Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS

10.2.2014, Milan Šurkala, recenze
Levnější CSC fotoaparáty Fujifilmu mohou využívat základního setového objektivu Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS. My se na něj dnes podíváme podrobněji. Jak moc dobře bude fotit v praxi a stojí za to?

Autofokus, ostření


Objektiv podporuje automatické i manuální ostření. Manuální zaostřování se zapíná ve fotoaparátu, neboť na objektivu není žádné tlačítko. Vazba ostřícího kroužku je elektronická, ale přesná. Díky zvětšování náhledu nebo přeostřenému focus peakingu se manuálně ostří překvapivě snadno. Autofokus je tichý a přiměřeně rychlý, nicméně na špičku této třídy nemá. Průměrně mu zaostření zabere 0,45 sekundy. Ve fotoaparátu lze zapnout i makro režim, nicméně ostřící vzdálenosti se naprosto nijak nezmění a ve srovnání s modelem X-E1 jsem ani nepozoroval to, že by se fotoaparátu s objektivem chtělo lépe ostřit na kratší vzdálenost.


Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS ostřící vzdálenosti


Ostřící vzdálenosti patří ve své třídě jednoznačně k těm horším. Od čipu musíte být 26 až 34 centimetrů, což znamená zhruba 17 až 23 centimetrů od přední čočky. Připomeňme, že většina setových objektivů dokáže ostřit zhruba od nějakých 15 cm od přední čočky.


Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS přepočtené zvětšení


Výsledkem je pak i malé přepočtené zvětšení s hodnotou cca 0,27×. To na detaily opravdu moc není. S makropředsádkou Raynox DCR-150 se 4,8 dioptriemi se ale ostřící vzdálenosti snížily na 24 m od čipu, resp. 10 cm od přední čočky a výsledky byly hned o něčem jiném. V takovém případě se dostanete na 0,56× přepočtené zvětšení.


Focení makra


V této části si ukážeme, jak se naměřené zvětšení projevuje v praxi. Začneme tradičním snímkem kleští.


Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS makro kleště

expoziční čas 1/40 s, clona F5,6, citlivost ISO 2500, ohnisko 50 (75) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Dobře vidíte, že zvětšením zrovna objektiv moc nenadchne. Kleště jsou na snímku docela malé.


Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS makro pařez

expoziční čas 1/850 s, clona F5,6, citlivost ISO 400, ohnisko 50 (75) mm, klikněte pro zvětšení



Zde je makro v reálných podmínkách na pařezu. I když objektiv má většinou velmi pěkný bokeh, zde ho některé prvky poněkud znervóznily (zejména ty blíže od roviny ostrosti).


Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS makro pařez s Raynox DCR-150

expoziční čas 1/300 s, clona F11, citlivost ISO 400, ohnisko 50 (75) mm, makro předsádka
Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení


S makro předsádkou Raynox DCR-150 se 4,8 dioptriemi je makro o něco zajímavější. Ani 0,56× přepočtené zvětšení není zázrak, ale už se to dá pro méně náročné snímky docela dobře použít.


Světelnost a clona


Objektiv má standardní světelnost F3,5 až F5,6 podle zoomu. Průběh je díky širším ohniskovým vzdálenostem (ve srovnání s 18-55mm objektivy) logicky trochu horší - graf je totiž posunut více doleva. Maximální hodnota 7lamelové clony činí F22.


Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS průběh světelnosti



Bokeh


Dále se podíváme na kvalitu bokehu, jak tedy objektiv maže pozadí. Kvůli nepříliš dobré světelnosti to samozřejmě nebude moc, půjde nám ale o jemnost rozmazání.


Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS bokeh při plně otevřené cloně

expoziční čas 2 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 42 (63) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



I když jsou odlesky docela zvláštně tvarované (kruh s dvěma kruhovými zvýrazněními), je bokeh vcelku příjemný. Záleží ale také na scéně.


Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS bokeh při cloně F9

expoziční čas 5 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 42 (63) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Po přiclonění dostanou odlesky lehký sedmiúhelníkový tvar.


Stabilizace


Fujifilm X systém řeší stabilizaci přes objektivy. Můžete zvolit trvalou stabilizaci nebo jen při focení, oba režimy lze doplnit o detekci pohybu, kdy při pohybu fotoaparátem nebo při pohybu na scéně fotoaparát zvolí dvojnásobné ISO a s tím poloviční čas. Stabilizaci lze pochopitelně vypnout. Test proběhl s expozičním časem 1/8 sekundy a 75mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností. Testovaný účinek byl tedy cca 3,3 EV.



bez stabilizace



s trvalou stabilizací



se stabilizací pouze při focení



se stativem



Účinek stabilizace není sice stoprocentní a ne vždy se podaří dosáhnout plně ostrého snímku (zejména pokud zmáčknete spoušť hned naplno a nenamačkáváte ji), ale spolehlivost je slušná a s trochou štěstí lze těch 3,5 EV dostat.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.