reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Bleskovky  |  Doporučení  |  Diskuze
Fotoaparáty
Fotomobily
Objektivy
Software
Tipy a triky
Tiskárny
Příslušenství
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Google News  |   Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  TV Freak  |   Svět mobilně

Téma: Kompakty: Olympus Omd EM10 Mark II

jarda_xxx (0)|28.10.2016 22:54
Tazatel: Richard Kučera

Znění dotazu: Rád bych se zeptal, zda je dobrý fotoaparát Olympus Omd EM10 Mark II? Je o dost levnější, než OMD EM10 MarkII. Nevíte, jaké jsou rozdíly a zda má multi shot a stejné video? Moc děkuji

Fotovýbava, které se dotaz týká: Olympus
Sakini (1174)|28.10.2016 23:36
Které že dva typy to mají být? jednotlivé verze E-M10?
jarda_xxx (0)|28.10.2016 23:46
Byl to překlep. Chtěl jsem napsat OMD EM5 MarkII. Děkuji předem
Sakini (1174)|29.10.2016 09:33
No dá se říct, že E-M10II udělá všechno co je třeba, a co zvládá E-M5II, a pětka nabízí možnosti vyšší třídy navíc. O něco lepší možnosti ovládání videa (kvalita samotná se zdá být stejná), utěsnění, větší hledáček (rozlišení je stejné, jen větší), HiRes skládání expozic, trochu lepší stabilizace, možnost použití battery gripu, rychlejší závěrka s 1/8000, o něco rychlejší sériové snímání, možnost externího mikrofonu - prostě kdo nepotřebuje nadstandart vyšší třídy, udělá stejnou práci s desítkou a nebude moc ochuzený. Na některých jiných trzích je cenový rozdíl dost malý, a stojí za to vzít pětku, ale u nás je to opravdu hodně a tu investici si člověk musí opodstatnit skutečnou potřebou vyšší specifikace. Za ten cenový rozdíl se dá pořídit nějaké pěkné sklo.
jarda_xxx (0)|29.10.2016 12:45
Děkuji za to srovnání. Hodně fotím krajiny, mám EM5 tu první verzi. Říkal jsem si, že by se mi hodil multi shot. Nevíš, má jej EM10 Mark II?
jarda_xxx (0)|29.10.2016 20:00
Nikde jsem nenašel, že by M10 MarkII uměl multi shot. Tak asi jej neumí. Chtěl jsem si nový foťák koupit hlavně kvůli multi shotu. Ten OMD Mark II je určitě super, ale zdá se mi už dost drahé. Používám Zoner 17 a tam je funkce multi shot. Jen když jsem tam dal více snímků, tak mi to výsledný snímek obsahově a pixelově nikdy nezvětšilo. Nevím jestli dělám někde chybu a nebo to ten Zoner neumí tak složit, tak abych měl cca 40-50 mpx snímek. Údajně to umí Lightroom. Ještě jsem se chtěl zeptat, zda ty novější modely mají rychlejší kontinuální autofocus? Nebo je to zhruba stejné jako u OMD EM5 první verze?
Sakini (1174)|29.10.2016 20:07
No to víš že ne, to už by jsme po Olympusu chtěli moc, a pravděpodobně by to nedal ani hardware, ať už kvůli nedostatečné vyrovnávací paměti nebo stabilizaci, která je za HiRes zodpovědná (dost to vypadá že E-M5 II ji má modifikovanou oproti ostatním OM-D).
Sakini (1174)|29.10.2016 20:17
Bohužel, kontinuální AF je pořád na stejné úrovni, bez fázového ostření jim to prostě líp nejde, to by ses musel obrátit aspoň k Panasonicu (nový G80 vypadá velice dobře). A to o čem mluvíš v Zoneru je zřejmě jiná funkce, ani v LR si něčeho takového nejsem vědom, ona multiexpozice je generálně něco jiného než to co dělá Olympus. Takhle nafocené snímky, s malými posuny, bys ideálně měl spojovat v nějakém slušném programu na panoramata, ty LR umí ale ne moc dobře, jinak nemám představu jak by se to v něm dalo spojit na větší rozlišení.
jarda_xxx (0)|30.10.2016 19:19
Aha, tak to jsem rád, že jsem natrefil na někoho, kdo se v tom tak dobře vyzná. Zkusím ještě zapátrat po nějakém programu ve kterém by to šlo. Nedávno jsem dostal fototiskárnu, kde je možné tisknout až do velikosti A3+, což už je v podstatně velkoformát. A proto jsem si říkal, že by se mi hodil ten multi shot. Údajně pro větší formáty A3+, pokud jde o 300 dpi je potřeba alespoň 50 mpx. Ale stejně si říkám, zda se dá vůbec ten multishot použít na krajinu, kde se třeba třepotá listí ve stromech. Údajně by měl lehčí pohyb zvládat nový Olympus Omd EM1 Mark II. Ten by měl v podstatě vše, multi shot, výborný autofocus, ale obávám se, že bude hodně drahý. Já jsem si myslel, že ty nové modely díky výkonnějším procesorům už mají autofocus v pohodě. O tom Panasonicu jsem vůbec nevěděl a vypadá fakt dobře. Jen to fázové ostření, které je tady na digimanii v testu vypadá zkraje ne úplně spolehlivě.
http://www.digimanie.cz/recenze-panasonic-lumix-g80-takrka-dokonalost/6695-2
A u toho Panasonicu je ta stabilizace zhruba účinná, jak u Olympusu OMD EM5 Mark II?
Sakini (1174)|30.10.2016 20:25
To je hodně subjektivní, co chceš na takový formát tisknout, jak to má vypadat a hlavně z jaké vzdálenosti se na to budeš dívat. Troufal bych se říct, že nakonec jen minimum lidí bude tak velkou tištěnou fotku prohlížet s nosem na papíře, jakmile se normálně vzdálíš už se nároky na rozlišení digitálního vzoru hodně snižují. Mám k dispozici solidní A3 tiskárnu, průběžně si nějakou fotku vytisknu když chci vidět nakolik kvalitní výstup je (hlavně u starších strojů s malým rozlišením), a velice pěkné A3 fotky mi dala i třeba stařičká Sigma SD10 s 3 MPx APS-C senzorem. Hodně v tisku ovlivní i to, čím jsou ty megapixely naplněné, kolik detailů tam je - a na to bude mít vliv dobrá optika. 16 MPX vyfocených přes nějaké laciné bláto bude i v tisku horší než to samé rozlišení přes špičkové ostré sklo, a je to určitě ovlivnitelnější aspekt než dosahování enormních rozlišení. V praxi mi zatím 16 megapixelů stačilo na cokoliv do tisku, když to bylo pokryté dobrým sklem, největší co se tisklo byly potisky na firemní veletržní stánek z fotek z Nikonu D7000, velikost jednotlivých tisků byla v rozmezí A1-A0 a vypadalo to víc než dostatečně pro běžného pozorovatele který stojí metr před tím stánkem. Je potřeba si uvědomit, jak ty tisky chceš použít a jak budou pozorované, pokud nebudeš jezdit po papíře lupou tak by ti ty supermegapixely neměly chybět.
On ten režim vysokého rozlišení je zatím dost choulostivý, nejen že stativ je nutný, ale v záběru nesmí být ani hnutí, stačí aby stoupal kouř z komína a hned se to projeví. Použití bych viděl v kontrolovaném prostředí, na produktovku a podobně, pak to může být dost užitečné. E-M1 II nebude dělat žádný zázrak, jen bude mít větší výpočetní sílu která umožní ten multishot provést mnohem rychleji, takže to bude praktičtěji použitelné. Bohužel kontrastní ostření má limit z principu, který lepší procesor jen tak nevyřeší. Jak se to vyřešit dá ukazuje Panasonic, který DFD má na bázi kontrastu a dokáže tomu dát takový výkon, že dokáže simulovat fázové ostření. Není to ani zdaleka dokonalé, ostatně i fázové ostření přirozeně inklinuje k nepřesnostem, a záleží na konkrétním výrobci jak se s tím popere. Ale určitě to co umí Panasonic je lepší než co předvádějí Olympusy (a E-M1 taky žádné disko, ta fázová oblast na senzoru je opravdu malá), dřív měli slabší senzory (špatný dynamický rozsah) a chyběla jim stabilizace v těle, ale teď všechno dohánějí, a ve videu budou vždycky míli napřed. Ta stabilizace v těle možná bude mít krapet menší účinek než ta u E-M5 II, ale duální funkce spolu s objektivy to minimálně dožene, a rozdíl by asi bylo těžké hledat. Navíc, u Panasonicu ta duální řeší i problém dlouhých objektivů, na které stabilizace v těle nemá moc účinek, což jak vidno dobře vědí i u Olympusu který nový 300 mm objektiv vybavil vlastní stabilizaci. Časem to budou taky implementovat, ale Panas je v tom dál, těžko říct kde vzali takový pokrok v IS, možná od Fujifilmu s kterým mají strategické partnerství (Fuji má dlouhodobé zkušenosti se superstabilizovanými vědeckými optickými systémy, a sami mají enormně účinné stabilizace v objektivech), každopádně je to jen dobře a jejich systém to enormně povyšuje.
jarda_xxx (0)|30.10.2016 20:56
To je jistě dobré vědět. Dívat se na to budu asi zhruba z 1 až 1,5 m. Tak asi by to mohlo stačit. Včera jsem tisknul dvě fotografie ve formátu A3 a vypadá to velmi dobře. Krajiny hlavně fotím zoomem 12- 40 mm od Olympusu a ten se zdá velice ostrý.
V recenzi se píše, že Panasonic má základní ISO 200. A dále je tam uvedeno, že Panasonic má rozšířenou citlivost ISO 100. To je podobné, jako u OMD EM5 první verze, že tato citlivost již snižuje dynamický rozsah?

Ten problém s tím průběžným ostřením by možná vyřešil nový SW.

Moc nerozumím co je to DFD? Jaký je rozdíl mezi ,,normálním“ fázovým ostřením a tím DFD?

A ten nový Olympus OMD EM1 Mark II má také to ostření DFD?
Sakini (1174)|30.10.2016 21:17
Je to vždy to samé, rozšířená citlivost 100 je vlastně jen ztmavené ISO 200, nic dobrého to přinést nemůže, je to jen řešení krajní situace kdy i 200 je moc (což je opravdu vzácné). Popis fungování DFD máš v recenzi G80, je to prakticky simulace fázového ostření pomocí dvou kontrastně zaostřených snímků, dá se čekat že to Panasonic ještě dál vyvine ale bude to mít své technologické limity, přece jen fázové ostření nepotřebuje zkoušet oba směry jako kontrastní. E-M1 II má regulerní fázové ostření, a dá se očekávat že hodně výkonné.
jarda_xxx (0)|30.10.2016 21:29
No, přiznám se, že fotívám noční snímky ze stativu na ISO 100 kvůli co nejnižšímu šumu a zdá se, že při velkém zvětšení na monitoru je to opravdu méně zašumělé. Ten nový Olympus má mít možnost nastavit ISO 64. Tady se jedná už o regulérní ISO?
Sakini (1174)|30.10.2016 21:44
Kdo ví, tolik informací ještě venku není, třeba to s novým senzorem dokážou, ale spíš to bude taky rozšířené. Ty používáš 100 v situaci s malým dynamickým rozsahem, kde skutečně jsou trochu čistší stíny (noční snímky nejsou nic jiného, že), pokud bys ho použil na scéně s vysokým DR setkal by ses s přepalováním a snížením kontrastu. Můžeš si to ve dne na takové scéně zkusit, na ISO 100 zkrátit čas o polovinu oproti ISO 200, a porovnat expozice. Kolega E-M5 měl ještě když přišel ten firmware se sníženou citlivostí, takže jsem si to mohl vyzkoušet.
jarda_xxx (0)|30.10.2016 22:01
Jo, to určitě zkusím. Jinak ve dne používám vesměs auto ISO, takže to nějak nesleduji. Každopádně díky moc za cenné rady. Zajdu si vyzkoušet ten nový Panasonic a uvidím. Slyšel jsem totiž, že nový Olympus má stát okolo 50 tisíc a to mi přijde přestřelené. Nevím, pokud to za takovou cenu budou prodávat, tak pochybuji, že to budou lidi nějak moc kupovat. Možná to časem zlevní, tak jak každou novinku. I když Olympus si ty ceny dost drží. Přijde mi, že za tu cenu už je lepší si koupit nějaké tělo, co má fullframový snímač, nebo třeba Fujifilm X T2, který stojí 45 tisíc a má taky fázové ostření. I když nevím nakolik to zlepšili, protože ty předchozí modely, co jsem slyšel moc dobře kontinuální autofocus nezvládají.
Sakini (1174)|30.10.2016 22:25
No, přes padesát to bude skoro určitě, stejně jako Panasonic GH5 (kde to ale bude vzhledem k videoschopnostem víc ospravedlnitelné). Ono ale není zase tolik alternativ, Sony je k nezaplacení když chceš to nejlepší. Já jsem dlouhodobý Fuji uživatel a ušlo to velký kus cesty, už X-T1 prošla velkou proměnou fázového ostření od podprůměrného k solidnímu, a nejnovější generace je úplně jinde hlavně co se týče citlivosti ve tmě, dnešní ostření je na úrovni nejlepších APS-C zrcadlovek. Má to zase určitá specifika, jako každý systém, ale ať jsem přemýšlel jakkoliv, nenašel jsem odpovídající alternativu. Každý jsme holt zvyklý na své.
jarda_xxx (0)|31.10.2016 10:41
Tak jsem si ještě zkoušel větší tisky a vše vypadá opravdu docela slušně, co do detailů. Asi zatím počkám, až budou nějaké recenze a testy nového Panasonicu a Olympusu a nějak to musím rozseknout. Dnes si půjdu vyzkoušet ten Panasonic G 80. Já jsem vlastně před cca 3 lety, když jsem se rozhodoval do kterého systému půjdu, tak jsem hodně uvažoval o Fuji. Tam mně tehdy odrazovalo to, že měli docela malý výběr objektivů. Dneska je to už jistě o dost lepší. I když mi tam hodně vadí absence kvalitního základního zoomu. Ten lepší co mají je už moc těžký a nemá stabilizaci. Určitě Sony by si přál asi každá fanda CSC, ale tam už ty ceny objektivů jsou na mne moc vysoké.
Sakini (1174)|31.10.2016 11:29
Tak výběr objektivů už je dnes opravdu bohatý, a neustále přibývají další. A co se týče kvalitního základního zoomu, tak "seťák" 18-55 má všechno co si člověk může přát, i ta světelnost je nadprůměrná, o výkonné stabilizaci a skvělé ostrosti nemluvě. Já tedy mám 16-55/2.8, což je macek ovšem výsledky stojí za to (prodal jsem 24/1.4 protože ostrost na 2.8 je stejná), a stabilizace mi na mé účely nechybí. U Sony byla v té době situace s objektivy podstatně horší, dneska bych i tu cenu G Master objektivů skousl, ale ty jejich barvy mi obrací pajšl a celkově jsou ty přístroje takové odtažité, ne tolik fotograficky zábavné. Každopádně teď je nejlepší vyčkat a prozkoumat možnosti, stejně je po sezóně a nebude tolik příležitostí k focení, tak se můžeš dlouho a důkladně rozmýšlet. A v m4/3 systému si můžeš hodně vybírat.
jarda_xxx (0)|31.10.2016 22:33
Dneska jsem si vyzkoušel Panasonic G80 a musím řict, že je to výborný foťák. I to kontinuální ostření mi přišlo docela v pohodě a o dost lepší, než u OMD EM5. Takže bych si jej klidně dovedl představit jako hlavní tělo k současnému Olympusu. Fuji je jistě super a co jsem se díval na oficiální e-shop, tak opravdu je objektivů docela dost a je jistě z čeho vybírat. I na bazaru. Ale kdybych chtěl přejít k Fuji, tak bych na tom asi hodně prodělal. Máš pravdu, teď je lépe počkat na recenze a testy, ceny a pak si v klidu vybrat. O té GH5 se zatím moc nepíše. Údajně by měla být začátkem ledna.
Mně se hrozně líbí ta velice malá hloubka ostrosti, kterou dokáže Panasonic 12 -60mm, jak je vidět v recenzi. Docela mne udivuje, že na při takové cloně f 5,6 umí tak krásně mazat pozadí. Není to tím, že bylo nastaveno ostření jen na úzkou oblast?
Sakini (1174)|1.11.2016 06:15
Obrovská variabilita a nastavitelnost AF byla pro Panasonic vždycky typická, a moderní technologie jim umožňují ještě víc, takže i na takové cloně dokáží dělat zajímavé věci. Momentálně oproti Olympusu prostě válcují, a pokud bych uvažoval o jiném systému tak by to byl tenhle.
jarda_xxx (0)|1.11.2016 17:50
Už se těším na GH5. Tam budou určitě ještě nějaké nové vychytávky. Byl bych moc rád, kdyby tu na digimanii nové vlajkové lodi od Panasonicu a Olympusu otestovali. Ty testy jsou fakt velmi dobré a je vidět, že to není takové strojené, jak je vidět u některých zahraničních testů.
Sakini (1174)|1.11.2016 19:32
Místní recenze jsou opravdu nejlepší, a nejen na české poměry. Vzhledem k tomu že ihned pro uvedení byl G80 recenzován, můžeme doufat že s GH5 se stane totéž. Každopádně to bude enormně pokročilý, a velmi drahý přístroj s bezkonkurenčním videem, to si ale zatím počkáme.
jarda_xxx (0)|1.11.2016 23:11
Vím, že cena bude okolo 50 tis. Je to hodně, ale říkám si, že bychom měli alespoň slušný foťák a solidní rodinnou kameru v jednom :)
jarda_xxx (0)|16.11.2016 19:21
Dozvěděl jsem se, že kontinuální ostření pomocí technologie DFD funguje prý pouze s objektivy Panasonic. A tak bych se rád zeptal, zda je to skutečně tak u Panasonicu GH4 a na kolik je kontinuální ostření s objektivy Olympus funkční? Ptám se na to, protože jsem zvažoval koupě Panasonicu G 80 (případěn GH5), protože ten má ostření na stejném principu.
Zde je odkaz, kde se o tom píše:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/panasonic-gh4/panasonic-gh4TECH.HTM
Překlad přes translator:
https://translate.google.cz/translate?hl=cs&sl=en&u=http://www.imaging-resource.com/PRODS/panasonic-gh4/panasonic-gh4TECH.HTM&prev=search
kolyy (1542)|16.11.2016 19:51
Panasonic má kontinuálne ostrenie veľmi slušné aj bez DFD a na kratších ohniskách je ťažké rozoznať rozdiel (mám objektívy Panasonic aj Olympus). Na dlhých ohniskách (cca 100mm a viac) už to bez DFD predsa len pulzuje viac, ale stále je to výrazne lepšie ako pri foťákoch Olympus bez PDAF (t.j.všetko mimo rady E-M1).
jarda_xxx (0)|16.11.2016 20:17
Děkuji. Já jsem si to zkoušel v Megapixelu i se svým zoomem od Olympusu 12 - 40 mm, ale tam na to nebyl moc prostor, takže si velmi cením osobních zkušeností. A u videa to asi platí také, že? Takže se dá říct, že kromě Olympusu Omd em1 je DFD na kontinuální ostření to nejlepší, co nabízí 4/3 systém? Ono stejně zvažuji si koupit Panasonic 15 mm f 1,7. Akorát ještě váhám mezi Olympusem 17 mm f 1,8.
kolyy (1542)|17.11.2016 02:29
Pri videu to tak dobre odskúšané nemám. Olympus 45/1.8 mi pri videu príde značne nestabilnejší ako Panasonic 12-35/2.8 na dlhom konci, lenže to je dosť pravdepodobne dôsledok toho, že 45/1.8 vyťahujem v náročných svetelných podmienkach, kde F2.8 proste nestačí.

Inak samozrejme, DFD je mimo rady E-M1 I/II to najlepšie pre kontinuálny autofokus v M43. A aj čo sa týka E-M1 prvej generácie, tak je to vyrovnaný boj, keďže oba systémy majú svoje slabiny. E-M1 dokáže spoľahlivejšie držať fokus na objekte, pokiaľ ho už chytí, ale má omnoho väčší problém s tým počiatočným fixom (podľa toho čo som čítal, nemám odskúšané). DFD má naopak bleskurýchly prvotný fix, lepší ako nielen E-M1, ale všetky ostatné bezzrkadlovky a aj mnohé zrkadlovky, ale následne ho pomerne často stráca. Takže typicky s DFD človek nemá nijaký problém dostať bleskurýchle prvú zaostrenú fotku, ale veľmi často sa v sérii vyskytnú nejaké nezaostrené exempláre, keď sa proste na chvíľu systém stratil. Väčšina je zaostrená dobre, ale nie je to 100%.
kolyy (1542)|17.11.2016 02:43
Ešte pridám jednu zásadnú vec, ktorú tu na fóre často diskutujeme, ale asi nemusí byť zrejmá - autofokus vo videu je pri Panasonicu, najmä v 4K, veľmi pomalý. G80 má možnosť rýchlosť reakcie nastaviť, ale aj tak je rozdiel voči špičke (Sony/Canon) zásadný. Samozrejme, vo videu človek často nepotrebuje rýchle preostrovanie, ale naopak jemné a plynulé. Lenže pre prípady, keď je nutná rýchla reakcia, Panasonic proste nemá adekvátne riešenie. Problém je v technológii, autofokus na báze detekcie kontrastu (aj keď mu pomáha DFD) je pre video dosť nevhodný a fázové ostrenie má predpoklady byť spoľahlivejšie a pritom rýchlejšie.
jarda_xxx (0)|17.11.2016 15:31
Aha, tak děkuji za vysvětlení. To mne potěšilo, že to ostření je docela dobré. Já většinou stejně fotím na první zaostření. Z tohoto pohledu by asi byl nejlepší nový Olympus OMD EM1 Mark II. Mám malé děti a chtěl jsem je natáčet jak skotačí, jezdí na kole a tak. Ale ta cena je až moc vysoká, protože stojí 55 tis. Sice na něj mám, ale asi to udělám, jak říkal tady Sakini, že si za ušetřené peníze koupím pevné skla. Vzhledem k náročnosti 4K videa mne totiž ještě čeká nákup nového PC.
jarda_xxx (0)|17.11.2016 23:55
kolyy: a ty máš co za model od Panasonicu. Já nevím, jsem úplný laik, ale tady z toho videa se mi nezdá, že by to nestíhalo ostřit:



Viděl jsem pár videí ve 4K natočených GH4 včetně sportu a vše se mi zdálo co do ostření v pohodě. A nevíš, ta G80 je co do kvality videa to samé, co GH4?
kolyy (1542)|18.11.2016 01:51
[QUOTE=;43899]kolyy: a ty máš co za model od Panasonicu.[/QUOTE]

Ja mám GX80 a GM5. GX80 má identický základ ako G80.

[QUOTE=;43899]Já nevím, jsem úplný laik, ale tady z toho videa se mi nezdá, že by to nestíhalo ostřit:[/QUOTE]

Pre takéto veci je to v pohode. Väčšina je s veľkou hĺbkou ostrosti za dobrého svetla a navyše je to zostrih maximálne niekoľkosekundových okamžikov. Problém nastáva ak chceš točiť s naozaj malou hĺbkou ostrosti, napríklad na krátku vzdialenosť alebo s teleobjektívom, a navyše je objekt v pohybe, ktorý potrebuješ sledovať kontinuálne po nejakú dobu. Nedostatok svetla tiež situáciu zhoršuje. Napríklad interiérové točenie pobiehajúcich detí je pre autofokus v 4K konečná. V 1080p je to lepšie, takže tie detí to ešte poberie, ale stopercentnú spoľahlivosť nečakaj.

[QUOTE=;43899]Viděl jsem pár videí ve 4K natočených GH4 včetně sportu a vše se mi zdálo co do ostření v pohodě.[/QUOTE]

Dá sa to ak vieš čo robíš a máš dostatok svetla. Hlavne potrebuješ dostatočnú hĺbku ostrosti. Ale priprav sa, že keď chytíš foťák do ruky, tak okamžite uvidíš, že to preostrovanie v 4K je veľmi pomalé. Čiže v praxi je to o tom, ako s tým ostrením pracovať a minimalizovať situácie keď už ten autofokus nestíha.

[QUOTE=;43899]A nevíš, ta G80 je co do kvality videa to samé, co GH4?[/QUOTE]

Za dobrého svetla je to veľmi podobné, kvalita je naozaj vynikajúca. Navyše má G80/GX80 menší orez pre 4K, takže nie je tak výrazný problém s širokouhlými zábermi. Za slabšieho svetla je GH4 slabá a nové modely sú na tom citeľne lepšie. GH4 má výhodu pokročilejších možností: plochý profil VLog (za príplatok), 10bit externý výstup a viac možností výberu formátu a kompresie.
jarda_xxx (0)|18.11.2016 13:13
Díky za vysvětlení. Slyšel jsem, že některé modely, co umí 4K že se prý přehřívají. Např. Sony A6300, Fuji X Pro2. Prý tam mají nějak špatně vyřešené chlazení. Nevíš, jak je jsou na tom novější Panasoniky? Nepřehřívají se taky?
kolyy (1542)|18.11.2016 15:15
Problémy s prehrievaním má tradične Sony - veľké a výkonné senzory, malé a ľahké telá. Panasonic je konzervatívnejší, napriek menším senzorom sú telá zvyčajne väčšie, niektoré aj výrazne. Veľké modely ako GH4 alebo G7 sú veľmi obľúbeným nástrojom práve pre prípady, keď foťák beží kontinuálne dlhšiu dobu (vlogy, rozhovory). G80 je nový, ale predpokladám, že podobne ako predchodcovia nebude mať s prehrievaním problém.

GX80 je predsa len o dosť menší model, ale takto dlhé videá zvyčajne netočím, ani opakované kratšie zábery som doteraz nepotreboval. Zatiaľ som to takto výrazne dlhšie nechal bežať iba raz, keď som skúšal či sa to naozaj vypne po 30 minútach (administratívny EU limit kvôli clu). Tú pol hodinu to dalo bez problémov a pokiaľ si dobre spomínam, foťák ani nebol nejako výrazne horúci.
jarda_xxx (0)|18.11.2016 20:45
Díky. Výběr jsem již zúžil jen na G80 a M1 Mark II, protože GH5 má vyjít až v polovině roku 2017. S tím, že si ještě vyzkouším Olympus v Megapixelu, ale nejspíš půjdu do G80.
jarda_xxx (0)|20.11.2016 22:03
Rád bych se ještě zeptal, zda se dá u Panasoniců zcela vypnout odšumování? Nebo to v žádném případě nelze a detaily se vytahují pouze z Rawů?
kolyy (1542)|21.11.2016 16:59
[QUOTE=Neregistrovaný;43952]Rád bych se ještě zeptal, zda se dá u Panasoniců zcela vypnout odšumování? Nebo to v žádném případě nelze a detaily se vytahují pouze z Rawů?[/QUOTE]

Úplne vypnúť odšumovanie sa nedá na nijakom foťáku, pokiaľ viem. Dá sa zvyčajne stiahnuť odstránenie jasovej zložky, a tak je to aj pri Panasonicu. Na nízkych hodnotách odšumu sú detaily v jpegu veľmi slušné.
jarda_xxx (0)|21.11.2016 21:28
V Megapixelu mi říkali, že si myslí, že když se nastaví odšum na -5, tak že JPGky jsou bez odšumu. Ale to prý jen u té G80. Těžko říct. Jinak jsem to nevydržel a G80 jsem si už objednal, protože nový Olympus mne za tu cenu nenadchnul. Jak ji budu mít odzkoušenou, tak napíšu první dojmy.
kolyy (1542)|22.11.2016 10:38
[QUOTE=Neregistrovaný;43976]V Megapixelu mi říkali, že si myslí, že když se nastaví odšum na -5, tak že JPGky jsou bez odšumu. Ale to prý jen u té G80. Těžko říct. Jinak jsem to nevydržel a G80 jsem si už objednal, protože nový Olympus mne za tu cenu nenadchnul. Jak ji budu mít odzkoušenou, tak napíšu první dojmy.[/QUOTE]

V Megapixeli toho občas nakecajú... ;)

Aby boli výsledné fotky použiteľné, tak sa musí odstrániť minimálne farebný šum. Koľko nechať toho jasového je otázka preferencií a to sa dá práve nastaviť.
jarda_xxx (0)|25.11.2016 18:24
Jané, to je pravda, že by to logicky když si srovnám výstup v JPEGu a v RAWu, tak by samotný JPEG byl hlavně u vyšších citlivostí bez odšumu hrozně zazrněný. G80 už mám doma a je to super foťák. Zatím mám pomalou SD kartu, takže nemám možnost vyzkoušet kvalitu 4K, ale už jsem objednal Lexar s datovým přenosem až 150 mb, což by mělo stačit. Jinak ty možnosti ostření, doostřování a to množství detailního nastavení a kopa funkcí, samotný autofocus mne doslova nadchly. Určitě tento foťák vřele doporučuji. Za tu cenu je to skvělý fotoaparát. Udělal jsem to navíc tak trochu mazaně. Nejdříve jsem si sehnal zájemce o nákup objektivu 12- 60mm. Pak objednal set za 26900,-. Takže celkově mne po prodeji objektivu samotný foťák vyšel na necelých 19 tisíc.
jarda_xxx (0)|25.11.2016 18:52
Opravuji, vychází mi to celkem pod 18,5 tisíc.
kolyy (1542)|25.11.2016 20:33
[QUOTE=Neregistrovaný;44086]Jané, to je pravda, že by to logicky když si srovnám výstup v JPEGu a v RAWu, tak by samotný JPEG byl hlavně u vyšších citlivostí bez odšumu hrozně zazrněný. G80 už mám doma a je to super foťák. Zatím mám pomalou SD kartu, takže nemám možnost vyzkoušet kvalitu 4K, ale už jsem objednal Lexar s datovým přenosem až 150 mb, což by mělo stačit. Jinak ty možnosti ostření, doostřování a to množství detailního nastavení a kopa funkcí, samotný autofocus mne doslova nadchly. Určitě tento foťák vřele doporučuji. Za tu cenu je to skvělý fotoaparát. Udělal jsem to navíc tak trochu mazaně. Nejdříve jsem si sehnal zájemce o nákup objektivu 12- 60mm. Pak objednal set za 26900,-. Takže celkově mne po prodeji objektivu samotný foťák vyšel na necelých 19 tisíc.[/QUOTE]

Gratulujem! Ak budeš mať chuť, napíš skúsenosti (pozitíva aj negatíva), myslím, že si prvý kto ho tu má. Ak by Ťa to zaujímalo, môžeš si pozrieť moje skúsenosti s GX80 a následnú bohatú diskusia, väčšina sa z toho vzťahuje aj na G80, o ktorom sa tam tiež dosť diskutovalo:

http://www.digimanie.cz/forum/showthread.php/4129-Panasonic-GX80-moje-skusenosti

Kúpa s 12-60mm je jasná vec, aj keď si ho nechceš nechať. Môžem sa však opýtať, prečo bol pre Teba nezaujímavý? Aké objektívy plánuješ používať (spomínal si 12-40/2,8...)?

Inak jedna podstatná vec - určite si over aký má foťák firmware. Nájdeš to v menu pod nastaveniami dole, položka "Version Disp." Neviem, či si to zaregistroval, ale G80 dostal pred pár dňami nový FW 1.1, ktorý rieši plynulosť panningu pri točení videa. Pôvodná verzia 1.0 mala problém rozoznať zámerný pomalý pohyb od trasu, čo videlo k tendencii "prestabilizovať" video pri pomalom pohybe foťákom a následne k trhnutiu obrazom.
Loskyn (177)|26.11.2016 13:43
Dík, přečetl jsem si Tvoje zkušenosti. Souhlasím s tím, že na střední třídu jsou tyto modely opravdu velmi dobře vybavené a poměr cena / výkon patří k tomu nejlepšímu. Určitě se rád podělím také o své zkušenosti, ale v tuto chvíli se s foťákem teprve seznamuji. Zatím mohu potvrdit, že první dojmy mám více než dobré. Tu verzi musím zaktualizovat.

12 – 60 mm je určitě dobrý objektiv, a kdybych neměl Olympus 12 -40 mm, tak bych si jej určitě nechal. Už kvůli rozsahu zoomu je to velmi dobrý univerzál. Ale mně 12 -40 mm velmi vyhovuje hlavně kvůli světelnosti. Je velmi ostrý v celém rozsahu a to již od plně otevřené clony. V podstatě přes celý den se dá venku fotit až než se začne šeřit na ISO 200 při časech do 1/80, kdy se dá ještě fotit lidi nepříliš rychle se pohybující. Pak mám ještě zoom Olympus ED 40-150mm f4-5.6 R. Pevné sklo mám pouze Olympus 45 mm f 1,8, které využívám pouze na portréty a tak bych si chtěl koupit ještě Panasonic 15 mm f 1,7. Jenže jsem prošvihl, když byl ještě před asi dvěma týdny za 12900 Kč a tak čekám, že snad v lednu půjdou ceny dolů. Kromě toho mně čeká ještě investice do nového PC (možná i s monitorem). Ten potřebuji kvůli tomu, že současný PC mi určitě nezvládne pracovat s videi ve 4K. Ještě hodně zvažuji koupi Panasonicu 25 mm f 1,4 a to hlavně kvůli skvělé světelnosti a pak taky, že toto ohnisko již nebortí perspektivu při focení portrétů. Ale přiznám se, že focení s pevnými skly považuji za velmi omezující a tak když nemusím, tak chci fotit pouze se zoomem 12-40mm. Nyní mám také Olympus 12-50mm, který již používám jen na makro, protože v makro režimu je velmi dobrý, ale do budoucna také uvažuji nad koupí makro objektivu, asi toho novějšího od Olympusu. Takže vzhledem k tomu, že mne čeká hodně investic, jsem si říkal, že 12-60mm obratem prodám, protože bych jej asi využíval minimálně.

Píšeš o problémech s ostřením při nahrávání videa ve 4 K. Mohu se zeptat, jaký datový tok zvládá Tvoje SD karta?
kolyy (1542)|28.11.2016 23:11
[QUOTE=Loskyn;44107]12 – 60 mm je určitě dobrý objektiv, a kdybych neměl Olympus 12 -40 mm, tak bych si jej určitě nechal. Už kvůli rozsahu zoomu je to velmi dobrý univerzál. Ale mně 12 -40 mm velmi vyhovuje hlavně kvůli světelnosti. Je velmi ostrý v celém rozsahu a to již od plně otevřené clony. V podstatě přes celý den se dá venku fotit až než se začne šeřit na ISO 200 při časech do 1/80, kdy se dá ještě fotit lidi nepříliš rychle se pohybující. Pak mám ještě zoom Olympus ED 40-150mm f4-5.6 R.[/QUOTE]

Chápem, ohnisko máš pokryté a oproti 12-40 je to svetelnosťou naozaj značný krok späť. Ja pre širší rozsah ohnisiek používam Panasonic 14-140mm, ale svetelnosť dosť limituje jeho použiteľnosť ako úplného univerzálu.

[QUOTE=Loskyn;44107]Pevné sklo mám pouze Olympus 45 mm f 1,8, které využívám pouze na portréty a tak bych si chtěl koupit ještě Panasonic 15 mm f 1,7. Jenže jsem prošvihl, když byl ještě před asi dvěma týdny za 12900 Kč a tak čekám, že snad v lednu půjdou ceny dolů.[/QUOTE]

15mm F1.7 mám a môžem ho vrele doporučiť, ak prekusneš tú cenu. Ostrí rýchlo a kreslí veľmi použiteľne aj na F1.7, na F2.8 je to paráda. K tomu má aj určitý svoj charakter, bokeh je veľmi pekný. Je to môj základný objektív do interiéru. Ale cenu si drží dlhodobo okolo tých 15000Kč, takže trochu pochybujem, že pôjde v blízkej dobe dole.

[QUOTE=Loskyn;44107]Ale přiznám se, že focení s pevnými skly považuji za velmi omezující a tak když nemusím, tak chci fotit pouze se zoomem 12-40mm.[/QUOTE]

Rozumiem, ja mám Panasonic 12-35/2.8. Používam ho veľmi často, tých F2.8 už dovolí určité mazanie pozadia a nekončí to okamžite pri zhoršení svetelných podmienok. Ale pevné sklá mi nenahradil, akonáhle sú podmienky naozaj náročné, tak už mi F2.8 nestačí.

[QUOTE=Loskyn;44107]Píšeš o problémech s ostřením při nahrávání videa ve 4 K. Mohu se zeptat, jaký datový tok zvládá Tvoje SD karta?[/QUOTE]

Teraz tam mám rýchlu 128GB UHS-II kartu (Kingston), ale používal som aj UHS-I. Presné datové toky si nepamätám, 4K zvládajú nahrávať obe bez problémov. Ostrenie v 4K videu to neovplyvňuje, je to pomalé nezávisle od karty. Na G80 môžeš skúsiť meniť položku citlivosť AF, ktorá by mala ovplyvňovať reakcie kontinuálneho ostrenia pre foto aj video.
Loskyn (177)|3.12.2016 20:30
kolyy: ano, máš pravdu. U té 12-40 mm je také výborné to, že je má konstantní světelnost. A je opravdu velice ostrý, takže na krajiny ideál. Mám ještě na krajiny zoom Olympus 40-150 mm, který je rovněž velice ostrý a to do ohniska 100 mm. Pak už ostrost klesá, ale i tak za tu cenu se ostrostí dá srovnávat s pevnými skly.
http://www.imaging-resource.com/lenses/olympus/40-150mm-f4-5.6-ed-m.zuiko-digital/review/

Právě se mi hodí to, že mám dvě těla, protože s těmito objektivy mám pokrytý značný rozsah, který mi vesměs stačí i v horách.

Tu patnáctku si určitě koupím, ale zkusím ještě chvilku počkat, třeba se po Novém roce sníží cena nebo se objeví na bazaru.

Nakonec jsem ten Lexar stornoval, protože zvládá zápis jen 75 mb a to je prý málo. 4 K z G80 má 90 mb a to zvládá tato karta:
https://www.mironet.cz/sandisk-extreme-pro-sdxc-128gb-uhsi-az-95mbs-vhodne-pro-fhd+dp264925/?gclid=COel_r7g2NACFZEy0wod_1IOVA#143104194

U ostření, jak říkáš není problém ani s pomalejší kartou, ale problém je, že se video dost seká. Takže je nezbytná rychlá karta. Objednal jsem si 128 gb, protože to stačí tak na 20 minut ve 4K. 64 gb je na 4K moc malá. Jinak má naději, že G80 vzhledem k tomu, že je to novější model, než máš ty, bude třeba video lépe stíhat ostřit i ve 4K. Karta by mi měla dorazit v pondělí, tak pak napíšu.

Nějak se mi nedaří najít v menu nastavení odšumu, nevíš, kde jej najít?
kolyy (1542)|3.12.2016 23:45
[QUOTE=Loskyn;44171]Nakonec jsem ten Lexar stornoval, protože zvládá zápis jen 75 mb a to je prý málo. 4 K z G80 má 90 mb a to zvládá tato karta:
https://www.mironet.cz/sandisk-extre...IOVA#143104194

U ostření, jak říkáš není problém ani s pomalejší kartou, ale problém je, že se video dost seká. Takže je nezbytná rychlá karta. Objednal jsem si 128 gb, protože to stačí tak na 20 minut ve 4K. 64 gb je na 4K moc malá. Jinak má naději, že G80 vzhledem k tomu, že je to novější model, než máš ty, bude třeba video lépe stíhat ostřit i ve 4K. Karta by mi měla dorazit v pondělí, tak pak napíšu.[/QUOTE]

Pozor, pletieš si megabity a megabyty. G80/GX80 zapisuje 4K v 100 megabitoch/s, t.j. 12,5MB/s. Ako som Ti písal, dosť som natočil na 64GB Kingston micro SDXC UHS-I Class 1 kartu, čo znamená garantované minimum 10MB/s, a bolo to bez problémov (je však dosť pravdepodobné, že tá karta má rýchlejší zápis ako garantované minimum). Na 64GB kartu sa vojde asi hodina a pol 4K videa. Ak chceš mať istotu, potrebuješ Class 3 kartu, t.j. garantované minimum 30MB/s. Čokoľvek naviac je pre účely 4K videa zbytočnosť. Kde rýchlejšia karta pomôže je čistenie bufferu pri sériovom snímaní, kde je som zaznamenal výrazný posun s terajšou UHS-II kartou, kde výrobca udáva zápis až 80MB/s.

[QUOTE=Loskyn;44171]Nějak se mi nedaří najít v menu nastavení odšumu, nevíš, kde jej najít?[/QUOTE]

Je to úplne prvá položka v menu ;)

Presnejšie povedané, je to pod výberom obrazového profilu, pre každý profil si môžeš nastaviť štyri parametre - kontrast, doostrenie, odšumovanie a saturácia (odšum je "NR"). Doporučujem sa s tým pohrať, ak plánuješ využívať jpegy. Dá sa to otestovať nasledovne - vyfoť si pár typických scén do rawu a potom prejdi do zabudovaného raw konvertoru, ktorý nájdeš v menu prehrávania (5.skupina celkom dole). V ňom si môžeš odskúšať viacero nastavení a prípadne ich vyexportovať a porovnať na pc. Raw konvertor vo foťáku môžeš samozrejme využívať aj keby si neplánoval spracovávať rawy v pc, ale chceš mať flexibilitu v možnosti dodatočne upraviť základné parametre fotky, stačí fotiť do raw+jpeg.
Loskyn (177)|5.12.2016 23:29
Těch cca 90 mb pro zápis mi doporučil prodavač jedné z našich největších sítí s fototechnikou raději nejmenuji z jaké). Prý není podstatný název UHS - I či UHS - II, ale jakou skutečnou rychlostí karta garantovaně zapisuje. Označení UHS jsou údajně prý matoucí, protože je ne všichni používají stejně. Tady se píše, že 4K má při 30 snímcích cca 35-45 mb./sec.
https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=cs

Můžeš mi sem dát odkaz na tu svou kartu? Nebo alespoň za kolik byla? Přece jen je fakt, že 2 t. za kartu je docela dost.
kolyy (1542)|6.12.2016 00:28
[QUOTE=Loskyn;44195]Těch cca 90 mb pro zápis mi doporučil prodavač jedné z našich největších sítí s fototechnikou (záměrně raději nejmenuji kdo). [/QUOTE]

Tak predavači sú občas dosť zmätení aj podľa mojich skúseností, bohužiaľ. V tomto prípade je podstatné vedieť o čom sa bavíme - MB/s=megabyte za sekundu, Mb/s = megabit za sekundu, byte=8 bitov. Bitrate pre zápis videa za zvyčajne udáva v Mb/s, rýchlosť karty naopak v MB/s.

[QUOTE=Loskyn;44195]Prý není podstatný název UHS - I či UHS - II, ale jakou skutečnou rychlostí karta garantovaně zapisuje. [/QUOTE]

To je pravda, garantovaná rýchlosť je udávaná v takzvanej triede (Class). Avšak UHS-I karty sú spravidla Class 1 (= garantovaný zápis 10MB/s) a UHS-II sú zvyčajne Class 3 (garantovaný zápis 30MB/s). Výrobcovia navyše často udávajú aj maximálnu rýchlosť zápisu, najmä u lepších a drahších kariet. Tá môže byť podstatne vyššia, ale garancia tam nie je. Je však veľmi pravdepodobné, že aj Class 1 karta, kde výrobca udáva zápis napríklad "až" 45MB/s, bude 4K video zvládať bez problémov.

[QUOTE=Loskyn;44195]Tady se píše, že 4K má při 30 snímcích cca 35-45 mb./sec.
https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=cs[/QUOTE]

To sú opäť megabity za sekundu. Panasonic používa pre 4K 100Mb/s a naozaj to dosť sedí s veľkosťou súborov.

[QUOTE=Loskyn;44195]Můžeš mi sem dát odkaz na tu svou kartu? Nebo alespoň za kolik byla? Přece jen je fakt, že 2 t. za kartu je docela dost.[/QUOTE]

Ja používam micro SD karty, nepoužívam totiž čítačku, ale USB adaptér na micro SD karty. Dlhodobo kupujem balíčky od Kingstonu, kde je zvyčajne micro SD karta, SD adaptér a USB adaptér. V GX80 mám toto:

https://www.alza.cz/kingston-micro-sdxc-128gb-uhs-i-u3-sd-adapter-d4292494.htm?catid=18855056

čím teda príliš neušetríš a navyše v balíku nie je USB čítačka (ale ja ich už mám niekoľko). Je aj 64GB varianta, a tá je podstatne lacnejšia. Balík s 64GB UHS-I kartou, ktorú mám teraz v GM5 a na ktorú som predtým nahrával aj v GX80, v ponuke momentálne nevidím. Najviac sa tomu blíži toto, ale bohužiaľ zase chýba USB adaptér:

https://www.alza.cz/kingston-micro-sdxc-64gb-class-10-uhs-i-sd-adapter-d1940197.htm?catid=18855055

S USB adaptérom je toto, ale neviem či to naozaj bude spoľahlivo stačiť pre 4K video:

https://www.alza.cz/kingston-micro-sdhc-64gb-class-10-sd-adapter-a-usb-ctecka-d1634998.htm?catid=18855055

USB čítačku je ale možné získať skoro zadarmo kúpou hociktorého lacného micro SDHC balíka od Kingstonu (napríklad 4GB za 150Kč).
Loskyn (177)|6.12.2016 21:07
Díky za vysvětlení :). To je dobré vědět. Jistě se hodí co nejrychlejší zápis kvůli sekvenčnímu snímání. Ano, těch 64 gb odpovídá cca 1,5 hodině jak říkáš, protože i tady v testu na digimanii je 4K 30 snímků/sec. 30 sekundové video nějakých 320 MB. Takže 128 gb se určitě hodí, když je video v nejvyšším rozlišení tak datově obsáhlé.
Ten Kingston je určitě dobrá značka, když si dovolí dávat ,,doživotní záruku". Jinak ten Sadisk mi už došel, ale ještě mám možnost to do 14 dnů vrátit, když to nepoužiji. Tady vidím tu Tvoji kartu za 2 tisíce:

http://pametove-karty.heureka.cz/kingston-microsdxc-128gb-uhs-i-u3-plus-adapter-sdca3-128gb/?ppcbee-adtext-variant=Se+slevou&gclid=Cj0KEQiA4JnCBRDQ5be3nKCPhpwBEiQAjwN1bllkHFR5bqPj9x5TudkB0kgMfVgAxxWHXZw6oIufD9YaAmPI8P8HAQ#

Ale je pravda, že čtečky asi používat nebudu. Vždy jsem fotky a videa nahrával přímo přes kabel z fotoaparátu do PC, protože čtečku v současném PC nemám a ani mi to nevadí, takže možná si ten Sandisk nechám. Zdá se mi to ke kartě šetrnější. Na každe SD kartě je zámek, který když se poškodí, tak je karta prakticky na vyhození.
Loskyn (177)|21.12.2016 23:59
Tak jsem si ten Sandisk už nechal. Karta je opravdu velmi rychlá. Nějak nemůžu přijít na to, jak nastavovat ty profily. Když dám nastavení profilů, tak mi to nabídne zda chci aktuální profil přepsat a když dám že ano, tak vyskočí hláška ,,hotovo" a dál mne to nepustí. Kolyy, můžeš mi s tím pomoci?
A pak by mne zajímalo, zda se dá na hlavním panelu, jak je vyskakovací nabídka vpravo nastavit trvalé ostření dotykem. Protože když si aktivuji ostření pomocí dotyku, tak po každém vypnutí a znovu zapnutí to musím zadávat znovu. Nedá se to nějak uložit do paměti?
kolyy (1542)|22.12.2016 00:32
[QUOTE=Loskyn;44289]Nějak nemůžu přijít na to, jak nastavovat ty profily. Když dám nastavení profilů, tak mi to nabídne zda chci aktuální profil přepsat a když dám že ano, tak vyskočí hláška ,,hotovo" a dál mne to nepustí. Kolyy, můžeš mi s tím pomoci?[/QUOTE]

Hovoríš o obrazových profiloch (Standard, Vivid, atď...) alebo o profiloch pre užívateľské nastavenia (C1, C2, C3)?

[QUOTE=Loskyn;44289]A pak by mne zajímalo, zda se dá na hlavním panelu, jak je vyskakovací nabídka vpravo nastavit trvalé ostření dotykem. Protože když si aktivuji ostření pomocí dotyku, tak po každém vypnutí a znovu zapnutí to musím zadávat znovu. Nedá se to nějak uložit do paměti?[/QUOTE]

Čo myslíš tým ostrením pomocou dotyku? Štandardne vyberáš dotykom ostriaci bod, ostrenie potom prebehne pomocou natlačenia spúšte (v režimoch 1-Area, 49-Area, Face Detection). Vo vyskakovacej lište sa dá navoliť fotenie pomocou dotyku, t.j. dotykom na displeji človek rovno fotí. To sa vždy vypne pri vypnutí prístroja a neviem či sa to dá nastaviť predvolene.
Loskyn (177)|22.12.2016 00:37
Ano, mám na mysli ty profily C1, C2 a C3. Chtěl jsem si je přizpůsobit. A v plném manuálu se např. odšum nastavit nedá? Měl jsem na myslí to poslední, co jsi psal. Tedy focení pomocí dotyku.
kolyy (1542)|22.12.2016 01:06
[QUOTE=Loskyn;44291]Ano, mám na mysli ty profily C1, C2 a C3. Chtěl jsem si je přizpůsobit. A v plném manuálu se např. odšum nastavit nedá? Měl jsem na myslí to poslední, co jsi psal. Tedy focení pomocí dotyku.[/QUOTE]

Všetko nastavíš ako chceš a potom si profil uložíš pod niektorou možnosťou C. Následne profil kedykoľvek vyvoláš nastavením príslušného režimu C pomocou kolečka voľby režimov. Je to ako uloženie do pamäte a vyvolanie pamäte. Bežné PASM režimy si pritom spoločne pamätajú svoje nastavenie.

Ja mám napríklad pod C1 uložené nastavenia pre fotenie niekým iným, komu strčím foťák do ruky. Mám tam uložený režim P, iISO, vypnutý dotykový displej a celoplošné ostrenie. Takže stačí otočiť do C a funguje to takto. Keď si potom vezmem foťák naspäť, vrátim to do A alebo M ako zvyčajne fotím, a vrátia sa späť aj moje ostatné nastavenia.

[QUOTE=Loskyn;44291]A v plném manuálu se např. odšum nastavit nedá? [/QUOTE]

Isteže dá.

[QUOTE=Loskyn;44291]Měl jsem na myslí to poslední, co jsi psal. Tedy focení pomocí dotyku.[/QUOTE]

Ja používam výhradne voľnu ostriaceho bodu pomocou dotyku, takže nie som si úplne istý. Ale mám pocit že je fotenie pomocou dotyku nutné nastaviť vždy znova. Skús pozrieť manuál.
Loskyn (177)|22.12.2016 22:59
Můžeš mi prosím napsat postup formou: Menu - nastavení ... , abych věděl, jak přesně postupovat? Jak jsem psal, když dám nastavení uživatelských profilů C1, C2 a C3, tak mi to nabídne zda chci aktuální profil přepsat a když dám že ano, tak vyskočí hláška ,,hotovo" a dál mne to nepustí. Prostě vůbec nevím, jak a kde s těmi profily pracovat a také, kde v manuálním režimu najít nastavení odšumu. Nebo se ten odšum nastavuje pouze na jednom místě a pak se nějak uloží pro daný profil? Moc dík, protože si s tím fakt nevím rady.
kolyy (1542)|23.12.2016 00:48
[QUOTE=Loskyn;44295]Můžeš mi prosím napsat postup formou: Menu - nastavení ... , abych věděl, jak přesně postupovat? Jak jsem psal, když dám nastavení uživatelských profilů C1, C2 a C3, tak mi to nabídne zda chci aktuální profil přepsat a když dám že ano, tak vyskočí hláška ,,hotovo" a dál mne to nepustí. [/QUOTE]

A kam ďalej by si chcel postupovať? Hotovo znamená, že je profil uložený, nerozumiem čo viac by si ešte chcel. Ako som písal, profil vyvoláš otočením kolečka do príslušného C-režimu. Proste nastavíš si foťák ako chceš a uložíš to ako profil. Následne si prenastavíš foťák nejak inak, ale to prvé nastavenie máš stále k dispozícii v uloženom profile.

[QUOTE=Loskyn;44295]Prostě vůbec nevím, jak a kde s těmi profily pracovat a také, kde v manuálním režimu najít nastavení odšumu. Nebo se ten odšum nastavuje pouze na jednom místě a pak se nějak uloží pro daný profil? Moc dík, protože si s tím fakt nevím rady.[/QUOTE]

Odšum nastavíš presne tam kde som Ti písal, na začiatku menu, je to rovnaké pre všetky režimy. Ako som hovoril, foťák má globálne nastavenia spoločné pre všetky PASM režimy a potom C-režimy, kde sa dá uložiť ľubovoľné nastavenie foťáku.

Snáď je to jasnejšie ;)
Loskyn (177)|24.12.2016 00:57
Jo, jasně. Já jsem zvyklý z Olympusu na uplně jiné menu, které je o dost jednodušší, protože OMD EM5 nemá tolik funkcí. Nicméně se mi to hrozně plete. Převažně z nedostatku času učit se pracovat s Panasem fotím pořád OMD EM5. Původně jsem to hledal vždy jen v prvním menu a nenapado mne projíždět to podmenu první položky, protože Olympus to nemá v podmenu :)
Loskyn (177)|2.2.2017 22:14
Začátkem roku jsme se přestěhovali do nového bytu a tak jsem vůbec na nic skoro kromě zařizování neměl čas, takže jsem skoro nefotil. Chystám se, jak budu mít více vyzkoušený nový Panasonic G 80 napsat své poznatky. Všiml jsem si, že objektiv Panasonic 15 mm f 1,7 slevnil na 13 850,-, tak už asi déle nevydržím čekat a objednám jej.
Loskyn (177)|3.2.2017 16:40
Kolyy, na Lenstipu píší, že ta patnáctka hodně zkresluje. Je to pravda?
http://www.lenstip.com/412.1-Lens_review-Panasonic_Leica_DG_Summilux_15_mm_f_1.7_ASPH.html
kolyy (1542)|3.2.2017 18:07
M43 štandard využíva softwarovú korekciu skreslenia pre širokouhlé objektívy a 15mm F1.7 nie je výnimkou. Korigované sú nielen jpegy, ale korekcia je špecifikovaná aj priamo v rawe, takže raw konvertory ju môžu rovno aplikovať. V bežnej situácii sa teda so skreslením nestretneš a dokonca nie všetky konvertory ju umožňujú vypnúť (napr. Lightroom to neumožňuje).

Ide o to, že objektív je opticky trochu širší ako je udávané, pričom sa v dizajne počíta s narovnaním a orezom. To umožní urobiť objektív menším alebo lepšie korigovať ostatné optické vady, ktoré je ťažšie odstrániť softwarovo. Korekcia skreslenia marginálne znižuje ostrosť v rohoch, to však môže byť vyvážané lepšou korekciou ostatných vád, takže vo finále môže byť objektív aj v rohoch lepší. Myslím, že to je aj prípad 15mm F1.7.
Loskyn (177)|5.2.2017 00:39
Dík za vysvětlení. Tak to bude pravděpodobně umět i Zoner 17, který používám. Nevěděl jsem, že to tak spolu souvisí. Je vidět, že tomu velmi dobře rozumíš :)
Loskyn (177)|15.2.2017 22:53
Podařilo se mi s mojí špatnou angličtinou :) nahrát nejnovější FW. Dočetl jsem se, že by měl vylepšovat stabilizaci a že by měla být k dispozici možnost výběru mezi ve všech směrech a další možnosti nastavení stabilizace. Nevěděl bys Kolyy, kde to hledat?
kolyy (1542)|16.2.2017 01:04
Ak používaš Windows:
- spusť exe súbor, je to len rozbalenie
- skopíruj rozbalený .bin súbor na kartu do koreňového adresára
- zapni foťák a stlač tlačítko "play" (akoby si chcel prezerať fotky). Nezabudni mať nabitú batériu.

Edit: aha, ok, už sa Ti to podarilo. FW má podľa popisu iba riešiť zvuk a pridať podporu Dual IS2 pre 100-400mm.
Loskyn (177)|22.2.2017 23:15
Rád bych se zeptal, jak je to s podporou DFD. Chápu to správně, že když to není věc sotwaru, tak by měla být tato funkce k dispozici u všech objektivů? Tedy i všechny Sigmy a všechny Olympusy by měly mít plnou podporu?
kolyy (1542)|22.2.2017 23:39
Nie, DFD je softwarová vec. Foťák potrebuje poznať profily objektívov, podľa ktorých uhádne nakoľko a ktorým smerom je rozostrené. Takže v súčasnosti DFD podporujú iba Panasonic objektívy, pre ktoré sú profily buď v objektíve (nové) alebo vo foťáku (staršie).

Každopádne by som sa na DFD až tak veľmi neviazal. DFD je dobré chápať skôr ako nadstavbu na špičkovom kontrastnom ostrení, ktoré Panasonic vyvinul. Aj s objektívmi Olympus ostria telá Panasonicu bleskurýchlo. Zlé jazyky tvrdia, a niečo na tom pravdy bude, že Panasonic je schopný ostriť s objektívmi od Olympusu rýchlejšie ako Olympus na svojich telách ;)

DFD môže byť výhodou v náročných situáciach, napríklad pri kontinuálnom ostrení na dlhých ohniskách. Napríklad som testoval vedľa seba Panasonic 12-35/2.8 a Olympus 12-40/2.8 a nijaký rozdiel som nespozoroval. Ale keď som následne porovnával Panasonic 35-100/2.8 a Olympus 40-150/2.8, tak na 100mm sa objektív od Olympusu citeľne viac strácal pri kontinuálnom ostrení a podstatne viac pulzoval. Pritom jednorazové ostrenie bolo veľmi podobné.
Loskyn (177)|22.2.2017 23:57
Právě se mi zdá, že mi nový Panasonic 15 mm f 1,7, který mám pár dní ostří kontinuálně skoro stejně, jak Olympus 12 - 40 mm f 2,8. Ale máš pravdu, že Panasonic ostří o mnoho lépe, než Olympusy kromě nového OMD EM1 Mark II. Jinak jsem rád, že jsem dal na Tvou radu, koupit raději Panasonic 15 mm f 1,7, než Olympus 17 mm f 1,8. Ten má kamarád a není tak ostrý jak Panasonic. A to ohnisko se náramně hodí skoro na vše kromě portrétů. Jsem s tím velmi spokojený. V bytě máme silné Led ósvětlení a s tímto objektivem fotím prakticky všude na základní ISO. Nyní zvažuji ještě koupi Panasonicu 25 mm f 1,4. Váhal jsem mezi novou Sigmou 30 mm f 1,4, která stojí jen 9 tis. Nemáš náhodou tu pětadvacítku? Je to dobrý objektiv?

Edit: Jak jsi myslel to, že jsou profily v objektivech pro DFD? Je potřeba ještě něco nastavovat, aby DFD plně při kontinuálním ostření fungovalo?
kolyy (1542)|23.2.2017 22:16
Ani jeden z 25mm objektívov od Panasonicu som neskúšal, ale F1,4 Leica verzia je dosť chválená. Ja mám Olympus 25mm F1,8, rozhodli rozmery. Som s ním veľmi spokojný, môj kus má parádnu kresbu hneď na F1,8. Dobre sa doplňujú s 15/1.7.

Pre DFD nie je potrebné nič nastavovať. Profilom objektívu je myslená charakteristika pri rozostrení, podľa ktorej foťák rozpozná mieru rozostrenia. Vo firmware tela sú zahrnuté DFD profily pre všetky staršie objektívy, nové ich majú aj vo firmware objektívu. Je to dobre vymyslené, takto sa nemôže stať, že by aspoň na jednom mieste nebol DFD profil, takže nie je portebný update FW a podobne.
Loskyn (177)|24.2.2017 22:55
Olympus 25 mm f 1,8 je jistě dobrý, ale vzhledem k tomu, že Panasonic 25 mm f 1,7 stojí nový jen 6 tis., tak mi to přijde drahé. Olympus měl nedávno cashback a zrovna ten 25 mm byl tuším pod 9 tis. U Panasonicu je dobré to, že mají lepší povrchovou úpravu. Ale tím nechci říct, že by ji měl Olympus nějak špatnou. Jen si říkám, že než dávat přes 10 tis. za Olympus 25 mm, tak si raději připlatím 2,5 tis. za Panasonic 25 mm f 1,4. Tam se mi hodně líbí ta světelnost a co jsem jej jen krátce na prodejně zkoušel, tak mi přišel hodně ostrý už od plně otevřené clony. Ale zase, cena je už více jak dvojnásobná oproti verzi f 1,7. A pak je tu ještě nejnovější Sigma 30 mm f 1,4 za velmi lákavou cenu 9 tis. Ale tu s největší pravděpodobností nebudu brát, protože do interiéru mi přeci jen už 30 mm přijde zbytečně dlouhé. Takže rozhodování to není jednoduchě. Občas se objeví Panasonic 25 mm f 1,4 na bazaru za cca 9 tis. i se zárukou na zhruba jeden rok.
kolyy (1542)|27.2.2017 00:01
Ako som písal, u mňa rozhodli rozmery. Nie pre každého to musí byť priorita, ale Olympus 25/1.8 je podstatne menší ako oba 25mm objektívy od Panasonicu a pre mňa je to v praxi veľmi podstatný rozdiel.
Loskyn (177)|8.3.2017 19:32
Řeším nyní kabelovou spoušť a našel jsem tuto, která by snad měla mít konektor L1. Nevíš, má G80 L1 vstup pro konektor?
Případně jakou kabelovku bys doporučil Kolyy?

http://fobchod.cz/kabelove-spouste/657-jyc-sr-p1-kabelova-spoust-pro-panasonic-leica.html
kolyy (1542)|8.3.2017 21:38
Sorry, s týmto nemám skúsenosti.
Kabe (442)|8.3.2017 22:45
Neni to v dnesni dobe jednodusi ovladat moblem?
Sakini (1174)|9.3.2017 04:44
Kabelová spoušť je prakticky bez prodlev, není závislá na vlastní energii a je to nejbezprostřednější způsob ovládání kdy jen držíš tlačítko, a můžeš se věnovat foťáku.
romana51 (311)|9.3.2017 09:12
Panáka G80 mám a v návodu je uvedeno:
Dálkové ovládání spouště (volitelné příslušenství)
Pokud použijete dálkové ovládání spouště (DMW-RSL1: volitelné příslušenství), můžete při použití stativu zamezit chvění (otřesům) fotoaparátu),
můžete tak také držet zcela stisknuté tlačítko spouště po delší dobu při fotografování v režimu (Bulb) nebo v režimu sériového snímání.
Dálkové ovládání spouště funguje podobně jako tlačítko spouště na fotoaparátu.
• Vždy používejte značkové dálkové ovládání spouště Panasonic (DMW-RSL1: volitelné příslušenství).
• Při jeho použití k nahrávání videa nahrávejte v režimu Kreativní video (str. 85).
Pomocí dálkového ovládání spouště můžete spouštět/zastavovat nahrávání videa.
• Podrobnosti najdete v návodu k obsluze dálkového ovládání spouště.

Ale já používám Wi-Fi s mobilem, ale ještě raději s tabletem. Je to výhodnější (pro mne), má dosah venku cca do 30 m, doma přes 2 nosné zdi.
Kromě zoomu se dá ovládat všechno. U FZ1000 se dal ovládat i zoom. U G80 točit se zoomovacím kroužkem neumí. :D
Kabe (442)|9.3.2017 14:35
[QUOTE=Sakini;44843]Kabelová spoušť je prakticky bez prodlev, není závislá na vlastní energii a je to nejbezprostřednější způsob ovládání kdy jen držíš tlačítko, a můžeš se věnovat foťáku.[/QUOTE]
Jaké jsou ty prodlevy u spouště a u mobilu?
Chápu, že v některých situacích to výhodné být může nicméně.
-mobil se stejně každý, kdo jej používá, snaží mít vždy nabitý
-to ovládání vyjde myslím dost podobně
-spoušť je "krám" navíc
-spoušť je investice navíc
Loskyn (177)|9.3.2017 14:53
Díky za rady. Objednal jsem obyčejnou kabelovou spoušť, časovač nepotřebuji. Já kabelovku používám v podstatě při jakémkoliv focení ze stativu kvůli zabránění nežádoucí vybraci při stlačení spouště. Ovládání přes wifi může být fajn a určitě je plno dobrých aplikací, které to umožňují, ale já mám rád klasiku. Ono ty bezdrátové přenosy taky nefungují vždy bezprostředně. Občas jsou zkrátka prodlevy a někdy dokonce výpadky - ruzné rušení signálu apod. Doma nám např. wifina padá třeba i několikrát denně.
Sakini (1174)|9.3.2017 16:13
[QUOTE=Kabe;44847]-mobil se stejně každý, kdo jej používá, snaží mít vždy nabitý[/QUOTE] což nemusí být vždy jistota, ale budiž dá se to pojistit powerbankou

[QUOTE=Kabe;44847]-to ovládání vyjde myslím dost podobně[/QUOTE] ne každá aplikace umožňuje plné ovládání parametrů (že Nikone), a ne každý mobil má perfektní odezvu na dotyk. Taky používám aplikaci na ovládání foťáku, v klidu s dostatkem času to jde a má i nastavování parametrů, dokonce i umožňuje touch focus což foťák sám neumí ale - třeba na ohňostroje je to nepoužitelné. Jednak totiž má nepříjemnou prodlevu po stisknutí spouště na mobilu, a neumí bulb se kterým ohňostroje fotím. S kabelovou spouští stačí držet tlačítko a kdykoliv pustit podle potřeby. Je tam prostě hodně proměnných i podle značky, na něco to přes mobil vyhoví a na něco ne.

[QUOTE=Kabe;44847]-spoušť je "krám" navíc[/QUOTE] váží pár gramů a vejde se kdekoliv

[QUOTE=Kabe;44847]-spoušť je investice navíc[/QUOTE] většinou stojí alternativy od třetích výrobců pár korun

Takže jak vidíš, existují lidi co ji potřebují a není to nějaká zásadní zátěž když ji chceš.
Kabe (442)|9.3.2017 19:35
Jasně. ke to otázka preferencí :)
Loskyn (177)|9.5.2017 21:41
Teď zvažuji koupi bazarové GX80. Nevíš Kolyy, jak nastavit detailní EXIF, aby např. Zoner ukázal počet cyklů závěrky? Tady na stránkách Megapixelu píší, že by to měl Zoner umět poznat podlé nějakého ID. V menu G80 jsem ale nastavení EXIFu nenašel.
https://www.megapixel.cz/exif
kolyy (1542)|9.5.2017 23:29
[QUOTE=Loskyn;45433]Teď zvažuji koupi bazarové GX80. Nevíš Kolyy, jak nastavit detailní EXIF, aby např. Zoner ukázal počet cyklů závěrky? Tady na stránkách Megapixelu píší, že by to měl Zoner umět poznat podlé nějakého ID. V menu G80 jsem ale nastavení EXIFu nenašel.
https://www.megapixel.cz/exif[/QUOTE]

Viem, že je to možné, ale sám som to zatiaľ nepotreboval. Skús google a nájsť pre to nejakú utilitku pre EXIF.

Inak ale, úprimne povedané, GX80 vyšla pred rokom. Nejaký počet cyklov závierky bude zrejme irelevantný, veď toto nie je práve typ foťáku, na ktorom profíci vycvakajú desiatky tisíc fotiek za rok.
kolyy (1542)|10.5.2017 01:48
Tu som našiel návod ako sa dostať do servisného menu a overiť počet cyklov mechanickej závierky pre rôzne modely Panasonic:

https://www.apotelyt.com/photo-camera/panasonic-g-shutter-count
Loskyn (177)|10.5.2017 23:45
Dík, to určitě vyzkouším.
Loskyn (177)|30.6.2017 22:47
Chtěl bych se zeptat, zda někdo nevíte jak nastavit interní blesk u G80, aby odpaloval jiné blesky. Funguje mi to, ale problém je v tom, že ten blesk bleskne dříve než ostatní. Pořídil jsem si ještě jedno tělo - Olympus OMD EM5 Mark II a tam to s dodaným výklopným bleskem funguje bezproblému.
kolyy (1542)|1.7.2017 01:38
Neviem, ale už som niekde zachytil, že je to problém. Ale vraj to funguje s externými bleskmi, neskúšal si použiť ten z E-M5 II?
Loskyn (177)|1.7.2017 23:28
Ano, zkoušel jsem ten Olympus blesk, ale ta patice bohužel sice jde vložit do G80, ale bohužel nefunguje to. Ty kontakty jsou tam na jiném místě. Ten interní blesk pravděpodobně není řídící odpalovací, tak proto to nejde. Mám ještě tři externí blesky. Nissin I40 a Yongnuo. U všech to funguje v G80 a krásně to odpálí zbylé dva. Mám domácí fotoateliér a využívám někdy nasvícení třemi blesky, takže proto jsem to chtěl i u toho Panasonicu. Řešením by bylo asi pouze zakoupení ještě jednoho řídícího blesku.
Jinak jsem se zbavil staré OMD EM5 a po dlouhém váhání nakonec koupil v cashbacku OMD EM5 Mark II. Hodně se mi tam líbí multiexopozice - 40 Mpx snímky jsou úžasně ostré. Rád bych napsal srovnání s G 80, tak jak bude více času, tak napíšu malou recenzi.
Loskyn (177)|13.7.2017 22:35
Všiml jsem si, že Panasonic G80 vcelku dobře vyváží bílou při zapnutém AWB. Avšak např. při fotografování ve zlaté hodině, nebo při umělém osvětlení např. led žárovkami má tendenci v JPG výstupu ladit barvy do růžové až lehce fialové. Olympus OMD EM5 Mark II je při AWB o dost přesnější. Jak se s tím potýkáte. Zkouším ruční vyvážení pomocí přesného nastavení Kelvinů, ale je to trochu krkolomné a tak si říkám, zda není lépe v profilu o něco stáhnout červený kanál. Dále je v menu také možnost nastavení dynamického rozsahu. Tento má jistě celkový vliv na ,,pleťovku" Jak s touto funkcí pracovat? Při režimu HIGH se jedná o jakousi obdobu HDR? Jinak tuto funkci nechávám většinou vypnutou a používám prakticky jen při západu slunce v režimu HIGH.
kolyy (1542)|16.7.2017 22:30
Ja vyváženie bielej riešim nasledovne: ak sa foťák trafí a jpeg je ok, tak som rád, ak nie, idem do rawu (vždy fotím raw+jpeg). Na mieste pri fotení teda neriešim nič a je to ohromná úspora času.

Čo sa týka režimu iDR, ten presvetľuje tiene, v režime high cca o 1EV. Výsledok má celkom iste vplyv na pleťovky, ktoré občas vyzerajú dosť čudne. Ja používam iDR v režime auto, ktorý sa snaží sám odhadnúť o koľko tiene presvetliť. Ak to zafunguje dobre, použijem jpeg, ak nie, idem do rawu. Podobne ak s AWB, pri fotení to neriešim a výsledok hodnotím až pri spracovaní. Jediná vec, na ktorú dávam pri fotení pozor sú prepaly, ktoré kontrolujem pomocou korekcie expozície, ako pomôcku používam zebru, ktorá mi vyhovuje viac ako histogram.
Loskyn (177)|18.7.2017 23:50
Jj, v podstatě více jak rok a půl fotím tak jako ty. Tzn. Raw+Jpeg. Akorát mám v současné době dvě zaměstnání a při dvou malých dětech doma nestíhám ty Rawy upravovat :), takže velmi ocením, když je Jpeg v co nejlepší kvalitě.

Ten režim iDR je výborný. V podstatě ani nepotřebuji používat HDR. Stíny to krásně prosvětluje. Rád fotím krajinky a tohle je opravdu výborná pomůcka.

Jinak na ty přepaly je dobrá funkce (nevím či Tvůj model to má také) zobrazení přepalů. Když je něco přepáleného, tak mi to ihned po vyfocení bliká. Stejně se tuším dají nastavit i podpaly.
kolyy (1542)|19.7.2017 00:48
[QUOTE=Loskyn;45921]Jinak na ty přepaly je dobrá funkce (nevím či Tvůj model to má také) zobrazení přepalů. Když je něco přepáleného, tak mi to ihned po vyfocení bliká. Stejně se tuším dají nastavit i podpaly.[/QUOTE]

Áno, ale ešte lepšia je tá zebra, ktorá Ti vyšrafuje odhad pre prepal ešte pred fotením.
Loskyn (177)|19.7.2017 22:46
Ta zebra je velmi dobrá funkce. Opravdu to velmi usnadňuje focení :). Nastavil jsem si ZEBRA 1 na 100%. Velmi to pomáhá a odpadu je zase o něco méně :) Nevíš k čemu slouží funkce ,,irozlišení" a jak s ní pracovat?
kolyy (1542)|20.7.2017 01:09
O iR sme diskutovali prednedávnom vo téme "Foťák s 4K videom F1.0", mrkni sa na to:

https://www.digimanie.cz/forum/showthread.php/4025-Fotak-s-4K-videom-F10?p=45687&viewfull=1#post45687
Loskyn (177)|20.7.2017 21:42
Díky Kolyy, máš to dobře popsané a vypadá to hodně zajímavě. O víkendu určitě vyzkouším.
Loskyn (177)|11.10.2017 13:44
Dávám zde pro ty, které blíže zajímají výhody a efektivita MFT, odkaz na zajímavé stránky:

http://www.four-thirds.org/en/fourthirds/index.html

Překlad přes translátor:
https://translate.google.cz/translate?hl=cs&sl=en&u=http://www.four-thirds.org/en/microft/&prev=search
kolyy (1542)|11.10.2017 21:12
Aj keď je to zaujímavé, týka sa to pôvodného DLSR 4/3 systému. Ten bol skutočne založený na telecentricite objektívov (tie usmerňujú vychádzajúce lúče kolmo na senzor), ďalší vývoj digitálnych snímačov však ukázal túto požiadavku ako nepodstatnú. Dnešné senzory majú totiž mikrošošovky, ktoré kolimujú dopadajúce svetlo do buniek aj pod veľkým uhlom. Preto aj Micro 43 systém od telecentricity upustil, aj keď si nesie určité dedičstvo v podobe hrubého filtra na senzore.
Loskyn (177)|12.10.2017 09:41
Omlouvám se, překlikl jsem omylem na jiný odkaz. Chtěl jsem ukázat efektivitu MFT vůči původní koncepci. Tzn. tento odkaz:

http://www.four-thirds.org/en/microft/index.html
Loskyn (177)|9.11.2017 23:17
kolyy (1542)|10.11.2017 00:41
K aktualite na hlavnej stránke už je k tomu ohnivá diskusia! ;)
ecop (3)|18.9.2019 11:15
Ahojte, nevěděl jsem kde to dát, tak snad sem.
Potřeboval bych poradit, jakou paměťovou kartu k OMD E-M5 II.
Tak, aby karta neomezovala fotoaparát. Nemyslím velikost, spíše rychlosti zápisu/čtení.
Jinak můžete napsat i tu velikost, nebo co používáte vy.

Je to moje první bezzrcadlovka tak se v tom nevyznám a u Olympusu nic konkrétního nepíšou.

Díky
Sakini (1174)|18.9.2019 11:46
E-M5 II podporuje UHS-II, takže je to prakticky jen o tom, kolik chceš dát za kartu. Když koupíš třeba https://pametove-karty.heureka.cz/sandisk-sdxc-64gb-uhs-ii-30dxpk-064g-gn4in/ foťák se už nezastaví (existuje i ve větší kapacitě). Pokud by to nemělo být tak drahé, https://pametove-karty.heureka.cz/sandisk-sdxc-uhs-i-u3-128gb-sdsdxxy-128g-gn4in/ naprosto udělá svou práci, a foťák nebude omezený (níž bych nešel). Co se týče velikosti, podle mě bych se neřídil, používám 256 GB UHS-II karty.
ecop (3)|18.9.2019 14:26
Sakini díky, já jsem nikde nenašel, ani u OLY v parametrech, jestli podporuje UHS-II, ani datové toky. V parametrech je uvedeno SD, SDHC, SDXC.
Právě proto jsem se zeptal, ať nekupuji zbytečně kartu se zápisem 100 a více MB/s pokud to ten foťák nevyužije.
Sakini (1174)|18.9.2019 14:30
Pro každý model mají tyhle tabulky kompatibility https://cs.olympus-imaging.jp/en/support/imsg/digicamera/compati/media/sd/en_2015_02.cfm ale většina lidí je zřejmě nenajde.