Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

PANASONIC Lumix DMC-FZ1000 ,alebo niečo iné?

kultus (1295)|2.11.2014 14:30
no jestli myslis L=leva fotka tak ne :D vlevo je extrakce snimku z 4K videa, obrazekvpravo je porizene ve fotorezimu. Kybych ale dorovnal kontrast a jemne doladil barevnost rozdil neni poznat ani pri 100% priblizeni 8Mpx originalu.

Potreboval bych ale s necim poradit, vratil jsem se vcera z Londyna kde jsem si nenechal ujit navstevu jejich ZOO. Stala se mi ale nemila vec, ve dvou expozicich (prales a motyli hangar) se mi rychle zamlzil objektiv. V pralese dokonce i hledacek. Venku bylo docela pekne a relativne teplo (kolem 20°C) v expozicich ale hodne vlhko i teplo. Zarizeni jsem vypnul a i presto setrval v expozicich v dobre vire, ze se aspon cocka odmlzi no nestalo se. Vim, ze je lepsi pak pockat nez to utirat, kdy se napacha vic skody nez uzitku. Jde tomu ale nejak predejit? Prisel jsem o dost peknych zaberu, hlavne motylu.
Komo (840)|2.11.2014 15:46
S tym neporadim,ale toho utierania by som sa tak nebal. Neviem, ci mas sancu za dobu zivotnosti fotaka znehodnotit objektiv setrnym utieranim. Niektori fotografi vraj cistia objektiv v pripade nudze len dychnutim a vreckovkou a to po dlhe roky. Ja som to na mojom kompakte robil dost casto a nie zrovna setrne . Mozno som cosi poskodil, neviem, ale na fotkach nic nebadam. Snad keby som porovnal foto z noveho a po niekolkych rokoch. Nedavno som ziskal par manualnych skiel od profi fotografa. Podla ich stavu usudzujem, ze si s nejakym utieranim hlavu nelamal. Fotia ale ok.
MONYS (152)|4.11.2014 23:51
To kultus:Zdravím ,prosím o sdělení zda Vám funguje při focení pohybu objektu tlačítko závěrky namáčknuté do poloviny a tím by se měl objevit zelený rámeček signalizující zaostření.Toto u mě nefunguje objekt je jen ve žlutém rámečku a hned foták exponuje.Podobný případ u FZ1000 je popisován i na německém Lumix foru.Vám to funguje dobře při namáčknutí závěrky?Jaké máte prosím nastavení v menu?Předem děkuji za radu.
kultus (1295)|5.11.2014 07:39
No asi musis bliz popsat co je to foceni pohybu? Na jakem nastaveni to nefunguje? Vzhledem k mnozstvi nastaveni AF a modu na FZ1000 je tohle dost podstatna informace.
MONYS (152)|6.11.2014 11:06
Tak bohužel jsem se od Vás nedověděl jestli vám tedy funguje při režimech AFS/AFF/AFC "páčka nahoře"zaostření objektu se zobrazením zeleného rámečku při stisknutí závěrky do poloviny jak to popisuje návod ?Mě to fuguje pouze při stisku AF/AE LOCK tak se objeví teprve míso žlutého rámečku zelený s e zel. tečkou.Bez lock poloviční namáčknutí nefunguje a hned exponuje. Jak je to tedy u Vás můžete popsat situaci kdy je to vlastně funkční nebo je to závada na reklamaci ?Předem díky.PS:Omlouvám se že jsem minule nepopsal situaci .

Ů:
kultus (1295)|6.11.2014 11:11
Tak si jeste jednou precti co jsem ti napsal at mi das vic informaci kdyz uz chces poradit...ani nevim co tam mas nastaveno tak jak mam radit? Videl bych to, ze mas zapnutou funkci expozice pri namacknuti neco jako "half-press release"
MONYS (152)|7.11.2014 10:42
Měl jste pravdu,měl jsem zapnutou funkci exp. při namáčknutí nyní OK.Děkuji.
kultus (1295)|15.12.2014 19:34
Chtel bych timto navazat na Milanovu recenzi, kde mne docela zaujal prubeh max.zvetseni objektivu FZ1000 pri ruznych ohniskovych vzdalenostech a minimalnich ostricich vzdalenostech. Nemam tolik zkusenosti s kompaktama, takze mne prekvapilo, ze v makro rezimu kdy se ostri od 2,5cm od objektu neni na 25mm (FF) ani zdaleka nejvetsi zvetseni. Ne, ze bych Milanovi neveril ;) chtel jsem si to ale sam overit. Nejvetsi zvetseni je tedy nekde kolem 45mm (presna ohn.vzdalenost az bude vic casu, na cizim foru jsem nasel 46mm). Pak to jeste stoji za neco na 40mm a 25mm. Na 35 a 65mm je zvetseni stejne a pro makro jeste pouzitelne. Pak uz je to ve srovnani s vysledkem na 45mm spis nouzovka, ikdyz na plachy hmyz je z 1m diky mazlemu pozadi zajimave pouziti 400mm kalibru :) Prakticky jsem si tak overil i Milanovi zavery. Za tohle Milane fakt diky. Sameho by mne to v zivote nenapadlo a je to do praxe cenna informace.

Na co jsem ale prisel je, ze automatika ve skustecnosti neostri z nejmensi ostrici vzdalenosti. Pri pouziti AF+MF se da jeste trochu priblizit. Napadlo mne to az pri testech na 70mm, da se takhle ziskat jeste o chlup vetsi zvetseni. Pouzitelnost ale spis v laboratornich podminkach na stativu. Pro posun fotaku jsem pouzil stativ + makrosanky=vyborna kombinace kdyz je cas si hrat. Tak snad to nekdo vyuzije, 45 nebo 65mm uz se da trochu vyuzit i pro alespon nejake oddeleni objektu od pozadi a clovek si tak nestini objektivem jako u 25mm a ani objekty nejsou tak zdeformovane. Milane, zaznamenal jsi nejake problemy pri beznem pouzivani fotaku, kdyz jsi mel prepnute na makro? Ja zatim ne tak zvazuji, ze ho necham trvale zapnute a nemusim se o to starat.
Milan Šurkala (3381)|15.12.2014 20:18
[QUOTE=kultus;35740]Milane, zaznamenal jsi nejake problemy pri beznem pouzivani fotaku, kdyz jsi mel prepnute na makro? Ja zatim ne tak zvazuji, ze ho necham trvale zapnute a nemusim se o to starat. [/QUOTE]

Většinu testu jsem měl zapnuté klasické ostření, protože makro nebylo třeba (rozdíl jsem naměřil jen na širokých ohniscích, zatímco telemakro to neovlivnilo - a na makro jsem tak plácnul nějakých 15-20 fotek). Obvykle není problém mít zapnuté trvale makro a využívat to tak, v praxi se však může stát, že objektiv bude ostřit pomaleji. U některých kompaktů se omezuje maximální ostřící vzdálenost, ale to není případ Panasonicu. Pokud jde o problémy, tak při prvním testování ostřícího rozsahu se mi FZ1000 v makru trvale sekala a pomohl až trvdý reset (vytažení baterky). Opakovalo se to několikrát a nevím proč. Druhý den už to šlo a ani nikdy poté se mi to už nestalo.

[QUOTE=kultus;35740]Prakticky jsem si tak overil i Milanovi zavery. Za tohle Milane fakt diky. Sameho by mne to v zivote nenapadlo a je to do praxe cenna informace. [/QUOTE]

Rádo se stalo, jen kdyby to netrvalo tak dlouho to otestovat :-) Člověk by někdy "vraždil", když výrobce neuvádí v EXIFu přepočtené ohniskové vzdálenosti a u každé fotky to ještě musí navíc přepočítávat :-) Když jsem začínal s recenzemi, tak jsem měřil jen začátek a konec, ale nakonec jsem to zejména díky kompaktům Nikonu začal testovat v celém rozsahu. Nikony totiž vždy měly makro definované až ve středních ohniskových vzdálenostech, kdy se to na displeji ukazovalo zeleným trojúhelníčkem. Takže už jsem měl tři údaje, na nejmenším zoomu, na doporučené hodnotě dle manuálu (zeleného trojúhelníčku) a na maximálním zoomu. Pak už byl jen krůček k hledání nejlepších výsledků u každého přístroje a vytváření těch grafů.
kultus (1295)|15.12.2014 20:26
Hmm zajimave, co myslis tim ze se ti FZ1000 sekala? S tim exifem to asi nebude tak uplne pravda, pouzivam snad nejjednodussi prohlizec: XN View a prepoctenou vzdalenost vzdy ukazuje :) Pouzil jsem ho i ted k identifikaci fotek z testu makra ;) neni to zadny zazrak, ale uz mi po tech letech prirostl k srdci a nenasel jsem za nej zatim vhodnou nahradu. Dokonce jsem si nezvykl ani na Zoner prohlizec, irfan, ACDsee a pod...tak muzes zkusit, je zdarma a moc nezatezuje system
Milan Šurkala (3381)|15.12.2014 20:39
[QUOTE=kultus;35743]Hmm zajimave, co myslis tim ze se ti FZ1000 sekala? S tim exifem to asi nebude tak uplne pravda, pouzivam snad nejjednodussi prohlizec: XN View a prepoctenou vzdalenost vzdy ukazuje :) Pouzil jsem ho i ted k identifikaci fotek z testu makra ;) neni to zadny zazrak, ale uz mi po tech letech prirostl k srdci a nenasel jsem za nej zatim vhodnou nahradu. Dokonce jsem si nezvykl ani na Zoner prohlizec, irfan, ACDsee a pod...tak muzes zkusit, je zdarma a moc nezatezuje system[/QUOTE]

Opravdu nevím. Z počátku jsem myslel, že by to mohlo být předprodukčním firmwarem, ale jak jsem se díval, byla tam nejnovější verze produkčního firmwaru, takže tady bylo vše v pořádku. Pak to už fungovalo OK, tak jsem to nechal být, už se mi to neseklo.

Já používám IrfanView a ACDSee a ani jeden z nich tento údaj např. z kompaktů Canonu neukazuje. Zoner sice něco vypočítá, ale je to jen odhad a ne úplně přesný. Možná se na ten XNView někdy kouknu.
kultus (1295)|15.12.2014 20:45
Co s tim FZ1000 fotim, stalo se mi jen jednou, ze se na 400mm zasekl uplne a pomohlo jen vyndani baterie, pak uz se to nikdy nestalo. A asi dvakrat dele premyslel a nic nedelal, ale za chvili byl OK. Jinak funguje prikladne. To XN view urcite vyzkousej, sice mi oproti jinym prijde jednoduche, ale vlastne s nim udelas prakticky jakekoliv zakladni upravy + davkovou nebo sekvencni konverzi a pod., v roli exploreru muzes mit uprostred velky nahled nebo exif a uplne vpravo zobrazene vsechny fotky, takze i na to trideni a prohlizeni dle parametru to neni uplne marne. ;)
MONYS (152)|15.12.2014 22:45
Ano FZ 1000 se mě též seká.Zdá se mě že to někdy udělá když dělám za sebou rychle více záběrů i při úpravě expozice
romana51 (311)|7.1.2015 13:06
Vážené osoby blízké (myslím přes FZ1000), vánoce i Nový rok proběhly v pohodě, vnoučata byla zachycena díky mikrofonu RODE bez rušivých
pazvuků v super kvalitě. Pouze mi chybělo dálkové ovládání jako u videokamery.
Tak se ptám, máte někdo zkušenost s ovládáním FZ1000 přes Wi-Fi chytrým tlf. nebo tabletem? Z recenzí pp. Šurkala i Neffa jsem se dověděl že
je to výborné, ale nikde není uvedeno na jakou vzdálenost mezi kamerou a mobilem je to funkční. Dosud jsem neměl potřebu přejít na chytrý tlf. a tak
mne zajímá jestli se vyplatí jeho pořízení.
Také mne napadlo, že by se tím možná dala eliminovat nepříjemná vlastnost FZ1000, vypínání nahrávky do 4K po cca 30 min. i když je na kartě dost místa
a baterie také ještě má kapacitu. U FHD 50p je vypínání dokonce po cca 20 min. Možná, že kdyby se dálkovým ovládáním nahrávka před "termínem" vypla
a následně hned zapla, nedošlo by ke ztrátě zajímavých momentů, protože "zákon schválnosti" snad na to vyloženě čeká a přepnutí by bylo možno učinit
v době "relativního klidu".
Díky za každou informaci!
metatron123 (166)|7.1.2015 13:12
A to vypinanie nespôsobuje nahodou prehriatie snimaca ?
romana51 (311)|7.1.2015 13:44
Myslím že ne. Jednak už to ukazuje dopředu možnou dobu snímání a když se to včas zachytí a ihned znovu nastartuje, točí to dál do stejně velkého objemu dat (do stejného
časového limitu).
kultus (1295)|7.1.2015 14:07
To ovladani je fakt parada, oproti reseni od Sony nebe a dudy. Ovladat se da skoro cokoliv (rezimy, ostreni dotykem na displej telefonu, zoom, nastaveni...), ted mne nenapadaji zadne konkretni omezeni. Nevim z jake vzdalenosti chces fotak ovladat, ale omezeni je jen v samotnem WIFI pripojeni-sile signalu a routeru nebo prekazkach. Takze prakticky desitky metru ve volnem prostranstvi. Melo by to zvladnout i ovladani pres zed, ale nezkousel jsem zatim. Opravdu potrebujes vic nez 30 min zaznam? Neni lepsi vypinat po nejake konkretni akci a nachystat pristroj pro dalsi klip? Co se tyce omezeni videa na 29min59sec, to je dano dovoznou "politikou" EU a vetsiho CLA na kamery (nevim jak se presne jmenuje ta kategorie elektroniky), ktere omezeni nemaji. V zarizeni se omezeni neda obejit ani na dalku. Nejsem si jist, ale nekomu se to tusim podarilo obejit pri ukladani zaznamu na externi zaznamove medium nahravanim obrazu life view, takze nenahrava samotne FZ1000, ale nejaka krabicka pres HDMI. Vic nevim, je na to vlakno na dpreview.com foru, osobne to pro mne neni zajimave protoze tak dlouhe klipy netocim.

Ted jsem si tvuj prispevek precetl jeste jednou, neni nahodou 30min omezeni jen na jednu nahravku, t.j. vypnuti a zapnuti noveho nahravani bude opet do 30min...neni to celkove omezeni. Aspon jsem to doted tak bral. Jestli se mylim opravte mne.
romana51 (311)|7.1.2015 15:10
Asi jsem to blbě napsal, po zapnutí nového nahrávání to jede dál až do zaplnění kapacity karty (i několikrát za sebou) nebo do vybití baterie. Na kartu 32 GB se vejde cca 42 min. ve 4K, nebo 2 hod.30 min. FHD 50p. Na kartu 64 GB dvojnásobek. Je zajímavé, že se 4K dá nahrávat i na kartu U1 i když v manuálu straší že musí být U3.
Mně se to povedlo s kartou SanDisk Ultra C10 32 GB i když má deklarováno 30MB/s.
Ještě k délce nahrávky. Běžně to nepoužívám, jenom když přijdou mladí s vnoučaty tak to nechávám běžet a pak z toho vybírám ty báječné
plky a hlášky, které by jinak unikly.
kultus (1295)|7.1.2015 15:21
To video ti bude pokazde nahravat 29min59sek az do zaplnenni karty nebo vybiti baterie (posledni video bude samozrejme kratsi). Je to tak?

Jinak to je logicke ze vetsina kvalitnejsich Class 10 karet dostacuje, staci si spocitat jaky ma datovy tok 4K video: 100mbps~13MB/s. Problem je, ze ne vsechny karty udrzuji tuto ryhlost zapisu v cele kapacite. Takze kdyz jsem mel rekneme polovinu (nevim presne) 32GB karty zaplnenou fotkama a videama, tak se treba 4k video proste po case vyplo s hlaskou o nedostatecne rychlosti zapisu. Nerikam, ze takto funguji vsechny karty, ale moje ano. Proto bylo lepsi kartu na dovolene kazdy den vyprazdnit do notebooku a mit cistou na dalsi den. Porad je to lepsi nez na Sony, kde se pro vyuziti toho noveho videa XAVC (nebo jak je to) musis mit SDXC kartu, t.j. karty s kapacitou 64GB a vic, dost nesmyslne.
romana51 (311)|7.1.2015 16:20
Je to přesně tak jak píšeš. Ty idioti z EU už tady předvedli nesmyslů. Třeba Sony D8 měly zablokované softwarově nahrávání, které se dalo odblokovat a na dálk.ovladači
stačilo vyvrtat dírku a spouštět. Za ty prachy musí mít nějakou aktivitu.
Jaký mobil nebo tablet (s androidem) bys doporučil?
kultus (1295)|7.1.2015 16:25
Tablet je na tohle zbytecny, telefon budes pouzivat kazdy den a ver mi, ze si na vyhody smartu zvyknes velice rychle. Zalezi kolik za nej chces dat, jaky ma byt velky a pod. Na tohle uz jsou ale jine fora...
romana51 (311)|7.1.2015 16:47
Je to přesně tak jak píšeš. Ty idioti z EU už tady předvedli nesmyslů. Třeba Sony D8 měly zablokované softwarově nahrávání, které se dalo odblokovat a na dálk.ovladači
stačilo vyvrtat dírku a spouštět. Za ty prachy musí mít nějakou aktivitu.
Jaký mobil nebo tablet (s androidem) bys doporučil?
MONYS (152)|7.1.2015 20:19
Ano je to tak, bez omezení nahrávání u TZ1000/GH4 jde jen v USA/Jap.Ale někde na forech je psáno že se chystá proti omezení hack.Jinak toto omezení mě ani nevadí.
MONYS (152)|7.1.2015 20:57
[ATTACH=CONFIG]1466[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]1467[/ATTACH]Něco z /GH4 a TZ1000
P1000403.jpg P1040396.jpg
kultus (1295)|8.1.2015 08:19
nevim jak to chteji udelat, spis bych ale ocenil jine upravy FW a opravil/upravil tak malickosti co obcas otravuji. Nebo i horsi veci jako treba zatazeni objektivu po 15sek prohlizeni porizenych fotek/videi...
jaxik (8)|11.1.2015 20:35
Chtěl bych se zeptat ohledně odlesků/protisvětla. Podle recenze to vypadá, že FZ1000 je na tom, co se toho týče, špatně.
Lze ty odlesky nějak odstranit nebo alespoň potlačit? Nemyslím softwarově v PC, ale přímo už při focení (například nějaký filtr atd.) nebo to nelze?
Dost mě to mrzí, jelikož při dovolených musím, ať chci nebo nechci, často fotit i v protisvětle, jelikož prostě nemůžu čekat několik hodin na stejném místě, než se slunce otočí, ale musím brát co je zrovna k dispozici.
jaxik (8)|13.1.2015 17:30
Nobody, really?
crashpc (541)|13.1.2015 20:47
Ahoj.
Co jsem viděl a zažil, tak s každým dalším sklem je to naopak ještě horší. Je to dost neřešitelné. Jedině cluneční clona, opatrná kompozice, a hodina modlení....
jaxik (8)|13.1.2015 21:07
Hmmm, škoda, že to nejde nějak řešit, ale děkuji za odpověd.
kultus (1295)|14.1.2015 08:46
Nekdy mne prekvapuje jake zvladne protisvetlo, nekdy to nezvlada vubec. Nefotim tolik fotek v protisvetle aby to byl pro mne problem. Jak pise crash, peclivejsi kompozice a trochu toho stesticka :D snazim se protisvetlu vyhnout pokud to neni zamer, muzes zkouset ruzne clony. Nejak jsem se s tim nehral. Mensi zelene-azurove odlesky jde vetsinou odstranit, fialove byvaji vetsi a je to s nima horsi. Nejake fotky mam v galerii. Proste se s tim musi pocitat, jestli to je pro tebe gro tvorby, spis bych se FZ1000 vyhnul abys mel jistotu.
jaxik (8)|14.1.2015 09:06
No jo.. to je právě ono :) co jiného? RX10 nechci (fotím i zvířata, takže 200 mm nestačí) a vyměňovat objektivy taky nechci. Tudíž moc na výběr kromě právě FZ1000 vlastně asi neni :/
kultus (1295)|14.1.2015 10:49
Jak pisu, pro mne to problem neni, v postprocesu se to da vetsinou alespon castecne spravit. Snazim se v protisvetle nefotit. Ono taky hodne zalezi na intenzite a umisteni zdroje silneho svetla. Sam vidis, ze na mych fotkach to neni problem, ale mam jine kde to je proste videt a uz se s tim nedalo moc udelat. Proste loterie nebo umeni fotografa ;) Na vyber opravdu moc nemas, zrcadlo/CSC by te s jednym aspon trochu odpovidajicim objektivem (napr. 18-200mm) vyslo o dost draz, nemluve o velikosti a vaze celeho setu. Na druhou stranu je mozne, ze bys ziskal technicky lepsi fotky, to uz je ale cista spekulace objektiv FZ1000 je na tom s kresbou jinak dost dobre.

edit: podivej se jak by kvalitou vychazel treba canon 18-200mm nebo tamron 18-270mm (pro nikon/canon), sigma 18-250mm...nejsou tak drahe a kdyby meli dobrou kvalitu tak s ne uplne lowendovym telem by to nemusela byt spatna kombinace.
jaxik (8)|14.1.2015 15:37
Ok, ještě se po něčem porozhlédnu, díky za radu.
romana51 (311)|21.1.2015 14:58
Tak jsem zkoušel jak na odlesky a dají se dosti dobře odstranit, nebo alespoň hodně potlačit, polarizačním filtrem. Pro "jaxika": na fotky zvěře, je FZ1000 ideální.
S inteligentním zoomem se dostává tuším až na ekviv. 800 mm bez znatelné ztráty kvality (díky velikosti čipu). O tom něco vím, kdysi jsem honil jeleny, daňky a muflony
s Zeissem 500 mm a sovětským zrcadlákem 1000 mm.
Jinak se mi podařilo spárovat FZ1000 s tabletem (mobil jsem vrátil, ovládání bylo šílené pro titěrné znaky), je to super, už se těším na jaro, na chaloupce nám hnízdí v okolí spousta různého ptactva a různé žoužele. Má to dobrý dosah, v baráku to funguje i skrze 2 nosné zdi, v exteriéru to ještě vyzkoušené nemám, někde jsem četl že to má dosah přes 30 m.
Lumixu DMC-FZ1000 3x ZDAR !!
kultus (1295)|21.1.2015 17:19
Ten fotak vyslovene na ptaky moc neni, na prep. 800mm se dostanes, ale realne mas jen 5mpx, lepsi je ores z RAWu. Musim ale uznat, ze jpeg z fotaku je vyborny z RAWu se samozrejme dostane trochu lepsi kresbu, prijatelnejsi sum a lepsi DR. Mel sis na to ovladani koupit poradny telefon, mam Lg G2 a ovladani je perfektni, v nouzi i jednou rukou, tlacitka dostatecne velika a porad ho na rozdil od tabletu strcim do kapsy aby nezavazel. Navic nemusim nosit dalsi zarizeni a dalsi obal nebo vetsi brasnu.
romana51 (311)|21.1.2015 18:21
kultus - milý příteli, tablet mi maximálně vyhovuje, na telefonování mám krám nikoliv chytrý, alespoň mi nikdo nemůže na bankovnictví a ten tablet umí i telefonovat,
když by bylo třeba. Je to Prestigio MultiPad COLOR 8.0 3G a má super obraz. A co se týká tahání zařízení, jsem starší ročník nerozmazlený moderní technikou.
Když jsem "utáhl" PentagonSix 6x6 + Prakticu Super TL, Sonnar 300 mm, Zeiss 500 mm a MTO 1000 mm (zrcadlák - váha cca 4 kg a pevný dřevěný stativ,
protože pod zrcadlákem nemohl být nějaký lehký trubkáč), je váha a objem dnešní výbavy k pousmání, něco jako lehká polní proti plné polní (pro ty, co ještě zažili
vojnu, která nebyla kojná!
kultus (1295)|21.1.2015 19:32
Ano, tomu se rika pokrok :D stejne jako to, ze jsi vymenil vsechny ty obstarozne, ikdyz urcite dobre kramy, za univerzalni FZ1000 ktery ti evidentne staci. Jen mi proste nejde do hlavy proc sebou tahat tolik kramu, kdyz nemusim. Ale tak proti gustu...mne G2 zastane i telefon i tablet a jsem pohotovy bez nejakych vetsich kompromisu.

edit: jeste mi neda, kdo ti v smartphonu vleze do bankovnictvi? A jestli to nekdo bude strasne chtit udelat, udela to i na tvym domacim pocitaci...osobne bankovnictvi v mobilu nepouzivam. Dneska te okradou i vyberem v bankomatu, tak nac se rozpakovat ;)
romana51 (311)|23.1.2015 05:42
kultus - s tím mobilem a bankovnictvím jsem to pojal jako ta jeptiška, když říkala: "sichr je sichr" a navlékla na svíčku prezervativ ! ;)
kultus (1295)|24.1.2015 18:11
Milane, kdyz jsi recenzoval FZ1000 a na zkousku nasadil raynox 150, na 400mm nevinetoval. Nevis od jake prep.ohn.vzdalenosti se vinetace objevi? Premyslim nad nejakou pomocou pro makro, ale raynox 150 mi uz na 400mm prijde kvuli extremne male HO skoro nepouzitelny (viz. 50ti koruna, ani na f7.1 nebyla cela ostra). Jedina moznost, jak HO udrzet v rozumnych mezich je odzoomovat za cenu snizeni zvetseni. Pak se ale muze objevit vinetace, tak proto se ptam. Ty jednoduche macro cocky mne moc nelakaji, sice jsou jeste +1, +2 treba pouzitelne, ale moc toho makra zase nepridaji. Vetsi dioptrie uz dost kazi kvalitu fotek...
Milan Šurkala (3381)|24.1.2015 18:33
kultus: Upřímně řečeno, nevím jistě. Mám dojem, že použitelné je to někde od půlky (cca 200mm), ale ruku do ohně bych za to určitě nedal.
kultus (1295)|25.1.2015 09:56
Dik, to by jeste slo, pri 200mm by to jeste mohlo byt pouzitelne...
kultus (1295)|8.2.2015 20:20
Milane, chtel bych se jeste vratit k tomu makru. Hraju si ted s tim trochu a nejak mi unika smysl toho "prepocteneho zvetseni" pokud jde o diskuze na forech. Samozrejme jsem cetl recenzi FZ1000 i tvuj clanek na tohle tema. Na 45mm vyslo prepoctene zvetseni cca 0,5~1:2. Fotil jsem dnes plosny spoj s cipem o vysce 10mm. Ten se mi zobrazil jen na zhruha 1/4 vysky fotografie/senzoru, realne tedy na cca 2,2mm vysky senzoru. Realne zvetseni vychazi na cca 2,2/10=0,22~1:4,5. Ja nevim, ale to prepoctene zvetseni je pak akorat zavadejici, protoze vubez nerika, ze se pri prep.zvetseni 0,5 fotografovany objekt zobrazi pres polovinu fotografie. Mozna jen nechapu prakticky vyznam toho prepoctu a jeho uzivani, prepocet samotny a srovnani FF a treba APSC (v clanku) pres crop faktor je mi samozrejme jasny. Budu rad kdyz mi to nejak osvetlis, na foru se to pouziva docela hojne :)
Milan Šurkala (3381)|8.2.2015 20:54
Praktický význam toho přepočtu je právě v tom, že víš, jak se ti zobrazí 3,6cm velký objekt. Prostě se to přepočítává na kinofilm (stejně jako ohniskové vzdálenosti), jednoduše je zvolený nějaký výchozí bod, ke kterému se to přepočítává. Pokud máš teda přepočtené zvětšení 1,0x, tak víš, že vyfotíš 3,6cm objekt od kraje po kraj. Při 0,5x zvětšení víš, že vyfotíš 7,2cm objekt od kraje po kraj. Naopak při přepočteném 2,0x zvětšení víš, že ti 1,8cm objekt zabere celou plochu snímku od kraje po kraj.

Naopak reálné zvětšení je ti docela k ničemu, protože abys z něj věděl, co se vlastně dostane na fotografii, musíš vědět rozměry (crop faktor) senzoru. Tedy 1,0x reálné zvětšení na FF vyfotí 3,6cm objekt, ale 1,0x reálné zvětšení na M4/3 už vyfotí jen 1,8cm objekt, tedy objekt bude dvakrát tolik přiblížen, makro bude dvakrát tak velké (teď neřeším to, že 4/3" má trochu jiný poměr stran a vychází to tam trošku jinak). Pokud se pak bavíme o nějakých kompaktech, které mají crop faktory 4,6, 5,7 a podobná šílená čísla, bylo by opravdu nesmyslné uvádět v recenzi, že objektiv má 0,2× zvětšení a že velikost čipu je 7,6x5,7cm s crop faktorem 4,7 a ať si člověk domyslí, co to tedy vlastně u toho makra vyfotí. Přepočtené řešení ti to vztáhne na jedno konkrétní měřítko stejně jako ty ohniskové vzdálenosti. Je to stejné jako když vezmeš 35mm FF zrcadlovku a kompakt s 35mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností. Taky víš, že fotka bude mít stejný úhel záběru a nezajímá tě, že reálná ohnisková vzdálenost je v druhém případě jen 5,9 mm.

Tzn. pokud fotíš plošný spoj o výšce 10mm, při 0,5x zvětšení by měl fotoaparát po přepočtu vyfotit 7,2x4,8cm (3,6x2,4 / 0,5), tedy, že by to měla být zhruba pětina (10/48) obrazu na výšku. Je to univerzálnější. Ve tvém případě sis spočítal, že máš reálné zvětšení 1:4,5, že z 10mm se ti zobrazí 2,2 mm, jenže teď ještě potřebuješ vědět, kolik těch 2,2cm je vlastně na senzoru, jak velký máš senzor. Tzn. ve tvém případě ze zvětšení spočítáš velikost a z velikosti poměr na čipu, ale pro každý čip je tento výpočet jiný. V případě přepočteného zvětšení si spočítáš nejmenší plochu, kterou je objektiv schopen vyfotit (a nemusíš vědět cokoli o velikosti čipu) a z velikosti už spočítáš, kolik to, co fotíš, zabere na fotce. Jednoduše řečeno, přepočtené zvětšení zajišťuje okamžitou možnost porovnání makra bez ohledu na velikost senzoru. Pokud porovnáváš reálná zvětšení, vždycky se musíš ptát ještě na velikost senzoru (crop faktoru).

Ještě jinak, když ti někdo řekne, že má makro objektiv s 1,0x reálným zvětšením, nevíš, co vyfotí. Na FF vyfotí něco jiného než na APS-C a tam zas něco jiného než na 4/3" a tam zase něco jiného než na Nikonu 1, musíš se ho ještě zeptat na systém. Když ti ale řekne, že má 1,0x přepočtené zvětšení, tak víš, že mu včela zabere zhruba půlku fotky.
kultus (1295)|17.2.2015 14:12
Ale tak jo, je to o tom jak si to chces v praxi prepocitavat. Ja ted chodim spis na fora o FZ1000, takze uz mam v hlave zapsane presne rozmery 1" senzoru a prepocet na realne zvetseni delam uz automaticky. Pro recenze a obecne diskuze je asi precejen lepsi to prepoctene zvetseni.

Jinak, chci si koupit nejaky pohodlnejsi popruh na zaveseni FZ1000 na krk/rameno. Pro foceni je to asi jedno, ale mam trochu problem s tocenim videa. Konkretne udrzenim horizontu z ruky (FZ1000 mi prijde trochu nevyvazeny nebo je to proste rukama :D ) a myslel jsem, ze by tomu mohl pomocti ten popruh. Ted nosim fotak v brasne nebo ho proste drzim v ruce poveseny na poutku (na ruku). Chtel jsem se zeptat zkusenejsich jak tocite videa z ruky, pres hledacek nebo fotak poveseny na krku? Jak se vam nejlepe podari udrzet fotak v klidu nebo pri horizontalnim svenkovani? Predem dik.
joeh (3352)|17.2.2015 16:11
kultus - dobrá otázka, veľa ľudí držanie prístroja vo videorežime podceňuje. V prvom rade by som si zadovážil široký popruh na krk. Prístroj s popruhom na krku uchopím ľavou rukou za objektív, pravá ruka
samozrejme na gripe. Dlžku popruhu nastavím tak, aby som mal monitor cca 25cm pred očami a zároveň uhol predpažených rúk zvieral asi 45 až 60st. Tým dosiahnem stabilitu ťažiska prístroja a zároveň stabilitu rúk. Najdôležitejšia vec je neustále držať popruh v napnutom stave, čiže tlak na prístroj smerom od tela. Horizontálny švenk len otáčaním trupu, nejakých 180st. by nemal byť pre zdravého človeka problém. Po pár natočených videách budeš ten popruh napínať automaticky, výsledok stojí zato.
romana51 (311)|17.2.2015 17:34
Souhlas s joeh, napnutý popruh jsem používal už dříve, třeba při focení do HDR. U FZ1000 se mi daří i točení přes hledáček, který je tady senzační a může se opřít
"do oka".
A ještě jedna věc, před záběrem se hezky rozkročit a opřít o něco, (třeba strom) a nadechnout, při horizontálním švenku si předem zjistit začátek a konec, aby se nemuselo přešlapovat.
Při točení nedýchat a hlavně nekašlat a nekýchat ! Možná že se to zdá jako legrace, ale je to zkušenost. :D:D
MONYS (152)|17.2.2015 19:01
Video s FZ1000 točím zásadně přes hledáček držený pevně na oku tím se dá podstatněji eliminovat otřes,dá se i alespoň u mě pohodlněji švenkovat.Chtěl jsem FZ hlavně taky kvůli kvalitnímu hledáčku. Jinak popruh k tomu byl přibalen, ale bohužel tenky je u něj límec na tak těžký foták. Na proti tomu má GH4 velmi pohodlný a široký popruh a s ním se velmi dobře manipuluje při focení a natáčení.PS.Doplním byl jsem v Planeu a přinesl jsem si sebou na čtečce pár krátkých záběrů UHD abych si je vyzkoušel na těch jejich UHD tv.Prodavač nestačil vyvalit voči když viděl orig. živé video a ne jejich demo.
joeh (3352)|17.2.2015 20:20
MONYS - som myslel, že máš FZ1000...
MONYS (152)|17.2.2015 21:03
Ten mám taky.Jen doplním GH4 jede mimo jiné už UHD v30p/100Mbs a 4K 4096/2160 24p/100Mbs cinema +FHD 60/50p +zpomalovačky.Výhodou je dotek. displ. kde lze ostřit v manual i dotekem, a objekt videa je stále stále zaostřen.
joeh (3352)|17.2.2015 21:17
Fíha, tak to mám na teba dotaz - ktorý má rýchlejší a spoľahlivejší AF ? D.