Jaký fotoaparát? – 2. díl: kategorie II
V minulém díle jsme začali naší klasifikaci digitálních fotoaparátů s cílem seznámit se s nabídkou na trhu, zorientovat se v ní a tím usnadnit výběr a pořízení fotoaparátu. Nyní budeme pokračovat vyššími třídami fotoaparátů určených k již vážnější práci.
25.6.2008, Roman Pihan
Jaký fotoaparát? – 1. díl: kategorie
Je to zhruba 2 roky co jsme uveřejnili seriál na téma „Jaký digitální fotoaparát na dovolenou“. Ti, kteří před dvěma lety fotoaparát pořídili, mají už možná situaci vyřešenou. Otázka se ale stále vrací a to tím spíše, že digitální fotoaparáty jsou již v cenové kategorii vysloveně spotřební a tak se často obnovují. Navíc se toho na trhu stalo spousta nového.
18.6.2008, Roman Pihan
S rybím okem na Krétě: II.
V minulém díle jsme popsali základní vlastnosti objektivů typu rybí oko, které již mnoho desítek let obohacují fotografický trh a nejsou-li nadužívány, produkují zajímavé obrázky, které jsou často k nalezení i v různých publikacích. Dnes popis dokončíme praktickými poznatky z práce s objektivem Canon EF 15 mm f/2.8 Fish eye.
11.6.2008, Roman Pihan
S rybím okem na Krétě: I.
Každý fotograf čas od času zatouží zobrazit svět jaksi netradičně, hravě, kreativně. Naše okolí tak sice nevypadá, ale co na tom. Jsou-li obrázky zajímavé a diváky baví, tak fotografie splnila svůj účel. Koneckonců - dokumentárních obrázků je všude dost, tak proč si tak trochu nepohrát…
5.6.2008, Roman Pihan
Jak je to s crop faktorem objektivu – 2.díl
V minulém díle jsme započali objasňovat některé vztahy související s velikostí senzoru, se zorným úhlem a přepočtem ohniska (crop faktorem). Nyní tuto tématiku doplníme o souvislost se zvětšením objektivu a s hloubkou ostrosti a všechny informace shrneme.
28.5.2008, Roman Pihan
Jak je to s crop faktorem objektivu – 1.díl
Digitální fotografie zavedla do té doby nepříliš běžný termín - tzv. crop faktor. Je vyvolán skutečností, že senzory digitálních fotoaparátů mají různé velikosti a dosud používané standardy (např. velikost kinofilmu) příliš nectí. Společně s crop faktorem se však vyrojila řada pojmů, které spolu souvisí – přepočet ohniska, zorný úhel, přepočet zvětšení, hloubka ostrosti atd. Pojďme v tom udělat pořádek.
21.5.2008, Roman Pihan
Jak fotografovat pod vodou?
Tichý svět pod mořskou hladinou v sobě nese něco tajemného a možná proto tolik přitažlivého. Pokud už hledáte potápěčské brýle, počkejte s tím ještě chvíli a přečtěte si několik základních informací, které byste pro podvodní fotografování měli brát v potaz.
17.4.2008, Irena Ševelová
Astrofotografie
Hvězdná obloha, tajemství vesmíru, to vše od dávnověku fascinuje lidstvo. V České republice ještě není fotografování vesmírných objektů natolik rozšířené jako například v USA, přesto i zde už našla astrofotografie své příznivce.
7.4.2008, Irena Ševelová
Na hloubku ostrosti prakticky
Hloubka ostrosti je termín, který pravděpodobně mnoho fotografů již slyšelo a asi také tuší, co znamená. Přesto kolem ní panuje řada nejasností a zmatků. Pojďme se na ní podívat ryze prakticky a to jak pro potřeby kompaktních fotoaparátů, tak DSLR.
30.1.2008, Roman Pihan
Formáty pro ukládání fotografií - 12.díl: PDF
V minulém díle jsme začali s popisem formátu PDF a řekli jsme si, kdy je vhodné ho použít a kdy nikoli. Nyní se podívejme na konkrétní a praktickou práci s tímto široce rozšířeným formátem.
16.1.2008, Roman Pihan
Formáty pro ukládání fotografií - 11.díl: Vektorové formáty a PDF
V minulém díle jsme pospali základní odlišnosti vektorové a rastrové grafiky. V praxi je však třeba oba formáty kombinovat a tak se pojďme podívat, které formáty jsou na to vhodné a jaké možnosti nabízejí. Podrobněji se zaměříme na nejrozšířenější formát PDF.
9.1.2008, Roman Pihan
Formáty pro ukládání fotografií - 10.díl: Vektory
Dosud uvedené formáty v našem seriálu sloužily primárně pro ukládání fotografií a byly to tzv. rastrové či bitmapové formáty. Ty se hodí právě na fotografie a obrázky. V pokročilé praxi se však nelze obejít bez tzv. vektorových formátů. V čem je rozdíl?
2.1.2008, Roman Pihan
Formáty pro ukládání fotografií - 9.díl: JPEG 2000, PNG a BMP
Máme za sebou popis formátů JPEG, GIF a TIFF, což v praxi představuje drtivou většinu aplikací pro fotografy. V počítačovém světě však historicky přežívá mnoho dalších formátů a taktéž se tvoří formáty zcela nové. Podívejme se na některé z nich letem světem.
26.12.2007, Roman Pihan
Formáty pro ukládání fotografií - 7.díl: TIFF
Formát TIFF byl v minulosti velmi populární jako alternativa k formátu JPEG. Na rozdíl od JPEGu nabízí totiž možnost bezeztrátové komprese, vyšší barevné hloubky a průhlednosti. Dnes již sláva tohoto formátu poněkud opadla, protože byl na straně fotoaparátů nahrazen formátem RAW. Nicméně stále má co nabídnout.
12.12.2007, Roman Pihan
Formáty pro ukládání fotografií - 6.díl: gif
V minulém díle jsme popsali některé vlastnosti formátu GIF a sice paletu barev a způsob její tvorby, rozklad a průhlednost. Nyní seznam vynikajících vlastností formátu GIF dokončíme a seznámíme se s jeho kompresí a možností animace.
5.12.2007, Roman Pihan
Formáty pro ukládání fotografií - 5.díl: gif
Formát GIF je velmi vhodný na některé typy obrázků a zejména při jejich použití na internetu. Jeho výkon však velmi klesá nesprávným nastavením a tak se mu budeme věnovat podrobněji.
28.11.2007, Roman Pihan
Formáty pro ukládání fotografií - 4.díl: jpeg, gif
V minulém díle jsme podrobně popsali jeden z nejpoužívanějších formátů pro ukládání fotografií a sice JPEG. Nyní tento popis dokončíme a podíváme se na neméně zajímavý formát GIF.
21.11.2007, Roman Pihan
Formáty pro ukládání fotografií - 2.díl: jpeg
Statistika formátů používaných fotografy by nejspíše skončila drtivým vítězstvím formátu JPEG. Má mnoho výhod a tak se stal velmi rozšířeným a široce podporovaným. Není to však jediný formát vhodný pro fotografie a jeho použití přináší jistá úskalí.
7.11.2007, Roman Pihan
Formáty pro ukládání fotografií - 1.díl: základy
Většina fotografů pracuje ve formátu JPEG, který se stal de facto široce používaným standardem pro ukládání digitálních snímků. Je to formát vynikající, avšak nehodí se vždy a všude. Jaké jsou tedy jeho limity a další možnosti? Začneme ale od začátku …
31.10.2007, Roman Pihan