Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Kompakty: Olympus Omd EM10 Mark II

Neregistrovaný (0)|28.10.2016 22:54
Tazatel: Richard Kučera

Znění dotazu: Rád bych se zeptal, zda je dobrý fotoaparát Olympus Omd EM10 Mark II? Je o dost levnější, než OMD EM10 MarkII. Nevíte, jaké jsou rozdíly a zda má multi shot a stejné video? Moc děkuji

Fotovýbava, které se dotaz týká: Olympus
Sakini (1174)|28.10.2016 23:36
Které že dva typy to mají být? jednotlivé verze E-M10?
Neregistrovaný (0)|28.10.2016 23:46
Byl to překlep. Chtěl jsem napsat OMD EM5 MarkII. Děkuji předem
Sakini (1174)|29.10.2016 09:33
No dá se říct, že E-M10II udělá všechno co je třeba, a co zvládá E-M5II, a pětka nabízí možnosti vyšší třídy navíc. O něco lepší možnosti ovládání videa (kvalita samotná se zdá být stejná), utěsnění, větší hledáček (rozlišení je stejné, jen větší), HiRes skládání expozic, trochu lepší stabilizace, možnost použití battery gripu, rychlejší závěrka s 1/8000, o něco rychlejší sériové snímání, možnost externího mikrofonu - prostě kdo nepotřebuje nadstandart vyšší třídy, udělá stejnou práci s desítkou a nebude moc ochuzený. Na některých jiných trzích je cenový rozdíl dost malý, a stojí za to vzít pětku, ale u nás je to opravdu hodně a tu investici si člověk musí opodstatnit skutečnou potřebou vyšší specifikace. Za ten cenový rozdíl se dá pořídit nějaké pěkné sklo.
Neregistrovaný (0)|29.10.2016 12:45
Děkuji za to srovnání. Hodně fotím krajiny, mám EM5 tu první verzi. Říkal jsem si, že by se mi hodil multi shot. Nevíš, má jej EM10 Mark II?
Neregistrovaný (0)|29.10.2016 20:00
Nikde jsem nenašel, že by M10 MarkII uměl multi shot. Tak asi jej neumí. Chtěl jsem si nový foťák koupit hlavně kvůli multi shotu. Ten OMD Mark II je určitě super, ale zdá se mi už dost drahé. Používám Zoner 17 a tam je funkce multi shot. Jen když jsem tam dal více snímků, tak mi to výsledný snímek obsahově a pixelově nikdy nezvětšilo. Nevím jestli dělám někde chybu a nebo to ten Zoner neumí tak složit, tak abych měl cca 40-50 mpx snímek. Údajně to umí Lightroom. Ještě jsem se chtěl zeptat, zda ty novější modely mají rychlejší kontinuální autofocus? Nebo je to zhruba stejné jako u OMD EM5 první verze?
Sakini (1174)|29.10.2016 20:07
No to víš že ne, to už by jsme po Olympusu chtěli moc, a pravděpodobně by to nedal ani hardware, ať už kvůli nedostatečné vyrovnávací paměti nebo stabilizaci, která je za HiRes zodpovědná (dost to vypadá že E-M5 II ji má modifikovanou oproti ostatním OM-D).
Sakini (1174)|29.10.2016 20:17
Bohužel, kontinuální AF je pořád na stejné úrovni, bez fázového ostření jim to prostě líp nejde, to by ses musel obrátit aspoň k Panasonicu (nový G80 vypadá velice dobře). A to o čem mluvíš v Zoneru je zřejmě jiná funkce, ani v LR si něčeho takového nejsem vědom, ona multiexpozice je generálně něco jiného než to co dělá Olympus. Takhle nafocené snímky, s malými posuny, bys ideálně měl spojovat v nějakém slušném programu na panoramata, ty LR umí ale ne moc dobře, jinak nemám představu jak by se to v něm dalo spojit na větší rozlišení.
Neregistrovaný (0)|30.10.2016 19:19
Aha, tak to jsem rád, že jsem natrefil na někoho, kdo se v tom tak dobře vyzná. Zkusím ještě zapátrat po nějakém programu ve kterém by to šlo. Nedávno jsem dostal fototiskárnu, kde je možné tisknout až do velikosti A3+, což už je v podstatně velkoformát. A proto jsem si říkal, že by se mi hodil ten multi shot. Údajně pro větší formáty A3+, pokud jde o 300 dpi je potřeba alespoň 50 mpx. Ale stejně si říkám, zda se dá vůbec ten multishot použít na krajinu, kde se třeba třepotá listí ve stromech. Údajně by měl lehčí pohyb zvládat nový Olympus Omd EM1 Mark II. Ten by měl v podstatě vše, multi shot, výborný autofocus, ale obávám se, že bude hodně drahý. Já jsem si myslel, že ty nové modely díky výkonnějším procesorům už mají autofocus v pohodě. O tom Panasonicu jsem vůbec nevěděl a vypadá fakt dobře. Jen to fázové ostření, které je tady na digimanii v testu vypadá zkraje ne úplně spolehlivě.
https://www.digimanie.cz/recenze-panasonic-lumix-g80-takrka-dokonalost/6695-2
A u toho Panasonicu je ta stabilizace zhruba účinná, jak u Olympusu OMD EM5 Mark II?
Sakini (1174)|30.10.2016 20:25
To je hodně subjektivní, co chceš na takový formát tisknout, jak to má vypadat a hlavně z jaké vzdálenosti se na to budeš dívat. Troufal bych se říct, že nakonec jen minimum lidí bude tak velkou tištěnou fotku prohlížet s nosem na papíře, jakmile se normálně vzdálíš už se nároky na rozlišení digitálního vzoru hodně snižují. Mám k dispozici solidní A3 tiskárnu, průběžně si nějakou fotku vytisknu když chci vidět nakolik kvalitní výstup je (hlavně u starších strojů s malým rozlišením), a velice pěkné A3 fotky mi dala i třeba stařičká Sigma SD10 s 3 MPx APS-C senzorem. Hodně v tisku ovlivní i to, čím jsou ty megapixely naplněné, kolik detailů tam je - a na to bude mít vliv dobrá optika. 16 MPX vyfocených přes nějaké laciné bláto bude i v tisku horší než to samé rozlišení přes špičkové ostré sklo, a je to určitě ovlivnitelnější aspekt než dosahování enormních rozlišení. V praxi mi zatím 16 megapixelů stačilo na cokoliv do tisku, když to bylo pokryté dobrým sklem, největší co se tisklo byly potisky na firemní veletržní stánek z fotek z Nikonu D7000, velikost jednotlivých tisků byla v rozmezí A1-A0 a vypadalo to víc než dostatečně pro běžného pozorovatele který stojí metr před tím stánkem. Je potřeba si uvědomit, jak ty tisky chceš použít a jak budou pozorované, pokud nebudeš jezdit po papíře lupou tak by ti ty supermegapixely neměly chybět.
On ten režim vysokého rozlišení je zatím dost choulostivý, nejen že stativ je nutný, ale v záběru nesmí být ani hnutí, stačí aby stoupal kouř z komína a hned se to projeví. Použití bych viděl v kontrolovaném prostředí, na produktovku a podobně, pak to může být dost užitečné. E-M1 II nebude dělat žádný zázrak, jen bude mít větší výpočetní sílu která umožní ten multishot provést mnohem rychleji, takže to bude praktičtěji použitelné. Bohužel kontrastní ostření má limit z principu, který lepší procesor jen tak nevyřeší. Jak se to vyřešit dá ukazuje Panasonic, který DFD má na bázi kontrastu a dokáže tomu dát takový výkon, že dokáže simulovat fázové ostření. Není to ani zdaleka dokonalé, ostatně i fázové ostření přirozeně inklinuje k nepřesnostem, a záleží na konkrétním výrobci jak se s tím popere. Ale určitě to co umí Panasonic je lepší než co předvádějí Olympusy (a E-M1 taky žádné disko, ta fázová oblast na senzoru je opravdu malá), dřív měli slabší senzory (špatný dynamický rozsah) a chyběla jim stabilizace v těle, ale teď všechno dohánějí, a ve videu budou vždycky míli napřed. Ta stabilizace v těle možná bude mít krapet menší účinek než ta u E-M5 II, ale duální funkce spolu s objektivy to minimálně dožene, a rozdíl by asi bylo těžké hledat. Navíc, u Panasonicu ta duální řeší i problém dlouhých objektivů, na které stabilizace v těle nemá moc účinek, což jak vidno dobře vědí i u Olympusu který nový 300 mm objektiv vybavil vlastní stabilizaci. Časem to budou taky implementovat, ale Panas je v tom dál, těžko říct kde vzali takový pokrok v IS, možná od Fujifilmu s kterým mají strategické partnerství (Fuji má dlouhodobé zkušenosti se superstabilizovanými vědeckými optickými systémy, a sami mají enormně účinné stabilizace v objektivech), každopádně je to jen dobře a jejich systém to enormně povyšuje.
Neregistrovaný (0)|30.10.2016 20:56
To je jistě dobré vědět. Dívat se na to budu asi zhruba z 1 až 1,5 m. Tak asi by to mohlo stačit. Včera jsem tisknul dvě fotografie ve formátu A3 a vypadá to velmi dobře. Krajiny hlavně fotím zoomem 12- 40 mm od Olympusu a ten se zdá velice ostrý.
V recenzi se píše, že Panasonic má základní ISO 200. A dále je tam uvedeno, že Panasonic má rozšířenou citlivost ISO 100. To je podobné, jako u OMD EM5 první verze, že tato citlivost již snižuje dynamický rozsah?

Ten problém s tím průběžným ostřením by možná vyřešil nový SW.

Moc nerozumím co je to DFD? Jaký je rozdíl mezi ,,normálním“ fázovým ostřením a tím DFD?

A ten nový Olympus OMD EM1 Mark II má také to ostření DFD?
Sakini (1174)|30.10.2016 21:17
Je to vždy to samé, rozšířená citlivost 100 je vlastně jen ztmavené ISO 200, nic dobrého to přinést nemůže, je to jen řešení krajní situace kdy i 200 je moc (což je opravdu vzácné). Popis fungování DFD máš v recenzi G80, je to prakticky simulace fázového ostření pomocí dvou kontrastně zaostřených snímků, dá se čekat že to Panasonic ještě dál vyvine ale bude to mít své technologické limity, přece jen fázové ostření nepotřebuje zkoušet oba směry jako kontrastní. E-M1 II má regulerní fázové ostření, a dá se očekávat že hodně výkonné.
Neregistrovaný (0)|30.10.2016 21:29
No, přiznám se, že fotívám noční snímky ze stativu na ISO 100 kvůli co nejnižšímu šumu a zdá se, že při velkém zvětšení na monitoru je to opravdu méně zašumělé. Ten nový Olympus má mít možnost nastavit ISO 64. Tady se jedná už o regulérní ISO?
Sakini (1174)|30.10.2016 21:44
Kdo ví, tolik informací ještě venku není, třeba to s novým senzorem dokážou, ale spíš to bude taky rozšířené. Ty používáš 100 v situaci s malým dynamickým rozsahem, kde skutečně jsou trochu čistší stíny (noční snímky nejsou nic jiného, že), pokud bys ho použil na scéně s vysokým DR setkal by ses s přepalováním a snížením kontrastu. Můžeš si to ve dne na takové scéně zkusit, na ISO 100 zkrátit čas o polovinu oproti ISO 200, a porovnat expozice. Kolega E-M5 měl ještě když přišel ten firmware se sníženou citlivostí, takže jsem si to mohl vyzkoušet.
Neregistrovaný (0)|30.10.2016 22:01
Jo, to určitě zkusím. Jinak ve dne používám vesměs auto ISO, takže to nějak nesleduji. Každopádně díky moc za cenné rady. Zajdu si vyzkoušet ten nový Panasonic a uvidím. Slyšel jsem totiž, že nový Olympus má stát okolo 50 tisíc a to mi přijde přestřelené. Nevím, pokud to za takovou cenu budou prodávat, tak pochybuji, že to budou lidi nějak moc kupovat. Možná to časem zlevní, tak jak každou novinku. I když Olympus si ty ceny dost drží. Přijde mi, že za tu cenu už je lepší si koupit nějaké tělo, co má fullframový snímač, nebo třeba Fujifilm X T2, který stojí 45 tisíc a má taky fázové ostření. I když nevím nakolik to zlepšili, protože ty předchozí modely, co jsem slyšel moc dobře kontinuální autofocus nezvládají.
Sakini (1174)|30.10.2016 22:25
No, přes padesát to bude skoro určitě, stejně jako Panasonic GH5 (kde to ale bude vzhledem k videoschopnostem víc ospravedlnitelné). Ono ale není zase tolik alternativ, Sony je k nezaplacení když chceš to nejlepší. Já jsem dlouhodobý Fuji uživatel a ušlo to velký kus cesty, už X-T1 prošla velkou proměnou fázového ostření od podprůměrného k solidnímu, a nejnovější generace je úplně jinde hlavně co se týče citlivosti ve tmě, dnešní ostření je na úrovni nejlepších APS-C zrcadlovek. Má to zase určitá specifika, jako každý systém, ale ať jsem přemýšlel jakkoliv, nenašel jsem odpovídající alternativu. Každý jsme holt zvyklý na své.
Neregistrovaný (0)|31.10.2016 10:41
Tak jsem si ještě zkoušel větší tisky a vše vypadá opravdu docela slušně, co do detailů. Asi zatím počkám, až budou nějaké recenze a testy nového Panasonicu a Olympusu a nějak to musím rozseknout. Dnes si půjdu vyzkoušet ten Panasonic G 80. Já jsem vlastně před cca 3 lety, když jsem se rozhodoval do kterého systému půjdu, tak jsem hodně uvažoval o Fuji. Tam mně tehdy odrazovalo to, že měli docela malý výběr objektivů. Dneska je to už jistě o dost lepší. I když mi tam hodně vadí absence kvalitního základního zoomu. Ten lepší co mají je už moc těžký a nemá stabilizaci. Určitě Sony by si přál asi každá fanda CSC, ale tam už ty ceny objektivů jsou na mne moc vysoké.
Sakini (1174)|31.10.2016 11:29
Tak výběr objektivů už je dnes opravdu bohatý, a neustále přibývají další. A co se týče kvalitního základního zoomu, tak "seťák" 18-55 má všechno co si člověk může přát, i ta světelnost je nadprůměrná, o výkonné stabilizaci a skvělé ostrosti nemluvě. Já tedy mám 16-55/2.8, což je macek ovšem výsledky stojí za to (prodal jsem 24/1.4 protože ostrost na 2.8 je stejná), a stabilizace mi na mé účely nechybí. U Sony byla v té době situace s objektivy podstatně horší, dneska bych i tu cenu G Master objektivů skousl, ale ty jejich barvy mi obrací pajšl a celkově jsou ty přístroje takové odtažité, ne tolik fotograficky zábavné. Každopádně teď je nejlepší vyčkat a prozkoumat možnosti, stejně je po sezóně a nebude tolik příležitostí k focení, tak se můžeš dlouho a důkladně rozmýšlet. A v m4/3 systému si můžeš hodně vybírat.
Neregistrovaný (0)|31.10.2016 22:33
Dneska jsem si vyzkoušel Panasonic G80 a musím řict, že je to výborný foťák. I to kontinuální ostření mi přišlo docela v pohodě a o dost lepší, než u OMD EM5. Takže bych si jej klidně dovedl představit jako hlavní tělo k současnému Olympusu. Fuji je jistě super a co jsem se díval na oficiální e-shop, tak opravdu je objektivů docela dost a je jistě z čeho vybírat. I na bazaru. Ale kdybych chtěl přejít k Fuji, tak bych na tom asi hodně prodělal. Máš pravdu, teď je lépe počkat na recenze a testy, ceny a pak si v klidu vybrat. O té GH5 se zatím moc nepíše. Údajně by měla být začátkem ledna.
Mně se hrozně líbí ta velice malá hloubka ostrosti, kterou dokáže Panasonic 12 -60mm, jak je vidět v recenzi. Docela mne udivuje, že na při takové cloně f 5,6 umí tak krásně mazat pozadí. Není to tím, že bylo nastaveno ostření jen na úzkou oblast?
Sakini (1174)|1.11.2016 06:15
Obrovská variabilita a nastavitelnost AF byla pro Panasonic vždycky typická, a moderní technologie jim umožňují ještě víc, takže i na takové cloně dokáží dělat zajímavé věci. Momentálně oproti Olympusu prostě válcují, a pokud bych uvažoval o jiném systému tak by to byl tenhle.
Neregistrovaný (0)|1.11.2016 17:50
Už se těším na GH5. Tam budou určitě ještě nějaké nové vychytávky. Byl bych moc rád, kdyby tu na digimanii nové vlajkové lodi od Panasonicu a Olympusu otestovali. Ty testy jsou fakt velmi dobré a je vidět, že to není takové strojené, jak je vidět u některých zahraničních testů.
Sakini (1174)|1.11.2016 19:32
Místní recenze jsou opravdu nejlepší, a nejen na české poměry. Vzhledem k tomu že ihned pro uvedení byl G80 recenzován, můžeme doufat že s GH5 se stane totéž. Každopádně to bude enormně pokročilý, a velmi drahý přístroj s bezkonkurenčním videem, to si ale zatím počkáme.
Neregistrovaný (0)|1.11.2016 23:11
Vím, že cena bude okolo 50 tis. Je to hodně, ale říkám si, že bychom měli alespoň slušný foťák a solidní rodinnou kameru v jednom :)
Neregistrovaný (0)|16.11.2016 19:21
Dozvěděl jsem se, že kontinuální ostření pomocí technologie DFD funguje prý pouze s objektivy Panasonic. A tak bych se rád zeptal, zda je to skutečně tak u Panasonicu GH4 a na kolik je kontinuální ostření s objektivy Olympus funkční? Ptám se na to, protože jsem zvažoval koupě Panasonicu G 80 (případěn GH5), protože ten má ostření na stejném principu.
Zde je odkaz, kde se o tom píše:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/panasonic-gh4/panasonic-gh4TECH.HTM
Překlad přes translator:
https://translate.google.cz/translate?hl=cs&sl=en&u=http://www.imaging-resource.com/PRODS/panasonic-gh4/panasonic-gh4TECH.HTM&prev=search
kolyy (1542)|16.11.2016 19:51
Panasonic má kontinuálne ostrenie veľmi slušné aj bez DFD a na kratších ohniskách je ťažké rozoznať rozdiel (mám objektívy Panasonic aj Olympus). Na dlhých ohniskách (cca 100mm a viac) už to bez DFD predsa len pulzuje viac, ale stále je to výrazne lepšie ako pri foťákoch Olympus bez PDAF (t.j.všetko mimo rady E-M1).
Neregistrovaný (0)|16.11.2016 20:17
Děkuji. Já jsem si to zkoušel v Megapixelu i se svým zoomem od Olympusu 12 - 40 mm, ale tam na to nebyl moc prostor, takže si velmi cením osobních zkušeností. A u videa to asi platí také, že? Takže se dá říct, že kromě Olympusu Omd em1 je DFD na kontinuální ostření to nejlepší, co nabízí 4/3 systém? Ono stejně zvažuji si koupit Panasonic 15 mm f 1,7. Akorát ještě váhám mezi Olympusem 17 mm f 1,8.
kolyy (1542)|17.11.2016 02:29
Pri videu to tak dobre odskúšané nemám. Olympus 45/1.8 mi pri videu príde značne nestabilnejší ako Panasonic 12-35/2.8 na dlhom konci, lenže to je dosť pravdepodobne dôsledok toho, že 45/1.8 vyťahujem v náročných svetelných podmienkach, kde F2.8 proste nestačí.

Inak samozrejme, DFD je mimo rady E-M1 I/II to najlepšie pre kontinuálny autofokus v M43. A aj čo sa týka E-M1 prvej generácie, tak je to vyrovnaný boj, keďže oba systémy majú svoje slabiny. E-M1 dokáže spoľahlivejšie držať fokus na objekte, pokiaľ ho už chytí, ale má omnoho väčší problém s tým počiatočným fixom (podľa toho čo som čítal, nemám odskúšané). DFD má naopak bleskurýchly prvotný fix, lepší ako nielen E-M1, ale všetky ostatné bezzrkadlovky a aj mnohé zrkadlovky, ale následne ho pomerne často stráca. Takže typicky s DFD človek nemá nijaký problém dostať bleskurýchle prvú zaostrenú fotku, ale veľmi často sa v sérii vyskytnú nejaké nezaostrené exempláre, keď sa proste na chvíľu systém stratil. Väčšina je zaostrená dobre, ale nie je to 100%.
kolyy (1542)|17.11.2016 02:43
Ešte pridám jednu zásadnú vec, ktorú tu na fóre často diskutujeme, ale asi nemusí byť zrejmá - autofokus vo videu je pri Panasonicu, najmä v 4K, veľmi pomalý. G80 má možnosť rýchlosť reakcie nastaviť, ale aj tak je rozdiel voči špičke (Sony/Canon) zásadný. Samozrejme, vo videu človek často nepotrebuje rýchle preostrovanie, ale naopak jemné a plynulé. Lenže pre prípady, keď je nutná rýchla reakcia, Panasonic proste nemá adekvátne riešenie. Problém je v technológii, autofokus na báze detekcie kontrastu (aj keď mu pomáha DFD) je pre video dosť nevhodný a fázové ostrenie má predpoklady byť spoľahlivejšie a pritom rýchlejšie.
Neregistrovaný (0)|17.11.2016 15:31
Aha, tak děkuji za vysvětlení. To mne potěšilo, že to ostření je docela dobré. Já většinou stejně fotím na první zaostření. Z tohoto pohledu by asi byl nejlepší nový Olympus OMD EM1 Mark II. Mám malé děti a chtěl jsem je natáčet jak skotačí, jezdí na kole a tak. Ale ta cena je až moc vysoká, protože stojí 55 tis. Sice na něj mám, ale asi to udělám, jak říkal tady Sakini, že si za ušetřené peníze koupím pevné skla. Vzhledem k náročnosti 4K videa mne totiž ještě čeká nákup nového PC.
Neregistrovaný (0)|17.11.2016 23:55
kolyy: a ty máš co za model od Panasonicu. Já nevím, jsem úplný laik, ale tady z toho videa se mi nezdá, že by to nestíhalo ostřit:



Viděl jsem pár videí ve 4K natočených GH4 včetně sportu a vše se mi zdálo co do ostření v pohodě. A nevíš, ta G80 je co do kvality videa to samé, co GH4?
kolyy (1542)|18.11.2016 01:51
[QUOTE=;43899]kolyy: a ty máš co za model od Panasonicu.[/QUOTE]

Ja mám GX80 a GM5. GX80 má identický základ ako G80.

[QUOTE=;43899]Já nevím, jsem úplný laik, ale tady z toho videa se mi nezdá, že by to nestíhalo ostřit:[/QUOTE]

Pre takéto veci je to v pohode. Väčšina je s veľkou hĺbkou ostrosti za dobrého svetla a navyše je to zostrih maximálne niekoľkosekundových okamžikov. Problém nastáva ak chceš točiť s naozaj malou hĺbkou ostrosti, napríklad na krátku vzdialenosť alebo s teleobjektívom, a navyše je objekt v pohybe, ktorý potrebuješ sledovať kontinuálne po nejakú dobu. Nedostatok svetla tiež situáciu zhoršuje. Napríklad interiérové točenie pobiehajúcich detí je pre autofokus v 4K konečná. V 1080p je to lepšie, takže tie detí to ešte poberie, ale stopercentnú spoľahlivosť nečakaj.

[QUOTE=;43899]Viděl jsem pár videí ve 4K natočených GH4 včetně sportu a vše se mi zdálo co do ostření v pohodě.[/QUOTE]

Dá sa to ak vieš čo robíš a máš dostatok svetla. Hlavne potrebuješ dostatočnú hĺbku ostrosti. Ale priprav sa, že keď chytíš foťák do ruky, tak okamžite uvidíš, že to preostrovanie v 4K je veľmi pomalé. Čiže v praxi je to o tom, ako s tým ostrením pracovať a minimalizovať situácie keď už ten autofokus nestíha.

[QUOTE=;43899]A nevíš, ta G80 je co do kvality videa to samé, co GH4?[/QUOTE]

Za dobrého svetla je to veľmi podobné, kvalita je naozaj vynikajúca. Navyše má G80/GX80 menší orez pre 4K, takže nie je tak výrazný problém s širokouhlými zábermi. Za slabšieho svetla je GH4 slabá a nové modely sú na tom citeľne lepšie. GH4 má výhodu pokročilejších možností: plochý profil VLog (za príplatok), 10bit externý výstup a viac možností výberu formátu a kompresie.
Neregistrovaný (0)|18.11.2016 13:13
Díky za vysvětlení. Slyšel jsem, že některé modely, co umí 4K že se prý přehřívají. Např. Sony A6300, Fuji X Pro2. Prý tam mají nějak špatně vyřešené chlazení. Nevíš, jak je jsou na tom novější Panasoniky? Nepřehřívají se taky?
kolyy (1542)|18.11.2016 15:15
Problémy s prehrievaním má tradične Sony - veľké a výkonné senzory, malé a ľahké telá. Panasonic je konzervatívnejší, napriek menším senzorom sú telá zvyčajne väčšie, niektoré aj výrazne. Veľké modely ako GH4 alebo G7 sú veľmi obľúbeným nástrojom práve pre prípady, keď foťák beží kontinuálne dlhšiu dobu (vlogy, rozhovory). G80 je nový, ale predpokladám, že podobne ako predchodcovia nebude mať s prehrievaním problém.

GX80 je predsa len o dosť menší model, ale takto dlhé videá zvyčajne netočím, ani opakované kratšie zábery som doteraz nepotreboval. Zatiaľ som to takto výrazne dlhšie nechal bežať iba raz, keď som skúšal či sa to naozaj vypne po 30 minútach (administratívny EU limit kvôli clu). Tú pol hodinu to dalo bez problémov a pokiaľ si dobre spomínam, foťák ani nebol nejako výrazne horúci.
Neregistrovaný (0)|18.11.2016 20:45
Díky. Výběr jsem již zúžil jen na G80 a M1 Mark II, protože GH5 má vyjít až v polovině roku 2017. S tím, že si ještě vyzkouším Olympus v Megapixelu, ale nejspíš půjdu do G80.
Neregistrovaný (0)|20.11.2016 22:03
Rád bych se ještě zeptal, zda se dá u Panasoniců zcela vypnout odšumování? Nebo to v žádném případě nelze a detaily se vytahují pouze z Rawů?
kolyy (1542)|21.11.2016 16:59
Úplne vypnúť odšumovanie sa nedá na nijakom foťáku, pokiaľ viem. Dá sa zvyčajne stiahnuť odstránenie jasovej zložky, a tak je to aj pri Panasonicu. Na nízkych hodnotách odšumu sú detaily v jpegu veľmi slušné.
Neregistrovaný (0)|21.11.2016 21:28
V Megapixelu mi říkali, že si myslí, že když se nastaví odšum na -5, tak že JPGky jsou bez odšumu. Ale to prý jen u té G80. Těžko říct. Jinak jsem to nevydržel a G80 jsem si už objednal, protože nový Olympus mne za tu cenu nenadchnul. Jak ji budu mít odzkoušenou, tak napíšu první dojmy.
kolyy (1542)|22.11.2016 10:38
V Megapixeli toho občas nakecajú... ;)

Aby boli výsledné fotky použiteľné, tak sa musí odstrániť minimálne farebný šum. Koľko nechať toho jasového je otázka preferencií a to sa dá práve nastaviť.
Neregistrovaný (0)|25.11.2016 18:24
Jané, to je pravda, že by to logicky když si srovnám výstup v JPEGu a v RAWu, tak by samotný JPEG byl hlavně u vyšších citlivostí bez odšumu hrozně zazrněný. G80 už mám doma a je to super foťák. Zatím mám pomalou SD kartu, takže nemám možnost vyzkoušet kvalitu 4K, ale už jsem objednal Lexar s datovým přenosem až 150 mb, což by mělo stačit. Jinak ty možnosti ostření, doostřování a to množství detailního nastavení a kopa funkcí, samotný autofocus mne doslova nadchly. Určitě tento foťák vřele doporučuji. Za tu cenu je to skvělý fotoaparát. Udělal jsem to navíc tak trochu mazaně. Nejdříve jsem si sehnal zájemce o nákup objektivu 12- 60mm. Pak objednal set za 26900,-. Takže celkově mne po prodeji objektivu samotný foťák vyšel na necelých 19 tisíc.
Neregistrovaný (0)|25.11.2016 18:52
Opravuji, vychází mi to celkem pod 18,5 tisíc.
kolyy (1542)|25.11.2016 20:33
[QUOTE=Neregistrovaný;44086]Jané, to je pravda, že by to logicky když si srovnám výstup v JPEGu a v RAWu, tak by samotný JPEG byl hlavně u vyšších citlivostí bez odšumu hrozně zazrněný. G80 už mám doma a je to super foťák. Zatím mám pomalou SD kartu, takže nemám možnost vyzkoušet kvalitu 4K, ale už jsem objednal Lexar s datovým přenosem až 150 mb, což by mělo stačit. Jinak ty možnosti ostření, doostřování a to množství detailního nastavení a kopa funkcí, samotný autofocus mne doslova nadchly. Určitě tento foťák vřele doporučuji. Za tu cenu je to skvělý fotoaparát. Udělal jsem to navíc tak trochu mazaně. Nejdříve jsem si sehnal zájemce o nákup objektivu 12- 60mm. Pak objednal set za 26900,-. Takže celkově mne po prodeji objektivu samotný foťák vyšel na necelých 19 tisíc.[/QUOTE]

Gratulujem! Ak budeš mať chuť, napíš skúsenosti (pozitíva aj negatíva), myslím, že si prvý kto ho tu má. Ak by Ťa to zaujímalo, môžeš si pozrieť moje skúsenosti s GX80 a následnú bohatú diskusia, väčšina sa z toho vzťahuje aj na G80, o ktorom sa tam tiež dosť diskutovalo:

https://www.digimanie.cz/forum/showthread.php/4129-panasonic-gx80-moje-skusenosti

Kúpa s 12-60mm je jasná vec, aj keď si ho nechceš nechať. Môžem sa však opýtať, prečo bol pre Teba nezaujímavý? Aké objektívy plánuješ používať (spomínal si 12-40/2,8...)?

Inak jedna podstatná vec - určite si over aký má foťák firmware. Nájdeš to v menu pod nastaveniami dole, položka "Version Disp." Neviem, či si to zaregistroval, ale G80 dostal pred pár dňami nový FW 1.1, ktorý rieši plynulosť panningu pri točení videa. Pôvodná verzia 1.0 mala problém rozoznať zámerný pomalý pohyb od trasu, čo videlo k tendencii "prestabilizovať" video pri pomalom pohybe foťákom a následne k trhnutiu obrazom.
Loskyn (177)|26.11.2016 13:43
Dík, přečetl jsem si Tvoje zkušenosti. Souhlasím s tím, že na střední třídu jsou tyto modely opravdu velmi dobře vybavené a poměr cena / výkon patří k tomu nejlepšímu. Určitě se rád podělím také o své zkušenosti, ale v tuto chvíli se s foťákem teprve seznamuji. Zatím mohu potvrdit, že první dojmy mám více než dobré. Tu verzi musím zaktualizovat.

12 – 60 mm je určitě dobrý objektiv, a kdybych neměl Olympus 12 -40 mm, tak bych si jej určitě nechal. Už kvůli rozsahu zoomu je to velmi dobrý univerzál. Ale mně 12 -40 mm velmi vyhovuje hlavně kvůli světelnosti. Je velmi ostrý v celém rozsahu a to již od plně otevřené clony. V podstatě přes celý den se dá venku fotit až než se začne šeřit na ISO 200 při časech do 1/80, kdy se dá ještě fotit lidi nepříliš rychle se pohybující. Pak mám ještě zoom Olympus ED 40-150mm f4-5.6 R. Pevné sklo mám pouze Olympus 45 mm f 1,8, které využívám pouze na portréty a tak bych si chtěl koupit ještě Panasonic 15 mm f 1,7. Jenže jsem prošvihl, když byl ještě před asi dvěma týdny za 12900 Kč a tak čekám, že snad v lednu půjdou ceny dolů. Kromě toho mně čeká ještě investice do nového PC (možná i s monitorem). Ten potřebuji kvůli tomu, že současný PC mi určitě nezvládne pracovat s videi ve 4K. Ještě hodně zvažuji koupi Panasonicu 25 mm f 1,4 a to hlavně kvůli skvělé světelnosti a pak taky, že toto ohnisko již nebortí perspektivu při focení portrétů. Ale přiznám se, že focení s pevnými skly považuji za velmi omezující a tak když nemusím, tak chci fotit pouze se zoomem 12-40mm. Nyní mám také Olympus 12-50mm, který již používám jen na makro, protože v makro režimu je velmi dobrý, ale do budoucna také uvažuji nad koupí makro objektivu, asi toho novějšího od Olympusu. Takže vzhledem k tomu, že mne čeká hodně investic, jsem si říkal, že 12-60mm obratem prodám, protože bych jej asi využíval minimálně.

Píšeš o problémech s ostřením při nahrávání videa ve 4 K. Mohu se zeptat, jaký datový tok zvládá Tvoje SD karta?
kolyy (1542)|28.11.2016 23:11
[QUOTE=Loskyn;44107]12 – 60 mm je určitě dobrý objektiv, a kdybych neměl Olympus 12 -40 mm, tak bych si jej určitě nechal. Už kvůli rozsahu zoomu je to velmi dobrý univerzál. Ale mně 12 -40 mm velmi vyhovuje hlavně kvůli světelnosti. Je velmi ostrý v celém rozsahu a to již od plně otevřené clony. V podstatě přes celý den se dá venku fotit až než se začne šeřit na ISO 200 při časech do 1/80, kdy se dá ještě fotit lidi nepříliš rychle se pohybující. Pak mám ještě zoom Olympus ED 40-150mm f4-5.6 R.[/QUOTE]

Chápem, ohnisko máš pokryté a oproti 12-40 je to svetelnosťou naozaj značný krok späť. Ja pre širší rozsah ohnisiek používam Panasonic 14-140mm, ale svetelnosť dosť limituje jeho použiteľnosť ako úplného univerzálu.

[QUOTE=Loskyn;44107]Pevné sklo mám pouze Olympus 45 mm f 1,8, které využívám pouze na portréty a tak bych si chtěl koupit ještě Panasonic 15 mm f 1,7. Jenže jsem prošvihl, když byl ještě před asi dvěma týdny za 12900 Kč a tak čekám, že snad v lednu půjdou ceny dolů.[/QUOTE]

15mm F1.7 mám a môžem ho vrele doporučiť, ak prekusneš tú cenu. Ostrí rýchlo a kreslí veľmi použiteľne aj na F1.7, na F2.8 je to paráda. K tomu má aj určitý svoj charakter, bokeh je veľmi pekný. Je to môj základný objektív do interiéru. Ale cenu si drží dlhodobo okolo tých 15000Kč, takže trochu pochybujem, že pôjde v blízkej dobe dole.

[QUOTE=Loskyn;44107]Ale přiznám se, že focení s pevnými skly považuji za velmi omezující a tak když nemusím, tak chci fotit pouze se zoomem 12-40mm.[/QUOTE]

Rozumiem, ja mám Panasonic 12-35/2.8. Používam ho veľmi často, tých F2.8 už dovolí určité mazanie pozadia a nekončí to okamžite pri zhoršení svetelných podmienok. Ale pevné sklá mi nenahradil, akonáhle sú podmienky naozaj náročné, tak už mi F2.8 nestačí.

[QUOTE=Loskyn;44107]Píšeš o problémech s ostřením při nahrávání videa ve 4 K. Mohu se zeptat, jaký datový tok zvládá Tvoje SD karta?[/QUOTE]

Teraz tam mám rýchlu 128GB UHS-II kartu (Kingston), ale používal som aj UHS-I. Presné datové toky si nepamätám, 4K zvládajú nahrávať obe bez problémov. Ostrenie v 4K videu to neovplyvňuje, je to pomalé nezávisle od karty. Na G80 môžeš skúsiť meniť položku citlivosť AF, ktorá by mala ovplyvňovať reakcie kontinuálneho ostrenia pre foto aj video.
Loskyn (177)|3.12.2016 20:30
kolyy: ano, máš pravdu. U té 12-40 mm je také výborné to, že je má konstantní světelnost. A je opravdu velice ostrý, takže na krajiny ideál. Mám ještě na krajiny zoom Olympus 40-150 mm, který je rovněž velice ostrý a to do ohniska 100 mm. Pak už ostrost klesá, ale i tak za tu cenu se ostrostí dá srovnávat s pevnými skly.
http://www.imaging-resource.com/lenses/olympus/40-150mm-f4-5.6-ed-m.zuiko-digital/review/

Právě se mi hodí to, že mám dvě těla, protože s těmito objektivy mám pokrytý značný rozsah, který mi vesměs stačí i v horách.

Tu patnáctku si určitě koupím, ale zkusím ještě chvilku počkat, třeba se po Novém roce sníží cena nebo se objeví na bazaru.

Nakonec jsem ten Lexar stornoval, protože zvládá zápis jen 75 mb a to je prý málo. 4 K z G80 má 90 mb a to zvládá tato karta:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

U ostření, jak říkáš není problém ani s pomalejší kartou, ale problém je, že se video dost seká. Takže je nezbytná rychlá karta. Objednal jsem si 128 gb, protože to stačí tak na 20 minut ve 4K. 64 gb je na 4K moc malá. Jinak má naději, že G80 vzhledem k tomu, že je to novější model, než máš ty, bude třeba video lépe stíhat ostřit i ve 4K. Karta by mi měla dorazit v pondělí, tak pak napíšu.

Nějak se mi nedaří najít v menu nastavení odšumu, nevíš, kde jej najít?
kolyy (1542)|3.12.2016 23:45
[QUOTE=Loskyn;44171]Nakonec jsem ten Lexar stornoval, protože zvládá zápis jen 75 mb a to je prý málo. 4 K z G80 má 90 mb a to zvládá tato karta:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

U ostření, jak říkáš není problém ani s pomalejší kartou, ale problém je, že se video dost seká. Takže je nezbytná rychlá karta. Objednal jsem si 128 gb, protože to stačí tak na 20 minut ve 4K. 64 gb je na 4K moc malá. Jinak má naději, že G80 vzhledem k tomu, že je to novější model, než máš ty, bude třeba video lépe stíhat ostřit i ve 4K. Karta by mi měla dorazit v pondělí, tak pak napíšu.[/QUOTE]

Pozor, pletieš si megabity a megabyty. G80/GX80 zapisuje 4K v 100 megabitoch/s, t.j. 12,5MB/s. Ako som Ti písal, dosť som natočil na 64GB Kingston micro SDXC UHS-I Class 1 kartu, čo znamená garantované minimum 10MB/s, a bolo to bez problémov (je však dosť pravdepodobné, že tá karta má rýchlejší zápis ako garantované minimum). Na 64GB kartu sa vojde asi hodina a pol 4K videa. Ak chceš mať istotu, potrebuješ Class 3 kartu, t.j. garantované minimum 30MB/s. Čokoľvek naviac je pre účely 4K videa zbytočnosť. Kde rýchlejšia karta pomôže je čistenie bufferu pri sériovom snímaní, kde je som zaznamenal výrazný posun s terajšou UHS-II kartou, kde výrobca udáva zápis až 80MB/s.

[QUOTE=Loskyn;44171]Nějak se mi nedaří najít v menu nastavení odšumu, nevíš, kde jej najít?[/QUOTE]

Je to úplne prvá položka v menu ;)

Presnejšie povedané, je to pod výberom obrazového profilu, pre každý profil si môžeš nastaviť štyri parametre - kontrast, doostrenie, odšumovanie a saturácia (odšum je "NR"). Doporučujem sa s tým pohrať, ak plánuješ využívať jpegy. Dá sa to otestovať nasledovne - vyfoť si pár typických scén do rawu a potom prejdi do zabudovaného raw konvertoru, ktorý nájdeš v menu prehrávania (5.skupina celkom dole). V ňom si môžeš odskúšať viacero nastavení a prípadne ich vyexportovať a porovnať na pc. Raw konvertor vo foťáku môžeš samozrejme využívať aj keby si neplánoval spracovávať rawy v pc, ale chceš mať flexibilitu v možnosti dodatočne upraviť základné parametre fotky, stačí fotiť do raw+jpeg.
Loskyn (177)|5.12.2016 23:29
Těch cca 90 mb pro zápis mi doporučil prodavač jedné z našich největších sítí s fototechnikou raději nejmenuji z jaké). Prý není podstatný název UHS - I či UHS - II, ale jakou skutečnou rychlostí karta garantovaně zapisuje. Označení UHS jsou údajně prý matoucí, protože je ne všichni používají stejně. Tady se píše, že 4K má při 30 snímcích cca 35-45 mb./sec.
https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=cs

Můžeš mi sem dát odkaz na tu svou kartu? Nebo alespoň za kolik byla? Přece jen je fakt, že 2 t. za kartu je docela dost.
kolyy (1542)|6.12.2016 00:28
[QUOTE=Loskyn;44195]Těch cca 90 mb pro zápis mi doporučil prodavač jedné z našich největších sítí s fototechnikou (záměrně raději nejmenuji kdo). [/QUOTE]

Tak predavači sú občas dosť zmätení aj podľa mojich skúseností, bohužiaľ. V tomto prípade je podstatné vedieť o čom sa bavíme - MB/s=megabyte za sekundu, Mb/s = megabit za sekundu, byte=8 bitov. Bitrate pre zápis videa za zvyčajne udáva v Mb/s, rýchlosť karty naopak v MB/s.

[QUOTE=Loskyn;44195]Prý není podstatný název UHS - I či UHS - II, ale jakou skutečnou rychlostí karta garantovaně zapisuje. [/QUOTE]

To je pravda, garantovaná rýchlosť je udávaná v takzvanej triede (Class). Avšak UHS-I karty sú spravidla Class 1 (= garantovaný zápis 10MB/s) a UHS-II sú zvyčajne Class 3 (garantovaný zápis 30MB/s). Výrobcovia navyše často udávajú aj maximálnu rýchlosť zápisu, najmä u lepších a drahších kariet. Tá môže byť podstatne vyššia, ale garancia tam nie je. Je však veľmi pravdepodobné, že aj Class 1 karta, kde výrobca udáva zápis napríklad "až" 45MB/s, bude 4K video zvládať bez problémov.

[QUOTE=Loskyn;44195]Tady se píše, že 4K má při 30 snímcích cca 35-45 mb./sec.
https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=cs[/QUOTE]

To sú opäť megabity za sekundu. Panasonic používa pre 4K 100Mb/s a naozaj to dosť sedí s veľkosťou súborov.

[QUOTE=Loskyn;44195]Můžeš mi sem dát odkaz na tu svou kartu? Nebo alespoň za kolik byla? Přece jen je fakt, že 2 t. za kartu je docela dost.[/QUOTE]

Ja používam micro SD karty, nepoužívam totiž čítačku, ale USB adaptér na micro SD karty. Dlhodobo kupujem balíčky od Kingstonu, kde je zvyčajne micro SD karta, SD adaptér a USB adaptér. V GX80 mám toto:

[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

čím teda príliš neušetríš a navyše v balíku nie je USB čítačka (ale ja ich už mám niekoľko). Je aj 64GB varianta, a tá je podstatne lacnejšia. Balík s 64GB UHS-I kartou, ktorú mám teraz v GM5 a na ktorú som predtým nahrával aj v GX80, v ponuke momentálne nevidím. Najviac sa tomu blíži toto, ale bohužiaľ zase chýba USB adaptér:

[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

S USB adaptérom je toto, ale neviem či to naozaj bude spoľahlivo stačiť pre 4K video:

[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

USB čítačku je ale možné získať skoro zadarmo kúpou hociktorého lacného micro SDHC balíka od Kingstonu (napríklad 4GB za 150Kč).
Loskyn (177)|6.12.2016 21:07
Díky za vysvětlení :). To je dobré vědět. Jistě se hodí co nejrychlejší zápis kvůli sekvenčnímu snímání. Ano, těch 64 gb odpovídá cca 1,5 hodině jak říkáš, protože i tady v testu na digimanii je 4K 30 snímků/sec. 30 sekundové video nějakých 320 MB. Takže 128 gb se určitě hodí, když je video v nejvyšším rozlišení tak datově obsáhlé.
Ten Kingston je určitě dobrá značka, když si dovolí dávat ,,doživotní záruku". Jinak ten Sadisk mi už došel, ale ještě mám možnost to do 14 dnů vrátit, když to nepoužiji. Tady vidím tu Tvoji kartu za 2 tisíce:

[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

Ale je pravda, že čtečky asi používat nebudu. Vždy jsem fotky a videa nahrával přímo přes kabel z fotoaparátu do PC, protože čtečku v současném PC nemám a ani mi to nevadí, takže možná si ten Sandisk nechám. Zdá se mi to ke kartě šetrnější. Na každe SD kartě je zámek, který když se poškodí, tak je karta prakticky na vyhození.
Loskyn (177)|21.12.2016 23:59
Tak jsem si ten Sandisk už nechal. Karta je opravdu velmi rychlá. Nějak nemůžu přijít na to, jak nastavovat ty profily. Když dám nastavení profilů, tak mi to nabídne zda chci aktuální profil přepsat a když dám že ano, tak vyskočí hláška ,,hotovo" a dál mne to nepustí. Kolyy, můžeš mi s tím pomoci?
A pak by mne zajímalo, zda se dá na hlavním panelu, jak je vyskakovací nabídka vpravo nastavit trvalé ostření dotykem. Protože když si aktivuji ostření pomocí dotyku, tak po každém vypnutí a znovu zapnutí to musím zadávat znovu. Nedá se to nějak uložit do paměti?
kolyy (1542)|22.12.2016 00:32
[QUOTE=Loskyn;44289]Nějak nemůžu přijít na to, jak nastavovat ty profily. Když dám nastavení profilů, tak mi to nabídne zda chci aktuální profil přepsat a když dám že ano, tak vyskočí hláška ,,hotovo" a dál mne to nepustí. Kolyy, můžeš mi s tím pomoci?[/QUOTE]

Hovoríš o obrazových profiloch (Standard, Vivid, atď...) alebo o profiloch pre užívateľské nastavenia (C1, C2, C3)?

[QUOTE=Loskyn;44289]A pak by mne zajímalo, zda se dá na hlavním panelu, jak je vyskakovací nabídka vpravo nastavit trvalé ostření dotykem. Protože když si aktivuji ostření pomocí dotyku, tak po každém vypnutí a znovu zapnutí to musím zadávat znovu. Nedá se to nějak uložit do paměti?[/QUOTE]

Čo myslíš tým ostrením pomocou dotyku? Štandardne vyberáš dotykom ostriaci bod, ostrenie potom prebehne pomocou natlačenia spúšte (v režimoch 1-Area, 49-Area, Face Detection). Vo vyskakovacej lište sa dá navoliť fotenie pomocou dotyku, t.j. dotykom na displeji človek rovno fotí. To sa vždy vypne pri vypnutí prístroja a neviem či sa to dá nastaviť predvolene.