Srovnání po 6 letech, APS Samsung 14,6 MPx vs 28 MPx

Srovnání po 6 letech, APS Samsung 14,6 MPx vs 28 MPx
, , recenze: specifikace produktu

Dnes se podíváme, jak se projevilo 6 let, které od sebe dělí dva čipy společnosti Samsung. O kolik bude lepší 28MPx CMOS BSI senzor než starý 14,6MPx čip? Kolik EV v šumu a dynamickém rozsahu získá navíc?




reklama
Vysoká pixelová hustota je předpoklad pro vyšší šum a slabší dynamický rozsah. S postupem vývoje technologií se ale daří tyto teoretické předpoklady překonávat a dosahovat lepších výsledků navzdory menším pixelům. Někde to ale platí více a někde méně. Nedávno jsme si ukázali snímače od Canonu, které dělily od sebe 4 roky vývoje a jen 2 megapixely navíc. Rozdíly ve výkonech čipů byly ale minimální a nový snímač ve všech ohledech nabídnul zhruba třetinu EV navíc.


Samsung NX1 a NX11


Dnes zkusíme něco mnohem zajímavějšího. Vyzkoušíme více než 6letý rozdíl mezi senzory od společnosti Samsung. Ta už sice na našem trhu neprodává fotoaparáty, přesto ale bude zajímavé se podívat, jak se povedl vývoj u další značky. V roce 2008 představila společnost Samsung APS-C čip s rozlišením 14,6 megapixelů, který se objevil např. v zrcadlovkách Samsung GX20, Pentax K20D a později např. v Pentaxu K-7 nebo CSC fotoaparátech Samsung NX10/NX11 a dalších. Později se objevily nové 20MPx verze a na podzim roku 2014, tedy po více než 6,5 roku od uvedení 14,6MPx čipu, byl představen nový 28MPx APS-C CMOS BSI snímač v Samsungu NX1 a posléze i NX500. Otázkou nyní zůstává, jak moc dobře dvojnásobné rozlišení s plošně dvakrát tak menšími pixely dokáže spolupracovat s novými výrobními technologiemi.


Samsung NX1 a NX11 seshora


Připomeňme, že 28MPx čip je vyráběn velmi pokročilou 65nm výrobní technologií a je prvním APS-C čipem s CMOS BSI technologií. V následujícím testu se podíváme na rozdíly kvality kresby, digitálního šumu i dynamického rozsahu. Dokážou nové výrobní technologie přebít teoretickou nevýhodu ve dvakrát tak menších pixelech?


Srovnání kresby (1. část)



Prvním problémem je kvalita kresby. Dvakrát tak vysoké rozlišení by teoreticky mělo znamenat také dvakrát tolik detailů. To ale platí za předpokladu, že to dokážou vykreslit objektivy. Jak jsme si už ukázali v minulém testu, který srovnával 14,6MPx a 20,3MPx čipy Samsung, objektivy s tímto nemají problém a 20 megapixelů vykreslí. Otázkou je, zda vykreslí až 28 MPx. Nejprve tedy zkusím objektiv Samsung NX 18-55mm F3.5-5.6 OIS na obou tělech. Snímek z 28MPx přístroje uvedeme jak v plném rozlišení, tak i po převedení na 14,6 MPx, aby byl krásně vidět rozdíl mezi 14,6 megapixelů ze 14,6MPx čipu a 14,6 megapixelů z 28MPx senzoru.




Samsung NX11 (14,6 MPx), klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx), klikněte pro zvětšení





28MPx senzor vlevo, 14,6MPx senzor uprostřed, 28->14,6MPx snímek vpravo, klikněte pro zvětšení



Přestože se jedná o základní setový objektiv, rozdíly v kresbě jsou obrovské. Jde jasně vidět, že 28MPx snímek má vyšší rozlišení a spoustu detailů navíc než 14,6MPx snímek uprostřed. Pokud snímek z NX1 zmenšíme na rozlišení fotoaparátu NX11, navzdory stejné počtu megapixelů je snímek původem z 28MPx čipu velmi výrazně ostřejší a detailnější. Můžete si stáhnout RAW z NX11 i z RAW NX1. Vyzkoušejme oblíbený Samsung NX 30mm F2 pancake.




Samsung NX11 (14,6 MPx), klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx), klikněte pro zvětšení





28MPx senzor vlevo, 14,6MPx senzor uprostřed, 28->14,6MPx snímek vpravo, klikněte pro zvětšení



Ani s pancakem se nic nemění a NX1 s 28MPx senzorem nabídne podstatně vyšší množství detailů. I po zmenšení vypadá snímek mnohem detailněji než ten z NX11. Je vidět, že i v praxi z NX1 skutečně vytřískáte mnohem více detailů. Opět je k dispozici RAW ze 14,6MPx senzoruRAW z 28MPx čipu. Tím ale zdaleka nekončíme, máme zde ještě profi objektiv Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS.




Samsung NX11 (14,6 MPx), klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx), klikněte pro zvětšení





28MPx senzor vlevo, 14,6MPx senzor uprostřed, 28->14,6MPx snímek vpravo, klikněte pro zvětšení



Rozdíly jde vidět i zde. Pokud se podíváme na 14,6MPx čip a srovnáme to se 14,6MPx výsledkem z 28MPx senzoru, lze vidět ostřejší hrany, rozdíly jsou např. na discích aut, lepší prokreslenost si můžete všimnout i na zeleném stožáru vzadu, nemluvě např. o stromech. Můžete si stáhnout RAW z NX11RAW z NX1.
Nejnovější články
Blincam na brýle, foťte mrknutím oka Blincam na brýle, foťte mrknutím oka
Dalším zajímavým projektem na crowdfundingových serverech je Blincam, který by mohl být alternativou někdejším Google Glass. Jde o malý fotoaparát, který se nasadí na jakékoli brýle a fotí se pouhým mrknutím oka.
22.7.2016,  aktualita, Milan Šurkala,  2 komentáře
Camera Raw 9.6.1 opravuje chyby a podporuje Fujifilm X-T2 Camera Raw 9.6.1 opravuje chyby a podporuje Fujifilm X-T2
Objevila se nová verze RAW konvertoru Adobe Camera Raw 9.6.1. Jde jen o minoritní aktualizaci, která přináší opravu dvou chybiček a spolu s tím už rovnou přináší i podporu RAWů např. z CSC fotoaparátu Fujifilm X-T2.
21.7.2016,  aktualita, Milan Šurkala
Yasuhara Momo, nový soft focus objektiv Yasuhara Momo, nový soft focus objektiv
Na trhu se objevuje nový objektiv Yasuhara Momo, který chce zákazníky lákat soft focusem, tedy záměrnou optickou nekvalitou. Ta se projevuje relativně ostrým obrazem obklopeným aurou dávající snímkům snový nádech.
20.7.2016,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Canon si patentoval PowerShot s APS-C senzorem Canon si patentoval PowerShot s APS-C senzorem
Jeden z dalších zajímavých patentů, které byly nedávno uznány, ukazuje kompaktní fotoaparát Canon PowerShot s APS-C senzorem a objektivem začínajícím na širokoúhlých 24 mm s výbornou světelností F2,0.
19.7.2016,  aktualita, Milan Šurkala
Phase One uvádí Schneider-Kreuznach LS 40-80mm a LS 75-150mm Phase One uvádí Schneider-Kreuznach LS 40-80mm a LS 75-150mm
Phase One představil dva nové zoomovací objektivy pod značkou Schneider-Kreuznach s modrým proužkem typickým pro tohoto výrobce. Jsou určené pro středoformátové fotoaparáty a půjde o objektivy s centrální závěrkou.
19.7.2016,  aktualita, Milan Šurkala