Domácí studio – 4.díl
Máme-li za sebou základy tvorby měkkého světla, tak zbývá zrekapitulovat, co vše je u světla možné použít pro modelování scény. Současně se podívejme na výběr vhodného pozadí.
31.1.2007, Roman Pihan
Domácí studio – 3.díl
Z minulých dvou dílů jasně vyplynula potřeba změkčit světlo jeho plošným zvětšením. Popsané metody svícení přes difuzér jsou velmi účinné, v amatérských podmínkách ale někdy obtížně realizovatelné. Naskýtá se mnohdy jednodušší možnost a sice svítit odrazem o velké plochy – často bílé zdi místností, což má podobný účinek jako difúze světla prosvětlováním.
24.1.2007, Roman Pihan
Domácí studio – 2.díl
V minulém díle jsme se seznámili se základními pojmy o kvalitě světla, zejména jsme se zabývali důvody a výsledným efektem změkčení světla jeho difúzí. Dnes se podíváme na difúzi světla podrobněji a hlavně prakticky.
17.1.2007, Roman Pihan
Domácí studio – 1.díl
S Novým rokem přichází i nový seriál – tentokrát věnovaný fotografování a to zejména produktů v domácím studiu. Nákladem několika málo stokorun se totiž dá dosáhnout velmi slušných výsledků, je však třeba znát základní vlastnosti světla a několik tipů, triků a fíglů, „jak to zařídit“.
10.1.2007, Roman Pihan
Jak fotit silvestrovský ohňostroj?
Brzy budeme vítat nový rok 2007. A jak se na takové oslavy sluší a patří, přivítáme ho se vší poctou a slávou. Silvestr bude jedinečnou příležitostí vyzkoušet si vyfotografovat ohňostroj. Organizovaná oslava s ohňostrojem je vždy pro focení snazší, protože domácí ohňostroje mají mezi jednotlivými výstřely dlouhé intervaly.
31.12.2006, Irena Ševelová
Reprezentace barev v PC, CMYK a tisk
V minulém díle seriálu jsme rozebrali jak počítače ukládají a zobrazují barvy v RGB modelu. RGB model se však nehodí pro tisk a tak musí být nejprve převeden do modelu CMYK vhodného pro tiskárny. Podívejme se tedy na model CMYK, metody převodů a zásady pro správný tisk podrobněji.
27.9.2006, Roman Pihan
Reprezentace barev v PC, RGB a barevný prostor
Nové technologie si žádají zcela nové poznatky a dovednosti. A tak i s nástupem digitální fototechniky je nutné převážně chemické dovednosti vyvolávání filmů a fotografií nahradit dovednostmi z oblasti počítačů PC. Mezi jednu ze základních znalostí patří to, jak počítače ukládají a zobrazují barvy.
15.9.2006, Roman Pihan
Cesta ke kvalitní fotografii: 4.díl
V minulém díle seriálu jsme popsali pro fotografii tolik důležitý kontrast a jedno ze základních pravidel a sice hloubku ostrosti. Nyní pokračujme kompozicí, horizontem a svislicemi, úhlem snímání, rytmy ve fotografii a rámováním.
31.8.2006, Roman Pihan
Cesta ke kvalitní fotografii: 3.díl
V minulém díle seriálu jsme popsali pravidla o co nejbližším snímání, o popředí, pozadí a prostoru snímku, o diagonálách, liniích a křivkách a o soustředění pozornosti na hlavní objekt. Nyní budeme pokračovat veledůležitými pravidly o kontrastu a hloubce ostrosti.
24.8.2006, Roman Pihan
Cesta ke kvalitní fotografii: 2.díl
Desítky let fotografové celého světa empiricky zjišťovali a shromažďovali pravidla jak svými fotografiemi zaujmout. Výsledkem je pár relativně jednoduchých zásad, jejichž dodržováním šance na pěknou fotografii prudce stoupají.
21.8.2006, Roman Pihan
Cesta ke kvalitní fotografii: 1.díl
Expozice, zaostření, vyvážení bílé, JPEG či RAW atp., to vše jsou jen technické aspekty fotografie. Jsou-li špatně zvoleny, je fotografie jednoduše řečeno nepoužitelná. Jsou tedy podmínkou nutnou - nikoliv však postačující! Aby fotografie byla i „hezká“ je třeba splnit ještě další, subjektivní a iracionální estetická hlediska.
14.8.2006, Roman Pihan
Tipy a Triky nejen pro začátečníky, díl 14. - Kupujeme z druhé ruky či bazaru
Překotný vývoj v oblasti digitální fotografické techniky způsobuje, že fotografové neustále inovují svoje vybavení a starého se zbavují. Přitom pro řadu uživatelů mají i o jednu řadu starší modely naprosto dostatečné množství funkcí. A tak se naskýtá otázka, zda se nevyplatí koupit fotoaparát levně z druhé ruky nebo v bazaru.
10.8.2006, Roman Pihan
Jaký digitální fotoaparát na dovolenou? – 6.díl
V závěrečném díle našeho seriálu probereme výsledek - tedy digitální fotografii na kartě a její možnosti uložení u různých fotoaparátů. Dále způsoby propojení s počítačem, televizí a tiskárnou a příslušenství kolem digitálního fotoaparátu.
4.7.2006, Roman Pihan
Jaký digitální fotoaparát na dovolenou? – 5.díl
Každý při výběru digitálního fotoaparátu touží po maximálně kvalitních fotografiích pořízených za širokého rozsahu světelných podmínek a typu scén. Současně se řada uživatelů spoléhá na automatiku. Jak si ale automatiky různých fotoaparátů s problémem poradí?
3.7.2006, Roman Pihan
Jaký digitální fotoaparát na dovolenou? – 3.díl
V třetím díle seriálu o faktorech podstatných pro výběr digitálního přístroje nejen na dovolenou budeme hovořit o hledáčku a displeji, kvalitě obrazu, šumu a blesku.
26.6.2006, Roman Pihan
Jaký digitální fotoaparát na dovolenou? – 2.díl
V minulém díle seriálu jsme se věnovali základním vlastnostem digitálního fotoaparátu – rozlišení a zoom rozsahu. Dnes tyto údaje rozšíříme o praktickou práci se zoomem, světelnost objektivu, stabilizaci obrazu a makro možnosti objektivu.
19.6.2006, Roman Pihan
Jaký digitální fotoaparát na dovolenou? – 1. díl
Každý fotograf to řešil, řeší či bude řešit. Nabídka je obrovská, rozsah cen úctyhodný a s technickými parametry, různými vlastnostmi a jedinečnými vymoženostmi se roztrhl pytel. Ano řeč je o digitálním fotoaparátu. A zvláště čas před letní dovolenou je na výběr ten nejexponovanější…
12.6.2006, Roman Pihan
Tipy a triky nejen pro začátečníky, díl 13. - Fotografujeme (u) moře
Řada z nás, suchozemců, zavítá o dovolené k moři. Důvodů je dost - načerpat letos tolik vzácné teplo ze Slunce, odpočinout si na plážích a ve vlnách a v neposlední řadě fotografovat. Dokumentovat pobyt u moře za běžného denního světla není nijak obtížné. Pokud si ale položíte vyšší cíle – pořídit fotografie které opravdu rádi zhlédnou nejen příbuzní, musíte nad obsahem a ztvárněním fotografie začít přemýšlet.
5.6.2006, Roman Pihan
Fotoškola, díl 6. - Jak jde dohromady černobílé focení a digitální technika?
S nástupem digitálních fotoaparátů vznikla logicky otázka, jak je to s černobílou fotografií. U klasické fotografie určil barevnost druh filmu, ale jak je to u fotografie digitální se stále stejným senzorem? Mnoho fotoaparátů také nabízí černobílý režim, režim sépiová kost atp. Co vlastně dělají a jak je používat?
29.5.2006, Roman Pihan
Tipy a triky nejen pro začátečníky, díl 12. - Fotografujeme květiny
Jako každý rok jaro udělalo skvělou práci a všude kolem nás se objevila řada nádherně kvetoucích květin a stromů. Příroda hýří barvami a tvary a ty se přímo nabízejí k tomu nechat se fotografovat. Ale ouha – pokud tyto nádherné květy vyfotografujete metodou „namiř a zmačkni“, často bohužel výsledná fotografie ani zdaleka neukazuje původní krásu!
22.5.2006, Roman Pihan
Tipy a triky nejen pro začátečníky, díl 10. - Prověření fotoaparátu po nákupu I.
Snad každý člověk si po nákupu složitého zařízení položí otázku, zda všechny funkce jsou tak jak mají být. Nejinak je tomu i u digitálních fotoaparátů – složitých elektromechanických zařízení. Opravdové závady kryje naštěstí záruka, přesto je ale dobré poznat limity současné techniky a naučit se je využívat ke svému prospěchu.
9.5.2006, Roman Pihan
Tipy a Triky nejen pro začátečníky, díl 9. - Fotografujeme v ZOO
Zoologické zahrady, safari a přírodní parky jsou ideálním místem, jak strávit dny s příjemným jarním či letním počasím. Poskytnou dostatek podnětů a zábavy jak pro rodinu, tak i pro fotografa. Jaké vybavení vzít s sebou a jaké zásady ctít?
2.5.2006, Roman Pihan
Tipy a Triky nejen pro začátečníky, díl 7. - Proč je stabilizace občas na nic
Velkým hitem poslední doby jsou digitální fotoaparáty a objektivy všeho druhu vybavené některým ze způsobů stabilizace obrazu. Dovednost je to velice praktická, ovšem někteří (samozřejmě převážně méně pokročilí) uživatelé zapomínají, že i optická stabilizace má jedno specifické omezení, které je dobré znát a vyhnout se tak případnému zklamání nad nepovedenými snímky...
20.4.2006, Petr Hájek
Tipy a Triky nejen pro začátečníky, díl 6. - Opravy vad objektivů v PC
I přes veškerou snahu výrobců se stále nedaří vyrobit levně objektiv prostý jakýchkoliv vad. Řada vad je totiž způsobena přímo fyzikálními zákony a tak s jistými optickými vadami se setkáváme snad u všech fotoaparátů. Kdy je možné a jak tyto optické vady korigovat v PC?
19.4.2006, Roman Pihan
Fotoškola - 5.díl: Třídy digitálních fotoaparátů
Digitální fotoaparáty zaznamenaly obrovský boom a skoro každá česká rodina již alespoň jeden vlastní. Překotný vývoj však pokračuje dál a tak jaký fotoaparát pořídit neřeší jen ti, co zatím nabídce odolávali, ale i ti, kteří pořizují druhý do rodiny případně se rozhodli svůj fotoaparát inovovat. Otázka „jaký vybrat“ je tak na pořadu dne stále a stále…
10.4.2006, Roman Pihan