Fujifilm X-E1: CSC tak trochu jinak

Fujifilm X-E1: CSC tak trochu jinak
, , recenze: specifikace produktu
Fujifilm sice přišel do CSC třídy trochu později, nicméně s o to větší razancí. Jeho X-E1 disponuje 16MPx X-Trans senzorem s inovativním uspořádáním barevných filtrů. Má zajímavý retro vzhled a k testu jsme dostali pevný 35mm F1,4 objektiv.
K oblíbeným
reklama
V lednu 2012 vstoupil Fujifilm na trh CSC fotoaparátů. Nepatří tak sice mezi ty první, nicméně už od počátku se nenechává zahanbit a jeho fotoaparáty představují velmi zajímavou alternativu. Prvním lákadlem může být retro vzhled. Dalším mohou být objektivy, které se docela vymykají zavedeným standardům. Zoomů je docela málo, a pokud jsou, mají znatelně lepší světelnost, než je zvykem. Větší důraz je kladen na objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností. Za další tu máte 16MPx APS-C X-Trans snímač, jehož barevná maska je úplně jiná než u konkurence a má přinášet vyšší skutečné rozlišení (větší počet detailů). Jak si povede nový Fujifilm X-E1 s pevným objektivem XF 35mm F1,4, to uvidíme v dnešní recenzi.
 


Testovaný objektiv:



Ergonomie a rozmístění ovládacích prvků


Fotoaparát je opravdu bytelná cihla. Zpracování je vynikající, na dotek působí opravdu robustně. To se podstatně změní po zapnutí přístroje. Neustálé cvakání clony a další zvuky přístroje nepůsobí úplně nejlépe. Kdo už ale vlastnil nějaký pokročilejší Fujifilm, nebude ničím překvapen. Držení je v rámci možností dobré. Grip vepředu je malý, vzadu najdete menší vybrání pro palec a s menšími objektivy je úchop poměrně jistý. Neumím si však moc představit komfort držení s nějakým větším zoomovacím objektivem. Oproti modelu X-Pro1 tu nenajdete hybridní hledáček, ale jen elektronický.





Za bajonetem je už zmíněný snímací čip X-Trans CMOS, jehož rozlišení činí příjemných 16 megapixelů. Z tohoto pohledu napravo vidíte páčku pro změnu ostřících režimů na manuální, průběžné a jednorázové. Na druhé straně je podobně jako u fotoaparátů Sony NEX páčka na odjištění objektivu. Sony má štěstí, že nepůjčuje své NEXy se dvěma objektivy. Takhle jsem u nich totiž nepřišel na to, že toto umístění je opravdu dost nepříjemné. Fujifilm dodal objektivy dva (recenzi druhého přineseme v blízké budoucnosti) a při každém přehazování jsem jen nadával. Dokud se nepřenaučíte všechno dělat přesně naopak, než jste zvyklí, pořád vám bude chybět třetí ruka.

Takže ne, že by to bylo ergonomicky nějak špatně, jen je to naopak ve srovnání snad se všemi jinými fotoaparáty s výměnnými objektivy a holt si musíte zvykat (např. držet druhý objektiv v jiné ruce než obvykle). Nechybí pomocná AF dioda a kontrolka samospouště v jednom.





Jak už bylo řečeno, k testu jsme použili velmi zajímavý objektiv Fujinon XF 35mm f/1.4R. Ten má pevnou ohniskovou vzdálenost 35 milimetrů, což po přepočtu dává 52,5 milimetru. Potěší výbornou světelností F1,4 a manuálně nastavitelnou clonou pomocí clonového kroužku. Jako poslední hodnota je zde A, což značí automatiku. Aretace poloh je přiměřená, pouze mezi F16 a A je dlouhá dráha a kroužek lze nechat v mezipoloze (což se vám často stane při nasazování objektivu). Ostřící kroužek je vepředu a má docela tuhý chod. Vůbec se nezasekává, ale jde ztěžka. Úplně cítíte, jak se s každým pootočením hne "půlka objektivu", což není úplně nejpříjemnější. Manuální ostření je tak poněkud pomalé a hlučné. K objektivu dostanete stylovou sluneční clonu, která nebrání nasazení krytky objektivu. Závit pro filtry má průměr 52 mm.





Tady je dobře vidět manuální clonový kroužek objektivu, což je u CSC fotoaparátů příjemná rarita. Zleva vidíte lehce vystouplý kryt hledáčku, interní blesk, pak sáňky na blesk (lehce mimo osu objektivu) a kolečko expozičních časů. K dispozici je 1/4 sekundy až 1/4000 sekundy po 1 EV, nicméně šipkami vpravo vlevo můžete dělat 1/3EV kroky (např. při nastavení 1/1000 sekundy lze šipkami zvolit 1/640 s, 1/800 s, 1/1000 s, 1/1250 s a 1/1600 s). Režim T dovolí nastavit až 30 sekund a nechybí bulb režim (B). Pokud nastavíte A, volí se čas automaticky.

Režimy PASM si tak volíte vzájemnou polohou clonového a časového kroužku. Obojí na automatice A je automatický režim expozice (P), clonový kroužek na konkrétní hodnotě je priorita clony (A), časový kroužek na konkrétní hodnotě je priorita času (S) a pokud jsou oba kroužky na nějaké konkrétní hodnotě a ani jeden na "A", jde o manuální režim (M). Kolečko jde dost ztuha. Další kolečko je vyhrazeno pro korekci expozice, jde už trochu více zlehka, ale je jen minimálně vystouplé a s mokrými prsty jej budete nejspíš otáček dost těžko. Nahoře je ještě páčka pro spuštění přístroje a velmi příjemné retro tlačítko spouště. Úplně napravo pak najdete funkční tlačítko Fn, kterému můžete přiřadit nějakou uživatelskou funkci (osobně jsem tu dal ISO citlivost). Po stranách přístroje vidíte ouška na provlečení popruhu.





Na zádi je 2,8" LCD displej s rozlišením 460.000 bodů (320×480 pixelů). U této kategorie fotoaparátů je to spíše nižší rozlišení, nicméně přesto dostatečné. Obraz je příjemně detailní, pozorovací úhly jsou slušné s jen malou ztrátou kontrastu při pohledu ze stran. Dále tu najdete elektronický hledáček (EVF) s rozlišením 2,36 milionů bodů (1024×768 pixelů). Obávám se však, že Fujifilm nedokázal toto rozlišení využít a zůstalo jen na papíře. Při snímání šikmých linií si lze všimnout aliasing (kostičkované linie), což napovídá tomu, že do hledáčku se posílá mnohem méně dat, než by byl schopen vlastně zobrazit (aliasingem mi docela připomíná hledáček ve starších fotoaparátech Samsung NX10/11 s 640×480 pixely). Vyfocené snímky jsou už ale zobrazovány v plné parádě a tady hledáček válí. Chválím rychlé automatické přepínání mezi LCD a EVF.

Nalevo od displeje jsou čtyři tlačítka. To první je věnované zobrazování snímků. Znovu se tu ukazuje svéhlavost fotoaparátů Fujifilm a některé naprosto nepochopitelné vlastnosti. A tak tu najdete třeba takovou věc, že pokud se snímek (RAW) ještě ukládá na kartu, je možné JPEG zobrazit, dokonce i zvětšovat, ale jakmile se RAW doukládá, celý náhled se zrestartuje, displej zčerná a snímek se zobrazí znovu v nejmenším náhledu. Proč se proboha uložení RAWu nemůže provést v tichosti a jeho ukončení musí restartovat "půlku fotoaparátu"? Řešením je koupit si opravdu hodně rychlou kartu, aby ten reset prohlížecího režimu proběhl ještě dříve, než do něj vstoupíte (resp. ono vám to v momentu ukončení ukládání ani nedovolí do tohoto režimu vstoupit). Běžná Class 10 karta je opravdu málo a hledejte nějaké Extreme, Ultra, Turbo edice a karty s UHS-I rozhraním.

Dalším nepříjemným překvapením je i automatické restartování objektivu při vstupu do režimu prohlížení. Proč to dělá? Vy se chcete podívat, zda jste to při manuálním ostření dobře vyfotili a fotoaparát vám zatím manuální ostření změní a můžete ostřit znovu. Sice většinou nastaví původní zaostření, ale ne vždy se trefí, nehledě na zbytečné vyjíždění, zajíždění objektivu a spoustu zbytečných zvuků ostřícího mechanismu i clony navíc. Takové zvláštnosti umí opravdu jen programátoři firmwaru u Fujifilmu.

Následují další tlačítka. První je Drive, které spouští různé bracketingy, sekvenční snímání, panoramata a právě zde je také jediná možnost, jak navolit režim videosekvencí. Toto tlačítko slouží také jako lupa při prohlížení vyfocených snímků. Tlačítko AE vybírá režim měření expozice, případně oddaluje náhled vyfoceného snímku. Jako poslední je tu AF pro výběr ostřícího bodu, rovněž se jím tento bod potvrzuje (logicky bych potvrzování čekal i na tlačítku OK, to ale výběr restartuje - opět se ptám "proč"?). Může sloužit i k mazání snímků.





Nad displejem najdete tlačítko pro vyklopení blesku. Rameno není sice nějak extrémně bytelné, ale působí na mně mnohem lépe než u některých NEXů. Dále je na zadní části tlačítko View Mode, které upravuje zobrazovací displeje - zda bude zapnuto EVF, LCD nebo automatika mezi nimi.





Dostáváme se k pravé části. Nahoře je malé kolečko, jímž můžete procházet vyfocené snímky, nastavovat volby ve quick menu, případně po jeho zmáčknutí se zobrazí zvětšený náhled při manuálním ostření. AE-L/AF-L může zamykat expozici, ostření, případně oboje. To, zda jej musíte držet, nebo stačí jen zmáčknout a pustit, lze nastavit v menu. Tlačítkem Q se spouští vcelku příjemně ovladatelné quick menu s maticovou strukturou (přestože maticové struktury nejsou pro menu tohoto typu vždy úplně nejvhodnější). U tohoto tlačítka počítejte s tím, že není vystouplé a trochu hůře se mačká.

Nad čtyřsměrným ovladačem vlevo je reproduktor. Čtyřsměrný ovladač má nahoře pouze zapnutí režimu makra, jinak je bez označení (slouží jen k navigaci v menu a další nastavování). Uprostřed je tlačítko MENU/OK pro možnost vejít do hlavního menu. Jako poslední je tu DISP/BACK pro změnu zobrazení displeje.





Na pravé straně v podstatě nic nenajdete, je tu jen kovové ouško na provlečení popruhu.





Na levé straně je krytka, pod níž najdete USB a HDMI port, je tu i konektor pro externí mikrofon, případně dálkové ovládání.





Vespod je kovový závit pro stativ (mimo osu objektivu) a krytka prostoru pro baterii a paměťovou kartu. U fotoaparátu této kategorie bych možná už čekal samostatný slot na kartu na boku přístroje.





K napájení slouží Li-Ion akumulátor NP-W126. Jako paměťové karty jsou podporovány SD, SDHC a SDXC.





Fujifilm X-E1 potěšil hezkým designem a mnoha zajímavými možnostmi, bohužel občas naštve některými nelogickými procesy.

Technické specifikace: Fujifilm X-E1
Snímací prvek
Celkový počet pixelů -
Efektivní počet pixelů 16,3 MPx
Velikost snímače APS-C CMOS X-Trans (23,6×15,6 mm)
Rozlišení fotografií (3:2) 4896×3264, 3456×2304, 2496×1664
(16:9) 4896×2760, 3456×1944, 2496×1408
(1:1) 3264×3264, 2304×2304, 1664×1664
(panorama) 7680×2160, 7680×1440, 5120×2160, 5120×1440
Rozlišení videa 1920×1080 / 24 fps, 1280×720 / 24 fps
stereo zvuk
Poměr stran 3:2, 16:9, 1:1
Typ barevného filtru RGB
Formát záznamu JPEG (Exif 2.3), MOV (H.264), RAF (RAW)
Optika fotoaparátu
Značka Fujinon
Optický zoom
Rozsah ohnisek (reálný) 35 mm
Rozsah ohnisek (přepočet na 35mm) 52,5 mm
Světelnost objektivu F1,4
Rozsah clony F1,4 - F16, irisová 7lamelová clona
Mechanická stabilizace ne
Možnost použití předsádek ano (52 mm)
Elektronická stabilizace ne
Digitální zoom ne
Zaostřování
Zaostřování (výběr bodu) automatický, ruční výběr ze 49 pozic
Zaostřování AF-S, AF-C (průběžné), MF (manuální)
Ostřící vzdálenost 28 cm - nekonečno
Pomocné zaostřovací světlo ano
Elektronická část
Procesor EXR Processor Pro
Testovaný firmware v1.04
Spotřeba -
Měření expozice zónové, bodové, průměrové
Citlivost ISO AUTO ISO (400), AUTO ISO (800), AUTO ISO (1600), AUTO ISO (3200), AUTO ISO (6400), L (100), 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600, 2000, 2500, 3200, 4000, 5000, 6400, H (12800), H (25600)
Rychlost závěrky 1/4000 s - 30 s, time, bulb režim
Expoziční režimy auto, priorita clony, priorita času, manuál
Vyvážení bílé barvy Automatické, Uživatelské, Teplota barev (2500 K až 10000 K), Slunce, Stín, Denní zářivka-1, Teplá bílá zářivka-2, Studená bílá zářivka-3, Umělé osvětlení, Pod vodou
Scénické režimy -
Samospoušť 2s, 10s kontinuální
Sériové snímání 3 fps
6 fps
Vestavěný blesk - režimy Automatický, Zapnutý, Vypnutý, Pomalá synchronizace (na první nebo druhou lamelu závěrky), Příkaz (řídí externí blesky), vše lze doplnit o předblesk pro redukci efektu červených očí,
Vestavěný blesk - dosah směrné číslo 9 (ISO 200)
Externí blesk ano
Ostatní
Hledáček ano, elektronický (EVF), 2,36 milionů bodů (1024×768 pixelů)
LCD displej 2,8" LCD, 460.000 bodů (320×480 pixelů)
Digitální výstup USB 2.0, AV, HDMI
Paměťové karty SD, SDHC, SDXC
Interní paměť -
Napájení Li-Ion akumulátor NP-W126, napětí 7,2V, kapacita 1260 mAh, výdrž na 350 snímků
Hmotnost 300 gramů (tělo), 350 gramů (včetně příslušenství)
Rozměry 129,0 x 74,9 x 38,3 mm
Barevné varianty černá, černá/stříbrná
Standardní příslušenství Li-Ion akumulátor, nabíječka+kabel, USB kabel, CD-ROM se softwarem, popruh + nástroje pro jeho připevnění, návod, krytka těla
reklama
Nejnovější články
Canon EF 50mm f/1.4 USM Canon EF 50mm f/1.4 USM
Dnes se podíváme na objektiv, který má za sebou už nějaký ten pátek. Jde o světelné sklo Canon EF 50mm f/1.4 USM určený pro full frame zrcadlovky společnosti Canon. Jak si bude vést dnes, v roce 2019?
Dnes, recenze, Milan Šurkala3 komentáře
Fotograf používá chytré triky pro vytváření zajímavých snímků Fotograf používá chytré triky pro vytváření zajímavých snímků
Někdy za podivuhodnou fotografií nestojí úpravy ve Photoshopu, ale chytré triky použité přímo na scéně při vytváření takového snímku. O tom se na svém instagramovém účtu snaží své sledující přesvědčit i fotograf z Barcelony.
Včera, aktualita, Kateřina Hoferková1 komentář
Irix uvedl nový objektiv Cine 45mm T1.5 Irix uvedl nový objektiv Cine 45mm T1.5
Společnost Irix přichází s novinkou do svého pomalu se rozšiřujícího portfolia objektivů pro natáčení videa. Tentokrát je tu zbrusu nový Cine 45mm T1.5 s minimálním focus breathingem i zkreslením obrazu.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Laowa představuje 17mm f/1.8 pro MFT Laowa představuje 17mm f/1.8 pro MFT
Venus Optics přichází s novým pevným objektivem pro systém Micro Four Thirds. Jde o model Laowa 17mm F/1.8 MFT a má být světelným lehce širokoúhlým objektivem. Navíc potěší velmi kompaktní stavbou.
21.10.2019, aktualita, Milan Šurkala
Adobe Photoshop pro iPad se blíží, bude mu ale chybět mnoho funkcí Adobe Photoshop pro iPad se blíží, bude mu ale chybět mnoho funkcí
Adobe Photoshop pro iPad je ve vývoji už nějaký ten pátek a měl by se představit ještě letos. Smutnou zprávou ale je, že zpočátku nebude plnohodnotnou alternativou toho desktopového. Má mu totiž chybět dost funkcí.
21.10.2019, aktualita, Milan Šurkala