Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-S DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR

24.6.2014, Milan Šurkala, recenze
Tento univerzální širokoúhlý zoomovací objektiv už má sice nějaká léta za sebou, je ale dosti populární a my se mu dnes podíváme na zoubek. Dokáže nás přesvědčit o svých kvalitách? Solidní zoom a široký začátek zní slibně.
V této kapitole se podíváme ještě na několik ilustračních snímků pořízených testovaným objektivem a zrcadlovkou Nikon D5300.




expoziční čas 1/400 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24) mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je slušná po celé ploše, navíc potěší široký úhel záběru. K dispozici dávám i snímek v RAWu.




expoziční čas 1/400 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 85 (127) mm, klikněte pro zvětšení



Makro objektivu může být ještě trochu lepší než na této ukázce, více přiblížené snímky se mi už ale nepovedly (špatně jsem zaostřil).




expoziční čas 1/125 s, clona F5,6, citlivost ISO 220, ohnisko 85 (127) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Na focení portrétů je tento objektiv rozhodně vhodnější než základní setový objektiv 18-55mm VR. Má delší ohniskové vzdálenosti, případně lehce lepší světelnost na těch kratších. Pozadí tak dokáže mazat o trochu více. Neostrost je zde dána roztřesením závěrky fotoaparátu Nikon D5300 při expozičním času 1/125 sekundy. Můžete si stáhnout RAW snímek.




expoziční čas 1/400 s, clona F8, citlivost ISO 140, ohnisko 85 (127) mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je opravdu krásně ostrá a detailní, potěší i ohniskový rozsah objektivu, díky čemuž je možné více "přibližovat" než u základního setového objektivu. Na druhou stranu na oblíbený zoom 18-105mm VR v ohniskové vzdálenosti nestačí, vynahradí vám to ale detailností.




expoziční čas 1/320 s, clona F5,6, citlivost ISO 640, ohnisko 85 (127) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Objektiv umí při makru i hezky mazat pozadí, dlouhá ohnisková vzdálenost se přeci jen projeví. Vyšší ISO citlivost zde ale znamená trochu viditelný šum a kresbu objektivu už tak dobře neposoudíme.




expoziční čas 1/500 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 58 (87) mm, klikněte pro zvětšení



Zde je kresba dostatečná, ale nedá se označit jako řezavá. Ostrost a detailnost je v průměru. Ke stažení dávám i RAW snímek, který působí ostřejším dojmem.




expoziční čas 1/320 s, clona F7,1, citlivost ISO 160, ohnisko 38 (57) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Detaily a ostrost jsou naprosto v pořádku, testovaný kus měl ale na této ohniskové vzdálenosti trochu slabší pravou stranu. Můžete si stáhnout RAW. Ve větvích tam uvidíte trochu chromatické aberace a duchy.




expoziční čas 1/320 s, clona F6,3, citlivost ISO 250, ohnisko 85 (127) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Jak již bylo řečeno, makro není úplně nejlepší a postačí jen pro základní potřeby.




expoziční čas 1/25 s, clona F3,5, citlivost ISO 360, ohnisko 16 (24) mm, klikněte pro zvětšení



Tady se ukazuje zejména širokoúhlá 24mm ohnisková vzdálenost, která je opravdu znatelně širší než to, naše jsme zvyklí z 18-něco objektivů.




expoziční čas 1/320 s, clona F5,6, citlivost ISO 180, ohnisko 85 (127) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Na zoomovací objektiv není bokeh zrovna nejhorší a musím říci, že rozmazané pozadí umí tento objektiv vcelku dobře.




expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 160, ohnisko 16 (24) mm, klikněte pro zvětšení



JPEG vypadá dobře, ale RAW ukáže, že objektiv umí potrápit výraznější chromatickou aberací. Ta se ale dá snadno a účinně potlačit.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.