 6 letech, APS Samsung 14,6 MPx vs 28 MPx
, , recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme, jak se projevilo 6 let, které od sebe dělí dva čipy společnosti Samsung. O kolik bude lepší 28MPx CMOS BSI senzor než starý 14,6MPx čip? Kolik EV v šumu a dynamickém rozsahu získá navíc?



reklama
Vysoká pixelová hustota je předpoklad pro vyšší šum a slabší dynamický rozsah. S postupem vývoje technologií se ale daří tyto teoretické předpoklady překonávat a dosahovat lepších výsledků navzdory menším pixelům. Někde to ale platí více a někde méně. Nedávno jsme si ukázali snímače od Canonu, které dělily od sebe 4 roky vývoje a jen 2 megapixely navíc. Rozdíly ve výkonech čipů byly ale minimální a nový snímač ve všech ohledech nabídnul zhruba třetinu EV navíc.


Samsung NX1 a NX11


Dnes zkusíme něco mnohem zajímavějšího. Vyzkoušíme více než 6letý rozdíl mezi senzory od společnosti Samsung. Ta už sice na našem trhu neprodává fotoaparáty, přesto ale bude zajímavé se podívat, jak se povedl vývoj u další značky. V roce 2008 představila společnost Samsung APS-C čip s rozlišením 14,6 megapixelů, který se objevil např. v zrcadlovkách Samsung GX20, Pentax K20D a později např. v Pentaxu K-7 nebo CSC fotoaparátech Samsung NX10/NX11 a dalších. Později se objevily nové 20MPx verze a na podzim roku 2014, tedy po více než 6,5 roku od uvedení 14,6MPx čipu, byl představen nový 28MPx APS-C CMOS BSI snímač v Samsungu NX1 a posléze i NX500. Otázkou nyní zůstává, jak moc dobře dvojnásobné rozlišení s plošně dvakrát tak menšími pixely dokáže spolupracovat s novými výrobními technologiemi.


Samsung NX1 a NX11 seshora


Připomeňme, že 28MPx čip je vyráběn velmi pokročilou 65nm výrobní technologií a je prvním APS-C čipem s CMOS BSI technologií. V následujícím testu se podíváme na rozdíly kvality kresby, digitálního šumu i dynamického rozsahu. Dokážou nové výrobní technologie přebít teoretickou nevýhodu ve dvakrát tak menších pixelech?


Srovnání kresby (1. část)



Prvním problémem je kvalita kresby. Dvakrát tak vysoké rozlišení by teoreticky mělo znamenat také dvakrát tolik detailů. To ale platí za předpokladu, že to dokážou vykreslit objektivy. Jak jsme si už ukázali v minulém testu, který srovnával 14,6MPx a 20,3MPx čipy Samsung, objektivy s tímto nemají problém a 20 megapixelů vykreslí. Otázkou je, zda vykreslí až 28 MPx. Nejprve tedy zkusím objektiv Samsung NX 18-55mm F3.5-5.6 OIS na obou tělech. Snímek z 28MPx přístroje uvedeme jak v plném rozlišení, tak i po převedení na 14,6 MPx, aby byl krásně vidět rozdíl mezi 14,6 megapixelů ze 14,6MPx čipu a 14,6 megapixelů z 28MPx senzoru.




Samsung NX11 (14,6 MPx), klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx), klikněte pro zvětšení





28MPx senzor vlevo, 14,6MPx senzor uprostřed, 28->14,6MPx snímek vpravo, klikněte pro zvětšení



Přestože se jedná o základní setový objektiv, rozdíly v kresbě jsou obrovské. Jde jasně vidět, že 28MPx snímek má vyšší rozlišení a spoustu detailů navíc než 14,6MPx snímek uprostřed. Pokud snímek z NX1 zmenšíme na rozlišení fotoaparátu NX11, navzdory stejné počtu megapixelů je snímek původem z 28MPx čipu velmi výrazně ostřejší a detailnější. Můžete si stáhnout RAW z NX11 i z RAW NX1. Vyzkoušejme oblíbený Samsung NX 30mm F2 pancake.




Samsung NX11 (14,6 MPx), klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx), klikněte pro zvětšení





28MPx senzor vlevo, 14,6MPx senzor uprostřed, 28->14,6MPx snímek vpravo, klikněte pro zvětšení



Ani s pancakem se nic nemění a NX1 s 28MPx senzorem nabídne podstatně vyšší množství detailů. I po zmenšení vypadá snímek mnohem detailněji než ten z NX11. Je vidět, že i v praxi z NX1 skutečně vytřískáte mnohem více detailů. Opět je k dispozici RAW ze 14,6MPx senzoruRAW z 28MPx čipu. Tím ale zdaleka nekončíme, máme zde ještě profi objektiv Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS.




Samsung NX11 (14,6 MPx), klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx), klikněte pro zvětšení





28MPx senzor vlevo, 14,6MPx senzor uprostřed, 28->14,6MPx snímek vpravo, klikněte pro zvětšení



Rozdíly jde vidět i zde. Pokud se podíváme na 14,6MPx čip a srovnáme to se 14,6MPx výsledkem z 28MPx senzoru, lze vidět ostřejší hrany, rozdíly jsou např. na discích aut, lepší prokreslenost si můžete všimnout i na zeleném stožáru vzadu, nemluvě např. o stromech. Můžete si stáhnout RAW z NX11RAW z NX1.
Nejnovější články
Canon EOS 80D: příjemná inovace Canon EOS 80D: příjemná inovace
Zamíříme do třídy vyššího mainstreamu APS-C zrcadlovek a otestujeme Canon EOS 80D s novým 18-135mm IS USM objektivem. Fotoaparát má úplně nový 24MPx senzor, vylepšený ostřící modul a rozhodně se nechce nechat zahanbit.
Dnes,  recenze, Milan Šurkala
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM
Není to dávno, co Canon inovoval svůj 18-135mm objektiv a přinesl STM verzi s krokovým motorkem. Dnes se podíváme na nástupce, který přináší USM motorek, kombinovaný s technologiemi z předchozího modelu pro lepší natáčení videa i fázové ostření.
Dnes,  recenze, Milan Šurkala
Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0 Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0
Druhým z připravovaných F2,8-4,0 objektivů značky Leica pro Micro 4/3 je velmi širokoúhlý zoomovací objektiv Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm / F2.8-4.0 ASPH. Má být velmi dobře optimalizovaný i pro natáčení videa.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala
Lomography uvádí jednorázový fotoaparát Simple Use Film Camera Lomography uvádí jednorázový fotoaparát Simple Use Film Camera
Retro a instantní fotoaparáty zažívají boom. Společnost Lomography to tak zkouší z ještě jiného úhlu a přichází s kinofilmovým jednorázovým fotoaparátem Simple Use Film Camera. Vrátí se doba vyvolávání filmů?
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Kapesní ultrazoom Panasonic Lumix TZ90 se 4K a DFD Kapesní ultrazoom Panasonic Lumix TZ90 se 4K a DFD
Panasonic představil nový kapesní ultrazoom Lumix TZ90, který přináší objektiv se 30× optickým zoomem. Nechybí ani technologie DFD, podpora 4K videa, elektronický hledáček a také o 180° výklopný displej.
22.4.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  3 komentáře