Panasonic Lumix G6: vyšší třída

26.8.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Řada Panasonic Lumix G se s nejnovějším modelem Lumix G6 postavila technicky o něco výše a nápadně se přibližuje vlajkové lodi Lumix GH3. Jak si tento fotoaparát s 16MPx Live MOS snímačem a výklopným dotykovým displejem povede?

Fotoaparát zvládá natáčet Full HD videosekvence s rozlišením 1920×1080 pixelů až při 50 progresivních snímcích za sekundu. Tímto se tedy stává velmi dobrým nástrojem pro natáčení videa. Záznam je navíc možné provést nejen do AVCHD, ale také do MP4 a i zde je podporováno 1080p50. Zpomalené video tu nicméně nenajdete.

Panasonic Lumix G6 videosekvence

Kvalita záznamu je velmi dobrá nejen za dne, ale solidní výsledky předvádí i za horšího světla. Zvuk je stereo a komu by kvalita interních mikrofonů nestačila, může zakoupit externí mikrofon. Až se člověk začíná ptát, jaké jsou vlastně výhody mnohem dražšího modelu Lumix GH3, z něhož většinu pozitiv přebírá dnes testovaný Lumix G6. Během natáčení videa lze pořizovat statické snímky. Pokud jsou v rozlišení 2 MPx (Full HD), videosekvence nebudou přerušeny a lze takto pořídit až 30 fotografií. Můžete zvolit i vyšší rozlišení, ale v takovém případě bude nahrávání přerušeno (ve videu se zasekne obraz).

Autofokus je rozumně rychlý a přesný, za slabšího světla mu ale moc nevoní ostření na krátké vzdálenosti. Clonění je plynulé a zde nelze mít žádné výtky. Snímací čip trpí jen na lehký rolling shutter efekt. Stabilizace má takový "všelijaký" účinek. Scény, kdy je fotoaparát ve klidu, zvládá velmi dobře, zde lze dost chválit. Větší pohyby už jí ale dělají problémy a chůzi nevyfiltruje tak dobře jako některé moderní kompakty. Pokud si pořídíte k Lumixu G6 standardní setový 14-42mm objektiv (původní velkou verzi), počítejte s dost se zadrhávacím chodem zoomu, alespoň tento testovaný kus na to trpěl docela dost. Fotoaparát umí natáčet i time lapse videa a stop animation, viz kapitola o expozici.
  • 1920×1080 / 50p AVCHD - cca 3500 kB/s (28 Mbps)
  • 1920×1080 / 50i AVCHD - cca 2200 kB/s
  • 1920×1080 / 25p AVCHD - cca 2900 kB/s
  • 1920×1080 / 24p AVCHD - cca 2750 kB/s
  • 1280×720 / 50p AVCHD - cca 2150 kB/s
  • 1920×1080 / 50p MP4 - cca 3400 kB/s
  • 1920×1080 / 25p MP4 - cca 2650 kB/s
  • 1280×720 / 25p MP4 - cca 1350 kB/s
  • 640×480 / 25p MP4 - cca 550 kB/s
Pro posouzení kvality videa si můžete stáhnout dvě ukázky. Ta první je venkovní v AVCHD (48 sekund, 160 MB), druhá pak interiérová v MP4 (49 sekund, 163 MB).

Stabilizace

Lumix G6 není vybaven stabilizací, tu obstarává objektiv. Jde o starší typ MEGA O.I.S., nicméně podporováno je i stabilizování v jediném směru pro panning. Nechybí samozřejmě možnost úplného vypnutí a stabilizování ve všech směrech. Test proběhl na vzdálenosti zhruba dvou metrů s expozičním časem 1/8 sekundy a ohniskovou vzdáleností 84 mm. Testovaný účinek je tedy zhruba 3,3 EV.

bez stabilizace

se stabilizací v jednom směru

se stabilizací

se stativem

Výsledky jsou dobré, ale určitě ne vynikající. Se stabilizací dokážete dostat relativně ostré snímky, ale občas se stane, jako by stabilizace ani nebyla. Někdy naopak překvapí, že udrží i to, kde byste to nečekali.

Fotografování portrétů, blesk

S detekcí tváří se můžete těšit na vcelku slušnou rychlost i úspěšnost. Se základním setovým objektivem však nečekejte nějak nadměrně malou hloubku ostrosti, to objektiv bohužel nezvládne.

Panasonic Lumix G6 portrét

expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 160, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení

Vidíte, že se pozadí maže, ale ne nějak moc a na profesionálně vypadající portréty to opravdu není. Nabídka dalších objektivů je ale bohatá a takový objektiv Olympus 45mm F1,8 toto zvládne mnohem lépe. Detaily jsou přiměřené, můžete se podívat i na snímek v RAWu. Ani tam kresba není příliš ostrá. Ze stínů vytáhnete dost kresby, ze světel je to horší, tam už rezervy moc nenajdete.

blesk -3 EV (ISO 160, 1/60 s)

blesk +0 EV (ISO 160, 1/60 s)

blesk +3 EV (ISO 160, 1/60 s)

blesk -3 EV (ISO 250, 1/60 s)

blesk +0 EV (ISO 200, 1/60 s)

blesk +3 EV (ISO 1600, 1/60 s)

Interní blesk má směrné číslo 8,3 při citlivosti ISO 100, což znamená 10,5 při nejnižší citlivosti ISO 160. To není mnoho, pro běžnou nenáročnou práci to však ještě postačuje. Naštěstí tu máte sáňky na externí blesk a výkon bleskového systému lze významně navýšit, nehledě na rozšířené možnosti konfigurace. Fotoaparát podporuje i bezdrátové blesky.

Synchronizační čas je bohužel dost dlouhý a činí až 1/160 sekundy. Interní blesk často způsobuje mírný efekt červených očí, vysloveně vypálených červených teček jsem se naštěstí nedočkal. K dispozici jsou standardní režimy jako automatika, zapnutí, vypnutí, slow synchro na první nebo druhou lamelu závěrky. K dispozici je i korekce expozice blesku, která se v případě automatické ISO citlivosti dohání právě větším ISO.

Wi-Fi

Fotoaparát Lumix G6 je vybaven bezdrátovým Wi-Fi připojením s podporou NFC. Ač se mi stejně jako u Lumixu TZ40 nepovedlo připojit k PC (ztroskotal na ověřování hesla), celkově musím Wi-Fi pochválit. Ve srovnání s TZ40 je o něco silnější a jakž takž je schopna se připojit i přes dvě zdi na vzdálenost asi 7 metrů od routeru. Sice to dlouho trvá, ale připojí se. Na kratší vzdálenost a méně zdí pracuje podstatně rychleji.

Každopádně mnohem lépe pracuje ve spojení se smartphonem. Připojení přes vytvořenou síť i Wi-Fi Direct je opět rychlejší než u TZ40 a bezproblémové. Na rozdíl od (nejen prvních) pokusů Samsungu o bezdrátové ovládání se zde smartphone dá opravdu použít jako dálkové ovládání. Lze nastavit vyvážení bílé, ISO, samospoušť, vybírat ostřící body a dokonce lze nastavovat expoziční čas a clonu. Plně tak nahradí běžné dálkové ovládání, funguje na vzdálenost 5 metrů.

Vedle vzdáleného snímání a zobrazení umožňuje dále přehrávání na bezdrátové televizi. Samozřejmostí je možnost odeslat snímek při záznamu hned do PC, smartphonu, na cloudovou nebo webovou službu, stejně tak lze kopírovat již vyfocené snímky.