Víkendová diskuze: Hloubka ostrosti jako tvůrčí prostředek?
Tímto Vás zveme na Víkendovou diskuzi na téma:
Hloubka ostrosti, jeden z nejvýznamnějších tvůrčích prostředků fotografa. Pohráváte si často s různou hloubky ostrosti u svých fotografií, či tuto důležitou část fotografického procesu necháte na fotoaparátu, který ji rozhodne za vás automatickou volbou clony?
Zúčastnit se mohou i neregistrovaní, stačí stisknout tlačítko Odpověď u levého okraje stránky nad a pod příspěvky.
[SIZE="5"]Hloubka ostrosti jako tvůrčí prostředek?[/SIZE]
Hloubka ostrosti, jeden z nejvýznamnějších tvůrčích prostředků fotografa. Pohráváte si často s různou hloubky ostrosti u svých fotografií, či tuto důležitou část fotografického procesu necháte na fotoaparátu, který ji rozhodne za vás automatickou volbou clony?
Zúčastnit se mohou i neregistrovaní, stačí stisknout tlačítko Odpověď u levého okraje stránky nad a pod příspěvky.
Tak hloubku ostrosti je nutné zvolit podle fotografované scény. Pokud fotím nějaké věci, tak se snažím o co největší hloubku, aby byl předmět celý ostrý.Pokud fotím venku tak podle scény přepínám na prioritu času a nebo clony.
Takže odpověď pro mě je: že si s ní hraju i nehraju zároveň.. :)
Takže odpověď pro mě je: že si s ní hraju i nehraju zároveň.. :)
Hloubka ostrosti je pro mě nejvýznamější prostředek.Často a rád si s ní pohrávám podle scény jakou fotografuji.Nikdy nenechávám fotoaparát rozhodovat za mě.
Osobně si s hloubkou ostrosti hraju pouze při portrétech nebo zátiší. Když fotím krajinky, tak se snažím o vhodnou kombinaci velká hloubka ostrosti vs. dobrá kresba objektivu. I když nepopírám, že i v krajinné fotografii malá hloubka ostrosti nemá své opodstatnění...
Opravdu inteligentní téma. Fotograf, který chce výsledek tvůrčího procesu ovlivnit nemůže nechat výběr použité clony na automatu. To je jako anketa, kolik lidí jede na automatiku a kolik ne?
[quote=Michal Srna;11642]Osobně si s hloubkou ostrosti hraju pouze při portrétech nebo zátiší. Když fotím krajinky, tak se snažím o vhodnou kombinaci velká hloubka ostrosti vs. dobrá kresba objektivu. I když nepopírám, že i v krajinné fotografii malá hloubka ostrosti nemá své opodstatnění...[/quote]
... to je přece nesmysl, jestliže se snažíte o vhodnou kombinaci velká hloubka ostrosti vs. dobrá kresba, tak clonu nastavujete sám, ne?
... to je přece nesmysl, jestliže se snažíte o vhodnou kombinaci velká hloubka ostrosti vs. dobrá kresba, tak clonu nastavujete sám, ne?
Ano nastavuji, špatně jsem to formuloval, měl jsem na mysli "viditelnou hloubku ostrosti" ve smyslu, že např. u portétů, zátiší či makra si kontroluji, jak právě hloubku ostrosti zvolím velkou, tj. co má a co nemá být již ostré. U krajiny toto neřeším, protože chci ostrost všude, ale vůbec neříkám, že clonu nastavuje automat.
Celé téma není myšleno ve smyslu "clona auto či ne?" ale ve smyslu, zdali si i vy kontrolujete, co chcete mít ostré a co již ne, i když to samozřejmě s režimem volby clony souvisí. Někdo však nastavení clon. čísla nevyužívá jako tvůrčí prostředek, ale pouze tam sekne manuálně 7.1, protože mu na tom nejlépe kreslí objektiv. Ano, nastavuje clonu ručně, ale ne s tvůrčím úmyslem...
Celé téma není myšleno ve smyslu "clona auto či ne?" ale ve smyslu, zdali si i vy kontrolujete, co chcete mít ostré a co již ne, i když to samozřejmě s režimem volby clony souvisí. Někdo však nastavení clon. čísla nevyužívá jako tvůrčí prostředek, ale pouze tam sekne manuálně 7.1, protože mu na tom nejlépe kreslí objektiv. Ano, nastavuje clonu ručně, ale ne s tvůrčím úmyslem...
,,,no to dělám právě já-začátečník. Vím jen, že čím nastavím menší číslo clony, tím budu mít menší hl.ostrosti a naopak. Jak ale poznám, při které cloně mi bude objektiv nejlépe kreslit-podávat nejvíce ostrý odraz okolí, např. krajiny? Měl bych v tomto případě volit clonu nejvyšší?
Tak na tohle jsou dobré testy objektivů, jako např. http://www.photozone.de.
[quote=nephilim;11651]Tak na tohle jsou dobré testy objektivů, jako např. www.photozone.de.[/quote]
dá se taky něco najít na http://www.dpreview.com/products/lenses
jinak práce s hloubkou ostrosti je asi jedna ze základních věcí kterou by měl fotograf zvládat. Určitě ji nenechávám na fotoaparátu, ale souhlasím s Rellikem
dá se taky něco najít na http://www.dpreview.com/products/lenses
jinak práce s hloubkou ostrosti je asi jedna ze základních věcí kterou by měl fotograf zvládat. Určitě ji nenechávám na fotoaparátu, ale souhlasím s Rellikem
Spíš ne. Asi jak píše Michal Srna. Na zatíší co nejmíň, na portréty když světlo dovolí trochu přicloním, u krajin neřeším a nechávám na automatice. S polarizákem je u zoomu občas lepší rozumný čas než o chlup lepší kresba na vyšší cloně. Nepatřím do kategorie lidí co předstírají, že bez těžké zrcadlovky, bytelného stativu a manuálního režimu a auta či osla na transport fotovýbavy nejde udělat kloudná fotka.
[quote=Neregistrovaný;11650],,,no to dělám právě já-začátečník. Vím jen, že čím nastavím menší číslo clony, tím budu mít menší hl.ostrosti a naopak. Jak ale poznám, při které cloně mi bude objektiv nejlépe kreslit-podávat nejvíce ostrý odraz okolí, např. krajiny? Měl bych v tomto případě volit clonu nejvyšší?[/quote]
To urcite ne. Je treba si to vyzkouset a porovnat vyrezy. U APS-C cipu je to vetsinou nekde kolem F8 az F11. Pokud zvolis vyssi clonu, uz tam muze vzniknout difrakce, kdy objektivy sice nabidne temer nekonecnou nebo nekonecnou hloubku ostrosti, ale cely snimek bude kvuli difrakci (ohybu svetla) lehce nebo vice rozostreny.
To urcite ne. Je treba si to vyzkouset a porovnat vyrezy. U APS-C cipu je to vetsinou nekde kolem F8 az F11. Pokud zvolis vyssi clonu, uz tam muze vzniknout difrakce, kdy objektivy sice nabidne temer nekonecnou nebo nekonecnou hloubku ostrosti, ale cely snimek bude kvuli difrakci (ohybu svetla) lehce nebo vice rozostreny.
Tiez vyuzivam riadenie HO clonou. Pri portretoch alebo zaujimavych detailoch mala HO, pri beznom dovolenkovom cvakani zase velka HO. Avsak pri makre je HO velmi velky problem a s makropredsadkou casto aj na najvyssie clonove cisla nie je hlbka ostrosti vecsia nez par desatin milimetra - ale to uz s HO ako tvorivym prostriedkom asi nema vela spolocneho :)
Právě že naopak. U makro snímků je hloubka ostrosti asi nejklíčovějším prvkem stanovujícím, zdali je snímek povedený či ne. Jak říkáš, stačí pár milimetrů a bod zájmu je již ztracen zcela mimo HO a to je právě ta výzva, kde se člověk s HO může vyřádit a považovat ji za opravdový tvůrčí prostředek :)
Dávám busymu za pravdu ... s různými makropředsádkami je HO tak strašně malá, že se někdy i skládá několik různě zaostřených snímků a vybírá se vždy ostrá část. Funguje to teda jen na mrtvolky hmyzu a předměty focené se stativem. Výsledná HO už záleží jen na softwaru a počtu/výběru snímků.
Zase s těmi portréty je třeba nějaký odhad, pokud je ostré oko a neostré vlasy, tak to taky není úplně ono a nejmenší HO se mi neosvědčila.
Zase s těmi portréty je třeba nějaký odhad, pokud je ostré oko a neostré vlasy, tak to taky není úplně ono a nejmenší HO se mi neosvědčila.
[quote=Michal Srna;11656]Právě že naopak. U makro snímků je hloubka ostrosti asi nejklíčovějším prvkem stanovujícím, zdali je snímek povedený či ne. Jak říkáš, stačí pár milimetrů a bod zájmu je již ztracen zcela mimo HO a to je právě ta výzva, kde se člověk s HO může vyřádit a považovat ji za opravdový tvůrčí prostředek :)[/quote]
Keby par milimetrov, to by bolo este vynikajuce, ale castokrat je to len par desatin milimetra. Napriklad pri fotke "Panelakove mravce faraony" som mal aj pri najlepsej snahe (maximalne clonove cislo ktore este nedegraduje difrakcia) taku malu HO ze ani celeho mravca "nalezato" sa mi tam nepodarilo vtesnat. Takze ak ma ostru hlavu, nohy su uz rozmazane, a jeho kolega, ktory mal hlavu o pol milimetra vyssie, ju uz ma tiez rozmazanu.
Pritom je uplne jedno ci sa to foti kompaktom (s irisovou clonou) alebo zrkadlovkou, fyzika proste nepusti :( Tu pomoze jedne skladane makro ako vyssie pisal pavel_p.
Keby par milimetrov, to by bolo este vynikajuce, ale castokrat je to len par desatin milimetra. Napriklad pri fotke "Panelakove mravce faraony" som mal aj pri najlepsej snahe (maximalne clonove cislo ktore este nedegraduje difrakcia) taku malu HO ze ani celeho mravca "nalezato" sa mi tam nepodarilo vtesnat. Takze ak ma ostru hlavu, nohy su uz rozmazane, a jeho kolega, ktory mal hlavu o pol milimetra vyssie, ju uz ma tiez rozmazanu.
Pritom je uplne jedno ci sa to foti kompaktom (s irisovou clonou) alebo zrkadlovkou, fyzika proste nepusti :( Tu pomoze jedne skladane makro ako vyssie pisal pavel_p.
Osobně preferuji prioritu clony, kde si právě hodnotu clony volím sám. U setového zoom objektivu volím tuto hodnotu zpravidla mezi F5.6-F11 (max F16) a u pevného ohniska se nebojím jít klidně už od plné díry, tj. v mém případě F1.8, pokud to podchytí záměr snímané scény, kdy mi jde o snovou fotku a nikoli o žiletkově ostrou. Pokud chci ostrost, dosahuji jí v rozmezí cca F2.2-F11(max F16). Takže shrnuto podtrženo clonu ovládám téměř u každé fotky, u jaké mi o něco jde a nejedná se o tzv. rodinnou momentku. Tam nechávám automatiku.
[quote=smelijohn;11663]kdy mi jde o snovou fotku a nikoli o žiletkově ostrou[/quote]aha .. takze uz viem co mam povedat ked sa mi fotka nevydari... :-)
Co sa tyka "prace s HO" tak chvilku som mal obdobie ze som sa snazil najst motivy ked bude ostre len nieco a zbytok rozmazany a vtedy som fotieval vzdy na najnizsej clone (F1.7).
No uz ma to preslo .. uz clonu zvycajne nechavam na automatiku: jej logika mi v mojich fotakoch celkom vyhovuje...
Co sa tyka "prace s HO" tak chvilku som mal obdobie ze som sa snazil najst motivy ked bude ostre len nieco a zbytok rozmazany a vtedy som fotieval vzdy na najnizsej clone (F1.7).
No uz ma to preslo .. uz clonu zvycajne nechavam na automatiku: jej logika mi v mojich fotakoch celkom vyhovuje...
U mě (400D) moc logiku automatiky nechápu :) Venku je hezký slunečný den, ISO100, s clonou f/11 exp. čas 1/200 s a v automatice by mi tam nacpal f/3.6 :)
[quote=busy;11655] Avsak pri makre je HO velmi velky problem a s makropredsadkou casto aj na najvyssie clonove cisla nie je hlbka ostrosti vecsia nez par desatin milimetra - ale to uz s HO ako tvorivym prostriedkom asi nema vela spolocneho :)[/quote]
Veľký omyl. HO ako tvorivý prostriedok je pri makre veľmi dobre využiteľná. Nemusí byť všetko ostré od predného tykadla až po zadnú nohu. To čo je na fotke podstatné je ostré a ostatné v ľahkej neostrosti, prípadne neostré. Ostrosť závisí od veľkosti objektu, od objektívu a smeru pohľadu na predmet fotografie. Ináč sa fotí s MPE 65 mm, ináč s 180 mm a ináč s 50 mm makro objektívom. Na 100mm makro objektíve sú použiteľné pri clone 2,8 necelé 2 mm , pri clone 11 asi 6 mm, pri clone 32 asi 15 mm. Keď si pozrieš makrá fotené clonou 2,8 tak práve tam je HO tvorivým prostriedkom.
Veľký omyl. HO ako tvorivý prostriedok je pri makre veľmi dobre využiteľná. Nemusí byť všetko ostré od predného tykadla až po zadnú nohu. To čo je na fotke podstatné je ostré a ostatné v ľahkej neostrosti, prípadne neostré. Ostrosť závisí od veľkosti objektu, od objektívu a smeru pohľadu na predmet fotografie. Ináč sa fotí s MPE 65 mm, ináč s 180 mm a ináč s 50 mm makro objektívom. Na 100mm makro objektíve sú použiteľné pri clone 2,8 necelé 2 mm , pri clone 11 asi 6 mm, pri clone 32 asi 15 mm. Keď si pozrieš makrá fotené clonou 2,8 tak práve tam je HO tvorivým prostriedkom.
Asi je to trošku mimo téma, ale dovolím si dotaz. Mám to chápat tak, že tato diskuze o hloubce ostrosti se v podstatě týká jenom zrcadlovek, případně kompaktů s výměnnými objektivy? Ptám se proto, že bych rád pořídil pokročilejší foťák, ale do zrcadlovky asi nepůjdu. Papírově se mi moc líbí Nikon P7100 - recenzi na P7000 jsem samozřejmě četl - a tam se píše, že rozmazání pozadí lze docílit, ale na zrcadlovku to nemá. Mám tomu rozumět tak, že i u těchto "profi" kompaktů je praktická práce s HO odsunuta na okraj a lze ji využít pouze ve specifických situacích? Nebo s HO lze pracovat i u těchto přístrojů? Nerad bych se nákupem tohoto přístroje zcela ochudil o možnost práce s HO.
[quote=Neregistrovaný - Pietro69;11721]Asi je to trošku mimo téma, ale dovolím si dotaz. Mám to chápat tak, že tato diskuze o hloubce ostrosti se v podstatě týká jenom zrcadlovek, případně kompaktů s výměnnými objektivy? Ptám se proto, že bych rád pořídil pokročilejší foťák, ale do zrcadlovky asi nepůjdu. Papírově se mi moc líbí Nikon P7100 - recenzi na P7000 jsem samozřejmě četl - a tam se píše, že rozmazání pozadí lze docílit, ale na zrcadlovku to nemá. Mám tomu rozumět tak, že i u těchto "profi" kompaktů je praktická práce s HO odsunuta na okraj a lze ji využít pouze ve specifických situacích? Nebo s HO lze pracovat i u těchto přístrojů? Nerad bych se nákupem tohoto přístroje zcela ochudil o možnost práce s HO.[/quote]
No asi tak. Pro hraní si s rozmazaným pozadím je potřeba mimo jiné i celkem velký čip, což kompakty nemají. Proto u kompaktu je obtížné vyprodukovat malou HO.
No asi tak. Pro hraní si s rozmazaným pozadím je potřeba mimo jiné i celkem velký čip, což kompakty nemají. Proto u kompaktu je obtížné vyprodukovat malou HO.
I kdyz ma P7000 (resp. P7100) na kompakt pomerne velky cip, stale je drtive mensi nez u zrcadlovek a CSC fotoaparatu (kompakty s vymennymi objektivy). Takze pokud to srovname napr. se zakladni zrcadlovkou s APS-C cipem, ktera se setakem bude mit na 55mm ohnisku (83mm prepoctenem) clonu F5,6 a urcitou hloubku ostrosti, P7000 bude mit na stejnem prepoctenem ohnisku 83 mm to skutecne jen nejakych 18 mm, coz i pri lepsi clona F4 bude znamenat asi takovou hloubku ostrosti, jaka by vznikla na dane zrcadlovce pri pricloneni na F11-F13. Takze zadna slava. Na druhou stranu zde mame napr. Olympus XZ-1, ktery na 83mm prepoctenem ohnisku disponuje svetelnosti F2,2, takze se vyrovna zhruba zrcadlovce na 83mm prepoctenem ohnisku zaclonene na F6,3. Tento kompakt se tedy hloubkou ostrosti zrcadlovce se zakladnim setakem zhruba vyrovna.
Takze ano, s hloubkou ostrosti si tu clovek moc nepohraje. A pokud ano, tak na vetsim zoomu pri snimani na kratsi vzdalenosti (detaily).
Pro ukazku, tady je XZ-1 (https://www.digimanie.cz/recenze-olympus-xz-1-trefa-do-cerneho/3830-3) a tady P7000 (https://www.digimanie.cz/recenze-nikon-coolpix-p7000-lepsi-nez-jsme-cekali/3779-3) + jejich galerie.
Takze ano, s hloubkou ostrosti si tu clovek moc nepohraje. A pokud ano, tak na vetsim zoomu pri snimani na kratsi vzdalenosti (detaily).
Pro ukazku, tady je XZ-1 (https://www.digimanie.cz/recenze-olympus-xz-1-trefa-do-cerneho/3830-3) a tady P7000 (https://www.digimanie.cz/recenze-nikon-coolpix-p7000-lepsi-nez-jsme-cekali/3779-3) + jejich galerie.
Díky za rychlou reakci, vysvětlení a odkazy. :-)
Snad na tom bude s HO můj další favorit - Fujifim X10 - podobně jak ten Olympus XZ-1.
Snad na tom bude s HO můj další favorit - Fujifim X10 - podobně jak ten Olympus XZ-1.
[quote=Neregistrovaný;11682]Veľký omyl. HO ako tvorivý prostriedok je pri makre veľmi dobre využiteľná. Nemusí byť všetko ostré od predného tykadla až po zadnú nohu.[/quote]
Samozrejme, suhlasim. Len som chcel napisat, ze mala HO je pri extremnych makrach skor na pritaz, a musi sa obchadzat roznymi trikmi - napr. skladanym makrom.
Samozrejme, suhlasim. Len som chcel napisat, ze mala HO je pri extremnych makrach skor na pritaz, a musi sa obchadzat roznymi trikmi - napr. skladanym makrom.
[quote=busy;11729]Samozrejme, suhlasim. Len som chcel napisat, ze mala HO je pri extremnych makrach skor na pritaz, a musi sa obchadzat roznymi trikmi - napr. skladanym makrom.[/quote]
Vidim, ze sa neorientujes v problematike makro, lepsie povedane poznas malo dobrych makro fotografii. HO sa v makro fotografii pouziva od ostrosti celeho predmetu az po malu HO, kde sa HO pouziva kreativne. Urcite ze bezny divak zasne viac nad makrom poskladanym zo 100 fotiek, ako nad vytvarne odfotenou kvetinou na ktorej je iba jej mala cast ostra. Ja osobne by som si dal na stenu radsej tuto fotku ako do posledneho chlpu ostru hlavu pavuka.
Vidim, ze sa neorientujes v problematike makro, lepsie povedane poznas malo dobrych makro fotografii. HO sa v makro fotografii pouziva od ostrosti celeho predmetu az po malu HO, kde sa HO pouziva kreativne. Urcite ze bezny divak zasne viac nad makrom poskladanym zo 100 fotiek, ako nad vytvarne odfotenou kvetinou na ktorej je iba jej mala cast ostra. Ja osobne by som si dal na stenu radsej tuto fotku ako do posledneho chlpu ostru hlavu pavuka.