Použití filtrů v digitálním věku
Filtry v éře digitální fotografie nemají již takové rozšíření jako v době filmové. Přesto je při správném použití jejich úloha nenahraditelná. Změna světelných podmínek ještě před dopadem na senzor nemůže být mnohdy nahrazena editací dat poskytnutých senzorem.
24.10.2007, Roman Pihan
Panoramatická fotografie
Panomara (neboli spojení více fotografii dohromady) nabízí řada fotoaparátů jako standardní službu. Řada z nich umožňuje i spojit fotografie přímo na kartě. A tak to vypadá, že panoramatická fotografie je snadná. Při pokusu o skutečné „profi“ panorama je však situace poněkud složitější.
17.10.2007, Roman Pihan
Kouzlo dlouhé expozice
Roky se vývojáři snaží o zvýšení citlivosti filmů a senzorů. Dnes lze fotit z ruky velmi krátkými expozičními časy i za špatných světelných podmínek. To je skvělé pro reportážní snímky a amatérské focení. Trochu se však pozapomnělo na krásu dlouhých expozic.
10.10.2007, Roman Pihan
Hyperfokální ostření na příkladech z Algarve: III.
V minulých dvou dílech jsme popsali část krás jižního Portugalska – Algarve a dnes budeme pokračovat. Řekneme si něco o hyperfokálním ostření, což je technika velmi užitečná. Pokud navštívíte Portugalsko (a nejen jej), jistě hyperfokální ostření využijete.
3.10.2007, Roman Pihan
Fotografujeme Měsíc: 2. část
V minulém díle jsme započali dobrodružství fotografování Měsíce zejména výčtem překážek u podobných snímků, potřebným vybavením, volbou objektivu a způsobem zaostření. Dnes tento seriál dokončíme.
12.9.2007, Roman Pihan
Fotografujeme Měsíc: 1. část
Pohlédnete-li večer či v noci na oblohu, na obloze nejspíše uvidíte Měsíc, našeho věrného a dlouholetého souputníka. Jeho kvalitní vyfotografování je však z řady důvodů fotografickou výzvou. Tento článek je pro všechny, kteří chtějí tuto výzvu podstoupit a tím posunout svoje fotografické mety dál.
5.9.2007, Roman Pihan
10 tipů na fotovýlety
Prázdniny jsou v plném proudu a pokud ještě stále nemáte program na letní dny, co takhle vyzkoušet některý z našich tipů? Někdo možná odletí za mořem do zahraničí, ale krásně je i u nás v České republice a některá místa je obzvláště škoda nechat bez povšimnutí. A s sebou si samozřejmě nezapomeňte vzít fotoaparát.
7.8.2007, Irena Ševelová
Fotografování lidí – 17.díl: akty
Závěr našeho seriálu o fotografování lidí věnujeme aktům – tedy snímkům, které esteticky zobrazují spoře oděné lidské tělo.
11.7.2007, Roman Pihan
Fotografování lidí – 16.díl: Č-B fotografie
Po vzniku barevné fotografie se chvíli zdálo, že černobílé fotografii odzvonilo. Záhy však řada lidí zjistila, že černobílá fotografie má své nezapomenutelné kouzlo - je mnohem dekorativnější, abstraktnější i kreativnější. A sluší i lidem, protože zjednodušuje snímek a zaměřuje pozornost na linie, tvary, světlo, výraz atd.
4.7.2007, Roman Pihan
Fotografování lidí – 15.díl: blesk
V mnoha situacích světlo, které je na scéně k dispozici, na snímky lidí nestačí. Buďto je ho absolutně velmi málo a vycházejí příliš dlouhé expoziční časy a nebo jeho směr a kvalita je pro věrné zachycení tváří a lidí nevhodná. V obou těchto případech se používá fotografický blesk, který může situaci pomoct vyřešit.
27.6.2007, Roman Pihan
Fotografování lidí – 13.díl: portrét
V minulém díle jsme se zaměřili na fotografování části postav neboli torza. Dnes se podíváme na královskou disciplínu a sice portréty a skupiny osob.
13.6.2007, Roman Pihan
Fotografování lidí – 11.díl: postava
V minulém díle jsme se zaměřili na ohnisko a jeho vztah k fotografování lidí. Nyní se podíváme na pár zásad fotografování celých postav.
30.5.2007, Roman Pihan
Fotografování lidí – 10.díl: ohnisko
V minulém díle jsme praktickou ukázkou reportáže ze svatby uzavřeli fotografování lidí v exteriéru. Nyní se podívejme na některé obecné „zákonitosti“ fotografování lidí abychom celý seriál završili pár informacemi o fotografování v ateliéru. Dnes se podíváme převážně na ohnisko a práci s ním při fotografování lidí.
23.5.2007, Roman Pihan
Fotografování lidí – 9.díl: svatba II
Z minulého dílu máme za sebou svatební obřad – nejnáročnější část svatebního dne pro fotografa. Pokud se vám nepovedl ani jeden záběr z obřadu, tak raději rovnou utečte. Pokud ano, fotograficky postupujete do dalších části svatebního dne…
16.5.2007, Roman Pihan
Fotografování lidí – 8.díl: svatba
V minulém díle jsme hovořili o pozadí a popředí, fotografování ve městě, fotografování sportu a dětí. Dnes se podívejme na fotografický svátek a sice svatbu.
9.5.2007, Roman Pihan
Fotografování lidí – 7.díl: prostředí
V minulém díle jsme dokončili a shrnuli poznatky, jak reagovat při fotografování lidí na různé podmínky a zejména světlo v exteriéru. Nyní se na to podíváme prakticky v různých situacích.
2.5.2007, Roman Pihan
Fotografování lidí – 6.díl: exteriér
V minulém díle jsme probrali fotografování lidí ve stínu. Nyní dokončíme toto téma fotografováním pod mrakem a shrneme praktické rady, tipy a triky pro fotografování lidí v exteriéru.
25.4.2007, Roman Pihan
Fotografování lidí – 5.díl: ve stínu
V minulém díle jsme probrali krásu ale i obtíže fotografování při slunci nízko nad obzorem. Nyní dokončíme toto téma a ukážeme zvláštnosti fotografování při západech a východech slunce. Dále se podíváme i na jinou situaci a sice fotografování lidí ve stínu.
18.4.2007, Roman Pihan
Fotografování lidí – 4.díl: na slunci III
V minulém díle jsme uzavřeli světlo produkované poledním sluncem a jak nepříjemnosti s ním spojené řešit. Dnes se podívejme na pro fotografy také těžké ale přeci jenom zajímavější ranní nebo odpolední sluneční světlo produkované sluncem nízko nad obzorem a co to při fotografování lidí přináší.
11.4.2007, Roman Pihan
Fotografování lidí – 3.díl: na slunci II
V minulém díle jsme popsali úskalí fotografování ve světle poledního slunce. Dnes se podíváme na to, jak tuto situaci řešit – buď expozicí na stíny či přisvícením stínů odraznou deskou nebo bleskem.
4.4.2007, Roman Pihan
Fotografování lidí – 2.díl: na slunci
Podrobnějším rozborem neoficielní statistiky fotografií v minilabech či na discích počítačů nejspíš zjistíte, že jejich valná část je pořízena venku za denního světla. Je to přirozené - venku je dost světla, dobře se tam tedy fotografuje a hodně se tam toho děje. Zejména oblíbeným časem je léto a slunce.
28.3.2007, Roman Pihan
Fotografování lidí – 1.díl: úvod
Prostým pohledem na fotografie na vašem disku nejspíš zjistíte, že na většině fotografiích jsou lidé. A letmý pohled na skladbu snímků v minilabech tento fakt jen potvrdí. Lidé mohou být zachyceni v obrovském množství stylů, poloh, světelných podmínek atp. a to se také masově dělo již od dob vynálezu fotografie.
21.3.2007, Roman Pihan
Domácí studio – 10.díl
Shrňme tedy v posledním díle seriálu získané poznatky v praktickém návodu, jak fotografovat ploché předměty, lesklé a stříbrné předměty, sklo, šperky, mince atd. Zejména silně lesklé předměty a sklo je pro fotografy výzvou!
14.3.2007, Roman Pihan
Domácí studio – 9.díl
Shrňme získané poznatky v praktickém návodu, jak fotografovat běžné technické produkty - fotoaparáty, součásti počítačů, spotřební elektroniku atd.. Ty bývají nejčastěji matně černé nebo matně stříbrné.
7.3.2007, Roman Pihan
Domácí studio – 8.díl
Zvládli jsme vytvořit přímo nebo odrazem dostatečně difúzní světlo, vybrat barvu pozadí a zrealizovat nekonečné pozadí, zvládli jsme naaranžovat předmět, vyvážit podle použitého světla bílou i určit správnou expozici. Konečně tak přišel kýžený okamžik zmáčknutí spouště a poté prohlédnutí snímku v PC. Co tedy dál?
28.2.2007, Roman Pihan
Domácí studio – 7.díl
Správná expozice je bezesporu jedním z klíčových faktorů na cestě ke kvalitní fotografii. Co naplat, že se vám podaří dobře naaranžovat scénu, když je výsledná fotografie podexponována nebo přeexponována! Přitom expozici ovlivňují pouhé 3 faktory - expoziční čas, clona a ISO citlivost. Jejich správné nastavení není žádné šamanství a to zejména ve studiu, kde je na vše spousta času a světelné podmínky jsou stabilní.
21.2.2007, Roman Pihan
Domácí studio – 6.díl
Samostatnou leč nezanedbatelnou kapitolou studiové práce je barva světla a reakce na tuto barvu na fotoaparátu - tedy vyvážení bílé. Jde o to, aby např. šedé pozadí bylo na fotografii opravdu šedé a nemělo zbytečný barevný nádech. Tím budou i ostatní barvy na fotografii věrné.
14.2.2007, Roman Pihan
Domácí studio – 5.díl
I když to možná na první pohled nevypadá, volba pozadí je klíčová pro správnou fotografii. Není třeba se omezovat jen na produkty, v zásadě stejná pravidla platí i pro fotografování osob. V praxi je také více než častá potřeba pozadí tzv. vykrýt, tak se podívejme jak prakticky na to.
7.2.2007, Roman Pihan