reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Panasonic GX80 - moje skúsenosti

kolyy (1542)|21.9.2016 02:17
Viac ako mesiac vlastním Panasonic GX80, ktorým som doplnil GM5 a zbierku M4/3 objektívov. Myslím, že foťák už som spoznal dosť dôkladne, takže sa podelím o pár skúseností. Nebudem opakovať veci, ktoré sa dajú typicky dočítať v recenziách (doporučujem napr. od M.Šurkalu tu na Digimanii), ale iba vypichnem pár veci zo svojho uhla pohľadu, to čo sa príliš v rezenciách nezdôrazňuje.

Pozitíva:
+ autofokus (foto): nielen samotný autofokus, ale všetko okolo neho, ovládanie, buffer, logika autofokusu, pokrytie, tracking, odozva hľadáčika pri sériovom snímaní pri 6fps, rýchlosť spracovania série, nemrzutie foťáku pri opakovaných sériách, rýchlosť ostrenia objektívov, to všetko je na skutočne solídnej úrovni. Toto je foťák bez váhania vhodný na fotenie akčných scén, napríklad aj priamo v predávanej sade GX80+14-140mm. Príliš nevidím u konkurencie v tejto cene porovnateľne schopný model, vrátane zrkadloviek.
+ stabilizácia: výrazne pomáha pri fotení, ale najväčšie plus je video. Je to veľký skok oproti stabilizácii iba v objektíve a účinok je parádny aj pri tých nestabilizovaných. Video pri GX80 s nestabilizovaným objektívom je typicky podstatne menej roztrasené ako bežný výsledok nestabilizovaného foťáku s objektívom s OIS. Nie je problém točiť z ruky s nestabilizovanými pevnými sklami, a to aj na portrétnych ohniskách.
+ ergonómia: hľadáčik a grip sú často v rezenciách kritizované, ale podľa mňa sú to minimálne kompromisy pre to, aby bol foťák stále kompaktný a vošiel sa aj s nejakými objektívmi do brašný, ktorá ešte výraznejšie neobmedzuje pri aktivite. Pravdu povediac ma po rezenciách hľadáčik príjemne prekvapil, čakal som to podstatne horšie - a ono je slušne veľký a ostrý, s minimálnou odozvou.
+ absencia AA filtru: túto vlastnosť som pri kúpe vôbec nepovažoval za podstatnú a ani som nečakal nejaký rozdiel. Ale pri spracovávaní rawov ma opakovane prekvapila miera drobných detailov, nezvyklá pri mojich ostatných dvoch 16Mpx foťákoch, sprvu som to dokonca považoval za šum. Nakoniec som si uvedomil, že zrejme ide naozaj o dôsledok absencie AA filtru. Narazil som však už aj na škaredé moire na exponovanom mieste (klobúk nasadený na hlave).
+ kvalita videa: je to známa veličina, ale osobne ma prekvapilo aký znateľný rozdiel vo výsledku prináša 4K video (v detailoch, artefaktoch aj šume), aj keď sa iba jednoducho prekonvertuje do 1080p. Navyše som zatiaľ nezaznamenal pri točení 4K nijaké prehrievanie foťáku, často preberaný problém u istej konkurencie.
+ jpeg: oproti predchodzím modelom sa mi zdá znateľne vylepšený, farby sú ľúbivé, citlivejšie doostruje, pritom dáva viac mikrokontrastu. Je to veľmi slušne použiteľné, len kvôli miere detailov sa do rawu v podstate nevyplatí chodiť. Aj pri vyššom ISO vidím zlepšenie, ale tu už volím raw, rovnako ako pri práci s vyšším dynamickým rozsahom.

Negatíva:
- autofokus (video): AF pri 1080p videu je solídny, aj keď nie špičkový, ale pri 4K je naozaj veľmi pomalý. Nie nefunkčne, ale je použiteľný len pre scény bez výraznejšieho pohybu. Je pravda, že je naozaj plynulý a veľmi zriedka pulzuje, lenže jeho limit je niekde pri točení ľudí pri kľudnej chôdzi.
- 4K Photo: veľký marketingový ťahák, často zdôrazňovaný pri recenziách. Pravda je taká, že autofokus v "4K Photo" je rovnako spomalený ako pri videu, takže použiteľnosť tohto módu je obmedzená. Omnoho lepšie je použiť normálne sériové snímanie, ktoré naopak funguje skvele.
- zvuk (video): interný mikrofón podáva pri videu nepresvedčivý výkon, čo je zrejme dôsledok vibrácií od stabilizácie. Tú je napriek zrejmému potlačeniu v nahrávke počuť, navyše výsledná charakteristika veľmi výrazne zaznamenáva ruchy z okolia vo vyšších frekvenciách. Keďže foťák nemá vstup na mikrofón, pre kvalitný zvuk je nutnosť zaobstarať si externý rekordér a synchronizovať zvuk pri spracovaní videa v pc.
- auto ISO: stále chýba sofistikovanejšia implementácia, možnosť určiť minimálny čas v A/P a možnosť korigovať expozíciu v M.

Napriek uvedeným negatívam GX80 splnil a dokonca predčil moje očakávania ako všestranného foťáku bez zásadnejších slabín. Považujem za fantastické, že Panasonic nasadzuje novovyvinuté technológie do foťákov strednej triedy a nenecháva si ich do predraženého high-endu ako konkurencia. Stačí sa pozrieť, za akú cenu sa dá inde kúpiť stabilizované 4K video alebo raw buffer na 40 snímkov. Navyše práve teraz predstavil Panasonic model G80, ktorý prevzal všetko pozitívne od GX80, ale na úkor rozmerov a mierne navýšenej ceny pridáva lepší hľadáčik, väčší grip, vstup na mikrofón a odolnosť proti dažďu a prachu.

Rád zodpoviem akékoľvek otázky, ak by sa vyskytli.
joeh (3352)|21.9.2016 23:36
[QUOTE=kolyy;43060]Pravdu povediac ma po rezenciách hľadáčik príjemne prekvapil, čakal som to podstatne horšie - a ono je slušne veľký a ostrý, s minimálnou odozvou.[/QUOTE]

- odozva musí byť maximálna, teda minimálne oneskorenie, česky veľmi výstižne prodleva...


[QUOTE=kolyy;43060] zvuk (video): interný mikrofón podáva pri videu nepresvedčivý výkon, čo je zrejme dôsledok vibrácií od stabilizácie. Tú je napriek zrejmému potlačeniu v nahrávke počuť, navyše výsledná charakteristika veľmi výrazne zaznamenáva ruchy z okolia vo vyšších frekvenciách. [/QUOTE]

- typický Panasonic - odfláknutý zvuk

[QUOTE=kolyy;43060]Považujem za fantastické, že Panasonic nasadzuje novovyvinuté technológie do foťákov strednej triedy a nenecháva si ich do predraženého high-endu ako konkurencia.[/QUOTE]

- fantastické technologie v podaní mizerného autofocusu, trapného zvuku, nefunčného autoISO v manuále ? to myslíš ?
kolyy (1542)|22.9.2016 09:53
[QUOTE=joeh;43065] - typický Panasonic - odfláknutý zvuk [/QUOTE]

Takto by som to nepovedal, GM5 má zvuk podstatne lepší. V tomto prípade je základný problém s najväčšou pravdepodobnosťou naozaj stabilizácia, veď ako som písal do druhého vlákna, vibrácie od nej sa prenášajú aj do mikrofónu v sánkach, ak nie je dobre odpružený. Interný mikrofón je asi dva centimetre od senzoru, to je as ťažko možné do takto cenovo postaveného modelu vyriešiť.

Na základe čoho si myslíš, že Panasonic má "typicky" odfláknutý zvuk?

[QUOTE=joeh] - fantastické technologie v podaní mizerného autofocusu, trapného zvuku, nefunčného autoISO v manuále ? to myslíš ? [/QUOTE]

Zbytočne silné slová. Tie slabiny som jasne popísal, pre niekoho môžu byť neprekonateľné, pre iného drobnosť. Ak je ten autofokus vo videu tak vysoká priorita, tak tento model pre Teba nie je vhodný. Pre mňa je autofokus tiež dôležitý, ale ešte dôležitejšia bola, čo sa týka videa, stabilizácia. Počítam naďalej s využívaním 1080p videa pre pohybovo náročnejšie scény, kde je ten autofokus omnoho schopnejší. Je to proste kompromis.

Tými technológiami som samozrejme myslel niečo iného - Panasonic do GX80 nasadil dve úplne nové veci (v zmysle svojej produktovej rady): stabilizácia funkčná vo videu a elektromagnetická závierka. Nečakal s tým na GH5, ale rozdal to nadšencom za prijateľnú cenu. Ten prístup je konzistentný, 4K video alebo DFD systém autofokusu ide naprieč radami, nezostáva len pre high-end. Porovnaj to s tým, ako si Sony necháva 4K do A6300 a stabilizáciu iba do A7, ako Olympus fázovú detekciu iba pre E-M1, ako Canon a Nikon microadjust alebo slušný buffer len pre vyššie rady.
joeh (3352)|22.9.2016 10:42
[QUOTE=kolyy;43067]Na základe čoho si myslíš, že Panasonic má "typicky" odfláknutý zvuk?[/QUOTE]

- na základe problémov so zvukom preberaných vo vlákne Panasonic FZ1000



[QUOTE=kolyy;43067]Pre mňa je autofokus tiež dôležitý, ale ešte dôležitejšia bola, čo sa týka videa, stabilizácia. [/QUOTE]

- ak má prioritu stabilizovaný obraz pred zaostreným, je to pre mňa nepochopitelné


[QUOTE=kolyy;43067]Porovnaj to s tým, ako si Sony necháva 4K do A6300[/QUOTE]

- to je nezmysel. Sony má 4K video okrem A6300 v modeloch RX10 II, RX10 III, dokonca i v maličkom RX100 IV
Milan Šurkala (3381)|22.9.2016 13:53
[QUOTE=joeh;43068]to je nezmysel. Sony má 4K video okrem A6300 v modeloch RX10 II, RX10 III, dokonca i v maličkom RX100 IV [/QUOTE]

Až takový nesmysl to není. I když mám dojem, že se tu mluvilo o CSC, tak pokud bychom to rozšířili na kompakty a ultrazoomy, tak Panasonic má hodně solidní 4K i v řadě FZ (FZ1000, FZ300) a dokonce i TZ (TZ80). Tedy oproti Sony v o mnoho levnějších třídách. U Panasonicu aby člověk pohledal CSC, které nemá 4K, u Sony je to naopak.
joeh (3352)|22.9.2016 14:27
[QUOTE=Milan Šurkala;43070]Až takový nesmysl to není.[/QUOTE]

- OK, keď to není Až takový nesmysl, opravujem na Malý nezmysel.
Ale to neni tak dôležité, radšej prezraď co je to za divný pohyb v tvojej recenzii G80 a prečo hodnotíš AF vo videu ako rýchly, keď v samotnej ukážke /záber na kvety so včelou/ je vidieť presný opak. /než foťák preostril včela včudu/ D.
kolyy (1542)|22.9.2016 16:55
[QUOTE=joeh;43068] - ak má prioritu stabilizovaný obraz pred zaostreným, je to pre mňa nepochopitelné[/QUOTE]

Ale takto predsa otázka nestojí. Ty sa tváriš ako by ten AF bol úplne nefunkčný, ale tak to nie je. Odhadom na 75% situácií mi autofokus v 4K pri GX80 stačí. Ďalších 20% prípadov zvládne 1080p. 5% vecí, ktoré by som chcel točiť tento foťák nezvládne a musím ich oželieť. Podstatná vec tiež je, že sa dá ten AF ovládať. Často nevadí pomalší AF, ak sa dá korigovať.

Keďže točím výhradne z ruky, a nie je reálne to zmeniť, stabilizácia mi pomáha v 100% prípadov. Nie je vždy nutná, ale posúva ma podstatne ďalej. S pevným sklom to bol vždy otras a aj so stabilizovaným objektívom je ľahko vidieť, že je to z ruky. Teraz je to pri statickom zábere ťažké spoznať s ľubovoľným objektívom, navyše sa dá bezpečne švenkovať a s trochou opatrnosti aj presúvať a chodiť.

[QUOTE] - to je nezmysel. Sony má 4K video okrem A6300 v modeloch RX10 II, RX10 III, dokonca i v maličkom RX100 IV[/QUOTE]

Ale to je všetko veľmi drahý high-end, ako som hovoril. Všimni si, že Sony už niekoľko rokov nenahrádza staré modely, ale nové technológie zavádza do nových modelov za stále vyššie ceny. Napríklad A6300 môže na prvý pohľad vyzerať ako náhrada A6000, ale tak to nie je, A6000 zostáva v predaji a A6300 je za dvojnásobnú cenu. Podobne RX100 I-II-III-IV, RX10 I-II-III, A7 I-II, A7R I-II. Ja to chápem, Sony sa snaží touto stratégiou prežiť na klesajúcom trhu útekom do prémie. Ale pre nás je to tragédia a preto úprimne dúfam, že Panasonic s GX80/G80 uspeje a ukáže sa, že existuje životaschopný trh aspoň pre prístroje strednej cenovej kategórie, keď už nie pre low-end.

To čo sa deje nie je bežné v elektronickom priemysle, kde sa očakáva, že inovácie sa dostávajú do predaja za nezmenenú cenu, čo je podstata pokroku. Zamrznutie inovácií v jednotlivých cenových kategóriách naprieč výrobcami sa dá chápať aj ako vyprchanie skutočného pokroku vo fotografickom odvetví.
joeh (3352)|22.9.2016 17:22
kolyy, ak si videl video z Milanovej recenzie G80, tak sa nedá nevšimnúť nenormálna pomalosť AF v naprosto jednoduchom zábere /kvety a včela/, to sa nedá tolerovat...
joeh (3352)|22.9.2016 19:19
[QUOTE=kolyy;43072]Všimni si, že Sony už niekoľko rokov nenahrádza staré modely, ale nové technológie zavádza do nových modelov za stále vyššie ceny. Napríklad A6300 môže na prvý pohľad vyzerať ako náhrada A6000, ale tak to nie je, A6000 zostáva v predaji a A6300 je za dvojnásobnú cenu. [/QUOTE]

- všimni si, že Panasonic vemi úspešne /cenovo/ kopíruje Sony - nástupca FZ1000 za dvojnásobnú cenu https://www.dpreview.com/products/panasonic/compacts/panasonic_dmcfz2500
kolyy (1542)|22.9.2016 19:50
[QUOTE=joeh;43073]kolyy, ak si videl video z Milanovej recenzie G80, tak sa nedá nevšimnúť nenormálna pomalosť AF v naprosto jednoduchom zábere /kvety a včela/, to sa nedá tolerovat...[/QUOTE]

No ja by som to nehodnotil ako jednoduchý záber, práve naopak, skôr by som to radil by medzi tých 5% keď by som autofokusu veľmi neveril. Otázka je, čo presne by si v tejto situácii očakával. Autofocus na včelu? Bez šance. Určite by sa ale dalo ostriť na jeden kvet a potom pretiahnúť autofocus na druhý. Neviem čo presne Milan Šurkala pri točení robil, či to nechal na celoplošný automat alebo to preťahoval manuálne. Ak by to bol automat, tak ten by určite ostril na kvet, nie na včelu a potom by šlo o to, kedy má preostriť z jedného kvetu na druhý. Osobne by som volil druhú možnosť, použil tracking a preťahoval autofocus z kvetu na kvet. Či by to stačilo je otázne, ale nebolo by tam to váhanie autofocusu, keď premýšľa či preostriť alebo nie. Možno by tam bolo moje váhanie ;) Čo sa týka ďalšieho záberu, kvet vo vetre, tak to je bez šance.

---------- Doplněno v 19:50 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 19:48 ----------

[QUOTE=joeh;43075]- všimni si, že Panasonic vemi úspešne /cenovo/ kopíruje Sony - nástupca FZ1000 za dvojnásobnú cenu https://www.dpreview.com/products/panasonic/compacts/panasonic_dmcfz2500[/QUOTE]

To je samozrejme veľká otázka, kam nakoniec FZ2500 a LX15 spadnú, ak to bude drahé, nadšený nebudem. Podľa môjho názoru, FZ2500 nemá právo byť výrazne drahší ako FZ1000 a LX15 musí ísť pod LX100.
joeh (3352)|22.9.2016 20:11
[QUOTE=kolyy;43076]No ja by som to nehodnotil ako jednoduchý záber[/QUOTE]

Dobre, máme diametrálne odlišné nároky na autofokus, už ti v tomto vlákne nebudem prekážať.
sblasko (133)|22.9.2016 23:40
Ako funguje ostření s technologií DFD, poznat rozdiel napr. voci GM5?
Milan Šurkala (3381)|23.9.2016 00:05
[QUOTE=joeh;43073]kolyy, ak si videl video z Milanovej recenzie G80, tak sa nedá nevšimnúť nenormálna pomalosť AF v naprosto jednoduchom zábere /kvety a včela/, to sa nedá tolerovat...[/QUOTE]

To by mohlo být tím, že z počátku nebyl vybrán bod mířící na včelu vzadu. AF bod totiž i po mírné rekompozici mířil růžkem na první kytku (ta plocha bodu je dost velká). Takže jsem to ručně kousek posunul ještě o kousek, to už ale byla včela dáno v tahu. Co se týče kymácení té kytky ve větru, tam mi přijde být výkon na dnešní dobu docela slušný (vzhledem k použité ohniskové vzdálenosti a malé hloubce ostrosti). Upřímně řečeno, o moc lepší výsledek bych nečekal ani od fázového autofokusu, takže za mně spíše příjemné překvapení, že se to aspoň snažilo něco dělat. Ono to tak na tom videu vůbec nevypadá, ale když jsem to točil, fakt jsem se divil, že to vůbec něco dělá. Na vlastní oči ta kytka vypadala, že se jde zbláznit. Na tom videu mi přijde, že se kymácí o polovinu méně a o polovinu pomaleji než ve skutečnosti.
kolyy (1542)|23.9.2016 03:16
[QUOTE=sblasko;43082]Ako funguje ostření s technologií DFD, poznat rozdiel napr. voci GM5?[/QUOTE]

Testoval som oba foťáky vedľa seba s rovnakým objektívom (GM5 vs GX80, každý na 12-32mm) a výsledok bol nasledovný - nedá sa povedať, že by novší foťák s DFD robil nejaký nebotyčný rozdiel. Bol o trochu lepší, ale nie až tak zásadne. Prišlo mi, že to čísla vystihujú - 4fps vs 6fps. Tým myslím, že GM5 pri 4fps je zhruba rovnako spoľahlivý ako GX80 pri 6fps. Na druhej strane, samotná rýchlosť sériového snímania je cítiť dosť. Veľký rozdiel je ale v jednej ďalšej veci - GM5 má buffer na 7 rawov, kým GX80 na 40. To je obrovský rozdiel ak chce niekto seriózne fotiť akciu a nestačí mu jpeg. Zlepšený je aj tracking - pri GM5 je zjavne nepoužiteľný pre serióznu akciu, pri GX80 už človek váha či tomu nedať šancu.

Myslím, že výsledky GM5 sa dosť vzťahujú aj na GX7, takže z toho je vidieť generačný skok. Pre bežné fotenie so svižným AF stačí aj GX7, netreba priplácať, ale ak je fotenie pohybu priorita, tak GX80 prinesie citeľné zlepšenie vo viacerých oblastiach, ktoré za to dohromady stojí.
kolyy (1542)|23.9.2016 03:32
[QUOTE=joeh;43077]Dobre, máme diametrálne odlišné nároky na autofokus, už ti v tomto vlákne nebudem prekážať.[/QUOTE]

Do značnej miery asi áno (čo sa týka videa), to som sa Ti snažil aj vysvetliť. Nevidím na tom nič zlé. Tvoje námietky však považujem za konštruktívne, aj keď občas zbytočne emotívne. Navyše toto vlákno nie je len o autofokuse.
sblasko (133)|27.9.2016 21:23
[QUOTE=kolyy;43086] Zlepšený je aj tracking - pri GM5 je zjavne nepoužiteľný pre serióznu akciu, pri GX80 už človek váha či tomu nedať šancu.[/QUOTE]

Hmm a ked prevazi obava a GX80-ke nedaš šancu, ake su dalsie (jine) moznosti?
kolyy (1542)|27.9.2016 22:53
Vyberám ostriaci bod pomocou dotykového displeja. Spravidla mám nastavenú najmenšiu veľkosť, aby som mal istotu kam to ostrí, pri ľuďoch typicky oko. Mám ale odskúšané, že aj pri naozaj veľkej oblasti to ostrí na subjekt v popredí, ak je dobre separovaný. To je rozdiel oproti iným kontrastne ostriacim systémom, kde musí človek voliť takú veľkosť bodu, aby sa vošla na subjekt, inak hrozí ostrenie na pozadie. Možno je to výhoda DFD, neviem. Príklad - ak chcem odfotiť vtáka v lete, tak malý bod na neho nemám šancu umiestniť. Ale v rozumne veľkej oblasti ho udržím ľahko a GX80 spoľahlivo ostrí na vtáka, nie na pozadie.
z-b (89)|1.10.2016 12:26
GX80 a video v prodejně se zavěšeným drónem. Přístroj se pohybuje dopředu a dozadu a přitom je dron celou dobu rozmazaný. Až při zastavení pohybu se objekt zaostří.
Toto se děje se všemi objektivy, anebo jen u nějakého konkrétního ? Je to jeden z důvodů, proč jsem gx80zavrhnul a začal se zajímat o gx8, u kterého jsem podobné zákeřné vlastnosti nikde neobjevil.

Díky.
kolyy (1542)|1.10.2016 13:57
To video vykresľuje AF v 4K v horšom svetle ako naozaj je. Ako som písal, rýchlosť preostrenia je všeobecne v 4K veľmi pomalá, tak je to naladené, zrejme zámerne. Predpokladám, že kvôli plynulosti a obmedzeniu prekmytov, tých je menej ako napríklad pri Panasonicu GM5, ktorý tiež mám. Stíha to iba na dlhšiu vzdialenosť a väčšiu hĺbku ostrosti. Okrem toho to váha s ostrením na veľmi krátku vzdialenosť, tu je mu lepšie dať signál pritlačením spúšte. Nie je však pravda, že by systém všeobecne ostril iba ak je scéna statická. Chovanie je nezávislé na použitom objektíve, zhoršuje sa však s ohniskovou vzdialenosťou, na dlhých ohniskách s malou hĺbkou ostrosti má najväčší problém. Ako som tiež písal, v 1080p je to podstatne lepšie.

Do susedného vlákna som dal svoju ukážku AF vo videu v 4K aj 1080p, môžem to dať aj sem. Videá zámerne ukazujú čo to ešte zvláda a čo už nie:


z-b (89)|1.10.2016 16:28
1080 je v pohodě, to se mi líbí, ale 4K je zoufalost. Vůbec to nechce ostřit.
Možná mám moc velké požadavky, ale po RX10, kde se mi nelíbila kvalita fotek, ani videa, ani ostření a také potlačení hluku objektivu bych chtěl něco lepšího.
kolyy (1542)|1.10.2016 23:41
[QUOTE=z-b;43155]1080 je v pohodě, to se mi líbí, ale 4K je zoufalost. Vůbec to nechce ostřit.
[/QUOTE]

Presne tak, ja som pri kúpe GX80 vedel do čoho idem a počítal som s tým, že 4K je na statické scény a pri dynamických budem používať 1080p/60fps, čo mi aj dáva určitú logiku. Zásadná výhoda pre mňa je stabilizácia v tele pre video.
z-b (89)|1.10.2016 23:52
mě se 4k hrozně líbí, barvy jak ve skutečnosti, je to prostě paráda
kolyy (1542)|2.10.2016 00:44
[QUOTE=z-b;43189]mě se 4k hrozně líbí, barvy jak ve skutečnosti, je to prostě paráda[/QUOTE]

Pri GX80 vo farbách nie je nijaký rozdiel, je to identické. 4K prináša lepšie detaily a ostrosť, pritom nižší šum. Najviac sa 4K vyplatí pri krajinkách a podobne, kde je vidieť tie detaily, alebo večerných scénach, kde je to čistejšie. Pri dynamických veciach s pohybovou neostrosťou to až taký rozdiel nie je.
z-b (89)|2.10.2016 01:26
Když jsem se díval na 4k a vedle toho obyč tak se mi 4k zdálo barevnější a ostřejší. Takže je zase všechno jinak. :-)
kolyy (1542)|2.10.2016 23:34
[QUOTE=joeh;43192]kolyy, takmer vždy súhlasím s tvojim názorom, ale vo vlákne o GX80 /mám zákaz vstupu/ konštatuješ, že 4K video vynikne napr. na krajinkách, pričom v pohybe ten rozdiel v porovnaní s FHD už není tak markantný. V tom nemôžem súhlasiť, 8Mpx vs. 2Mpx je dramatický všade. Osobne už FHD /na len 4Mpx/ monitore vnímam značne rozpačito.[/QUOTE]

Zákaz vstupu tu samozrejme nemáš ;)

Iste, na veľkom monitore zblízka je ten rozdiel vidieť najlepšie, ale aj tak mi príde, že je potrebný statický obraz a chvíľu času, aby bolo tie detaily jasne vidieť. Pokiaľ je obraz dynamický a je tam pohybová neostrosť, tak dosť pochybujem, že to bude niekto schopný rozoznať. Príde mi, že tu bude podstatnejšie 50p ako 4K. Navyše, ak je cieľom premietanie na TV, kde sa pozerá z väčšej vzdialenosti, tam tie rozdiely budú podstatne menej viditeľné (nemám 4K TV, ale z princípu to tak musí byť).

Inak porovnával som statickú testovaciu scénu 4K vs 1080p vs 4K konvertované do 1080p a celkom ma prekvapilo, že konvertované 4K bolo výrazne lepšie ako 1080p a kvalitou bližšie k originál 4K. Z toho mi plynie, že bežné 1080p má ešte veľké kvalitatívne rezervy.
sblasko (133)|3.10.2016 20:58
[QUOTE=kolyy;43149]Okrem toho to váha s ostrením na veľmi krátku vzdialenosť, tu je mu lepšie dať signál pritlačením spúšte.[/QUOTE]

Hmm, a preco mu nedavas signal cez dotykovy display? Alebo to mam popletene? Ci i to sa da (nemam to popletene) ale spustou je to jednoduchsie?

---------- Doplněno v 20:58 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 20:54 ----------

@kolyy: Ktore objektivy na GX80 neumoznuju plynule zoomovat pre FullHD video? 12-60 alebo i 12-35 ?
4K video berem ako cersnicku na dorte a nevyzadujem plynulost ale ve FullHD je to naopak.
kolyy (1542)|3.10.2016 23:22
[QUOTE=sblasko;43267]Hmm, a preco mu nedavas signal cez dotykovy display? Alebo to mam popletene? Ci i to sa da (nemam to popletene) ale spustou je to jednoduchsie?[/QUOTE]

Dobrá otázka - ťuknutie na dotykový displej berie foťák ako zmenu objektu, na ktorý začne preostrovať. Môže to však byť pomerne ležérne a navyše ak už je objekt vybraný, tak neurobí nič. Natlačenie spúšte vedie vždy k okamžitému preostrovaniu, foťák to chápe ako signál, že je obraz rozostrený a má to ihneď riešiť. Treba to používať opatrne a chce to určitú skúsenosť, lebo občas to môže situáciu aj zhoršiť. Napríklad ak sa natlačí spúšť a je zaostrené správne, tak foťák aj tak začne preostrovať a môže dôjsť k zapulzovaniu. Nápodobne treba pustiť spúšť najneskôr v momente, keď sa zaostrí, inak foťák môže pokračovať v ostrení ďalej. Ale je to perfektná pomôcka vo chvíli, keď je vidieť že sa AF úplne stratil a nerobí nič. Takisto to môže pomôcť, ak je vidieť, že ostrenie za pohybom nestíha, natlačiť na chvíľu spúšť a on sa spravidla chytí.

Všetko platí pre 4K, v 1080p to nie je treba. Tam je len užitočné dať foťáku vedieť kam má ostriť pomocou dotykového displeja, ak je netriviálna scéna.

[QUOTE]Ktore objektivy na GX80 neumoznuju plynule zoomovat pre FullHD video? 12-60 alebo i 12-35 ?
4K video berem ako cersnicku na dorte a nevyzadujem plynulost ale ve FullHD je to naopak.[/QUOTE]

Hovoríš o plynulosti zoomovacieho krúžku alebo o probléme preostrovania pri zoomovaní, ktoré sa preberalo v druhom vlákne?

12-60 nemám a ani som ho nemal v ruke, takže neviem ako sa chová.

K plynulosti zoomovacieho krúžku:

- seťák 12-32/3.5-5.6: mal som dva kusy, ďalší kus testovaný v obchode: zoomovanie pri všetkých hladké a celkom slušne použiteľné vo videu. Je však nutné udržať určitú minimálnu rýchlosť, nejde zoomovať úplne pomaly.
- 14-140/3.5-5.6: môj kus zadrháva, výrazne okolo 70mm. Pre pomalé zoomovanie nepoužiteľné, hlavne na dlhom konci. Na krátkom núdzovka. Aj chod zoomu je veľmi krátky, medzi 14mm a 35mm je niečo málo cez centimeter. Toto nie je objektív robený na zoomovanie vo videu. Ak by niekto chcel tento objektív pravidelne používať vo videu vrátane zoomu, doporučil by som zájsť osobne do predajne a vyskúšať viac kusov, ak je to možné a vybrať ten najplynulejší (alternatívne počítať s vrátením pri nákupe cez internet a objednaním druhého). Aj tak je to len na amatérske video.
- 12-35/2.8 - úplne iných mechanizmus ako u lacných objektívov, toto je evidentne robené pre video. Prstenec ide až neprirodzene ľahko, pri fotení to skoro vadí, ale je možné veľmi jemne a pomaly zoomovať. Chce to cvik.
- 35-100/ 4-5.6 - pocitovo podobný mechanizmus ako pri 14-140, akurát asi lepší kus. Rozsah je krátky a má to tendenciu drhnúť pri pomalom pohybe. Nie je to robené na video, ale tento kus sa dá na amatérske účely použiť.

Čo sa týka preostrovania pri zoomovaní:

Odkúšal som dnes všetky objektívy a pri manuálnom ostrení drží fokus každý len s mierne viditeľnou prácou ostriaceho mechanizmu (viď ukážka http://www.digimanie.cz/forum/showthread.php/4132-Zvazuji-koupi-GX8-Vario-12-60-nebo-14-140-pro-video-a-foto-v-exterieru-outdoor?p=43235&viewfull=1#post43235 - tiež je tam vidieť drhnutie 14-140). Odskúšal som ešte jednu vec, skúsil som k tomu zapnúť AF a urobiť podobný test. Pri veľmi rýchlom odzoomovaní mal 14-140 tendenciu občas zapulzovať podobne ako 12-60 v tom videu, aj keď nie až v takom rozsahu. Pri snahe o pomalý, plynulý zoom to však bolo ok a úplne to rieši zamknutie AF (najjednoduchšie pomocou tlačítka AF Lock). 12-35/2.8 nemal nijaký problém a nezapulzoval vôbec ani pri veľmi rýchlom zoome.
aragonn (55)|4.10.2016 16:32
Ano mohu potvrdit že můj 14 140 II také kolem 70mm dost zadrhává potom zase až do konce je to plynulé,ale proti starým 14 42 co jsem měl na G2,3,5 je to mnohem lepší.
sblasko (133)|4.10.2016 22:25
[QUOTE=kolyy;43285]Hovoríš o plynulosti zoomovacieho krúžku alebo o probléme preostrovania pri zoomovaní, ktoré sa preberalo v druhom vlákne? [/QUOTE]

Po pravde, neuvedomil som si, ze so zoomom su 2 rozne problemy :-) Myslel som plynulost zoomovania. Diky kolyy za vysvetlenie a detailny popis/rozbor obidvoch problemov.
sblasko (133)|8.10.2016 21:38
[QUOTE=kolyy;43060]
- auto ISO: stále chýba sofistikovanejšia implementácia, možnosť určiť minimálny čas v A/P a možnosť korigovať expozíciu v M.

Rád zodpoviem akékoľvek otázky, ak by sa vyskytli.[/QUOTE]

Teda v rezime priorita Clony sa da nastavit min. cas napr. 1/125 a pre Limit ISO napr. 3600 mi bude fotak podla svet. podmienok a zvolenej clony davat Auto ISO?
kolyy (1542)|9.10.2016 00:28
[QUOTE=sblasko;43420]Teda v rezime priorita Clony sa da nastavit min. cas napr. 1/125 a pre Limit ISO napr. 3600 mi bude fotak podla svet. podmienok a zvolenej clony davat Auto ISO?[/QUOTE]

Áno, takto to funguje napríklad pri Fuji alebo posledných modelov Sony, ale u Panasonicu to stále chýba, aj keď by to bolo ohromne užitočné. Keď fotím s Fuji, používam na viac ako 99% iba tento jeden mód, keďže mi dáva dostatočnú kontrolu nad všetkými troma parametrami (clona, najdlhší čas, maximálne ISO). Na funkčnom tlačítku mám nastavenie max.času pre Auto ISO, ktorý mením podľa situácie - napr. pre statickú scénu 1/15s, pre ľudí 1/125s.
sblasko (133)|9.10.2016 09:58
Ahaaa, ja som si myslel (podla popisu) ze to mam aj GX80. No skoda, ale dobre ze som si to overil.
kolyy (1542)|9.10.2016 10:30
GX80 Ti nedá možnosť nastaviť ten limit pre čas. Ten je buď 1/60s v režime "Auto ISO" a skracuje sa podľa situácie na 1/125s pri "iISO". V oboch prípadoch je to závislé aj na ohniskovej vzdialenosti, takže pre telefoto sa ten limit pre čas skracuje ako obrátená hodnota ekvivalentnej ohniskovej vzdialenosti (napr. na 100mm, teda 200mm ekvivalent, je to 1/200s). Oboje používam pre bežné situácie, ale ak človek potrebuje podstatne kratší alebo dlhší čas, tak musí hľadať inú cestu okolo. Možnosti ako to riešiť som popísal tu:

http://www.digimanie.cz/forum/showthread.php/4025-Fotak-s-4K-videom-F10?p=43085#post43085
sblasko (133)|9.10.2016 21:50
Ano, cital som, akurat, mozes mi prosim odpovedat na moju otazku z prispevku c. #207 v tom vlakne?
kolyy (1542)|9.10.2016 23:21
[QUOTE=sblasko;43101]V M nefotim zatial. Z toho co si popisal (s mojou LX7) sa mi najviac pozdava tradicna cesta (zvlast aj v zhorsenych svet. podm.). Preco je dost neprakticka?
Co tu prehliadam?[/QUOTE]

Prepáč, prehliadol som to. Vnímam to ako nepraktické kvôli tomu, že neviem priamo určiť aký presne čas potrebujem. Ak je napríklad v nejakej situácii pre mňa limit 1/500s, tak namiesto toho aby som to priamo nastavil, tak musím dvíhať ISO, kým to tam nemám. A samozrejme ak sa svetelné podmienky zmenia, vyjde mi iný čas, takže musím ISO zase korigovať. Vo finále sa miesto podstatnejších vecí neustále hrajem s ISO. Tým nehovorím, že to pre niekoho nemôže fungovať prijateľne, veď tradične sa ISO fixovalo manuálne.
sblasko (133)|10.10.2016 23:13
Ano, mas pravdu. Presne furt sa musim d-r-.-.-t s tym ISOm, miesto toho aby som sa venoval kompozicii, uhlu zaberu, atd..
Nastastie sa tak deje len v horsich svet. podmienkach kde tak casto nefotim (snazim sa nafotit kym je este dobre svetlo)
joeh (3352)|14.10.2016 19:53
kolyy - nemáš náhodou otestovanú dual - stabilizáciu čo sa týka zásahu do detailov/rozlíšenia v 4K ?
kolyy (1542)|15.10.2016 19:28
[QUOTE=joeh;43525]kolyy - nemáš náhodou otestovanú dual - stabilizáciu čo sa týka zásahu do detailov/rozlíšenia v 4K ?[/QUOTE]

V praxi som nijakú degradáciu som nepozoroval, ani pre to nevidím dôvod. Pre Teba som však vymyslel aj formálnejší test - natočil som rovnakú testovaciu scénu bez stabilizácie na statíve a so stabilizáciu z ruky. Použil som 4K Photo, natočil pár sekúnd videa a extrahoval fotku. Použitý bol objektív 15mm F1.7, ktorý nemá OIS, ide teda čisto o test stabilizácie senzoru. Clona F2.8, čas 1/30s, ISO400. ISO som musel trochu podvihnúť, keďže clonu som chcel nechať na F2.8, kde je objektív najostrejší.

Myslím, že výsledok je jasný, je problém rozoznať rozdiel.
IBIS off.jpg IBIS on.jpg
joeh (3352)|15.10.2016 19:46
[QUOTE=kolyy;43530]Použil som 4K Photo[/QUOTE]

Ďakujem, super, čítaš moje myšlienky - presne tak som si ten test predstavoval až na použitý formát 4K Photo. Škoda, že si to nespravil extrahovaním snímkov z videokodeku v režime dual- stab.
joeh (3352)|15.10.2016 22:57
[QUOTE=kolyy;43530]Použitý bol objektív 15mm F1.7, ktorý nemá OIS, ide teda čisto o test stabilizácie senzoru.[/QUOTE]

- ešte dodatok - použité ohnisko je v prepočte 30mm, tam stabilizácia nemá moc práce, chcelo by to aspon 50mm v režime dual. Ď.
joeh (3352)|15.10.2016 23:02
[QUOTE=kolyy;43530]V praxi som nijakú degradáciu som nepozoroval, ani pre to nevidím dôvod.[/QUOTE]

- dôvod tam je, vyplýva z princípu duálnej stabilizácie.
kolyy (1542)|16.10.2016 00:08
[QUOTE=joeh;43531]Ďakujem, super, čítaš moje myšlienky - presne tak som si ten test predstavoval až na použitý formát 4K Photo.[/QUOTE]

4K Photo natočí úplne normálne video, len je potom z toho jednoduché vytiahnuť fotku.

[QUOTE=joeh;43531]Škoda, že si to nespravil extrahovaním snímkov z videokodeku v režime dual- stab.[/QUOTE]

Myslel som, že Ťa zaujímal efekt stabilizácie senzoru, preto pevné sklo.

[QUOTE=joeh;43537]- ešte dodatok - použité ohnisko je v prepočte 30mm, tam stabilizácia nemá moc práce, chcelo by to aspon 50mm v režime dual. Ď.[/QUOTE]

Ak by to tak bolo, tak by som si GX80 nekupoval ;)

Samozrejme, na 1/30s odfotíš na 30mm ekvivalent z ruky ostrú fotku bez problémov. Ale to video nebolo úplne jednoduché, držal som to krkolomne tesne nad statívom a pohyb nam určite bol.

[QUOTE=joeh;43538]- dôvod tam je, vyplýva z princípu duálnej stabilizácie.[/QUOTE]

Skús to vysvetliť. Ak to robí perfektne ostré 16Mpx fotky, prečo by mal byť problém vo videu?
joeh (3352)|16.10.2016 09:44
[QUOTE=kolyy;43540]4K Photo natočí úplne normálne video, len je potom z toho jednoduché vytiahnuť fotku[/QUOTE]

- asi nie, ukážkové snímky majú objem 3MB, to pri 30fps dáva dátový tok 720Mbs, čiže 7x viac ako vo videu


[QUOTE=kolyy;43540]Myslel som, že Ťa zaujímal efekt stabilizácie senzoru, preto pevné sklo.
[/QUOTE]

- nie, prvotný dotaz znel : " kolyy - nemáš náhodou otestovanú dual - stabilizáciu čo sa týka zásahu do detailov/rozlíšenia v 4K ? "


[QUOTE=kolyy;43540]Samozrejme, na 1/30s odfotíš na 30mm ekvivalent z ruky ostrú fotku bez problémov. Ale to video nebolo úplne jednoduché, držal som to krkolomne tesne nad statívom a pohyb nam určite bol.
[/QUOTE]

- skutočne má zmysel testovať stabilizáciu len v prípade, kedy musí makať


[QUOTE=kolyy;43540]Skús to vysvetliť. Ak to robí perfektne ostré 16Mpx fotky, prečo by mal byť problém vo videu?[/QUOTE]

V režime foto sa stabilizácia prepne do modu vysokej účinnosti na úkor eliminácie ďaleko menšieho pohybu - v čase expozície dochádza k "zamrznutiu" snímky, v režime videa by dochádzalo k trhaniu obrazu. Tento systém používa Canon vo videokamerách, kde je zvláštny režim na krátkodobé zvýšenie účinku stabilizácie pri zazoomovaní, ovšem funguje to pekne pri malom pohybe, inak dôjde k "odtrhnutiu" obrazu a strate snímaného objektu.
Milan Šurkala (3381)|16.10.2016 10:37
[QUOTE=joeh;43544]asi nie, ukážkové snímky majú objem 3MB, to pri 30fps dáva dátový tok 720Mbs, čiže 7x viac ako vo videu[/QUOTE]

Ale jo. Asi ti není známo, jak funguje komprese ve videu a jak funguje komprese u fotografií. Tohle není Motion JPEG nebo All-Intra záznam, kde je každý JPEG komprimován zvlášť. U běžného videa máš klíčové snímky a další fotografie jsou jen zaznamenané rozdíly proti klíčovému snímku. Fakt mě udivuje, že někdo jako ty, kdo tu řeší každý kvalitativní detail ve videu, neví, jak v tom videu funguje komprese a proč screenshot videa nemůže mít stejný datový objem jako průměrná velikost jednoho snímku z téhož videa. 4K Photo je prostě jen 4K video, ze kterého se vyřízne fotka stejně jako je 4K video použito i Focus stackingu. Tam má 5 sekund (150 snímků) velikost okolo 55MB, ale jeden snímek z toho vytažený pak okolo 3 MB.

Navíc, nevím o tom, že by fotoaparáty ve videu běžně používaly barevné kódování 4:4:4 jako v JPEGu, ale spíše tam bývá něco jako 4:2:0. Což taky udělá rozdíl.
joeh (3352)|16.10.2016 10:49
[QUOTE=Milan Šurkala;43545]Fakt mě udivuje, že někdo jako ty, kdo tu řeší každý kvalitativní detail ve videu, neví, jak v tom videu funguje komprese[/QUOTE]

No, zhadzovať ma nemusíš, niečo o videu viem...
Divíš sa, že vo videu mi záleží na kvalite, kresbe a detailoch ? Ty predsa analyzuješ to isté, akurát na fotkách.
Milan Šurkala (3381)|16.10.2016 11:03
[QUOTE=joeh;43546]No, zhadzovať ma nemusíš, niečo o videu viem...
Divíš sa, že vo videu mi záleží na kvalite, kresbe a detailoch ? Ty predsa analyzuješ to isté, akurát na fotkách.[/QUOTE]

Já se jen podivuju nad tím, že na to, jak je pro tebe velmi důležité video a natáčíš jej, nevíš, jak to vlastně funguje. Obzvlášť když tu vytahuješ ty datové toky. U tebe bych právě naopak čekal, že budeš u fotoaparátu řešit např. podporu All-Intra záznamu a podobné detaily, když už je pro tebe ta kresba tak důležitá. Je prostě divné, jak řešíš každý pixel pokroucený stabilizací nebo rozostřený každým zapulzováním nedokonalým autofokusem, vypadáš jako profík, který rozumí každému nejmenšímu detailu, ale třeba barevné kódování nebo klíčové snímky jdou úplně mimo tebe. Prostě mě to jen překvapuje, že půlku vlastností videa řešíš snad až moc a druhou půlku nejenže neřešíš, ale vypadá to, že o ni ani nevíš. Neber to ode mně jako nějaké shazování, to jsem rozhodně neměl v úmyslu a omlouvám se, pokud to tak vyznělo. Prostě jsem jen čekal, že takový nadšenec do videa jako ty, bude vědět, jak funguje komprese u videa.
joeh (3352)|16.10.2016 11:28
[QUOTE=Milan Šurkala;43547] Je prostě divné, jak řešíš každý pixel pokroucený stabilizací nebo rozostřený každým zapulzováním nedokonalým autofokusem, [/QUOTE]

- to je nezmysel, riešim celkový dojem z obrazu, ukážky videa, ktoré linkujem i vo vlákne "Foťák s 4K videom... " poukazujú na znehodnotenie obrazu vplyvom nešťastného DFD focusu, sekaného zoomu, pulzovania a podobne.
joeh (3352)|16.10.2016 11:38
[QUOTE=Milan Šurkala;43547] Prostě jsem jen čekal, že takový nadšenec do videa jako ty, bude vědět, jak funguje komprese u videa.[/QUOTE]

- tak sme sa vcelku nenápadne dostali od stabilizácie ku kompresii...

- a Milan, netvrď mi, že tie šialenosti typu vlnenia videa v susednom vlákne sa ti nejak mimoriadne pozdávajú. Nemá zmysel riešiť farebné kodovanie, bitovú hlbku, mega-dátové toky ak nemáš základ - čisté, zaostrené video....
Milan Šurkala (3381)|16.10.2016 13:43
[QUOTE=joeh;43549]- tak sme sa vcelku nenápadne dostali od stabilizácie ku kompresii...

- a Milan, netvrď mi, že tie šialenosti typu vlnenia videa v susednom vlákne sa ti nejak mimoriadne pozdávajú. Nemá zmysel riešiť farebné kodovanie, bitovú hlbku, mega-dátové toky ak nemáš základ - čisté, zaostrené video....[/QUOTE]

Já přece nikde neřekl, že dobrý základ není důležitý, v tom s tebou souhlasím. Jde o dvě věci. Za prvé je zarážející, jak moc řešiš do detailu jednu věc, přičemž o dalších aspektech mlčíš. Chápu, že ty další detaily neřešíš a věnuješ se především základu, vůbec nic proti tomu. Jen znovu říkám, zaráží mě ten nepoměr s jakým se do detailu věnuješ jedné oblasti a ve druhé o tom vlastně nic nevíš. Tvrdíš, že ve videu se vyznáš, přitom ale neznáš věci, které jsou docela základní znalostí v oblasti videa. Pochopitelně, já se v některých oblastech fotografie neorientuju úplně dobře, nicméně jsem prostě jen čekal, že když to video řešíš podstatně více než já, budeš mít v něm také znalosti lepší než já (protože nerozumím všemu a ve videu mám stále mezery).

Za druhé je zarážející, jak moc ti ta stabilizace leží v žaludku, jak neúnavně hledáš ukázky, kde to nefunguje, přičemž jde obvykle o problém firmwaru konkrétní kombinace a podobně. Divné je i to, jak jsi se vším hned hotov. Např. u posledního videa vše připisuješ stabilizaci, zatímco já bych to viděl spíše na kombinaci několika vlivů, např. nestabilní stativ a rolling shutter efekt.
joeh (3352)|16.10.2016 13:45
[QUOTE=joeh;43546]4K Photo je prostě jen 4K video, ze kterého se vyřízne fotka [/QUOTE]

- teda 4K Photo je ukladané v .mp4 ? Alebo v akom formáte ?