www.digimanie.cz
>
>
>
>

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR

Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR
, , recenze
V dalším našem testu se budeme věnovat univerzálnímu objektivu AF-S DX Nikkor 18-140mm /3.5-5.6G ED VR. Ten přináší téměř 8× optický zoom a staví se mezi oblíbený 18-105mm VR a ultrazoomový 18-200mm VR objektiv.
K oblíbeným
reklama

Autofokus, ostření


Objektiv je vybaven autofokusem i možností manuálního ostření. Při ostření autofokusem je možné bez jakéhokoli přepínání režimů manuálně doostřit. Ostřící kroužek se při automatickém ostření neotáčí (totéž platí o předním členu, který se rovněž neotáčí a ani nevysouvá). Manuální ostření pomocí kroužku má rozumnou citlivost (zhruba 120° mezi krajními polohami), mohl by však jít trochu jemněji a plynuleji. U videa se při velmi pomalém přeostřování umí škubnout, u rychlejšího ostření není vůbec žádný problém. Autofokus je přiměřeně rychlý, na přeostření z nekonečna na 60-70 cm potřebuje zhruba 0,45 až 0,6 sekundy na nejširší a 0,7 až 0,9 sekundy na nejdelší ohniskové vzdálenosti. S doostřením je to lepší, tam se budete pohybovat okolo 0,25 až 0,3 sekundy.


AF-S DX Nikkor 18-140mm F3.5-5.6 VR průběh ostřících vzdáleností


Nikon uvádí minimální ostřící vzdálenosti 45 cm, v testu jsem naměřil o něco lepší hodnoty 39 až 41 cm od roviny senzoru (od přední čočky je to pak 27 (wide) až 22 (tele) centimetrů. Přepočtené zvětšení objektivu dosahuje na maximálním zoomu hodnoty 0,38×, což není žádné dech beroucí makro a stačí to jen na takové běžné detaily (větší květiny).


AF-S DX Nikkor 18-140mm F3.5-5.6 VR průběh zvětšení


Zkusil jsem i makro předsádku Raynox DCR-150 se 4,8 dioptriemi, tam ale objektiv vykazuje extrémní vinětaci a snímky nejsou pro praxi dobře použitelné. Museli byste hodně řezat, což znamená zhruba okolo 10 MPx z 24MPx senzoru (pak se dostanete na přepočtené zvětšení asi 1,1×).


Focení makra


Zde sami vidíte, že jsem velkého zvětšení objektivu nedosáhl. Na základní potřeby to stačí, na vážnější práci s makrem nedostatečné.


AF-S DX Nikkor 18-140mm F3.5-5.6 VR makro

expoziční čas 1/40 s, clona F8, citlivost ISO 400, ohnisko 140 (210) mm, klikněte pro zvětšení




Světelnost a clona


Objektiv má tradiční světelnost F3,5 až F5,6 podle ohniskové vzdálenosti. Tyto hodnoty jsou tedy stejné jak pro 18-55mm setový objektiv, tak pro 18-105mm, 18-200mm i 16-85mm objektiv a nijak se tedy nevymyká zažitému standardu. Průběh světelnosti ale patří k těm lepším a pouze 18-200mm je na tom z logických důvodů lépe (stejná světelnost je rozprostřena na větší ohniskový rozsah). Clona má 7 lamel a je ovladatelná elektronicky z těla fotoaparátu.


AF-S DX Nikkor 18-140mm F3.5-5.6 VR průběh světelnosti



Bokeh


Dále se budeme věnovat rozmazanému pozadí, bokehu.


AF-S DX Nikkor 18-140mm F3.5-5.6 VR bokeh při plně otevřené cloně

expoziční čas 1/1,3 s, clona F4,8, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (75) mm, klikněte pro zvětšení



Bokeh na tom není zle, odlesky jsou docela plné, kraje jsou jen trochu výraznější.


AF-S DX Nikkor 18-140mm F3.5-5.6 VR bokeh při cloně F7,1

expoziční čas 1,6 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (75) mm, klikněte pro zvětšení



S přicloněním se kraje odlesků trochu zvýrazňují, bokeh trochu trpí a začíná být lehce nervózní.


Stabilizace


Objektiv je vybaven optickou stabilizací bez dalších speciálních režimů. Zapíná se a vypíná přepínačem na boční straně. Test proběhl s přepočtenou ohniskovou vzdáleností 90 mm. Začal jsem s časem 1/10 sekundy, ale protože jsem v průběhu testování zjistil, že stabilizace je hodně účinná, předkládám raději snímky s časem 1/5 sekundy. Testoval jsem tedy účinek 4,3 EV!


AF-S DX Nikkor 18-140mm F3.5-5.6 VR bez stabilizace
bez stabilizace


AF-S DX Nikkor 18-140mm F3.5-5.6 VR se stabilizací
se stabilizací


AF-S DX Nikkor 18-140mm F3.5-5.6 VR se stativem
se stativem



Účinek je opravdu velmi vysoký, u zrcadlovkových objektivů se s něčím takovým člověk moc často nesetká. Jednu pětinu sekundy jsem dostatečně ostře udržel ve více než polovině případů, samozřejmě další minimálně třetina byla dost neostrá a zbytek něco mezi. Při 1/10 sekundy je úspěšnost mnohem vyšší a řekněme, že 1/6 sekundy (4 EV při 90mm přepočtené ohniskové vzdálenosti) je docela bezpečný čas s cca dvoutřetinovou úspěšností. Při čase 1/4 sekundy už nebyl dostatečně ostrý ani jeden snímek.

Nejnovější články
Canon si patentoval objektiv RF 17-70mm f/3.5-5.6 Canon si patentoval objektiv RF 17-70mm f/3.5-5.6
Canon si nechal patentovat další optický návrh nového objektivu pro bajonet RF. Tentokrát půjde o širokoúhlý zoom se 4,1× optickým zoomem v rozsahu 17 až 70 milimetrů a standardní světelností F3,5 až F5,6.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Teaser Tamronu ukazuje 4 nové objektivy pro Sony FE Teaser Tamronu ukazuje 4 nové objektivy pro Sony FE
Tamron zveřejnil nový teaser, ve kterém láká na "velké" věci. Hodlá totiž představit hned 4 nové objektivy pro CSC fotoaparáty. Má jít o modely pro velmi populární full frame systém od společnosti Sony.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Viltrox uvede 3 APS-C objektivy se světelností F1.4 a AF Viltrox uvede 3 APS-C objektivy se světelností F1.4 a AF
Výrobce objektivů a příslušenství Viltrox si chystá tři novinky s pevnou ohniskovou vzdáleností. Všechny budou mít autofokus a výbornou světelnost F1,4, přičemž budou určeny pro APS-C CSC fotoaparáty.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Metabones SpeedBooster Ultra 0.71× pro Fujifilm GFX Metabones SpeedBooster Ultra 0.71× pro Fujifilm GFX
SpeedBoostery od společnosti Metabones nemusí být určeny jen pro malé senzory, kde chceme dosáhnout výkony velkých senzorů. Nová verze je dokonce pro středoformát Fujifilm GFX a dovoluje montáž objektivů Hasselblad V.
21.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Fotografie zachycují paddleboarding mezi aljašskými ledovci Fotografie zachycují paddleboarding mezi aljašskými ledovci
Aljaška představuje díky své krásné přírodě ráj pro krajinářské fotografy. To si o této zemi myslí i Toby Harriman a Jussi Ruottinen, kteří vytváří fotografie a videa při paddleboardingu po ledovcových jezerech. 
21.8.2019, aktualita, Kateřina Hoferková