Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Kompakty: Kámská

Sonanelly (73)|3.5.2015 20:10
[QUOTE=rousini;37657]Máš APS-C, fotíš při denním světle...
Vykašli se na auto ISO, nastav 200 a jen v případě, že ti to bude tlačit čas navozující pohybovou neostrost, tak zvedneš ISO.

Jinak u těch paneláků jsou vidět docela rozmydlené kraje fotek a nějak divně protažené auta.[/QUOTE]

No ty rozmydlené okraje mě taky nepřijdou košér :D Jinak ano spíš jsem pro to nezvyšovat ISO vůbec, ovšem v případě, že mě k tomu budou opravdu nutit okolní
podmínky (např. budu v interiéru, nebo za zamračeného počasí, nebo samozdřejmě večer, či v noci). Děkuji S.
Sonanelly (73)|3.5.2015 20:16
[QUOTE=Milan Šurkala;37658]Auto ISO klidně ať nechá. Automatika běžně bude volit ISO 200. Tady je ISO 800 patrně jako důsledek DR400%, což funguje stejně jako kdekoli jinde (stažená expozice a prosvětlení stínů). Co je špatného s auty? Auta jsou protažená tak, jak mají být protažená.[/QUOTE]

A to DR neboli dynamický rozsah mám navolené AUTO. Což tedy chápu správně, si sám fotoaparát vybere z možných nastaveních ? A to je v mém případě, 100%,200%
a 400% je maximum. A právě jsem byla taky překvapená, protože to Auto ISO si téměř pořád volilo ISO 800. Ještě jsem si teď vyzkoušela,
že když zvýším hodnotu ISO můžu zvýšit i dynamický rozsah :) Děkuji moc S.
Milan Šurkala (3381)|3.5.2015 20:27
[QUOTE=Sonanelly;37663]A to DR neboli dynamický rozsah mám navolené AUTO. Což tedy chápu správně, si sám fotoaparát vybere z možných nastaveních ? A to je v mém případě, 100%,200%
a 400% je maximum. A právě jsem byla taky překvapená, protože to Auto ISO si téměř pořád volilo ISO 800. Děkuji moc S.[/QUOTE]

Ano, pokud má scéna větší dynamický rozsah (velký rozdíl mezi jasy a stíny), zvolí si nějaký DR režim. Pokud je rozdíl přijatelný, ale hodí se už trochu prosvětlit stíny, zvolí DR200% a citlivost se z ISO 200 zvýší na ISO 400 (snímek vyfotí na ISO 200 s poloviční expozicí - jasy budou tmavší a stíny se softwarově prosvětlí, jako by byly foceny s ISO 400). Pokud je rozdíl mezi jasy a stíny výraznější, zvolí DR400% a z ISO 200 se navýší citlivost na ISO 800. Ve skutečnosti je to opět ISO 200 s expozicí staženou na čtvtinu, jasy jsou čtyřikrát tmavší a stíny se čtyřikrát prosvětlí, tedy jako by byly foceny na ISO 800. Osobně bych to nechal na DR100% a zpracovával snímky v RAWu, ale kdo chce pracovat zejména s JPEGy, měl by naopak tuto funkci využívat (nahradí to piplání se s RAWy ve Photoshopu). Stinnou stránkou je samozřejmě to, že softwarově prosvětlené stíny budou více zašuměné.
rousini (738)|3.5.2015 20:44
[QUOTE=Milan Šurkala;37661]Jenže tak to MÁ vypadat. Drtivá většina objektivů (s výjimkou rybích ok) používá rektilieární zobrazení a to prostě takto rohy natahuje od přírody.[/QUOTE]

Tak to díky Milane za vysvětlení, asi je to tím, že nic širokého nemám. Aspoň vím, co mě čeká...:D
Milan Šurkala (3381)|3.5.2015 21:14
[QUOTE=rousini;37666]Tak to díky Milane za vysvětlení, asi je to tím, že nic širokého nemám. Aspoň vím, co mě čeká...:D[/QUOTE]

To je právě to, co se objevilo s nástupem 28mm kompaktů. Do té doby byl standard 35 mm, kde se to moc neprojevuje a pak s nástupem 28mm kompaktů si najednou všichni začali stěžovat, že lidi na rohu fotky mají natažené hlavy, že objektivy jsou nekvalitní, že kdysi byly lepší a někteří to pak i vraceli :-) Přitom stačilo zazoomovat na původních 35 mm a měli by totéž co kdysi. V podstatě je to dneska tak, že zejména objektivy v kompaktech jsou typu trochu korigovaného zoomovacího rybího oka, a efekt rybího oka se pak softwarově narovnává na rektilineární zkreslení. Jde to třeba vidět v RAWech kompaktů, kdy auta na okraji fotky jsou občas korektně vykreslená bez nějakého výraznějšího natažení, ale po korekci zkreslení (aby kolmo focený obdélník byl obdélníkem a ne soudkem), se z auta stane taková natažená potvora.
Begy_cz (537)|3.5.2015 21:17
taky mám obvykle zapnutý autoISO. Mám nastaven rozsah 100-400 při minimálním čase 1/50 (prostě jakmile by vycházely delší časy, tak se zvedne ISO a "dorovná" čas)
Sonanelly (73)|3.5.2015 21:20
[QUOTE=Milan Šurkala;37664]Ano, pokud má scéna větší dynamický rozsah (velký rozdíl mezi jasy a stíny), zvolí si nějaký DR režim. Pokud je rozdíl přijatelný, ale hodí se už trochu prosvětlit stíny, zvolí DR200% a citlivost se z ISO 200 zvýší na ISO 400 (snímek vyfotí na ISO 200 s poloviční expozicí - jasy budou tmavší a stíny se softwarově prosvětlí, jako by byly foceny s ISO 400). Pokud je rozdíl mezi jasy a stíny výraznější, zvolí DR400% a z ISO 200 se navýší citlivost na ISO 800. Ve skutečnosti je to opět ISO 200 s expozicí staženou na čtvtinu, jasy jsou čtyřikrát tmavší a stíny se čtyřikrát prosvětlí, tedy jako by byly foceny na ISO 800. Osobně bych to nechal na DR100% a zpracovával snímky v RAWu, ale kdo chce pracovat zejména s JPEGy, měl by naopak tuto funkci využívat (nahradí to piplání se s RAWy ve Photoshopu). Stinnou stránkou je samozřejmě to, že softwarově prosvětlené stíny budou více zašuměné.[/QUOTE]

Já se nestačím divit Vašim znalostem pane Šurkala :) Tak to budu diskutovat nejvíc s Vámi tady, jestli teda budete mít čas a chuť :D Mám ještě otázku co se týká makra.
Jelikož já můžu s objektivem 18-55mm fotit makro od 27 nebo 28cm (teď nevím přesně), MUSÍM zapnout funkci makro na 4-směrném voliči ??? Nebo to funguje i tak ?
Ptám se, protože mi přišlo, že i se zapnutým i vypnutým makrem, je stejný výsledek. Prostě to ostřilo :) A ještě naposled k tomu AutoISU. Když budu tedy používat ten
DR na Automatický režim, musím pak však používat i to AutoISO, aby se mohli vzájemně přispůsobovat, ano ? Jestliže bych měla ISO na např. 200, pak by se to ISO
samo nemohlo korigovat, ano ? Děkuji Moc S.

---------- Doplněno v 21:20 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 21:18 ----------

[QUOTE=Begy_cz;37670]taky mám obvykle zapnutý autoISO. Mám nastaven rozsah 100-400 při minimálním čase 1/50 (prostě jakmile by vycházely delší časy, tak se zvedne ISO a "dorovná" čas)[/QUOTE]

Děkuju moc za pomoc. Ano, budu používat jen AutoISO a Auto DR, dokud budu fotit na JPEG :) Já mám navolený min.čas 1/30, protože mám pevnější ruce :D
Begy_cz (537)|3.5.2015 21:21
MAKRO režim jen říká fotoaparátu že budeš fotit hodně zblízka - čili budeš mít malou hloubku ostrosti - tedy říkáš aparátu aby se snažil volit vyšší clonová čísla pro zvětšení hloubky ostrosti
Sonanelly (73)|3.5.2015 21:26
Ještě bych prosila o radu jakým způsobem a jestli to lze zdarma zkalibrovat nejlépe monitor. Protože jsem to zkoušela přes Adobe program kalibrovat a nevím, nevím. A není
to to lepší to provést hardwarově ? Radši nebudu psát, že moc dobře nechápu, jak zkalibrovat notebok, protože pokaždé ho otevřu a jinak (jakoby
dokořán) a zdá se mi nasvícený jinak :DDD
Děkuji moc S.
Begy_cz (537)|3.5.2015 21:30
[QUOTE=Sonanelly;37671]


Děkuju moc za pomoc. Ano, budu používat jen AutoISO a Auto DR, dokud budu fotit na JPEG :) Já mám navolený min.čas 1/30, protože mám pevnější ruce :D[/QUOTE]

já to beru tak, že zašuměnou fotku kvůli vysokýmu ISO zachráníš - na pohybově mázlou je jediný řešení DELETE :D

---------- Doplněno v 21:30 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 21:27 ----------

[QUOTE=Sonanelly;37673]Ještě bych prosila o radu jakým způsobem a jestli to lze zdarma zkalibrovat nejlépe monitor. Protože jsem to zkoušela přes Adobe program kalibrovat a nevím, nevím. A není
to to lepší to provést hardwarově ? Radši nebudu psát, že moc dobře nechápu, jak zkalibrovat notebok, protože pokaždé ho otevřu a jinak (jakoby
dokořán) a zdá se mi nasvícený jinak :DDD
Děkuji moc S.[/QUOTE]

proto se na fotky používají displeje s technoligií IPS. tvůj noťas má evidentně obyč TN - což je na fotky a grafiku dost nešťastný řešení.
Rellik (1136)|3.5.2015 21:33
Ještě dodatek k té velikosti fotek. Zapomněl jsem zmínit, že fotím do rawu a fotky po úpravě ukládám v 100% jpg. Proto jsou mé fotky celkem velké. Pokud se ovšem fotí přímo do jpg v nejvyšší kvalitě co dovolí foťák, tak ty fotky z těch 16Mpx mohou mít nejvíce asi kolem 10Mb, takže by to bylo v pořádku. Pokud tu fotku pouze vyexportuju ve střední kvalitě jpg, tak má jen ~1,7Mb :)
Co se týká rozdílných světelností fotek, tak je ve většině případů lepší použít měření se zdůrazněným středem. Pokud se používám matrix, tak to pak může být buď moc světlé nebo naopak tmavé. Nicméně někdy je zase lepší právě toto plošné měření. To už si musí každý ty různé scény odkoukat a sám vyhodnotit, kdy je jaké měření lepší.
Co se pak týká fotografování ro RAW, tak bych se toho ani jako začátečník moc nebál. Možná bych první fotil do kombinace RAW+JPG, kdy s tím rawem bych si hrál abych z něho dostal co nejvíc a pokud by mi to nešlo, tak bych měl i ten JPG. Nicméně většina programů pro práci s RAW má přednastavený nějaký algoritmus, kdy i pouhý export z RAW do JPG může být lepší než přímo vyfocený JPG. Kdysi jsem to zkoušel s programem RawTherapee - Vlevo je export z ravu bez jakýchkoliv úprav (pouze otevřené a exportované v RT), vpravo pak fotka přímo do jpg v nejvyšší kvalitě + průřezy z toho RAWu (foceno Nikonem D90). Takže klidně zkoušej všechno možné.
Jinak co se nastavení ISO týká, tak se drž na nejnižších hodnotách a zvyšuj až pokud je to nezbytně nutné. Chce to zkoušet a zkoušet... Jo a ty paneláky jsou vyfocené celkem slušně, na to jaké byly světelné podmínky... ;)
Sakini (1174)|3.5.2015 21:35
[QUOTE=Sonanelly;37671]Jelikož já můžu s objektivem 18-55mm fotit makro od 27 nebo 28cm (teď nevím přesně), MUSÍM zapnout funkci makro na 4-směrném voliči ???[/QUOTE] V tvém případě makro volba o něco zkracuje minimální zaostřovací vzdálenost, ale u 18-55 se to neprojeví. Výrazné je to u některých pevných skel, a opravdu účinné jen u makroobjektivů, kde to opravdu má vliv.


[QUOTE=Sonanelly;37671]Když budu tedy používat ten
DR na Automatický režim, musím pak však používat i to AutoISO, aby se mohli vzájemně přispůsobovat, ano ? Jestliže bych měla ISO na např. 200, pak by se to ISO
samo nemohlo korigovat, ano ?[/QUOTE] Když se zvýší ISO kvůli DR režimu, stane se automaticky nejnižším limitem AutoISO, kdyby bylo nastavené na pevnou hodnotu tak DR režim ho změní na potřebné.
Milan Šurkala (3381)|3.5.2015 21:42
[QUOTE=Sonanelly;37671]Jelikož já můžu s objektivem 18-55mm fotit makro od 27 nebo 28cm (teď nevím přesně), MUSÍM zapnout funkci makro na 4-směrném voliči ??? Nebo to funguje i tak ?
Ptám se, protože mi přišlo, že i se zapnutým i vypnutým makrem, je stejný výsledek. Prostě to ostřilo A ještě naposled k tomu AutoISU. Když budu tedy používat ten
DR na Automatický režim, musím pak však používat i to AutoISO, aby se mohli vzájemně přispůsobovat, ano ? Jestliže bych měla ISO na např. 200, pak by se to ISO
samo nemohlo korigovat, ano ? Děkuji Moc S.[/QUOTE]

1, Ano i ne. I když Fujifilm uvádí, že se minimální ostřící vzdálenosti v makro režimu u některých objektivů liší, v praxi jsou často stejné a není třeba se nějakým přepínáním makra zabývat. Pochopitelně makro je u těchto objektivů nejlepší při maximálním zoomu (přestože se fotí z větší dálky od objektu, přiblížení zoomem toto přebije a zvětšení bude větší).

2, Pokud se nepletu, tak to je tak, jak říkáš. Bez automatické ISO citlivosti fotoaparát nemá jak použít DR funkci (když ta funguje na bázi auto ISO), takže by to nemělo fungovat. Ale Fujinu jsem už nějakou dobu neměl v ruce, takže nevím, zda to tam náhodou neslouží k nějakému "skrytému" fíglu jako u někdejších EXR čipů.
Begy_cz (537)|3.5.2015 22:10
aby to vyznělo jednozančně. MACRO na voliči režimů nemá absolutně nic společného se schopností zaostřit objekty na minimální ohniskové vzdálenosti.
Je to jen info pro přístroj jaký typ scény hodláš fotit.
Pokud chceš fotit opravdové macro - musíš pořídit jinou optickou soustavu (objektiv, kroužky, předsádky, čočky atd....) - jen pro představu i v tomto pořadí klesá kvalita
Sakini (1174)|3.5.2015 22:49
[QUOTE=Milan Šurkala;37677]Bez automatické ISO citlivosti fotoaparát nemá jak použít DR funkci (když ta funguje na bázi auto ISO), takže by to nemělo fungovat.[/QUOTE] Přesně tak, pokud mám ISO 200, v nabídce DR režimu nezvolím nic jiného než DR100 a Auto, výš to nepustí. Při ISO 400 to už pouští na DR200, a při ISO 800 i nejvyšší volbu DR400.
[QUOTE=Begy_cz;37678]MACRO na voliči režimů nemá absolutně nic společného se schopností zaostřit objekty na minimální ohniskové vzdálenosti.
Je to jen info pro přístroj jaký typ scény hodláš fotit.[/QUOTE] U Fuji to je něco trošku jiného, přes tlačítko se aktivuje režim AF na makro, ale jediný objektiv u kterého jsem viděl skutečný efekt je 50 mm Zeiss Touit, u kterého to je přímo potřeba zapnout pokud chci fotit skutečné makro. Jinak to reálný účinek nemá.
David H (225)|3.5.2015 23:18
[QUOTE=Begy_cz;37678]aby to vyznělo jednozančně. MACRO na voliči režimů nemá absolutně nic společného se schopností zaostřit objekty na minimální ohniskové vzdálenosti.
Je to jen info pro přístroj jaký typ scény hodláš fotit.
Pokud chceš fotit opravdové macro - musíš pořídit jinou optickou soustavu (objektiv, kroužky, předsádky, čočky atd....) - jen pro představu i v tomto pořadí klesá kvalita[/QUOTE]

Asi moc neznáš tento typ fotoaparátu, žádný volič režimů tam není :) Ohledně tlačítka MACRO, stalo se mi, že X-E1 s objektivem XC 50-230mm nedokázal v určité situaci zaostřit na předmět ve vzdálenosti řekněme odhadem kolem 1metru, objektiv se vůbec nechytal, (ostřící bod jsem měl namířený samozřejmě přesně). Minimální zaostřovací vzdálenost je o tohoto teleobjektivu docela dlouhá (ale nemám porovnání), takže jsem použil tlačítko MACRO a fotoaparát zaostřil okamžitě na zvolený bod. Bez tlačítka macro se AF v této konkrétní situaci nechytal, se stisknutým tlačítkem MACRO ano. Funguje to na objekty ve větší blízkosti, kdy se bez tohoto tlačítka nedá zřejmě zaostřit jinak, než manuálně, ale mělo by záležet na konkrétním objektivu
Romana Din (31)|4.5.2015 08:22
Soňo, já když před několika lety začínala, tak mi velmi pomohla kniha Mistrovství práce s DSLR.

http://www.zbozi.cz/vyrobek/mistrovstvi-prace-s-dslr-roman-pihan/

Najdeš tam uceleně vše zásadní co potřebuješ na začátek.
Jinak pokud máš Fujinu z ofi eshopu, tak bys k tomu měla mít automaticky zdarma workshop.
Sonanelly (73)|4.5.2015 16:27
[QUOTE=Begy_cz;37674]já to beru tak, že zašuměnou fotku kvůli vysokýmu ISO zachráníš - na pohybově mázlou je jediný řešení DELETE :D

---------- Doplněno v 21:30 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 21:27 ----------



proto se na fotky používají displeje s technoligií IPS. tvůj noťas má evidentně obyč TN - což je na fotky a grafiku dost nešťastný řešení.[/QUOTE]

Taky to tak vidím, ISO malinko ať šumí, ale máznutý fotky fakt nemám ráda.Samozdřejmě až na nějaké vyjímky, kdy to autor chtěl máznout :D
Tak to děkuji za novou informaci pro mne, protože o těch IPS displejích jsem ještě neslyšela :) Tak to můžu začít šetřit ještě na ten IPS :D Děkuji moc S.
Sonanelly (73)|4.5.2015 16:36
[QUOTE=Begy_cz;37678]aby to vyznělo jednozančně. MACRO na voliči režimů nemá absolutně nic společného se schopností zaostřit objekty na minimální ohniskové vzdálenosti.
Je to jen info pro přístroj jaký typ scény hodláš fotit.
Pokud chceš fotit opravdové macro - musíš pořídit jinou optickou soustavu (objektiv, kroužky, předsádky, čočky atd....) - jen pro představu i v tomto pořadí klesá kvalita[/QUOTE]

Ano...klesá sestupně kvalitou od shora dolů :) Už jsem to studovala, je to jen info pro foťák snažit se najít objekt nejbližší snímači. Přemýšlím, že si koupím mezikroužky
od firmy Viltrox. Je to sice China, ale za poloviční cenu než origin a co si budem povídat skoro všechno za chvíli bude z Číny :D Jestli už ovšem až na pár
vyjímek není :) Tak si musíme zvykat :) Děkuju moc Sonanelly

---------- Doplněno v 16:36 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 16:33 ----------

[QUOTE=Romana Din;37684]Soňo, já když před několika lety začínala, tak mi velmi pomohla kniha Mistrovství práce s DSLR.

http://www.zbozi.cz/vyrobek/mistrovstvi-prace-s-dslr-roman-pihan/

Najdeš tam uceleně vše zásadní co potřebuješ na začátek.
Jinak pokud máš Fujinu z ofi eshopu, tak bys k tomu měla mít automaticky zdarma workshop.[/QU

Ne to bohužel nemám z ofi shopu . :) O té knize vím, je prý dobrá (dost dobrá). Ale tu až později. Děkuji za tip S.
Sonanelly (73)|4.5.2015 23:13
[QUOTE=Rellik;37675]Ještě dodatek k té velikosti fotek. Zapomněl jsem zmínit, že fotím do rawu a fotky po úpravě ukládám v 100% jpg. Proto jsou mé fotky celkem velké. Pokud se ovšem fotí přímo do jpg v nejvyšší kvalitě co dovolí foťák, tak ty fotky z těch 16Mpx mohou mít nejvíce asi kolem 10Mb, takže by to bylo v pořádku. Pokud tu fotku pouze vyexportuju ve střední kvalitě jpg, tak má jen ~1,7Mb :)
Co se týká rozdílných světelností fotek, tak je ve většině případů lepší použít měření se zdůrazněným středem. Pokud se používám matrix, tak to pak může být buď moc světlé nebo naopak tmavé. Nicméně někdy je zase lepší právě toto plošné měření. To už si musí každý ty různé scény odkoukat a sám vyhodnotit, kdy je jaké měření lepší.
Co se pak týká fotografování ro RAW, tak bych se toho ani jako začátečník moc nebál. Možná bych první fotil do kombinace RAW+JPG, kdy s tím rawem bych si hrál abych z něho dostal co nejvíc a pokud by mi to nešlo, tak bych měl i ten JPG. Nicméně většina programů pro práci s RAW má přednastavený nějaký algoritmus, kdy i pouhý export z RAW do JPG může být lepší než přímo vyfocený JPG. Kdysi jsem to zkoušel s programem RawTherapee - Vlevo je export z ravu bez jakýchkoliv úprav (pouze otevřené a exportované v RT), vpravo pak fotka přímo do jpg v nejvyšší kvalitě + průřezy z toho RAWu (foceno Nikonem D90). Takže klidně zkoušej všechno možné.
Jinak co se nastavení ISO týká, tak se drž na nejnižších hodnotách a zvyšuj až pokud je to nezbytně nutné. Chce to zkoušet a zkoušet... Jo a ty paneláky jsou vyfocené celkem slušně, na to jaké byly světelné podmínky... ;)[/QUOTE]

Tak já jsem si to myslela s tím Jpeg, že jste se jen spletl v tom, o čem se bavíme :) Jinak měřit expozici zkouším také i se zdůrazněným středem, co také jiného že ano :) Bodové
měření je úplně na něco jiného.S tím ISO určitě poslechnu, není nic horšího než super kompozice, nebo moment fotka a když je pokažená nadměrným šumem, je to fakt škoda :)
Tak přikládám nějaké mé další výtvory :) Učím se fotit i pohyb už od prvního dne. To auto a ta motorka byl můj první pohyb na fotce, a pak ta kočička :D Děkuji moc za vstřícnost,
která se v dnešní době jen tak nevidí :) Ještě si říkám pro sebe, ještě, že jsem sem vlezla :D Jo a ta motorka s červeným jezdcem je zkrátka skvělá :) Sonanelly
DSCF0427 kopie.jpg DSCF0497 kopie.jpg DSCF0498 kopie.jpg DSCF0535 kopie.jpg DSCF0609 kopie.jpg
kultus (1295)|5.5.2015 10:19
Nechci byt hruby nebo neslusny, ale nebude lepsi si neco zacit studovat jestli te to aspon trochu zajima? Zkouset si fotit, srovnavat a ucit se pouzivat vse co fotak nabizi a co potrebujes? Porad lepsi, nez resit kazdou "nepovedenou" fotku na foru a uplne zaklady foceni, ktere se daji nastudovat za hodinu. Jen navrh ;) Nejvic se naucis focenim.
Sonanelly (73)|5.5.2015 15:12
[QUOTE=kultus;37706]Nechci byt hruby nebo neslusny, ale nebude lepsi si neco zacit studovat jestli te to aspon trochu zajima? Zkouset si fotit, srovnavat a ucit se pouzivat vse co fotak nabizi a co potrebujes? Porad lepsi, nez resit kazdou "nepovedenou" fotku na foru a uplne zaklady foceni, ktere se daji nastudovat za hodinu. Jen navrh ;) Nejvic se naucis focenim.[/QUOTE]

Hrubý ani neslušný jistě nejste, jen jste mi napsal co si myslíte :) Tak já jsem přišla na toto fórum si původně jen ověřit, jestli jsem si nekoupila špatný kus (foťák+objektiv).
A to právě proto, že jsem nováček a focení na manuál, nebo z prioritou clony, či času jsem předtím nikdy nepoužívala a ty fotky jsem si představovala trochu jinak.
Uznávám a chápu, že se vám může zdát
tak trochu hloupé,nebo divné, koupit si APS-C a neumět fotit např. na ty priority, ale i tak se to občas stává :) Je to možná stejné jako když z Fiatu sednete do Superba:)
Základy řízení umíte, ale nového vybavení a nových funkcí je mnohem víc než v tom starém Fiatu :) Co se týká diskuze o menu a nastaveních v něm,
věřte mi, že kdyby to menu bylo v českém překladu k nalezení někde na netu, tak ta diskuze by byla podstatně kratší. Že se ta diskuze trošku zvrtla a pokračuje za to se
fakt stydím :D A vaše tak trošku jízlivá poznámka cituji: ,, Jestli tě to aspoň trochu zajímá ?" , já odpovídám: ,,No to snad ani nemyslíte vážně PANE !
Tak snad jen ještě, reagovat ani nemusíte, protože vím přesně co mě čeká v další diskusi s vámi :D A proto jsem sem na toto fórum fakt nepřišla :D Přeji hezký den :) S.
joeh (3352)|5.5.2015 15:54
kultus - prestaň vyskakovať, buď rád, že tu dáma prispieva.

Sonanelly - ahoj, dotazy píšete do sekcie "poradna", takže všetko je OK. Prajem veľa chuti do práce s fotografiou.
David H (225)|5.5.2015 15:57
Já jsem v roce 1999 přesednul ze Škody 105 do vyšisovanýho Favorita GLXi a taky jsem tenkrát vrněl blahem :)
Komo (840)|5.5.2015 16:46
Popri týchto dobrých radách z fóra by to fakt bolo potrebné aj študovať. Človek potom lepšie chápe, o čom sa to vlastne hovorí. To je moja vlastná skúsenosť.
Milan Šurkala (3381)|5.5.2015 17:21
[QUOTE=Komo;37715]Popri týchto dobrých radách z fóra by to fakt bolo potrebné aj študovať. Človek potom lepšie chápe, o čom sa to vlastne hovorí. To je moja vlastná skúsenosť.[/QUOTE]

K tomu bych se taky trochu přidal. Doporučil bych si také prostudovat náš návod https://www.digimanie.cz/fotime-s-koalou/ od nejstarších článků po nejnovější, kde jsem mnoho věcí (snad jednoduše) vysvětlil. A pak na to tady dále nabalit specifika Fuji, které se přeci jen v některých věcech ovládají jinak a v sérii článků s Koalou to není vysvětleno, takže je dobré to probrat dále na fóru :-)
kultus (1295)|5.5.2015 18:27
Joehu: Psal jsem svuj nazor a taky radu nejdrive fotit/zkouset a pak se ptat, takze se laskave prestan toporit a predvadet pred "damou" Zajimave jak je hned kazdy nepohodlny/nepochopeny nazor negativne prijat...reagovat uz fakt nemusis.

Sonanelly: Vubec mi to neprijde hloupe nebo divne, jen by to chtelo trochu vic samostatnosti aspon co se tyce tech zakladu, protoze te to stejne nemine. Moje rada prostudovat koalu v prvni odpovedi byla samozrejme taky odignorovana, ze...je prece pohodlnejsi se ptat na kazdou malickost :) Taky jsem nejak zacinal, i s tou koalou coz mne jako zacatecnika pobavilo a nadchlo, ale pak jsem drapl ten fotak a zkousel si vsechno mozne i nemozne, srovnaval na PC vysledky a kdyz jsem nekam jel aplikoval do praxe. Kdyz mi poradili prepnout na P nebo A udelal jsem to a zase si zkousel. S APS-C a setakem prislo nadseni i rozcarovani zaroven, takze zase odzkouset vsechno co se da a srovnavat vysledky. Opravdu si neumim predstavit, ze bych se vyptaval na kazdy posuvnik co asi tak dela, kdyz jsem se ucil zpracovavat RAWy...A nevim co je na me poznamce "jizlive"? Nebylo to mysleno nijak spatne, proste pokud te foceni zajima a nechces jenom cvakat "na japonce", je treba neco venovat samostudiu a ne cekat na vsechny odpovedi na foru...
Begy_cz (537)|5.5.2015 19:21
po koupi zrcadlovky jsem nacvakal během dvou měsíců asi 6000 fotek - než jsem se "taknějak" srovnal a věděl co mám od přístroje očekávat a co +- pravděpodobně z dané scény dostanu.
Před cca 6ti měsíci jsem pořídil novou D7000 a už mám zase nacvakáno kolem 6000 fotek - a stále se učím :) - stále mě fascinuje makro a momentálně zápasím s produktovou fotografií.
Původně jsem si myslel že to bude celkem jednoduchý, ale naaranžovat výrobek aby byl použitelně nasvícený, bez odlesků atd... uffff kdo neskusil neuvěří
joeh (3352)|5.5.2015 19:43
kultus - áno chlapče, dobre si to pochopil, k dámam máme byť ústretovejší. Mrzí ma, ako rýchlo si zresetoval svoju RAMku ! Však si zaspomínaj kto ťa furt " nútil" do fotenia namiesto teoretizovania...
Sonanelly (73)|5.5.2015 19:45
[QUOTE=kultus;37717]Joehu: Psal jsem svuj nazor a taky radu nejdrive fotit/zkouset a pak se ptat, takze se laskave prestan toporit a predvadet pred "damou" Zajimave jak je hned kazdy nepohodlny/nepochopeny nazor negativne prijat...reagovat uz fakt nemusis.

Sonanelly: Vubec mi to neprijde hloupe nebo divne, jen by to chtelo trochu vic samostatnosti aspon co se tyce tech zakladu, protoze te to stejne nemine. Moje rada prostudovat koalu v prvni odpovedi byla samozrejme taky odignorovana, ze...je prece pohodlnejsi se ptat na kazdou malickost :) Taky jsem nejak zacinal, i s tou koalou coz mne jako zacatecnika pobavilo a nadchlo, ale pak jsem drapl ten fotak a zkousel si vsechno mozne i nemozne, srovnaval na PC vysledky a kdyz jsem nekam jel aplikoval do praxe. Kdyz mi poradili prepnout na P nebo A udelal jsem to a zase si zkousel. S APS-C a setakem prislo nadseni i rozcarovani zaroven, takze zase odzkouset vsechno co se da a srovnavat vysledky. Opravdu si neumim predstavit, ze bych se vyptaval na kazdy posuvnik co asi tak dela, kdyz jsem se ucil zpracovavat RAWy...A nevim co je na me poznamce "jizlive"? Nebylo to mysleno nijak spatne, proste pokud te foceni zajima a nechces jenom cvakat "na japonce", je treba neco venovat samostudiu a ne cekat na vsechny odpovedi na foru...[/QUOTE]

Jízlivé to prostě bylo, teď už to nezamluvíte pane :D Jinak slovo ,,topořit" jste asi napsal jen omylem :D To je už totiž i na mě fakt síla, takhle psát veřejně ? No že se nestydíte pane ! :D A s kterouže ,,dámou" !? No nedám pane, nedám ! :D
A teď vážně, vaše rada, že mám nejdříve fotit, zkoušet a pak se ptát? No to jsem právě dělala a přitom si ledasco četla, (studovala a vstřebávala). Nicméně opakuji znova
přišla jsem sem kvůli ověření, zdali na těch fotkách, co jsem vyfotila já a nikdo jiný, není vidět jakkákoliv vada objektivu. Předpokládám, že tělo aparátu je většinou
v pořádku :) Že vám připadnu nesamostatná, s tím vcelku souhlasím, mám radši diskuse, více si prostě pamatuju a pochopím, když mi to někdo vysvětlí, poradí, tak
trošku tzv.,,polopatě". Fotíme s medvídkem čtu si každý den, a ikdyž venku svítí sluníčko, nechce se mi ven ! :D Ještě mě pobavilo, jak píšete, že za hodinu máte nastudovaný
základy fotografovaní :D Tak to fakt blahopřeji :)))) To je je mi hned jasné totiž s kým mám tu čest :D Poznámka autora: U tohoto příspěvku jsem se fakt nasmála, za což vám pane
upřímně děkuji ! :D O zpracování fotek v editorech o tom až jindy,každý si zpracovává v čem a jak se mu to líbí :) Konkrétně s vámi se o tomto tématu rozšiřovat řadši
nehodlám :) Jo a něco tu cvaká pane ... to jsem já a ,,cvakám" na japonce :D Se z toho asi zcvoknu :D Poslední věc, ten foťák mám skoro měsíc a přitom musím ještě chodit
do práce, doma uklízet, starat se o jednoho pubescenta a ještě mám i další zájmy. Myslíte si, že mám tolik času tu ještě odepisovat vám :D
Odpověď zni, nemám, ale trošku jsem se nudila :) Sejdeme se u Kolina pane ...:D
Sonanelly (73)|5.5.2015 20:03
[QUOTE=Begy_cz;37718]po koupi zrcadlovky jsem nacvakal během dvou měsíců asi 6000 fotek - než jsem se "taknějak" srovnal a věděl co mám od přístroje očekávat a co +- pravděpodobně z dané scény dostanu.
Před cca 6ti měsíci jsem pořídil novou D7000 a už mám zase nacvakáno kolem 6000 fotek - a stále se učím :) - stále mě fascinuje makro a momentálně zápasím s produktovou fotografií.
Původně jsem si myslel že to bude celkem jednoduchý, ale naaranžovat výrobek aby byl použitelně nasvícený, bez odlesků atd... uffff kdo neskusil neuvěří[/QUOTE]

Tak já od koupě nacvakala něco kolem 1400 fotek, jenže z toho 3/4 byli u moře, takže tam moc šancí přemýšlet s novým foťákem nebylo. Neměla jsem tolik času a to
rozptýlení, bylo na mě náročné se soustředit co a jak mám nastavený :) Pak jsem se právě moc těšila domů, až budu mít klid a moct si zkoušet fotit doma :) Já miluju makro,
mám hodně snímků z té staré Sony, ale tento jsem si koupila i s tím, že na nějakou dobu se vzdám makra, protože jsem chtěla něco okolo 20 tisíc, víc si nemůžu
dovolit :) Až koupím makrokroužky a za rok nějaký makroobjektiv, budu fotit nejspíš jen to makro skoro a to nepřeháním. Ano, makro je fascinující svět detailů :)
Nikon D7000 a Canon D700 se mi zamlouvaly taky(dle parametrů, hodnocení, recenzí, fotek) ale ani by nešlo o ty peníze tolik, jako o tu váhu:)
Jo a souhlasím s tím, kdo nezkusil,nazažil, ten neuvěří :) Tak je to se vším v životě :) Děkuji S.
Sonanelly (73)|5.5.2015 20:10
[QUOTE=Milan Šurkala;37716]K tomu bych se taky trochu přidal. Doporučil bych si také prostudovat náš návod https://www.digimanie.cz/fotime-s-koalou/ od nejstarších článků po nejnovější, kde jsem mnoho věcí (snad jednoduše) vysvětlil. A pak na to tady dále nabalit specifika Fuji, které se přeci jen v některých věcech ovládají jinak a v sérii článků s Koalou to není vysvětleno, takže je dobré to probrat dále na fóru :-)[/QUOTE]

Na mou kočičí čest slibuji, že si toho méďu Koalu budu číst :) Je to psané fakt čtivě a zatím je to pro mne i pochopitelné :) Když si nebudu vědět s něčím rady ohledně
nějakého specifika ovládání na té Fuji, určitě se zeptám :) Děkuji Vám moc a přeji krásný zbytek večera...
Sonanelly (73)|5.5.2015 20:25
[QUOTE=Komo;37715]Popri týchto dobrých radách z fóra by to fakt bolo potrebné aj študovať. Človek potom lepšie chápe, o čom sa to vlastne hovorí. To je moja vlastná skúsenosť.[/QUOTE]

Ano naprosto s vámi souhlasím :) Ať se stane :D Děkuji S.

---------- Doplněno v 20:25 ---------- Původní příspěvek byl napsán v 20:20 ----------

[QUOTE=David H;37714]Já jsem v roce 1999 přesednul ze Škody 105 do vyšisovanýho Favorita GLXi a taky jsem tenkrát vrněl blahem :)[/QUOTE]
A já jsem v roce 1998 přesedla z Fiatu Uno do Oktávky a to byl adrenalin ,,Vážení" :) A teď bez přehánění, byl to super pocit :)
Sonanelly (73)|5.5.2015 20:26
[QUOTE=joeh;37713]kultus - prestaň vyskakovať, buď rád, že tu dáma prispieva.

Sonanelly - ahoj, dotazy píšete do sekcie "poradna", takže všetko je OK. Prajem veľa chuti do práce s fotografiou.[/QUOTE]
Přeju i já Vám :) Děkuji :) S.
Rellik (1136)|5.5.2015 21:04
Zkus se začíst i sem: http://fotoroman.cz/index.htm je tam hodně věcí ohledně techniky samotné a taky i té techniky fotografické. Jak se chová trojkombinace ISO, clona a čas si můžeš vyzkoušet na této aplikaci: http://dv-foto.cz/page/default/Simulace%20focen%C3%AD nemusíš to tak zbytečně cvakat přímo na foťíku ;) Myslím, že na pochopení závislostí těchto veličin to postačuje ;) Postupem času si pak vybuduješ svůj vnitřní expozimetr a podle scény už většinou sama poznáš jaké hodnoty zvolit ;)
David H (225)|5.5.2015 22:13
Ten fot'ák má tu 'výhodu', že na něm vůbec není ta zelená ikonka 'AUTO'. Natož nějaké přihlouplé scénické režimy :) Snad pokaždý, kdy jsem někde byl, někdo se chtěl nechat vyfotit a vrazil mi do ruky zrcadlovku, měl nastavené AUTO. (A měl ho tam i předtím). Určitě bych začal pro statické scény prioritou clony. Ujasnit si, za jaké situace volit jakou clonu. ISO si volit manuálně na tlačítku Fn a hlídat čas , pokud fot'ák volí příliš dlouhý čas, zvednout ISO. Nic na tom není, jen si to chce osvojit, pak už to člověk volí automaticky. (Je to podobné jako z Fiatu Uno do Oktávky :) ) U X-E1 není nutné se za každou cenu držet nejnižšího ISO, i na vyšší citlivosti je výsledek velmi slušný. X-E1 nebo X-E2 je hodně zajímavý pokročilý systém a nemálo lidí na něj přechází z těžších pokročilých zrcadlovek, někdy i fullframe.
Sonanelly (73)|5.5.2015 22:57
[QUOTE=David H;37726]Ten fot'ák má tu 'výhodu', že na něm vůbec není ta zelená ikonka 'AUTO'. Natož nějaké přihlouplé scénické režimy :) Snad pokaždý, kdy jsem někde byl, někdo se chtěl nechat vyfotit a vrazil mi do ruky zrcadlovku, měl nastavené AUTO. (A měl ho tam i předtím). Určitě bych začal pro statické scény prioritou clony. Ujasnit si, za jaké situace volit jakou clonu. ISO si volit manuálně na tlačítku Fn a hlídat čas , pokud fot'ák volí příliš dlouhý čas, zvednout ISO. Nic na tom není, jen si to chce osvojit, pak už to člověk volí automaticky. (Je to podobné jako z Fiatu Uno do Oktávky :) ) U X-E1 není nutné se za každou cenu držet nejnižšího ISO, i na vyšší citlivosti je výsledek velmi slušný. X-E1 nebo X-E2 je hodně zajímavý pokročilý systém a nemálo lidí na něj přechází z těžších pokročilých zrcadlovek, někdy i fullframe.[/QUOTE]
Přesně tak i já jsem nestála o nějaké předpřipravené scénické režimy, protože mi stejně přijdou takové ,,umělé", nepřirozené :) A fotit na Automatiku v mém případě na Program.
automatiku taky nechci, pokud bych už však nevěděla kudy kam že ano :) To jsem si právě původně myslela, že existuje ještě nějaká jiná možnost
než zvednout ISO, abych dostala únosný čas na focení z ruky.
Že existuje ještě nějaká jiná možnost, jak toho urychlení, či zpomalení času dosáhnout :) Avšak jsem se mýlila, a Vy jste mi to potvrdil :) Tak to je super zpráva také :D
Ikdyž zvyšovat ISO budu až jako poslední možnost samozdřejmě :)
Já jsem pročetla snad všechny recenze v Čechách, než jsem se rozhodla pro tuto Fuji právě. Tak vím, že je to fakt dobrý ,,stroj" :) Ještě aby ten dobrý stroj řídil
dobrý fotograf :) Takže si popřejmě mnoho zdaru a hurá fotit :) Děkuji moc Sonanelly
Hanibal Kanibal (0)|9.5.2015 22:06
Nerad ti kazím náladu, ale pokud nemá foťák režim ,,P" -poloautomat, tak jej rozhodně nevyužiješ naplno. Stručně, přijdeš o řadu momentek, protože než nastavíš i polomanuál, tak uteče plno času. Zvlášť když jsi začátečnice. Právě na režimu P se dá hodně učit. Plný manuál je jen na statické snímky. Polomanuály ještě jakžtakž, ale nedá se hovořit o tom že by byl foťák v plné pohotovosti ihned dobře exponovat. U P režimu jen nastavit auto ISO a vetšinu scén ti to fakt dobře exponuje. Já bych bez poloautomatu nic nekoupil. Taky když je čas volím režimy priorita clony či když je rychlý pohyb prioritu času, ale např. když jsi na dovolené s dětmi, tak to prostě nedáš, abys to furt přenastavovala a stíhala je fotit.
rousini (738)|9.5.2015 23:18
Tohle je docela přesná definice cvakání...
David H (225)|9.5.2015 23:22
[QUOTE=Hanibal Kanibal;37744]Nerad ti kazím náladu, ale pokud nemá foťák režim ,,P" -poloautomat, tak jej rozhodně nevyužiješ naplno. Stručně, přijdeš o řadu momentek, protože než nastavíš i polomanuál, tak uteče plno času. Zvlášť když jsi začátečnice. Právě na režimu P se dá hodně učit. Plný manuál je jen na statické snímky. Polomanuály ještě jakžtakž, ale nedá se hovořit o tom že by byl foťák v plné pohotovosti ihned dobře exponovat. U P režimu jen nastavit auto ISO a vetšinu scén ti to fakt dobře exponuje. Já bych bez poloautomatu nic nekoupil. Taky když je čas volím režimy priorita clony či když je rychlý pohyb prioritu času, ale např. když jsi na dovolené s dětmi, tak to prostě nedáš, abys to furt přenastavovala a stíhala je fotit.[/QUOTE]

No tak to je zase ''perla dne''. Na režimu ''P'' se naučíš leda tak starou belu. Na předchozím fot'áku jsem jej měl a nezapnul snad nikdy. Pokud vim, tak je to v podstate automat, ktery dovoluje nastavit ISO, kdyz je nastavene blbe, stejne se musi prenastavit, a kdyz se da na AUTO, tak je to snad automat se vsim vsudy, snad kromě blesku. A ona ta automatika třeba rozezná rychle se pohybující objekty, či v tomto konkrétním případě děti?? Co trocha fotografické předvídavosti? Přece vím, zda jsem venku nebo v interiéru, jestli budu fotit krajinu, děti, zvířata atd
Hanibal Kanibal (0)|9.5.2015 23:49
Ale např. venku fotíš jednou v protisvětle jindy ve stínu. Režím P mimochodem využívají hojně i svatební fotografové, protože nemají čas si hrát s foťákem dokud jej perfektně nenastaví. Jsem na výletě s dětmi. Nepřemýšlím nad tím kdy a co budu fotit. Prostě nastane situace pro fotku, tak okamžitě vytahuji foťák s nastaveným režimem P a mám během chvičky momentku. Zatímco se babrat v menu, jak je to u tuším u toho FUJI, tak než si to nastavíš máš po parádě. O tom to je. Řadu momentů v životě nezachytíš. Mám apartát proto, abych zachytil co nejvíce snímků. Ne abych si dokonale nastavil parametry a měl sice super vybroušenou fotku ale dalších X momentek mi uteklo. Ale pleteš se. Režim P není plný automat. Máš možnost upravit expozici, nastavit ISO, můžeš využít i AEL, a také většina foťáků má tzv. posun programu. Jde o to, že jen otočíš kolečkem pro nastavování a ihned si můžeš např. zkrátit či prodloužit čas pokud to okamžitě potřebuješ. Prostě bez tohoto režimu není foťák ani poloviční. Vím, že si to nechceš asi přiznat a tvrdošíjně si budeš obhajovat precizní nastavování, ale tak to prostě je.
David H (225)|10.5.2015 00:14
:) tak to mě ještě nenapadlo, že fot'ák bez ''P'' je jen polofot'ák. Tyhle všechny možnosti mám taky. Péčko je fakt zbytečnost. Abych ještě přemýšlel nad tím, co to péčko nastaví a co už ne. A když jsme u toho svatebního fotografování, tak pokud vím, tak svatební fotografové mají v interiérech často nastavené 'univerzální' ISO 400, min.čas asi 1/60s, odcloněno a hrají si většinou s blesky a odrazy, ale nejsem svatební fotograf, tak nějak bych to tipoval. Určitě 'hojně' nefotí na ''P''
Neregistrovaný (0)|10.5.2015 00:27
Romana Din (31)|10.5.2015 03:02
. Režim P – magická programová automatika

Režim „P“, tedy „péčko“ je režim fotoaparátu, bez nějž se při běžném fotografování téměř nedá žít (nebo by to byl trochu otravný život). Je to také program automatický, tedy kamera si to podstatné nastaví sama, ale stále máme kontrolu nad zásadními parametry, především nad nastavením ISO (o tom viz níže) či zapínání/vypínání blesku. A v tom je prostě zásadní rozdíl mezi P a plnou automatikou, kterou jsem vám o odstavec dříve zakázal používat.
Na fotoaparátu sice pořád necháváte, jakou nastaví kombinaci času a clony (viz dále), ale můžete ji bleskurychlým otočením nějakého kolečka poupravit, o ISO nemluvě. Zkrátka, je to režim vskutku užitečný, a možná byste se divili, že ho užívá mnohem více profesionálů, než by se vám mohlo zdát (a než oni přiznají).
3. Režim M – jako manuální režim fotoaparátu

Jak název napovídá, manuální režim je režim, v němž si vše nastavujeme sami a naše kontrola je tak opravdu kompletní. Občas na svých kurzech slyším, že na jiných workshopech prý lektoři říkají, borci musí zásadně fotit na manuál. Není tomu tak. Manuální režim je skvělá věc a je zásadní umět s ním zacházet. Ale borci umějí skvěle ovládat svůj foťák a dobře tedy vědí, že obyčejné „péčko“ zvládne v dobrých rukou taktéž mnohé – a někdy je prostě zbytečné ztrácet cenné vteřiny manuálním nastavováním. Samozřejmě, existuje řada případů, kdy se to více než hodí…
minimus80 (16)|10.5.2015 14:31
Fotka sidliska z okna ...pokial nebude burka/blesky ...zaujimave mraky ...modra al zlata hodinka bude vzdy nudna/hrozna ...teoriu moc neovladam ale zaklad je nemat prepal a fotit do raw+jpg ...a ked treba vyhrat sa raw ...keby si mala iny ako Fuji tak odporucim vyskusat Lightroom ...ale fuji je zevraj specificke. Inac ked si isla po vacsom senzore tak by som cakal ze sa budes hrat s hlbkou ostrosti kedze to sa na kompakte "neda"
Dan7 (411)|10.5.2015 19:08
[QUOTE=David H;37749]:) tak to mě ještě nenapadlo, že fot'ák bez ''P'' je jen polofot'ák. Tyhle všechny možnosti mám taky. Péčko je fakt zbytečnost. Abych ještě přemýšlel nad tím, co to péčko nastaví a co už ne. A když jsme u toho svatebního fotografování, tak pokud vím, tak svatební fotografové mají v interiérech často nastavené 'univerzální' ISO 400, min.čas asi 1/60s, odcloněno a hrají si většinou s blesky a odrazy, ale nejsem svatební fotograf, tak nějak bych to tipoval. Určitě 'hojně' nefotí na ''P''[/QUOTE]

Ahoj Davide. Pár dní jsem tady nebyl a teď čumím :D. Fotografem za jediný den a ještě režim "péčko" ... ještě toho o fotografování hodně nevím :D
Hanibal Kanibal (0)|10.5.2015 19:52
Vytrháváš něco z kontextu. Je jasné, že P je hlavně jen na rychlovky. Na začátek je dobrý protože převážná většina lidí není schopna rychle a dobře nastavit foťák. Než by se jim to povedlo, tak by už neměli co fotit. Kapišto?
David H (225)|10.5.2015 20:09
To jsou bludy:
1) ''pokud fot'ák nemá péčko, tak jej nevyužiješ naplno''
2) ''Režim „P“, tedy „péčko“ je režim fotoaparátu, bez nějž se při běžném fotografování téměř nedá žít''
3) ''Právě na režimu P se dá hodně učit''
4) fotografování v režimu ''P'' je rychlovka (asi rychlejší než např. program priority clony??)
5) Režím P mimochodem využívají hojně i svatební fotografové

Dane, ty ještě nefotíš na 'péčko' ? :)
Dan7 (411)|10.5.2015 20:15
Ne, ale když to vidím .... tak asi začnu :thumb. Jestli ho na foťáku najdu :). To budou panoramata jak víno :).

....................
Jinak "Program" je obvykle o něco málo lepší než "Auto" a doporučuji všem, kteří neumí fotit nebo nechcou mít kontrolu nad fotkou. Jak už bylo tady napsáno, ideální pro cvakání.
David H (225)|10.5.2015 20:46
[QUOTE=Dan7;37764]Ne, ale když to vidím .... tak asi začnu :thumb. Jestli ho na foťáku najdu :). To budou panoramata jak víno :).

....................
Jinak "Program" je obvykle o něco málo lepší než "Auto" a doporučuji všem, kteří neumí fotit nebo nechcou mít kontrolu nad fotkou. Jak už bylo tady napsáno, ideální pro cvakání.[/QUOTE]


6D má péčko, takže jsi v pohodě :) zato já jsem s Fujinou vyřízenej.. :(