Test čočky - makro kroužky
mám doma oblíbený NIKKOR 18-105VR a původně jen na zkoušku NIKKOR 55-200VR (nakonec jsem si ho tedy nechal)
Oba objektivy co se týče makra zrovna nevynikají. Makro objektiv by měl mít zvětšení 1.
Zvětšení 18-105VR má 0,2 a minimální zaostřitelná vzdálenost je 45cm.
Zvětšení 55-200VR má 0,285 a minimální zaostřitelná vzdálenost je 95cm.
Ke zlepšení zvětšení se používají dva postupy.
- předsádkové čočky
- makro kroužky
Předsádkové čočky
Tyto čočky se obvykle šroubují místo filtrů před objektiv. U obyčejných (nejlevnějších) čoček ale dochází k degradaci obrazu a optickým vadám. Obvykle podduškovité deformaci ale hlavně k chromatické aberaci.
Lepší variantou jsou předsádky s optickou soustavou, kdy jsou tyto chyby minimalizovány.
Výborný článek zde: https://www.digimanie.cz/recenze-raynox-dcr-150-kvalitni-makro-levne/3213
Makro kroužky
Posouvají ohnisko a snižují tím minimální zaostřitelnou vzdálenost. Jelikož neobsahují žádnou optickou soustavu, tak nedochází k optickým chybám.
Nejčastěji se setkáváme s obyčejnými kroužky bez přenosů signálů. Jsou levné (Ebay cca 150Kč) ale nevýhodou je že musíte pak ručně ostřit a clonit. Navíc samozřejmě nefunguje stabilizace - což je při focení makra v přírode z ruky nepříjemný handicap.
Vyrábí se i kroužky s přenosy signálů (Ebay cca 1200Kč). Jsou pochopitelně o poznání dražší, ale práce s nimi je velmi "jednoduchá"
parametry testu:
Začneme oblíbeným setovým objektivem 18-105 a nejlevnější verzí - čočkami +4 a +8 dioptrií
plná velikost: ODKAZ
Po celé ploše se projevuje poměrně silně chromatická aberace, která se ke krajům zvětšuje. Hloubka ostrosti i přes clonu f10 je poměrně malá. Jediné co je "zaostřené" je střed - i v rovině ostrosti se ke krajům vše rozmazává.
Další pokus opět s 18-105 a tentokráte s makro kroužky
plná velikost: ODKAZ
Opět se objevuje aberace. Jen již není tak silná jako u čoček. Zvětšení není tak veliké a hloubka ostrosti je větší s plynulejším rozostřením.
Objevuje se typický neduh kroužků. Posunutím ohniska může dojít k jeho přesunu do "těla" objektivu. Projevuje se to tím, že ač se přední čočkou dotknete objektu - stále jste jakoby moc daleko a nepodaří se zaostřit.
Nyní test 55-200VR a předsádkové čočky
plná velikost: ODKAZ
Situace se opakuje jako u 18-105. Aberace po celé ploše a velmi malá hloubka ostrosti. Opět se i v rovině ostrosti kraje mažou.
Poslední test 55-200VR a makro kroužky
plná velikost: ODKAZ
Aberace se nevyskytuje a hloubka ostrosti je větší s plynulejším nástupem.
Makro kroužky lze kombinovat (skládat). Tím se dá dosáhnout značného posunutí ohniska a tedy možného přiblížení k předmětu. U těchto kroužků s přenosy signálů jsem ale narazil na problém. Při kombinaci všech tří kroužků dochází prakticky stále k problémům s funkcí objektivu. Stabilizátor "klape" a ostření nefunguje. Zrada je zřejmě ve velkém počtu kontaktů/přechodů mezi tělem-kroužky-objektivem a objektivu se nedostává potřebného napájení.
S jedním kroužkem se problém nevyskytl nikdy. Se dvěmi se to semtam stane, tři kroužky jsou už opravdu loterie. Takže nejmenší 12mm kroužek prakticky nepoužívám. Zvětšení s jeho pomocí je minimální, ale nárůst problémů enormní.
Oba objektivy co se týče makra zrovna nevynikají. Makro objektiv by měl mít zvětšení 1.
Zvětšení 18-105VR má 0,2 a minimální zaostřitelná vzdálenost je 45cm.
Zvětšení 55-200VR má 0,285 a minimální zaostřitelná vzdálenost je 95cm.
Ke zlepšení zvětšení se používají dva postupy.
- předsádkové čočky
- makro kroužky
Předsádkové čočky
Tyto čočky se obvykle šroubují místo filtrů před objektiv. U obyčejných (nejlevnějších) čoček ale dochází k degradaci obrazu a optickým vadám. Obvykle podduškovité deformaci ale hlavně k chromatické aberaci.
Lepší variantou jsou předsádky s optickou soustavou, kdy jsou tyto chyby minimalizovány.
Výborný článek zde: https://www.digimanie.cz/recenze-raynox-dcr-150-kvalitni-makro-levne/3213
Makro kroužky
Posouvají ohnisko a snižují tím minimální zaostřitelnou vzdálenost. Jelikož neobsahují žádnou optickou soustavu, tak nedochází k optickým chybám.
Nejčastěji se setkáváme s obyčejnými kroužky bez přenosů signálů. Jsou levné (Ebay cca 150Kč) ale nevýhodou je že musíte pak ručně ostřit a clonit. Navíc samozřejmě nefunguje stabilizace - což je při focení makra v přírode z ruky nepříjemný handicap.
Vyrábí se i kroužky s přenosy signálů (Ebay cca 1200Kč). Jsou pochopitelně o poznání dražší, ale práce s nimi je velmi "jednoduchá"
parametry testu:
- tělo NIKON D5000
clona f10
vše ostřeno na minimální vzdálenost
vše jsou to fotografie v plném rozlišení (bez ořezů)
úhel fotoaparát - papír cca 45°
Začneme oblíbeným setovým objektivem 18-105 a nejlevnější verzí - čočkami +4 a +8 dioptrií
plná velikost: ODKAZ
Po celé ploše se projevuje poměrně silně chromatická aberace, která se ke krajům zvětšuje. Hloubka ostrosti i přes clonu f10 je poměrně malá. Jediné co je "zaostřené" je střed - i v rovině ostrosti se ke krajům vše rozmazává.
Další pokus opět s 18-105 a tentokráte s makro kroužky
plná velikost: ODKAZ
Opět se objevuje aberace. Jen již není tak silná jako u čoček. Zvětšení není tak veliké a hloubka ostrosti je větší s plynulejším rozostřením.
Objevuje se typický neduh kroužků. Posunutím ohniska může dojít k jeho přesunu do "těla" objektivu. Projevuje se to tím, že ač se přední čočkou dotknete objektu - stále jste jakoby moc daleko a nepodaří se zaostřit.
Nyní test 55-200VR a předsádkové čočky
plná velikost: ODKAZ
Situace se opakuje jako u 18-105. Aberace po celé ploše a velmi malá hloubka ostrosti. Opět se i v rovině ostrosti kraje mažou.
Poslední test 55-200VR a makro kroužky
plná velikost: ODKAZ
Aberace se nevyskytuje a hloubka ostrosti je větší s plynulejším nástupem.
Makro kroužky lze kombinovat (skládat). Tím se dá dosáhnout značného posunutí ohniska a tedy možného přiblížení k předmětu. U těchto kroužků s přenosy signálů jsem ale narazil na problém. Při kombinaci všech tří kroužků dochází prakticky stále k problémům s funkcí objektivu. Stabilizátor "klape" a ostření nefunguje. Zrada je zřejmě ve velkém počtu kontaktů/přechodů mezi tělem-kroužky-objektivem a objektivu se nedostává potřebného napájení.
S jedním kroužkem se problém nevyskytl nikdy. Se dvěmi se to semtam stane, tři kroužky jsou už opravdu loterie. Takže nejmenší 12mm kroužek prakticky nepoužívám. Zvětšení s jeho pomocí je minimální, ale nárůst problémů enormní.
Pro predstavu dobre asi to dalo dost prace :) z tech cocek to leze hodne neostre, nevim zdali je to kvalitou optiky nebo si nemel poradne zaostreno protoze i nektere zaostrene meli hloubku ostrosti trochu jinde ;) vim neni to lehke zejmena na zrcadlovce (predpokladam ze na zrcadle ikdyz to nepises a v tech objektivech se nevyznam). Z toho co jsem videl mi prijdou porad nejpouzitelnejsi ty krouzky, maximalne bych je zkombinoval s cockou +2 a dost pak uz dost trpi kvalita. I tak co mam odzkouseno, je v praxi velky problem spravne zaostrit uz se dvema krouzkama na ohnisku 50mm (manualni obj.) a paradoxne neni problem s plachym hmyzem, ale HO a pohybem fotaku (bez stativu). Nevim jestli a nakolik by to vyresilo kontinualni ostreni ve spojeni s burst rezimem, ale takove cvakani by mne uz snad ani nebavilo to mam jen jako nouzovku.
U tech krouzku bych jeste do textu doplnil jednu podstatnu vec, vyrazne snizuji svetelnost objektivu! A je to dost poznat i za dobreho svetla, rychle se prodluzujou casy a fotit s 50mm ohnisku bez stabilizace je dost narocne neumim si predstavit takhle fotit se stovkou nebo dvoustovkou ;) to se uz treba hrat s nastavenim blesku nemluv o difuzoru, ale to je uz jina kapitola 8)
U tech krouzku bych jeste do textu doplnil jednu podstatnu vec, vyrazne snizuji svetelnost objektivu! A je to dost poznat i za dobreho svetla, rychle se prodluzujou casy a fotit s 50mm ohnisku bez stabilizace je dost narocne neumim si predstavit takhle fotit se stovkou nebo dvoustovkou ;) to se uz treba hrat s nastavenim blesku nemluv o difuzoru, ale to je uz jina kapitola 8)
odkaz jsem opravil
Ono správně zaostřit když je foťák pod 45° je celkem zábava :D Ono hlavně 4 a 8 dioptrií je poměrně dost. Zahrávám si s myšlenou na zkoušku koupit přes Ebay +2 (cca 120Kč)
Upřímě věčně sundava objektiv a hrát si z kroužkama mě moc neba... čočka je rychlejší a +2 dioptrie neudělá žádnou velkou rotyku
Ono správně zaostřit když je foťák pod 45° je celkem zábava :D Ono hlavně 4 a 8 dioptrií je poměrně dost. Zahrávám si s myšlenou na zkoušku koupit přes Ebay +2 (cca 120Kč)
Upřímě věčně sundava objektiv a hrát si z kroužkama mě moc neba... čočka je rychlejší a +2 dioptrie neudělá žádnou velkou rotyku
Jo to vim, delal jsem test kdyz mi prisel ten manualni objektiv a i na dobrem displeji NEXe a vsemi ficurami byla prdel zaostrit, na to jsem pedant...jinak ja byl v sobotu a bral jsem jen nejvetsi krouzek a myslim si, ze i ten na bezne foceni stacil. Se dvema krouzkama bych uz musel jit bliz, HO by se jeste zmensila->problem s ostrenim. Pak bych uz nedovezl zadnou fotku. Vyhoda tech el.krouzku je ten, ze se nemusi sroubovat, bajonet je bajonet.
když ono mne hrozně láká "micro" či jak se tomu vlastně říká. Třeba vzít tomu broukovi jen hlavu s tykadlama atd... Na tohle jsou tyhle seťáky samosebou krátký a množství odpadu vcelku velký. Mám svůj "sen" [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] - ale finančně jsme absolutně jinde než jsem momentálně schopen :(
[QUOTE=Begy_cz;30303]Nejčastěji se setkáváme s obyčejnými kroužky bez přenosů signálů. Jsou levné (Ebay cca 150Kč) ale nevýhodou je že musíte pak ručně ostřit a clonit.[/QUOTE]
No jelikož většina novějších objektivů nemá clonový kroužek, tak použití těchto mezikroužků je naprosto nemožné... To už je lepší koupit starý objektiv Helios, redukci a mezikroužky.
No jelikož většina novějších objektivů nemá clonový kroužek, tak použití těchto mezikroužků je naprosto nemožné... To už je lepší koupit starý objektiv Helios, redukci a mezikroužky.
ze srandy jsem tedy skusil mix 36+20 kroužky a +4 čočku.
Dle očekávání HO je menší a je vcelku krásně vidět aberace po stranách bílých lístků
Dle očekávání HO je menší a je vcelku krásně vidět aberace po stranách bílých lístků
[QUOTE=Begy_cz;30309]když ono mne hrozně láká "micro" či jak se tomu vlastně říká. Třeba vzít tomu broukovi jen hlavu s tykadlama atd... Na tohle jsou tyhle seťáky samosebou krátký a množství odpadu vcelku velký. Mám svůj "sen" [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] - ale finančně jsme absolutně jinde než jsem momentálně schopen :([/QUOTE]
...zalezi jak je ten brouk velky :) tady ukazka z Yashinonu 50/1.7 jen s jednym 28mm mezikrouzkem (konverze z RAW). IMHO odpadu bude dost i v lab.podminkach natoz venku. Uz jenom focenim bez poradneho stativu takovou HO trefis jen nahodou (rozumej hodne pokusama ;) ) nemluve o vetru, ani nemusi byt silny...
...zalezi jak je ten brouk velky :) tady ukazka z Yashinonu 50/1.7 jen s jednym 28mm mezikrouzkem (konverze z RAW). IMHO odpadu bude dost i v lab.podminkach natoz venku. Uz jenom focenim bez poradneho stativu takovou HO trefis jen nahodou (rozumej hodne pokusama ;) ) nemluve o vetru, ani nemusi byt silny...
nevim tak cca 10-15cm...s tema padesatkama to jinak nejde pri pouziti mezikrouzku. Ani to neni 1:1, to bych musel nahodit vsechny krouzky, pak bych ostril asi z 6-6.5cm. Zase to neni nic extra ten motyl je z tech vetsich, proto jsem psal, ze hodne zalezi jak velke brouky chces fotit, treba mensi mouchu uz takhle s jednim krouzkem nevyfotis...ale zase muzes udelat nejaky ten vyrez, 16Mpx je uz dost ;) jak jsem ale taky psal, se vsema mezikrouzkama by to uz bylo v praxi skoro nepouzitelne. Nevim jak to zvladaji jini...odpadu bylo kvuli opravdu silnemu vetru tak 90%. Taky je rozdil fotit neco v trave, na kytkach a na kerich...na volnem prostranstvi kde je vitr/v lese, kde je spis klid ale zase min svetla...je to docela veda
Někdy schválně vyzkoušej ty jednoduché předsádky +1 až +10 na pevných objektivech. Tam to umí celkem zajímavé věci. Dobře požitelné je to i na základních zoomech, jako 18-55mm, horší to bývá na telezoomech a naprosto nepoužitelné je to na ultrazoomech.
trochu mne to nedalo a byl jsem v Megapixelu si skusit můj vysněný Tamron [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] a skusil jsem ze zvědavosti jejich kroužky KENKO [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] a výsledek při skládání je v podstatě stejný. Jen přes Ebay je cena 1200 a KENKO 5200...
jeden - bez problémů, úspěšnost 100%
dva - semtam se tomu "nechce", ale namáčknu znovu spoušť a vše funguje. úspěšnost 80-90%
tři - loterie s úspěšností možná 30%
jeden - bez problémů, úspěšnost 100%
dva - semtam se tomu "nechce", ale namáčknu znovu spoušť a vše funguje. úspěšnost 80-90%
tři - loterie s úspěšností možná 30%
Mě teď cestují z Ebay kroužky a redukce na nasazení objektivu "naopak" pro moji Sigmu 10-20.
Tak jsem zvědavý na oboje, odkazy :
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Tak jsem zvědavý na oboje, odkazy :
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
jen doufám že počítáš s tím, že kombinace obojího fungovat nebude :)
Dle mých zkušeností mě obrácený objektiv nijak nenadchnul. Speciálně u zoomu je to imho nepoužitelný, protože zazoomováním vpodstatě ostříš a pak se ovládá "jemné" doostření pomocí ostřícího kroužku a to si to hlavní pomocí zoozmu pravidelně rozhodím. Navíc je potřeba otevřít clonu aby k čipu vůbec nějaký světlo dorazilo. Hloubka ostrosti je vcelku doost malá a nejde ovládat - protože clona vlastně neexistuje
Dle mých zkušeností mě obrácený objektiv nijak nenadchnul. Speciálně u zoomu je to imho nepoužitelný, protože zazoomováním vpodstatě ostříš a pak se ovládá "jemné" doostření pomocí ostřícího kroužku a to si to hlavní pomocí zoozmu pravidelně rozhodím. Navíc je potřeba otevřít clonu aby k čipu vůbec nějaký světlo dorazilo. Hloubka ostrosti je vcelku doost malá a nejde ovládat - protože clona vlastně neexistuje
tak s tema krouzkama je HO taky docela mala...pak je skoro nemozne i na plne zavrenou clonu do HO dostat to co chci vyfotit. Zajimalo by mne jak je HO ovlivnena ohn.vzdalenosti objektivu, resp. jestli si koupi treba delsiho ohniska pomuzu, protoze na ty padesatce pri pouziti vsech krouzku (zvetseni cca 1:1) jsem snad krome zkouseni doma na stole ze stativu nic poradne nevyfotil.