Téma: Kámoš GH5
joehJmenuji se GH5, Panasonic GH5.
joehBondovský úvod prístroj zvládol. A prečo bondovský ? Pretože má niečo navyše a to formát 4K/60p. Už relatívne dlhú dobu si "vyrábam" menovaný formát zo 4K/30p prostredníctvom programu na strih videa Final Cut Pro, čo je platforma Macintosh. Pre Windows je k dispozícii myslím dôstojná alternatíva editor Edius, ktorý by presnímkovanie mal zvládať stejne tak. Je tu aj Adobe Media Encoder, ktorý to umí, ovšem treba počítať s častým výskytom artefaktov. V tom je FCP dôslednejší. Samozrejme presnímkovanie 30p na 60p má svoje výhody v plynulosti pohybu, ale je tu ešte jedna vec - pohybová ostrosť, no a tá je v originále 4k/60p proste lepšia. Krátka ukážka o čom hovorím :
joehPokračovanie o funkcii "iRozlíšenie" zo susedného vlákna.
V prílohe výrezy z videa - ľavý obrázok doostrenie -3, funkcia vypnutá, pravý obrázok doostrenie -3, funkcia štandart.
Podľa všetkého treba ešte maturovať.
joehUž to mám, zmena je veľmi decentná, u inej scény to bude markantnejšie, myslím, že bude iResize permanetne zapnutá.
Točené s objektívom Pana Leica Summilux 12mm na F1.4.
L -5 std. P -5 std. + iRes high :
kolyy[QUOTE=joeh;45713]Už to mám, zmena je veľmi decentná, u inej scény to bude markantnejšie, myslím, že bude iResize permanetne zapnutá.[/QUOTE]
Naozaj je tá zmena subtílna, na GM5 je to výraznejšie (GX80 som podrobne netestoval, iba to rovno nastavil).
Ku GH5 mám ale pár otázok, snáď si sa už trochu zoznámil a budeš mať čas/ochotu sa trochu rozpísať:
- ako hodnotíš vstavaný mikrofón (mal by tam byť tretí mikrofón pre odšum)
- ako hodnotíš stabilizáciu vo videu s oboma objektívmi (vs A6500)
- vydáva stabilizácia hluk, je ho počuť vo videu?
- ako hodnotíš autofokus pri fotení (vs A6300/A6500)?
- aký máš dojem z jpegov (vs A6500), ostrosť, detaily, farby, šum?
- používal si už autofokus vo videu pri točení niečoho naostro? Ako to dopadlo?
Dík!
joeh[QUOTE=kolyy;45718] ako hodnotíš vstavaný mikrofón (mal by tam byť tretí mikrofón pre odšum)[/QUOTE]
- neviem, či tam je rozdielový mikrofón, ale vysoká kvalita zvukového záznamu tomu nasvedčuje. Chlapci v Panasonicu odviedli kus dobrej práce. Interný audio záznam je vskutku výborný, mimo špeciálneho natáčania napr. koncertu, orchestru určite nepotrebuje suplovať externe.
[QUOTE=kolyy;45718]ako hodnotíš stabilizáciu vo videu s oboma objektívmi (vs A6500)[/QUOTE]
Objektív Pana Leica 12-60mm podporuje stabilizáciu dual2, objektív Pana Leica Summilux 12mm využíva stabilizáciu na čipe, pričom ťaží zo širokého úhlu. V oboch prípadoch je výkon stabilizácie veľmi pôsobivý. Sony A6500 má poslabšiu stabilizáciu vo výkyvoch v tvare ležiaceho písmena X, čo sa prejavuje slabším účinkom pri chôdzi. Hodnotil by som to asi - Sony A6500 dobrá, Panasonic GH5 výborná.
[QUOTE=kolyy;45718]vydáva stabilizácia hluk, je ho počuť vo videu?[/QUOTE]
Vlastný ruch prístroja je malý, v úplnom tichu tam čosi je, no odstup signálu od šumu/ruchu je veľký, dobrá práca. Zvukový test plánujem, jak hovorené slovo tak hudobný prejav. Chcem otestovať funkciu obmedzenie úrovne zvuku, to sa hodí pri veľmi veľkom akustickom tlaku a tiež frekvenčnú charakteristiku, ako dokážu mikrofóny preniesť výšky a basy.
joeh[QUOTE=kolyy;45718] ako hodnotíš autofokus pri fotení (vs A6300/A6500)?[/QUOTE]
Oba prístroje sú rýchle a myslím, že víťaza je ťažko určiť.
[QUOTE=kolyy;45718] aký máš dojem z jpegov (vs A6500), ostrosť, detaily, farby, šum?[/QUOTE]
Fotím do RAW, takže .jpg nemám zmapované, otestujem to.
[QUOTE=kolyy;45718] používal si už autofokus vo videu pri točení niečoho naostro? Ako to dopadlo?[/QUOTE]
Ano, často točím ratolesti a dopadlo to dobre, pretože ešte nemám 62mm ND filter a za slnečného počasia som nastavil programovú automatiku. Tá sa snaží udržať čas na uzde, aby nedochádzalo k rozfázovaniu pohybu príliš krátkym časom a tudíž točil prístroj s priclonením. Veľká hlbka ostrosti zamestnala autofocus len povrchne.
MONYSJoeh žádný ND FITR (FADER) ale Vario ND filtr!Občas se bavím, na fotoforu s profi videofoto člověkem má svůj atelier a on mi toto doporučil."Přední závit je vždycky o číslo větší, než zadní, pro případ clony.
Rozsah časů je 10x, například s nejmenším efektem vyjde čas expozice 1/500s, s největším efektem 1/50s
bez filtru je to 1/1 000s, protože filtr i na nejmenší ztmavení je ND 2x
Neplést s takzvaným ND faderem. To je za pár stovek náhražka ze dvou polarizačních filtrů, což je skoro nepoužitelné na plynulou
regulaci expozice při natáčení.https://www.fotoskoda.cz/b-w-filtr-nd-vario-xs-pro-72mm-mrc-1075251/Ty potřebuješ 62mm.ND vario od ND faderu poznáš i na LCD zobrazovači. Pootočením celého filtru ND vario obraz nezmizí, ani se nezmění.
Pootočením ND fader a jakýmkoliv jiným polarizákem v jedné poloze obraz zobrazovače zmizí.
To je jasné, když je založený na polarizaci a filtr tu jednu polarizaci potlačí :)
joeh[QUOTE=MONYS;45723]Joeh žádný ND FITR (FADER) ale Vario ND filtr![/QUOTE]
Dík za radu. Variabilnosti sa nebránim, mám však obavu z dehonestovania ostrosti/kresby a homogenity osvetlenia snímača. Máš nejaký konkrétny typ filtra ? Odkaz v príspevku je nefunkčný.
MONYSTak zatím žádný filtr ND nemám jen jsem se dotazem u odborníka informoval jak to je s tím variofiltrem a on mi ho doporučoval.https://www.fotoskoda.cz/nd-filtry/?order=bestsellers&page=1&category[left]=185&category[right]=186&category[categoryId]=266&page=2
joehMaznáčikovia Pana Leica vyfasovali UV sklíčka, napíšte, ak máte skúsenosti s UV v prílohe :
joeh[QUOTE=kolyy;45718]aký máš dojem z jpegov (vs A6500), ostrosť, detaily, farby, šum?[/QUOTE]
Na testovacej scéne vidieť, že aj v tejto disciplíne ťahá GH5 za kratší motúz. Je to na ISO 800 a navzdor silnejšiemu doostreniu u GH5 sa detaily strácajú rýchlejšie ako u A6500. Napríklad textúra šedého pásu pod nápisom Tamron je u Sonyho jasne viditeľná, u Panasonicu vyžehlená :
joehTip na rýchlu a kvalitnú kartu vhodnú pre GH5 s rezervou na budúce firmware s vysokým dátovým tokom. Karta by mala byť dostupná v priebehu dvoch týždňov za cenu 120 EUR :
joehMonitor prístroja - pekný, veľký, kontrastný a dokonca farebný, ale nesmie sa človek toho dotknúť, poneváč to robí divné veci. Pre kristove rany, ono to blbne furt, dúfam, že tam nedali daktyl. Jo, dali tam daktyl, urýchlene do Menu - daktyl OFF. Fuj to mi odľahlo. Kto vymyslel dotykový monitor pre poloprofi prístroje, musel byť velice nešťastný jedinec.
Nad monitorom vidím čudlík, že by joystick ? Yes, je to joystick a parádny, amerikaafrikaparadajkapaprika, pohyb v menu a nastavovanie AF je hotová almázia. Ovládač má perfektný, jednoznačný výkyv i zdvih, bohovské.
kolyy[QUOTE=joeh;45721]neviem, či tam je rozdielový mikrofón, ale vysoká kvalita zvukového záznamu tomu nasvedčuje.[/QUOTE]
Ďakujem za veľmi hodnotné odpovede. O ruchovom mikrofóne sa písalo pri predstavení GH5 a je tomu venovaná aj jedna sekcia v recenzii na dpreview.
[QUOTE=joeh;45729]Na testovacej scéne vidieť, že aj v tejto disciplíne ťahá GH5 za kratší motúz. Je to na ISO 800 a navzdor silnejšiemu doostreniu u GH5 sa detaily strácajú rýchlejšie ako u A6500. Napríklad textúra šedého pásu pod nápisom Tamron je u Sonyho jasne viditeľná, u Panasonicu vyžehlená :[/QUOTE]
Je to na výrobných nastaveniach? Vyhladí sa tá textúra aj pri stiahnutom odšumovaní?
Inak sa mi vidí, že oproti Sony má Panasonic doostrovanie stále príliš hrubé, línie sú podstatne viac roztrepané a je tam o dosť viac artefaktov. Vo výsledku to nepôsobí ani tak ostrejšie ako neprirodzene. Je to už so zapnutým iR a stiahnutou silou doostrovania? Na druhej strane sa mi vidí farebný odšum pri GH5 lepší, A6500 necháva napriek väčšiemu senzoru viditeľne viac farebných artefaktov. Oba fenomény (doostrovanie aj farebný odšum) sa dajú pekne vidieť napríklad na nápise vľavo ("12mm F1.4 ASPH. LumixG").
[QUOTE=joeh;45727]Maznáčikovia Pana Leica vyfasovali UV sklíčka, napíšte, ak máte skúsenosti s UV v prílohe :[/QUOTE]
Na Fuji som používal filtre B+W, nie úplne lacné, ale zistil som, že podstatne zhoršovali odlesky v protisvetle. Tak som sa na to vykašľal a prestal filtre používať.
joeh[QUOTE=kolyy;45737]Je to na výrobných nastaveniach? Vyhladí sa tá textúra aj pri stiahnutom odšumovaní?
[/QUOTE]
Odšumovanie som nastavil podľa doporučenia z Milanovej recenzie na minimum -5, s tým som si istý na 100%, u iR istotu nemám, opáčko by nezaškodilo.
Celkovo mi však .jpg spracovanie moc nevadí, pretože preferujem RAW a v tomto ohľade podáva GH5 veľmi pekné výsledky, za A6500 zaostáva menej ako som dedukoval.
joehPanasonic Leica Summilux 12mm F1.4, tak to je riadny lucifer, pekelne drahý, čertovsky dobrý. V prílohe fotky 1-3 na F1.4, posledný F10.
Na objektíve sa mi veľmi páči bokeh, celoplošná kresba a samozrejme svetelnosť. Uvítam komentár k záberom, aby som náhodou nežil v ružovom sne :
kolyyTo je dobrá práca. Osobne by som s odšumovaním nešiel až tak nízko, to zrno v bokehu mi pripadá už trochu rušivé. Ale samotný objektív podáva veľmi pekný výkon.
Unikátnosť tohto objektívu si môže človek uvedomiť tak, že sa pozrie, čo má k dispozícii konkurencia - a pre APS-C nemá porovnateľne svetelný objektív (t.j. 16mm F1.8) Canon, Nikon ani Sony. M43 tak má napriek menšiemu senzoru výrazný náskok. Jedine Fuji má 16mm F1.4. Takže okrem Fuji môže človek podobný výsledok získať až pri FF (pokiaľ požaduje AF).
joehPodľa reakcií v diskusii pod recenziou GH5, nebol prístroj prijatý s nadšením, skôr negatívne. Stejne tak setový objektív nezožal príliš úspechu, že by Panasonic strácal kredit ?
joehInterný blesk prístroja, tak ten je koncipovaný veľmi veľkoryso, asi je tam použitá nová technológia so zábleskom pár pikosekúnd, poneváč je voľným okom neviditeľný. Pokiaľ by sa predsa našiel nejaký šťoural a pídil sa po smernom čísle, tak to je presne 0,0.
Mne to osobne nevadí, holdujem tabaku a zapalovač mám vždy sebou.
joehKvalita snímača, na dxomark už zverejnili namerané výsledky čipu GH5. Umiestnil sa na prabídnej 93. pozícii. Horší snímač už má len camera obscura a môj starý Zenit 11. To mi teda vysvetlite, jak môžu padať z takého šmudlu snímača, tak krásne fotky ako padajú z GH5.
Milan Šurkala[QUOTE=joeh;45753]Interný blesk prístroja, tak ten je koncipovaný veľmi veľkoryso, asi je tam použitá nová technológia so zábleskom pár pikosekúnd, poneváč je voľným okom neviditeľný. Pokiaľ by sa predsa našiel nejaký šťoural a pídil sa po smernom čísle, tak to je presne 0,0.
Mne to osobne nevadí, holdujem tabaku a zapalovač mám vždy sebou.[/QUOTE]
Blesk tam není proto, že je tam chladič. I díky tomu by GH5 neměla mít problém s přehříváním.
kolyy[QUOTE=joeh;45745]Podľa reakcií v diskusii pod recenziou GH5, nebol prístroj prijatý s nadšením, skôr negatívne. Stejne tak setový objektív nezožal príliš úspechu, že by Panasonic strácal kredit ?[/QUOTE]
Tak on ho medzi zrkadlovkármi asi ani nikdy nemal, takže je to zrejme pre väčšinu automaticky iba predražený prístroj pre video.
[QUOTE=joeh;45754]Kvalita snímača, na dxomark už zverejnili namerané výsledky čipu GH5. Umiestnil sa na prabídnej 93. pozícii. Horší snímač už má len camera obscura a môj starý Zenit 11. To mi teda vysvetlite, jak môžu padať z takého šmudlu snímača, tak krásne fotky ako padajú z GH5.[/QUOTE]
Lebo aj tá 93. pozícia stále stačí na kvalitný výstup vo väčšine situácií? ;)
A potom závisí aj na objektíve atď.
joeh[QUOTE=Milan Šurkala;45755]Blesk tam není proto, že je tam chladič. I díky tomu by GH5 neměla mít problém s přehříváním.[/QUOTE]
Tak to je potom v záujme dobrej veci. Pre niekoho môže byť možnosť dlhodobého natáčania naprosto zásadná záležitosť.
Hľadám nejaký maličký blesk bez vlastného napájania, nechcem to ako hlavný zdroj svetla, len na prisvetlenie. Myslíš, že by ten krpec, ktorý pribaľujú napríklad ku LX100 fungíroval na GH5 ?
joeh[QUOTE=kolyy;45743]To je dobrá práca. Osobne by som s odšumovaním nešiel až tak nízko, to zrno v bokehu mi pripadá už trochu rušivé. Ale samotný objektív podáva veľmi pekný výkon. [/QUOTE]
Editujem fotky na 4Mpx monitore, tam je to bez šumu, po tvojej poznámke som stránku otvoril na 2Mpx monitore a sakra, šumu ako v parlamente. Myslím, že si to pozeral na monitore s hrubším rastrom, tak do 2Mpx, je tak ?
joehAutofokus, pokiaľ budem chcieť zadupať prístroj pod čiernu zem, navolím podmienky a dokážem neschopnosť AF, naopak, v prípade, že chcem presvedčiť o kvalitách AF, dokážem to stejne tak.
Vidí sa mi, že výrobca vo firmware 1.1 predsa len troška na AF zapracoval i keď to oficiálne v popise FW nepriznal. Práce majú ešte dosť.
Chronológia kauzy AF :
-Panasonic prezentuje GH5 na výstavách, stavia vláčiky na ktoré prístroj neustále zaostruje a všetci sú náramne vytešení, jakže nám to preparádne zaostruje
-čelný predstaviteľ Panasonicu upriamuje pozornosť novinárov na úžasne vylepšený DFD vo videu, ktorý sa údajne s GH4 nedá zrovnať
-na internete začínajú pribúdať škaredé, nezaostrené videá, pričom skalní prívrženci Panasonicu dúfajú v zásadný obrat s vydaním produkčnej verzie firmware
-GH5 je v predaji
-nezávislý tester Max otestuje AF s katastrofálnym výsledkom
-platený agent Panasonicu, Joseph, odkáže Maxovi, že to testuje na figu
-Max pozýva Josepha na spoločné testovanie AF, ktorého výsledkom je 15minútové video, na základe ktorého všetci dávajú za pravdu Maxovi
-Panasonic je donútený reagovať a prostredníctvom Josepha vydáva oficiálne stanovisko, kde doporučuje používať AF v režime 1-zónového zaostrovania
-množia sa videá, kde sa vlastníci prístroja snažia nájsť optimálne nastavenia rýchlosti, citlivosti a režimu AF, niekedy úspešne, ale žiadne terno
-server dpreview zverejňuje rozhovor s čelným predstaviteľom Panasonicu, ktorý dáva prísľub o budúcom vylepšení AF prostredníctvom aktualizácie firmware a nenápadne naznačuje, že cieľom je dobehnúť autofokus Sonyho a Canonu
-všetci čakajú na nový firmware
-špičkový fotograf a kameramanské eso p.Joe zatúži po formáte 4K/60p a tiež chce bližšie spoznať autofokus, objednáva GH5 s objektívom Pana Leica 12-60mm
-GH5 dorazil
-joe otvára fľaštičku borovičky a špekuluje nad AF
-joe otvára druhú fľaštičku borovičky a špekuluje nad AF
-joe požiada rodinného príslušníka o tretiu fľaštičku borovičky a špekuluje nad AF
-borovička sa rýchlo približuje, už je na stole
-joe prepína GH5 do režimu prehrávania a s úžasom vidí stále zaostrenú blížiacu sa fľaštičku
Záver príbehu - Panasonic má algoritmus na úspešné zaostrovanie, DFD systém to dokáže, akurát to stačí preniesť do zónového režimu a doladiť.
romana51Ale figu borovu, keby špičkový fotograf a kameramanské eso p.Joe rovnú naslopal vedro lavorovice, nemal by také problémy. :D :D :D
kolyyNo, pri tretej fľaši borovičky sa už môžu diať podivné veci. Si si istý, že sa tá fľaša naozaj hýbala a nestála na mieste? ;)
joeh[QUOTE=romana51;45762]Ale figu borovu, keby špičkový fotograf a kameramanské eso p.Joe rovnú naslopal vedro lavorovice, nemal by také problémy[/QUOTE]
Á, deda se ozval. To sa ti to chlape jeden smeje, keď máš G80, tam kope autofokus inú ligu...
joeh[QUOTE=kolyy;45763]Si si istý, že sa tá fľaša naozaj hýbala a nestála na mieste?[/QUOTE]
To je na betón, teda ja si to už presne nepamätám, ale manželka spomínala, že som zrazu vyskočil a začal revať - ono to ostrí. ostrí, ostrí
No nič, zajtra pokus zopakujem.
kolyyPresne s rovnakým postupom s tými borovičkami? ;)
joeh[QUOTE=kolyy;45767]Presne s rovnakým postupom s tými borovičkami? [/QUOTE]
Pravdaže, musím vytvoriť naprosto identické podmienky pre minimalizáciu štatistickej odchýlky merania.
No, nejaké to pivko tam bude navyše, aby mi neprišlo zle z tepla.
kolyyLen aby sa pri tej minimalizácii štatistickej odchýlky nevkradla do merania chyba systematická ;)
joeh[QUOTE=kolyy;45773]Len aby sa pri tej minimalizácii štatistickej odchýlky nevkradla do merania chyba systematická[/QUOTE]
Absolútne vylúčená vec, borovička vybičuje sústredenosť na maximum a pivko ukľudní motoriku. Myseľ čistá, ruky pevné ako skala, ideálny stav na testovanie.
joehTest zahájený, sledujte online na magic-joe.com. Adresa je funkčná pre užívateľov počítačov, pre užívateľov zvláštnych zariadení s Windows, či jak sa to volá, je adresa zablokovaná, nechcem, aby bola stránka zavírovaná v prvej minúte.
joehŽiadosť vedeniu Panasonicu o zakomponovanie troch vecí do najbližšej aktualizácie firmware :
a/ prezentujete GH5 ako profi kameru, jak je možné, že nevidím expo hodnoty a ISO ? V režime P nezobrazuje prístroj nič, v režime M nezobrazuje ISO, v režime A, S zobrazuje len relevantnú hodnotu - zariadte zobrazovanie komplet informácií
b/ dali ste tam USB 3.1 s teoretickou rýchlosťou 5Gb/s ale prenos dosahuje len tretinu rýchlosti karty - zrýchlite to
c/ doladte ten autofocus
Díky moc.
joehVo vlákne o Panasonicu GH5 nesmie chýbať recenzia prístroja priamo z digimanie : https://www.digimanie.cz/recenze-panasonic-lumix-gh5-video-profesional/6922
joehMilan, v recenzii uvádzaš, že jednobodový AF vo fotorežime nevyužíva DFD a tudíž je pomalší. Mne sa práve menovaný režim veľmi pozdáva, pretože po namáčknutí spúšte sa bleskovo ukáže lupa až 6x zvečšením, prečo vlastne DFD nefunguje ? Ď.
Milan Šurkala[QUOTE=joeh;45782]Milan, v recenzii uvádzaš, že jednobodový AF vo fotorežime nevyužíva DFD a tudíž je pomalší. Mne sa práve menovaný režim veľmi pozdáva, pretože po namáčknutí spúšte sa bleskovo ukáže lupa až 6x zvečšením, prečo vlastne DFD nefunguje ? Ď.[/QUOTE]
No takhle, Panasonic ČR tvrdí, že to DFD je. Jenže u všech Panasoniců tento režim viditelně huntuje (přejíždí celou rovinu ostrosti), takže mám pocit, že to je klasické kontrastní ostření bez DFD berličky. Také je to obvykle jediný režim, který ostří 100% přesně (např. u LX100 to při určitých kombinací vzdálenosti, clony a ohniska byla jediná kombinace, která byla schopna přesně zaostřit). Jestli tam tedy DFD je nebo není, nedokážu 100% říci, ani nevím, proč to nastavili tak, aby to ostřilo pomaleji. Důvod ti tedy neřeknu, ale osobně bych řekl, že podle chování tohoto režimu tam DFD není. GH5 je navíc jediný Panasonic, kde tento režim funguje rychle, takže se to dá bezproblémově používat.
joeh[QUOTE=Milan Šurkala;45783] GH5 je navíc jediný Panasonic, kde tento režim funguje rychle, takže se to dá bezproblémově používat.[/QUOTE]
Vynikajúco, ďakujem, si ma skutočne potešil. Jednobodový režim sa mi ohromne páči, rýchle to je, presné to je, dá sa nastaviť ozaj malá plocha a v spojení s parádnym hľadáčikom i momentom zobrazenia lupy to nemá chybu. Tak-nejak si predstavujem moderný spôsob práce a zobrazenia AF.
joehJe to zrnko lepšejšie ?
kolyy[QUOTE=joeh;45759]Editujem fotky na 4Mpx monitore, tam je to bez šumu, po tvojej poznámke som stránku otvoril na 2Mpx monitore a sakra, šumu ako v parlamente. Myslím, že si to pozeral na monitore s hrubším rastrom, tak do 2Mpx, je tak ?[/QUOTE]
Prepáč - nie, hodnotil som plné rozlíšenie. Ale bokeh je nervóznejší aj v 4Mpx.
[QUOTE=joeh;45788]Je to zrnko lepšejšie ?[/QUOTE]
Áno, je to podstatne hladšie, aj keď na úkor výraznosti detailov na kvete. Človek sa s tým samozrejme môže hrať celý deň a je značne subjektívne kde je najlepší kompromis. Ja osobne mám rád keď aj pri rozkliknutí do plného rozlíšenia zrno nebuchne do očí, najmä čo sa týka pleťoviek a bokehu. Fotky prakticky výhradne prehliadam na monitore či tablete, kde je možnosť pozrieť sa na fotografiu detailnejšie triviálne jednoduchá. Mnoho ľudí to tam však necháva, aby získali trochu detailov v nižšom rozlíšení, čo je plne pochopiteľné, ak to ide na web či do tlače.
joeh[QUOTE=kolyy;45794]hodnotil som plné rozlíšenie[/QUOTE]
Ano, chápem, 1:1, ja som myslel na maticu panela - veľkosť/rozostup segmentov.
Zajtra budú presne 2 mesiace od vydania firmware 1.1 a nový stále nič, dúfam, že to s tým autofokusom nevzdali.
joehSvet sa zbláznil, v našich končinách sa GH5 považuje za kameru pre náročného amatéra, niektorí to dokonca pasujú za profi nástroj a vo svete si to kupujú vlogeri a potom majú problém s nastavením AF :
joehDoporučenie pre výber SD karty - GH5 disponuje rozhraním UHS-II a zároveň USB 3.1 gen 1.
Pokiaľ chceme maximálne využiť rýchlosť prístroja, musíme mu dopriať rýchlu kartu, ale v označení je celkom slušný bordel, preto uvádzam dva najdôležitejšie parametre, podľa ktorých sa musíme orientovať pri výbere SD karty :
- rýchlosť udávaná výrobcom čítanie/zápis v MB/s, doporučujem min. hodnotu 200 MB/s
- zbernica, označovaná v tvare SDXC II, alebo UHS-II
Kapacita karty je už nezávislá, podľa potreby, napríklad 64GB karta zvládne takmer hodinu záznamu videa vo formáte 4K/60p, čo je dátový tok 150 Mb/s.
Poznámka : V prílohe je karta, ktorú som objednal s úmyslom využiť max. rýchlosť pri sekvenčnom fotení do RAW a dôrazom na reakcie prístroja. Na záznam 4K videa stačí použiť podstatne lacnejšie varianty. Napríklad Kingston 64GB 95/45 MB/s UHS-I funguje bez problémov.
joehSpoznajte Panasonic GH5 za 27 minút - pekne spracované video s audio doprovodom :
joehPost focus - zmysel funkcie mi jaksi uniká. Ako hračka je to fajn, no využitie v reále, fakt ma nič nenapadá. Má niekto kreatívny nápad na využiti v praxi ?
joehSúboj Panasonic GH5 vs. Sony A6500 za nízkej hladiny osvetlenia, veľmi zaujímavé to začína byť v 4:30 :
joehTak ten hľadáčik v GH5 je skutočne parádny, práve som sa dozvedel od Milana na aktualitách digimanie, že so zvečšením 0,76x je lepší ako napríklad prichádzajúci FF Canon 6D II so zvečšením 0,71x a stejne veľký hľadáčik má až Canon 1D X II.
joehAutor článku v linku stál pri vývoji GH5 a zrejme má dobrý prehľad o spracovaní obrazu prístrojom. Prezentuje videoukážku pri nízkom osvetlení, kde definuje správne nastavenie štandartného profilu, pričom všetky hodnoty sú stiahnuté na -3 okrem poslednej /odtieň/.
Výsledok je veľmi povzbudivý, vidím tam zásadné zlepšenie na vysokých citlivostiach.
http://www.newsshooter.com/2017/01/07/panasonic-gh5-low-light-capabilities-demonstrated-by-nick-driftwood/
kolyy[QUOTE=joeh;45802]Spoznajte Panasonic GH5 za 27 minút - pekne spracované video s audio doprovodom :[/QUOTE]
Sledujem ich už dlhšie a kvalita recenzií je na vysokej úrovni.
[QUOTE=joeh;45803]Post focus - zmysel funkcie mi jaksi uniká. Ako hračka je to fajn, no využitie v reále, fakt ma nič nenapadá. Má niekto kreatívny nápad na využiti v praxi ?[/QUOTE]
Jednoznačne spájanie pre účely rozšírenia hĺbky ostrosti. Skús si odfotiť nejaké makro s 12-60mm pomocou Post Focus a následne sa pohrať s funkciou "Merging".
joeh[QUOTE=kolyy;45812]Jednoznačne spájanie pre účely rozšírenia hĺbky ostrosti. Skús si odfotiť nejaké makro s 12-60mm pomocou Post Focus a následne sa pohrať s funkciou "Merging".[/QUOTE]
Ďakujem za tip, to môže podávať skutočne zaujímavý výstup. Doporučíš mi nejaký postup pre dosiahnutie čo najlepších výsledkov, myslím ohnisko, clonu, statív ?
joehDneska má môj GH5 šťastný deň, vyfasuje darček vo forme UHS-II karty. Keď som mu to oznámil, od radosti zamával monitorom, tak sa na testovanie tešíme obaja.
kolyy[QUOTE=joeh;45814]Ďakujem za tip, to môže podávať skutočne zaujímavý výstup. Doporučíš mi nejaký postup pre dosiahnutie čo najlepších výsledkov, myslím ohnisko, clonu, statív ?[/QUOTE]
Vyskúšať sa to dá aj z ruky, ale pre minimalizáciu artefaktov je iste potrebný statív a statická scéna. 12-60mm má najlepšie zväčšenie na dlhom konci, clonu by som volil na hrane difrakcie (F8-F11). Je zaujímavé sa pohrať s rozsahom zlučovania - pomocou dotykáča si ľahko presne vyberieš, ktoré snímky sa majú spracovať. Najväčšia výhoda je, že je to geniálne jednoduché a intuitívne. Poctivý focus bracketing dá iste výsledky na vyššej úrovni, ale je omnoho prácnejší.
joehTest rýchlosti prístroja s kartou SanDisk Extreme PRO UHS-II 300MB/s :
- sekvenčné snímanie Hi v plnom rozlíšení JPEG - ukladá v reálnom čase
- sekvenčné snímanie Hi v RAW - 60sn. ukladá 12 sekúnd
- kontrolný náhľad fotky so zvečšením ihneď po nasnímaní - okamžite
joehKrásne, až budem veľký , jeden si kúpim :
joehKrásne autá, krásne baby a najlepší záber v 0:40 :
joehAktuálne riešim dynamický rozsah a farebnosť 4K videa. Prístroj ponúka hodne možností od štandartného nastavenia, cez krivky až po V-log, čo je profil pre následnú úpravu v PC. Pomyselný medzistupeň tvoria profily Cinelike-V a Cinelike-D, ten prvý si pochvaľuje autor videa v linku :
joehKtorý profil sa vám pozdáva najviac ?
joehMONYS, server tvrdí, že videá boli odstránené užívateľom.
MONYSZde je nová ukázka.http://www.uschovna.cz/zasilka/MUHECBMBD5AUKFDE-9U8/ YT tu nahrávku zmršilo smazal jsem ho.
joeh[QUOTE=MONYS;45846]Zde je nová ukázka.[/QUOTE]
Krásne mašinky, len sa tak ligocú a zvuk dvojvalca JAWA 350 je lahoda pre uši, fakt pekné.
romana51[QUOTE=joeh;45847]zvuk dvojvalca JAWA 350 je lahoda pre uši, fakt pekné.[/QUOTE]
To je fakt, měl jsem tu "třiapůly" jako služební. Byla to paráda, dokud se ty 2 válce nezačaly "hádat". Byla to dost nepříjemná vlastnost a dost těžko se to seřizovalo.
Náš garážmistr na to nadával, dělalo se to ručně, tehdy žádné diagnostické pomůcky nebyly. Ale když se to povedlo vyladit, bylo to SUPER!
Jó, a ještě dodám, tenkrát to byl "kočkolap" ! :D
joehNa IR vyšla podrobná "analýza" prístroja, kopa informácií, testovacie zábery, ukážky, fajn : http://www.imaging-resource.com/PRODS/panasonic-gh5/panasonic-gh5A.HTM
joehPanasonic vydal článok, kde vysvetľuje, ako sa im podaril husársky kúsok - neobmedzené nahrávanie 4K/60p, boj s teplom :
http://news.panasonic.com/global/stories/2017/48655.html
joehDobrý test - vplyv funkcie V-log /plochá krivka/ na vysoké hodnoty ISO :
joeh5 zásad, ako získať z prístroja filmový look :
joehAktivácia funkcie V-log - je to neuveriteľné, ale v dnešnej dobe internetu sa nedá soft. kľúč zakúpiť a stiahnuť z netu. Je nutné zakúpiť krabicovú verziu, počkať pokiaľ dofrčí kuriér a potom aktivovať s nutnosťou pripojenia.
Výrobca sľubuje navýšenie DR o 2EV a to mi nedá nevyužiť, tak fajn, 100EUR v čudu.
Milan Šurkala[QUOTE=joeh;45918]Aktivácia funkcie V-log - je to neuveriteľné, ale v dnešnej dobe internetu sa nedá soft. kľúč zakúpiť a stiahnuť z netu. Je nutné zakúpiť krabicovú verziu, počkať pokiaľ dofrčí kuriér a potom aktivovať s nutnosťou pripojenia.
Výrobca sľubuje navýšenie DR o 2EV a to mi nedá nevyužiť, tak fajn, 100EUR v čudu.[/QUOTE]
To fakt? Překvapující, tohle bych v roce 2017 čekal jako samozřejmost
joeh[QUOTE=Milan Šurkala;45919]To fakt? Překvapující, tohle bych v roce 2017 čekal jako samozřejmost[/QUOTE]
No, včera som sa pokúšal o platbu kartou a následné stiahnutie kódu, ovšem neúspešne, všade je v ponuke krabica. Tak som mrkol na AVS fórum a tam stejne tak hromžili na nemožnosť stiahnutia online.
joehPanasonic povýšil aktiváciu V-log na slávnostný obrad. Zásielka obsahuje zapečatenú krabicu, v ktorej sa nachádza manuál na inštaláciu a samotný kód znova v zapečatenej čiernej obálke. Celkom dosť materiálu na číselný kód. Už som ohromne zvedavý, čo dokáže V-log.
joehAktivácia funkcie V-log je veľmi jednoduchá, zabere to pár minút. Jednu vec ale treba zdôrazniť, počas procesu je nutné int. pripojenie počítača, ktorý musí disponovať slotom SD. Server na základe prijatia sériového čísla prístroja a zadania aktivačného kódu odošle do PC samotný aktivačný súbor, ktorý musí byť hierarchicky umiestnený na poslednom mieste v zložke SD karty. Na základe procesu sa zdá, že kód je jedinečný, čo znamená použitie výhradne v jednom prístroji.
MONYSUkázka klipu s nasazeným Vario ND filtrem kterým lze po jisté úpravě řídit plynule expozici bez změny clony a času. http://www.uschovna.cz/zasilka/NOHV2BE3HTVD3VE4-95M/
joehMONYS, pravý dolný roh v ukážke, to má na svedomí ten ND filter ?
joehVyužitie profilu V-log v praxi.
Záznam videa do V-log umožňuje vyšší dynamický rozsah, presnejšie vyváženie bielej a čistejšie farby, proste paráda. Panasonic GH5 má fajnovosť - dokáže zobrazovať na monitore náhľad záznamu v štandartnom zobrazení rec 709, alebo inom profile, prostredníctvom LUT, čiže kameraman vidí obraz v normálnom režime, ale samotný záznam je desaturovaný s plochou krivkou DR v profile V-log.
7 krokov pre záznam a spracovanie profilu V-log :
V prístroji :
a/ aktivácia V-log
b/ nastavenie V-log v profiloch
c/ nastavenie náhľadu rec709 /alebo iný/
V editore:
a/ vloženie clipu na časovú os - výber LUT spracovania podľa typu prístroja, v tomto prípade GH5
b/ nastavenie výstupného formátu, napríklad rec709
c/ aplikovanie vlastných nastavení alebo filtrov na vyvolaný V-log podľa LUT
d/ nasleduje štandartný postup editácie videa
Prílohy : obr. č.1 video na vstupe, č.2 výber LUT, č.3 aplikácia filtrov, č.4 video na výstupe
joehVeľmi pekne spracovaná stránka s LUT, platené i zdarma. V druhej polke stránky sú vzorové ukážky, posuvníkom sa aplikuje konkrétny look. https://luts.iwltbap.com/
joehUž ma v Panasonicu začínajú pekne iritovať, včera ubehli presne 3 mesiace od poslednej soft. aktualizácie a 4 mesiace od prevalenia sa trapasu s autofokusom a náprava kde-nič, tu-nič.
joehNeat video - zásuvný modul do videoeditora na vyčistenie videa od šumu. Panasonic GH5 má malý snímač a pri interierových citlivostiach v rozsahu do ISO 5000 je už šum dosť rušivý a na rozdiel od konkurencie napríklad A6500, kde je obraz čistý, mali by sme v prípade GH5 použiť nejaký bežný prací prášok. Odšum sa dá nastaviť i v prístroji, ovšem lepšie výsledky dosiahneme v editore :
https://www.neatvideo.com/
arkij[QUOTE=joeh;45965]Neat video[/QUOTE]
Dobrej typ, používám jej v Ediusu už tak dva roky a lze jej doporučit, nicméně jako všechny tyto nástroje není samospasitelný a vždy je to něco za něco (šum za rozmáznutí a částečnou ztrátu obrazové informace). Je třeba si pohrát s nastavením, aby byl výsledek uspokojivej, někdy je lépe u HD ponechat původní šum, někdy to vypadá lépe bez šumu. Hodně to pak pomáhá při digitalizaci starých analogových záznamů z Video8, VHS apod. Tam už je samotná obrazová informace výrazně zredukovaná a pak šikovným nastavením působí obrázek subjektivně na velkých TV lépe.
romana51Souhlasím s arkij. Já už jej v Ediusu ty 2 roky
NEPOUŽÍVÁM
, protože mne nijak nenadchnul. Po odstranění šumu (rozmáznutí)
to není nic moc a po mírném doostřeni jsem zase na tam, kde jsem byl. :(
Mám pocit, že ten ilustrační "zázračný" obrázek je reklamní trik. :thumbdown
Ještě to vyzkouším v Magix Movie Edit Pro, který používám pro HDR, a uvidím.
Třeba dělám něco špatně, rád bych se poučil od spokojených uživatelů.
arkij[QUOTE=romana51;45968]Třeba dělám něco špatně, rád bych se poučil od spokojených uživatelů.[/QUOTE]
I já, já to použiju tak u dvou tří záběrů z akce (například statický záběr z tmavého kostela) a to ještě zvažuju, že když záběr trochu ztmavím a jemně odbarvím vypadá lépe.
Jak ale píšu, na VHS to celkem jde, pokud to někomu dělám, dám mu na výběr a většina si vybere odšuměný.
To nastavení u toho dema by mne také zajímalo, napadá mne že možná napřed dobrej záběr záměrně zašumí a pak odšumí, protože takovej výsledek jsem nikdy nedosáhl. Teď tam mají někakej upgrade ale moc se mi do něj nechce.
joehAutorovi ukážky fungíruje Neat video krásne :
romana51joeh, raději nám ukaž jak funguje Neat video Tobě. O těch ukázkách už jsme svoje názory řekli. :D :D
joeh[QUOTE=romana51;45973] raději nám ukaž jak funguje Neat video Tobě[/QUOTE]
Jáj, ty si nejaký rýchly, však to nemám ešte ani nainštalované, ale neboj, Neat prevetrám vo Final Cut. Tej ukážke môžeš kľudne veriť, predsa neni každý filmár zamestnancom výrobcu Neat videa.
joehDvojhodinový video-kurz prístroja GH5 :
romana51[QUOTE=joeh;45974]Jáj, ty si nejaký rýchly, však to nemám ešte ani nainštalované, ale neboj, Neat prevetrám vo Final Cut.[/QUOTE]
Tak jsem provětral a došel k závěru, že Neat Video nebudu potřebovat. Jednak bych musel koupit verzi PRO (točím do 4K a v. Home umí max. HD).
Demo je celkem na nic, umí jen 1280/720 a tak bych kupoval zajíce v pytli.
A další věc (i když nevím není-li to jen můj subjektivní dojem), kamera G80 má podstatně nižší šum než měla FZ1000.
Alespoň mi to tak připadalo při porovnávání nahrávek. Myslím že to je lepším snímačem u G80. A tak Neat Video vlastně ani nepotřebuji.
Stejně tak dnes nemusím používat externí mikrofon, G80 je prostě SUPER! :thumb
joeh[QUOTE=romana51;45978]Tak jsem provětral a došel k závěru, že Neat Video nebudu potřebovat. [/QUOTE]
To je celkom možné, ak točíš scény do ISO 2500 je odšumovák zbytočný.
[QUOTE=romana51;45978]G80 je prostě SUPER![/QUOTE]
Škoda, že ja to nemôžem prehlásiť o mojom GH5.
joehSolídny test audia - interný mikrofón a 3x externý :
joehSkúsený recenzent považuje Panasonic GH5 za revolučný videofoťák :
joehBabráci v Panasonicu, kuknite jak má pracovať autofocus v roku 2017 :